De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 31 mei pagina 9

31 mei 1930 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

No. 2765 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 MEI 1930 a i * Gezicht op de Duitsche afdeeling ONZE MEUBELS door Paul Bromberg I>e 2Oe ,.Salon des Artistes Decorateurs" te Parijs IN Mei wordt het Grand Palais volgetooverd met chique apartementen waar de Fransche meubelkunstenaars als pauwen met hun decora tieve staarten pronken en mondain Parijs tuft er heen om met zuchtjes van bewondering voor elke kamer-, zaal-, hal-, bar-, of fantasie-creatie even stil te staan en dan weer huiswaarts te keeren van het lentekijkspel naar hun eigen Lodewijkiromme meubeltjes die ze toch óók nog chic ?vinden. Zeker, er zijn enkele lieden, die, voor zich zelf of voor een ander, zulke moderne apartementen bestellen en sommige meubelzaken laten een kunstenaar, die op de Salon veel zuchtjes heeft ontlokt enkele ameublementen ontwerpen en prof iteeren dan van zijn naam op hun groote aanplak biljetten, maar de moderne meubelkunst blijft een kijkspel en de Salon geeft hiervan een beeld. Het is een bezoek waard. Zie hoe Boux-Spitz een werkkamer voor een administrateur fantaseert, iet houtmateriaal in donker Duco lak afgezet met metaal, wat als omvatting van de glasdeuren bovendien nog zin heeft, daar het glasoppervlak ?dan grooter kan blijven. Zie hoe Ruhlmann in een loge voor een tooneelspeelster de toilettafel als ?een waaier zich laat ontplooien; de glasplaat {rustend op een onderstel van laadjes) wordt van .beneden belicht, een idee dat opeens ook bij -vele anderen opduikt. Petit (Dim) maakt ook het ?voeteneind van een bedmeubel van verlicht glas <lat zelfs gedeeltelijk spiegelt. Prou plaatst in een groote receptiezaal een prach tige Pleyel vleugel die het eenige massieve blok <in palissander) als middelpunt vormt waaromheen lichte zwierige fauteuil-groepjes ijl blijven. Dan is Primavera met een ronde hal aanwezig van ?Guillemard waar een orgineele indirecte lichtkrans hangt en als meubelen de metalen schermen van Boulanger zijn neergezet, die hun berging open laten CORN VAN DER ÓL NOODDEINDE 162 |tef=jl ^ö^ i t r"r~ | ! i: f i UY: ?.M K!: l ' >.DEN I1A> , wX i i j NORMAAL 5ERIEO.M. HUISKAMERS 241 G« SLA t \G \ WIJ MAKEN OO^ EENVOUDIGE Z.G. -MEUBEL5. OPKAMER 3aóGid. vouwen. Men verlangt van deze Salon een kijkspel en de exposanten beijveren zich om aan dit ver langen te voldoen. Sommige ontwerpers zit het zoeken naar nieuw materiaal en nieuwe toepas singen in het bloed wij hebben het voorbeeld van Lion Cachet, Frankrijk bezit in Jean Dunand een even talentvolle als vindingrijke sierkunste naar; hetgeen van hem aanwezig is behoort tot de schoonste inzendingen. Eigenaardig dat hij, als Lion Cachet, de zandstraal gebruikt om de houtnerf open te spuiten en daarmee de adering als decoratief moment uit het houtmateriaal los te maken. Groult perst stroo op triplex en bouwt met dit materiaal wand en meubel waarbij het stroo langs de overigens onbelangrijke meubelen, een eigenaardige stralenbos legt. Bourgeois geeft een geestige toepassing van de nieuwste mode: ijsglasplaten, geweldig dik en duur, die hij op hou ten blokken legt en er een bureau mee vormt. Zoo is er veel te zien van de lenige Fransche com pilatie-talenten, van hun zin voor luxe, van hun gevoel voor zacht-vleiend materiaal, licht- en lijneffecten, streelonde sfeer als fijn parfum, dat niet als opzettelijk overheerscht maar toch weet door te dringen en te omstretigelen. Maar wie dagen achtereen terugkomt en meer critisch gaat kijken dan als meelooper in de file past, wordt hoe langer hoe minder toegankelijk voor de ver lokkingen van het kijkspel en ziet hoe langer hoe meer het tekort aan ernst. Van veel vormen voelen we dan de matte structuur, zonder spanning en geladenheid als een moe vlak gezicht waarvan de opgelegde schmink is afgeveegd. Toepassing van metaal en glas kan dit zelfs niet voorkomen. Voor de tentoonstellingbezoekers is het heel amusant omdat de meubileering met smap^k en talent als fantastisch tooneeldecor is opgezet, maar wie het op de keper moet beschouwen ontwaart veel tanige reeds rimpelende en verwelkte vormen onder de chique ,.Aufmachung". Zoo is de stand der meubelkunst hier in de lichtstad, weinig ver schillend niet het vorige jaar al is er uiterlijk veel veranderd en al spreekt men van de ,,zege van het metaal". . . . alsof deze het resultaat van een harden strijd was ! Ditmaal is het lieve kijkspel echter verstoord: men heeft Duitschland uitgenoodigd, argeloos, omdat men geestverwanten veronder stelde, maar er verschenen geen interieurgenre Innendecoration", daarvoor in de plaats kwam een inzending die werkte als hot knappe, gedocu menteerde betoog van een professor. Met schitte rende bewijzen wordt eventjes aangetoond dat die moderne Franschen eigenlijk alleen grappomakers zijn en geen begrip hebben van hot metaal en glas dat ze met zooveel toewijding gebruiken. Het nieuwe seizoen De lente lokt een weelde van gewaden naar wandelhoofden en naar promenaden, en in de koestring van de milde zon zit ik mijn dorst in dubbelen zin te lessen: aan sherry en aan schoonheid van trois-piè-cen, aan borrels en aan lijnen van souplesse, aan thee en hoed en cocktail en japon. , . . 't Is zaak bij al die draagsters van toiletten een zekere wisselwerking op te letten in critisch monsteren van lijn en snit. Elk ziet men pronkende de anderen keuren op 't stuk van houding, maaksel, stof en kleuren, naar vondsten en naar variaties speuren, en hoe het is bedoeld en hoe het zit. . . . % Ver van 't gedrang van de belling erenten en in mijn pak van veel verstreken lenten zie 'k pronksters naast dociele mannen gaan, wier hulsel grauw en sober en correct is, wier hoed gewoon, wier kleedingkleur gedekt is, wier blik niet spiedende doch opgewekt is, want onbevreesd voor hoe hun pak zou staan...." Ach broeders, gaat g'uit voorkeur of traditie naast wandelende stukken competitie een nieuw seizoen en zomer tegemoet.. . .? Ik zit terzij' van 't pad van kleur en gratie, en het conflict van slaafschheid of creatie, betooverd door de pracht, in meditatie, en 'k streel de randen van mijn vale hoed. . . . Langs boulevard, casino-park en plage volstrekt zich de toiletten-etalage, en straks in berg en bosch, aan meer en zee.... Triomf en praal, mislukkig en blamage, het juist accent, exces en persiflage. . . . . . . . 't gaat langs mij heen. . . .En 'k denk slechts: (elke age is voor de beurs der mannen: sans pitié.... Komt bokken, scheidt U van de wufte geiten! Dit was een zuiver exposévan feiten. Zet U met mij terzij' van 't wandelpad. De vrouwen mogen verder concurreeren, flaneeren, spieden, schatten, critiseeren. Wij heffen onder mannen 't glas ter eere van lentbtooi die, wars van varieereti, zich onveranderd, frisch komt repeteeren, eens Adams trots want Eva's gratis kleeren: Het groene blad. . . . .' MELIS S TOK E Duitschland stuurt b.v. een metalen stoel die niet anders dan van metaal kan en moet zijn, die van een ervaring getuigt die Frankrijk jaren vóór is. Als we dat ontdekken is hot plezier van het kijk spel weg. De Duitsche inzending heeft alles ver meden wat entourage is, hier bedekt ,,sfeer" geen tekortkomingen, het zijn maquettes, modellen, foto's, materialen, producten van machinale aard, gebruiksvoorwerpen, plannen. . . . wie belang stelling heeft en hier zien wil voelt een grooten geest van zuiverheid, ernst en eerlijkheid en hij neemt de zwaarwichtige wetenschappelijk-doende aard mee in den koop, samen met eenige onveldragen experimenten. Duitschland gooit alle poppen van het kijkspel onderste boven en trekt de lorrige lappen van de wanden, het wijst met zijn poging hot begin aan van een nieuw tijdvak en baant zelfs al den weg, maar een weg moet ergens heen leiden en het moet nog blijken of de scheppings kracht in staat is aan het beloofde land een vrucht baarheid te geven waardoor het gewas opbloeit en zich vermeerdert, want het is er nog wel kaal. KENNERS KOOPEN BOTER VAN OUD-BUSSEM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl