Historisch Archief 1877-1940
A V A
d der Stierengevechten
K SGHOLTE
Jasica" was uitgevoerd, of dat de
nero op een gegeven oogenblik
iter rechtsom dan linksom had
innen pirouetteeren.
Op leven en dood blijft het altijd
Mm, minder nog voor den torero zelf
in voor de capeadores en de
bandeUeros. Ambitieus om zelf eenmaal
ai doctorstitel" van torero te
langen laten zij zich tot de
waagdzigste en soms smakelooste
experienten verleiden. In een gewone
Tonica, waarbij de doek achter
in rug langs gezwaaid wordt en
en dus den stier uit het oog verliest,
zit al het gevaar,
dat de stier deze
prachtige
rondzwaai plotseling
met een stoot in
de lenden onder
breekt. Doch soms
door het wuiven met een zijden zak
doek uit de eere-loge aangegeven,
is ,,el ultimo tercio" vooral gevaar
lijk door de vaste gewoonte, dat geen
torero een stier op te gemakkelijke
wijze mag dooden. Is het dier uitgeput,
dan moet hij het eerst met de (in
dit geval' steeds scharlaken roode)
muleta" ophitsen, soms zelfs de
hand tusschen de horens leggen.
Er zijn derhalve in een stierenge
vecht vele momenten, waarin het
leven der vechters slechts van den
ondoorgrondelijken wil van het beest
afhangt. Eerst als hij uit het publiek
de brullende aanmoediging Ahora !"
(Nu, nu !) hoort, zal hij a volapié"
recht op den stier instormen en zijn
meterlange estoque" in die onnoeme
lijk kleine kwetsbare plekVan den
overlangen stierenrug planten. Is het hart
niet geraakt, dan is het decabello",
het afsteken, noodzakelijk. Doch als
de stier na een moment aarzeling
dood omvalt, klinkt het bevrijdende
voert men deze
veronica zelfs uit..
zittend op een stoel,
en bij de vergro
ving van de stieren
gevechten in som
mige plaatsen van
Spanje heeft men
het vormelijke costuum doen
en zijn de capadeores ver
tot parterre-acrobaten, die
ti-onhandig in het circus-costuum
an Charley Chaplin optreden l
Ambitie is ook het gevaar der
Jgroote toreros. Zoo stierf Mazzantini,
'bijgenaamd de duivel van
Mozamique, de man die, oorspronkelijk
{"jRlpoorwegambtenaar, uitvond dat er
1 den Spanjaard maar twee wegen
Openstonden: tenor in het Teatro
|Seal of torero, in de arena te Badajoz,
hij uitgejouwd was om zijn
cht vechten met slechte stieren.
den vijfden stier offerde hij zich
willig op en stierf met een glim'
op de lippen. Zoo stierf ook
die een corrida" als
toeouwer bijwoonde, maar uit puur
thousiasme in de arena sprong
L mee te doen. Zoo stierven Montez,
roselito, Maera. La vida es efimera"
het leven is n dag is de
filofiofische wapenspreuk van den
klas.:aieken" torero Belmonte. Maar hij
Overleefde allen, en vecht nog steeds.
*; Behalve door den ritus, die ook in
it zwaarste gevecht gevolgd dient te
de phasen worden steeds
Esta, esta" uit de rijen der tien
duizend en in een helsch kabaal
keilt men, naast cigaretten, bloemen
en kranten., de sombreros naar den
verheugd langs de tribunes huppelen
den torero, die ze gracielijk
terugkeilt. ... naar den verkeerden eige
naar meestal, doch dat hindert niet,
een sombrero is een sombrero en de
stijve, rechte rand maakt het keilen
tot een genoegen op zichzelf.
Het afsteken" door den puntillero
is een enkele anaal ook noodig bij
laffe of schuw geworden stieren, nooit
bij te ,,wilde", daar in dit geval de
torero op een der vele
trainingsscholen een bezienswaardigheid op
zichzelf wel voldoende trucs heeft
geleerd om den stier tenslotte met
hulp der capeadores de frente" te
krijgen. Bij groote corridas" is laf
heid der stieren bovendien een zeld
zaamheid. De beesten zijn daarvoor
te zorgvudig aitgezocht en ge-?test".
En de ganaderia", de fokkerij, die
soms door hertogen en Mai kiezen
gehouden worden al ontleenen die
er dan vaak hun titel aan, evenals
die van Jerez aan den Wijn, ga
randeert bovendien ,,moed '.
Gevaarlijk op een heel andere
manier is de strijd voor de picadoies",
de arme Don Quichotten op oude
knollen, die bovendien nog geblind
doekt worden. Regelmatig drijft de
stier paard en ruiter tegen den wand
der arena en boort zijn horens onder
de zwakke borstbescherming.Vier
stoo»*'?** f ^Wri*È* »o ?~ ^ar" ^ ? " '
^^^''f^V*'^1*"* 1 - -,. j" »;
ten met de lans, die met een bol onder
de punt voorzien is om het al te diep
indringen in het stierencorpus te
verhinderen, zijn nu eenmaal nood
zakelijk, doch zij worden meestal
vlug afgewerkt en het sein klinkt
voor de volgende phase, terwijl
de,,picadores", hinkend op een meestal
verstuikte voet, onder het gejouw
van het publiek het terrein verlaten.
In de zeer uitgebreide literatura
taurina" die zelfs dictionaires (wel iioodig
voor het jargon), handboeken, alma
nakken en vele weekbladen omvat,
wordt dan ook door de af icionados '
scherp stelling gekozen tegen dit
laatste atavisme van den ouden ridder
sport, toen men, zonder verdere
procedure, den stier van het paard af
doodde.
Het gevaarlijkste is echter de strijd
voor den banderillèro, die den stier
het eerste de kleine spiesen inplant.
Hij heeft te wachten tot de stier
recht op hem afstormt, om over de
horens heen het wapen in den nek
te planten. En niettemin gebruiken
sommige waaghalzen daarvoor een
kort pennemesje van 15 c. M. lang !
Hier gebeuren dan ook de meeste
ongelukken, waarvan bijgaande foto
grafieën, die voor enkelen wel de laatste
zullen zijn die van hen genomen
werden, getuigen.
Bij het laatste stierengevecht, dat
ik bijwoonde, werd een banderillèro
gedood en een torero gewond. Doch
dat was een novillada", met jonge of
defecte" stieren, in een arena die
stroef was door den zoo juist gevallen
regen. In het algemeen gaat er bijna
geen stierengevecht zonder incidenten
voorbij. Aanvankelijk is men geneigd
van ontzetting op te vliegen, als men
de stier op een gevallen stiervechter
ziet afstormen. Heel vaak echter
prikt de stier in zijn dolle woede
ernaast", terwijl de toreros zich
met zulke fabelachtige behendigheid
snel heen en weer rollen, dat de stier
althans op de edele deelen geen vat
heeft en hij vóór de tweede stoot
door de capeadores met wilde
krijgskreten afgeleid wordt. En bovendien
zijn niet al die cojidas" doodelijk,
wat U het naakte torso van een.
Machaquito of een Valencia II zou
kunnen bewijzen.
Soms, bij bizondere gelegenheden,
krijgt n enkele torero het recht
alle zes stieren van een corrida"
te dooden, terwijl Joselito het eens
klaar gespeeld heeft om een kolossalen
stier zonder eenige hulp van zijn
cuadrilla, met den allereersten stoot
dood te doen neervallen. Geen won
der derhalve de aan het krankzinnige
grenzende verafgoding der torero's
door het volk. Kende men hun mooie,
jonge gezichten niet reeds van de
arena (zij zijn zér jong, de hoop der
Spaansche toreros zijn thans twee
broers van vijftien en zestien jaar
oud !), dan zou de coleta", het kleine,
wipstaartje, dat zij altijd dragen,
hen wel verraden. En in de
stierenvechters-voorstad van Sevilla, Triana,
ziet men ze drie dagen van te voren
al in vol ornaat door de straten
loopen. Een der beroemdste torero's
van de vorige eeuw was bovendien
een. . . . vrouw, La Mazzantina
Guerrita II en La Reverte waren
bekende espadas der zwakke" sekse,
en nog in 1908 vaardigde de minister
een decreet uit tegen vrouwelijke
stiervechters en gansche vrouwelijke
cuadrillas. Er zijn gevallen te over,
waarin de torero's hun korten loop
baan eindigden in hoogmoedswaanzin
en nog altijd doet in de kleine, van
onder tot boven met fotografieën
behangen stiervechters-kroegjes van
Triana de anecdote van Guerrita
opgeld, die toen men hem vroeg wie
waard was om hem op te volgen,
antwoordde: Na mij niemand, na
niemand Fuentes."
s
i