Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 JUNI 1930
No. 2766
Aanplakbiljet voor de tentoon
stelling teJLuik door Hub Dup W. Lef vre
Naakt
TOEGEPASTE KUNST
door Otto van Tussenbroek
Het Reclame-biljet voor de
Internationale Tentoonstel
ling te Luik
MEN kon er zich over verwon
deren hoe toch de teekenaar
van het reclame-biljet voor de Inter
nationale Tentoonstelling te Luik
(waarbij ook ons land is vertegen
woordigd) ertoe gekomen is om een
mansfiguur in rust boven op een
«ambeeld te zetten, neerziende op de
:stad met in de verte de velden, zóó
dat de beschouwer dezen
metaalVerker in den nek ziet; men kon voor
teich uitgemaakt hebben dat de
gangche lichaamshouding dezer figuur
veeleer aan lustelooze ledigheid dan
wel aan krachtige werkzaamheid doet
denken (klaarblijkelijk bedoeld zijnde
als zinnebeeld van energie!); men
kon zich terecht hebben afgevraagd
hoe toch wel de ontwerper van dit
ietwat zonderlinge biljet ter aan
sporing tot een bezoek aan de ten
toonstelling aan zijne ietwat zonder
linge compositie is gekomen of wel:
men kon ook veronderstellen dat
het vreemde in de lichaamshouding
opzettelijk aldus gekozen is om door
het ongewone de aandacht te trekken,
maar ziet... alles wordt opgehelderd
als men de moeite neemt een ouden
jaargang (van dertig jaren geleden !)
erop na te slaan van Deutsche Kunst
und Dekoration" waar men in Band
IV op bladzijde 425 eene afbeelding
vindt van een Akt-Studie" door
Wilhelm Lefcvre.
Deze teekening is ongetwijfeld door
den heer Hub Dup, wiens na<*,m onder
het Luiksche biljet prijkt, als voorbeeld
gekozen voor zijn ontwerp" maar het
verschil in geestelijke waarde is wel
zeer groot!
Immers de heer Dup gaf van de
waarlijk gevoelige en knappe, oor
spronkelijke teekening van den kun
stenaar Lef vre een waar karikatuur.
JJjj verhief diens zittende figuur tot
pet-gast; plakte een slecht geteekend
rechterbeen aan het lijf der mans
figuur en stopte in de afhangende
rechterhand een moker en wie oogen
heeft om te zien zal moeten toegeven
dat het oorspronkelijke werkstuk
volkomen belachelijk is gemaakt.
Maar.... dat was de bedoeling niet !
Br behoort maar weinig
kunst^ zinnige ontwikkeling toe om van
Lef vre's studie eene zekere grootheid
af te lezen waarbij eene doodgewone
model-pose zoodanig werd weer
gegeven dat het alledaagsche eene
diepere beteekenis verkreeg.
Ook door de zeer persoonlijke wijze
waarop deze kunstenaar zijn model
aanzag (van nabij en opzettelijk het
oogpunt laag kiezende waardoor mede
het iets te forsche van onderarm en
hand te verklaren is) onderscheidt
zijne teekening zich waaruit eene
zekere ernst en toewijding ten duide
lijkste spreekt.
Bij het reclame-biljet is echter elk
zweem van grootheid als met
tooverslag weggevaagd Wat van het
origineel bleef is een futlooze, slappe,
krachtlooze kerel zonder ziel, een
man die per ongeluk op een aambeeld
is neergezegen om er zijn dronkemans
roes op uit te slapen. Zeer zeker zou
ik aan mijn aanvankelijk voornemen
gevolg hebben gegeven om dit biljet
in deze rubriek geen bespreking
waardig te keuren ware het niet dat
wederom uit de onderlinge verge
lijking van origineel en namaak iets
te leeren valt.
Er is echter nog een andere kant
aan deze kwestie.... De werkelijk
oorspronkelijken, de teekenaren met
gedurfde en aantrekkelijke ideeën
blijven veelal zonder opdrachten ter
wijl halfslachtige napraters met het
werk gaan strijken! Het blijkt ten
duidelijkste uit het feit dat er toch
eigenlijk (laten wij onszelf niets wijs
maken ! !) zoo heel weinig goeds
verschijnt terwijl, wanneer de op
drachten terecht kwamen waar zij
behoorden verstrekt te zijn en het
best op haar plaats waren, de slechte
en minderwaardige, inhoudslooze en
geestelijk arme dingen in de minder
heid in stede van de meerderheid
zouden zijn, daargelaten nog die
voortbrengselen welke direct of indi
rect op den arbeid van anderen ge
nspireerd blijken.
Men doet het te dikwijls op een
koopje af, men heeft een neef die zoo
aardig teekent of wel men krijgt
aanbiedingen van onbekenden die
graag bekend willen worden. Men doet
het werk zelfs vaak voor niets om
zich maar gedrukt te zien. Ook hier
schijnt Ie bonheur de se voir
imprimé" te gelden.. . . Met dit gevolg
dat men in eene welhaast aandoenlijke
naiveteit het werk van dilettanten
aanvaardt als kunstuiting van be
teekenis terwijl het toch met Kunst
niets te maken heeft. Ook gaat men
nog steeds onvoldoende ten rade bij
menschen van het vak en te weinig op
de hoogte van werkelijke talenten
wordt meestal klakkeloos aanvaard
%
'QOSTERbEEK
Leverl- uihsluihend aan
particulieren
BEZOEKT DE
In het voorseizoen tot 15 Juli
zeer verminderd tarief
ZANDVOORT:
HOTEL D'ORANOE «n
HOTEL DRIEHUIZEN"
WIJK AAN ZEE:
BADHOTEL in
ZEE-DEPENDANCE.
fa F. SINEMUS
Leidschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
Overhemden
naar maat vanaf f 9.50
PRIMA COUPE
Eigen Atelier.
Sea~Horse
de allerbeste
renever
M.P.POLLEN & ZOON ROTTERDAM
STEUNZOLEN
SYST. PROF. HOFFA/
MAAR MAAT'
FA J.A.MASSIMG conti.vEnn
O.Z.VOORBURGWAL 334 Amsterdam
Vo HET BINNENGASTHUIS
Zee/3/ %len bij
.xTV X ? / »
b,j het k
The. 0e/°///z Schoof of
wnóuaóe.5.
prospectus.
HUIZE KLIM-OP"
RUST- EN HERSTELLINGSOORD
HOOGTCZON AANWEZIG.
PRIJS f 2.50 PER DAG.
WASSENAAR
CENTRALE VERWARMING
I. TIMMERS, Ged. Verpl.
TELEF.7«I25
BLARICUM (Gooi). Pension 't Matthijssenhout'
LARENSCH LANDHUIS. Modern Comfort. Voort. v.a. f 3.50.
Prosp. op aanvr. Tel. 442.
Nationaal Park.
3000 H.A. Bosch en heide
landschappen. Te midden
hiervan het unique gelegen
HOTEL BEEKHUIZEN"
Modern comfort. Autogarage. Telefoon 32713 VELP (Gld.)
Geïll. prospectus op aanvrage.
VICTORIA-WATER
r»y geregeld
gebruik
OBEMLAHHSTEIM
digestie
bevorderend
wat geboden wordt omdat men het
als opdrachtgever nu eenmaal zelf
onvoldoende naar waarde of onwaarde
beoordeelen kan. Met het gevolg dat
mislukkingen aan de orde van den
dag zijn!
Het eenige wat men doen kan ter
verbetering van dezen toestand is in
te zien dat met een goed en schoon
biljet heel wat meer nuttig effect
bereikt wordt dan met een leelijk
ding. Men dient te streven naar het
allerbeste, eerst dan zal er kans zijn
dat de mislukkingen in de minderheid
geraken. Het is en blijft inmiddels
taak van den kritischen beschouwer
daartoe met den meesten nadruk aan
te sporen want de beteekenis van het
aanplakbiljet als ,, Kunst van de
Straat" in opvoedenden zin is zeker
niet gering te schatten !
Men kan er intusschen verzekerd
van zijn dat een afdruk van deze
bespreking aan het Bestuur der
tentoonstelling te Luik alsmede aan
de aldaar verschijnende plaatselijke
bladen zal worden gezonden. Men weet
daar dan tenminste waar men aan toe is
en.... het helpt misschien voor een
volgenden koer !. . . .