Historisch Archief 1877-1940
No. 2765
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 MEI 1930
a
i *
Gezicht op de Duitsche afdeeling
ONZE MEUBELS
door Paul Bromberg
I>e 2Oe ,.Salon des Artistes Decorateurs"
te Parijs
IN Mei wordt het Grand Palais volgetooverd
met chique apartementen waar de Fransche
meubelkunstenaars als pauwen met hun decora
tieve staarten pronken en mondain Parijs tuft er
heen om met zuchtjes van bewondering voor elke
kamer-, zaal-, hal-, bar-, of fantasie-creatie even
stil te staan en dan weer huiswaarts te keeren
van het lentekijkspel naar hun eigen
Lodewijkiromme meubeltjes die ze toch óók nog chic
?vinden.
Zeker, er zijn enkele lieden, die, voor zich zelf
of voor een ander, zulke moderne apartementen
bestellen en sommige meubelzaken laten een
kunstenaar, die op de Salon veel zuchtjes heeft
ontlokt enkele ameublementen ontwerpen en prof
iteeren dan van zijn naam op hun groote aanplak
biljetten, maar de moderne meubelkunst blijft
een kijkspel en de Salon geeft hiervan een beeld.
Het is een bezoek waard. Zie hoe Boux-Spitz een
werkkamer voor een administrateur fantaseert,
iet houtmateriaal in donker Duco lak afgezet met
metaal, wat als omvatting van de glasdeuren
bovendien nog zin heeft, daar het glasoppervlak
?dan grooter kan blijven. Zie hoe Ruhlmann in een
loge voor een tooneelspeelster de toilettafel als
?een waaier zich laat ontplooien; de glasplaat
{rustend op een onderstel van laadjes) wordt van
.beneden belicht, een idee dat opeens ook bij
-vele anderen opduikt. Petit (Dim) maakt ook het
?voeteneind van een bedmeubel van verlicht glas
<lat zelfs gedeeltelijk spiegelt.
Prou plaatst in een groote receptiezaal een prach
tige Pleyel vleugel die het eenige massieve blok
<in palissander) als middelpunt vormt waaromheen
lichte zwierige fauteuil-groepjes ijl blijven. Dan
is Primavera met een ronde hal aanwezig van
?Guillemard waar een orgineele indirecte lichtkrans
hangt en als meubelen de metalen schermen van
Boulanger zijn neergezet, die hun berging open laten
CORN VAN DER ÓL
NOODDEINDE 162
|tef=jl ^ö^
i
t
r"r~ |
!
i:
f
i
UY:
?.M
K!:
l '
>.DEN I1A>
,
wX
i i j
NORMAAL
5ERIEO.M. HUISKAMERS 241 G« SLA
t
\G
\
WIJ MAKEN OO^
EENVOUDIGE Z.G.
-MEUBEL5.
OPKAMER 3aóGid.
vouwen. Men verlangt van deze Salon een kijkspel
en de exposanten beijveren zich om aan dit ver
langen te voldoen. Sommige ontwerpers zit het
zoeken naar nieuw materiaal en nieuwe toepas
singen in het bloed wij hebben het voorbeeld
van Lion Cachet, Frankrijk bezit in Jean Dunand
een even talentvolle als vindingrijke sierkunste
naar; hetgeen van hem aanwezig is behoort tot
de schoonste inzendingen. Eigenaardig dat hij,
als Lion Cachet, de zandstraal gebruikt om de
houtnerf open te spuiten en daarmee de adering
als decoratief moment uit het houtmateriaal los
te maken. Groult perst stroo op triplex en bouwt
met dit materiaal wand en meubel waarbij het
stroo langs de overigens onbelangrijke meubelen,
een eigenaardige stralenbos legt. Bourgeois geeft
een geestige toepassing van de nieuwste mode:
ijsglasplaten, geweldig dik en duur, die hij op hou
ten blokken legt en er een bureau mee vormt.
Zoo is er veel te zien van de lenige Fransche com
pilatie-talenten, van hun zin voor luxe, van hun
gevoel voor zacht-vleiend materiaal, licht- en
lijneffecten, streelonde sfeer als fijn parfum, dat
niet als opzettelijk overheerscht maar toch weet
door te dringen en te omstretigelen. Maar wie
dagen achtereen terugkomt en meer critisch gaat
kijken dan als meelooper in de file past, wordt
hoe langer hoe minder toegankelijk voor de ver
lokkingen van het kijkspel en ziet hoe langer hoe
meer het tekort aan ernst. Van veel vormen voelen
we dan de matte structuur, zonder spanning en
geladenheid als een moe vlak gezicht waarvan
de opgelegde schmink is afgeveegd.
Toepassing van metaal en glas kan dit zelfs
niet voorkomen.
Voor de tentoonstellingbezoekers is het heel
amusant omdat de meubileering met smap^k en
talent als fantastisch tooneeldecor is opgezet, maar
wie het op de keper moet beschouwen ontwaart
veel tanige reeds rimpelende en verwelkte vormen
onder de chique ,.Aufmachung". Zoo is de stand
der meubelkunst hier in de lichtstad, weinig ver
schillend niet het vorige jaar al is er uiterlijk veel
veranderd en al spreekt men van de ,,zege van het
metaal". . . . alsof deze het resultaat van een harden
strijd was ! Ditmaal is het lieve kijkspel echter
verstoord: men heeft Duitschland uitgenoodigd,
argeloos, omdat men geestverwanten veronder
stelde, maar er verschenen geen interieurgenre
Innendecoration", daarvoor in de plaats kwam
een inzending die werkte als hot knappe, gedocu
menteerde betoog van een professor. Met schitte
rende bewijzen wordt eventjes aangetoond dat
die moderne Franschen eigenlijk alleen
grappomakers zijn en geen begrip hebben van hot metaal
en glas dat ze met zooveel toewijding gebruiken.
Het nieuwe seizoen
De lente lokt een weelde van gewaden
naar wandelhoofden en naar promenaden,
en in de koestring van de milde zon
zit ik mijn dorst in dubbelen zin te lessen:
aan sherry en aan schoonheid van trois-piè-cen,
aan borrels en aan lijnen van souplesse,
aan thee en hoed en cocktail en japon. , . .
't Is zaak bij al die draagsters van toiletten
een zekere wisselwerking op te letten
in critisch monsteren van lijn en snit.
Elk ziet men pronkende de anderen keuren
op 't stuk van houding, maaksel, stof en kleuren,
naar vondsten en naar variaties speuren,
en hoe het is bedoeld en hoe het zit. . . .
%
Ver van 't gedrang van de belling erenten
en in mijn pak van veel verstreken lenten
zie 'k pronksters naast dociele mannen gaan,
wier hulsel grauw en sober en correct is,
wier hoed gewoon, wier kleedingkleur gedekt is,
wier blik niet spiedende doch opgewekt is,
want onbevreesd voor hoe hun pak zou staan...."
Ach broeders, gaat g'uit voorkeur of traditie
naast wandelende stukken competitie
een nieuw seizoen en zomer tegemoet.. . .?
Ik zit terzij' van 't pad van kleur en gratie,
en het conflict van slaafschheid of creatie,
betooverd door de pracht, in meditatie,
en 'k streel de randen van mijn vale hoed. . . .
Langs boulevard, casino-park en plage
volstrekt zich de toiletten-etalage,
en straks in berg en bosch, aan meer en zee....
Triomf en praal, mislukkig en blamage,
het juist accent, exces en persiflage. . . .
. . . . 't gaat langs mij heen. . . .En 'k denk slechts:
(elke age
is voor de beurs der mannen: sans pitié....
Komt bokken, scheidt U van de wufte geiten!
Dit was een zuiver exposévan feiten.
Zet U met mij terzij' van 't wandelpad.
De vrouwen mogen verder concurreeren,
flaneeren, spieden, schatten, critiseeren.
Wij heffen onder mannen 't glas ter eere
van lentbtooi die, wars van varieereti,
zich onveranderd, frisch komt repeteeren,
eens Adams trots want Eva's gratis kleeren:
Het groene blad. . . . .'
MELIS S TOK E
Duitschland stuurt b.v. een metalen stoel die niet
anders dan van metaal kan en moet zijn, die van
een ervaring getuigt die Frankrijk jaren vóór is.
Als we dat ontdekken is hot plezier van het kijk
spel weg. De Duitsche inzending heeft alles ver
meden wat entourage is, hier bedekt ,,sfeer"
geen tekortkomingen, het zijn maquettes, modellen,
foto's, materialen, producten van machinale aard,
gebruiksvoorwerpen, plannen. . . . wie belang
stelling heeft en hier zien wil voelt een grooten geest
van zuiverheid, ernst en eerlijkheid en hij neemt
de zwaarwichtige wetenschappelijk-doende aard
mee in den koop, samen met eenige onveldragen
experimenten. Duitschland gooit alle poppen van
het kijkspel onderste boven en trekt de lorrige
lappen van de wanden, het wijst met zijn poging
hot begin aan van een nieuw tijdvak en baant
zelfs al den weg, maar een weg moet ergens heen
leiden en het moet nog blijken of de scheppings
kracht in staat is aan het beloofde land een vrucht
baarheid te geven waardoor het gewas opbloeit
en zich vermeerdert, want het is er nog wel kaal.
KENNERS
KOOPEN BOTER
VAN OUD-BUSSEM