De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 7 juni pagina 6

7 juni 1930 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 JUNI 1930 No. 2766 Aanplakbiljet voor de tentoon stelling teJLuik door Hub Dup W. Lef vre Naakt TOEGEPASTE KUNST door Otto van Tussenbroek Het Reclame-biljet voor de Internationale Tentoonstel ling te Luik MEN kon er zich over verwon deren hoe toch de teekenaar van het reclame-biljet voor de Inter nationale Tentoonstelling te Luik (waarbij ook ons land is vertegen woordigd) ertoe gekomen is om een mansfiguur in rust boven op een «ambeeld te zetten, neerziende op de :stad met in de verte de velden, zóó dat de beschouwer dezen metaalVerker in den nek ziet; men kon voor teich uitgemaakt hebben dat de gangche lichaamshouding dezer figuur veeleer aan lustelooze ledigheid dan wel aan krachtige werkzaamheid doet denken (klaarblijkelijk bedoeld zijnde als zinnebeeld van energie!); men kon zich terecht hebben afgevraagd hoe toch wel de ontwerper van dit ietwat zonderlinge biljet ter aan sporing tot een bezoek aan de ten toonstelling aan zijne ietwat zonder linge compositie is gekomen of wel: men kon ook veronderstellen dat het vreemde in de lichaamshouding opzettelijk aldus gekozen is om door het ongewone de aandacht te trekken, maar ziet... alles wordt opgehelderd als men de moeite neemt een ouden jaargang (van dertig jaren geleden !) erop na te slaan van Deutsche Kunst und Dekoration" waar men in Band IV op bladzijde 425 eene afbeelding vindt van een Akt-Studie" door Wilhelm Lefcvre. Deze teekening is ongetwijfeld door den heer Hub Dup, wiens na<*,m onder het Luiksche biljet prijkt, als voorbeeld gekozen voor zijn ontwerp" maar het verschil in geestelijke waarde is wel zeer groot! Immers de heer Dup gaf van de waarlijk gevoelige en knappe, oor spronkelijke teekening van den kun stenaar Lef vre een waar karikatuur. JJjj verhief diens zittende figuur tot pet-gast; plakte een slecht geteekend rechterbeen aan het lijf der mans figuur en stopte in de afhangende rechterhand een moker en wie oogen heeft om te zien zal moeten toegeven dat het oorspronkelijke werkstuk volkomen belachelijk is gemaakt. Maar.... dat was de bedoeling niet ! Br behoort maar weinig kunst^ zinnige ontwikkeling toe om van Lef vre's studie eene zekere grootheid af te lezen waarbij eene doodgewone model-pose zoodanig werd weer gegeven dat het alledaagsche eene diepere beteekenis verkreeg. Ook door de zeer persoonlijke wijze waarop deze kunstenaar zijn model aanzag (van nabij en opzettelijk het oogpunt laag kiezende waardoor mede het iets te forsche van onderarm en hand te verklaren is) onderscheidt zijne teekening zich waaruit eene zekere ernst en toewijding ten duide lijkste spreekt. Bij het reclame-biljet is echter elk zweem van grootheid als met tooverslag weggevaagd Wat van het origineel bleef is een futlooze, slappe, krachtlooze kerel zonder ziel, een man die per ongeluk op een aambeeld is neergezegen om er zijn dronkemans roes op uit te slapen. Zeer zeker zou ik aan mijn aanvankelijk voornemen gevolg hebben gegeven om dit biljet in deze rubriek geen bespreking waardig te keuren ware het niet dat wederom uit de onderlinge verge lijking van origineel en namaak iets te leeren valt. Er is echter nog een andere kant aan deze kwestie.... De werkelijk oorspronkelijken, de teekenaren met gedurfde en aantrekkelijke ideeën blijven veelal zonder opdrachten ter wijl halfslachtige napraters met het werk gaan strijken! Het blijkt ten duidelijkste uit het feit dat er toch eigenlijk (laten wij onszelf niets wijs maken ! !) zoo heel weinig goeds verschijnt terwijl, wanneer de op drachten terecht kwamen waar zij behoorden verstrekt te zijn en het best op haar plaats waren, de slechte en minderwaardige, inhoudslooze en geestelijk arme dingen in de minder heid in stede van de meerderheid zouden zijn, daargelaten nog die voortbrengselen welke direct of indi rect op den arbeid van anderen ge nspireerd blijken. Men doet het te dikwijls op een koopje af, men heeft een neef die zoo aardig teekent of wel men krijgt aanbiedingen van onbekenden die graag bekend willen worden. Men doet het werk zelfs vaak voor niets om zich maar gedrukt te zien. Ook hier schijnt Ie bonheur de se voir imprimé" te gelden.. . . Met dit gevolg dat men in eene welhaast aandoenlijke naiveteit het werk van dilettanten aanvaardt als kunstuiting van be teekenis terwijl het toch met Kunst niets te maken heeft. Ook gaat men nog steeds onvoldoende ten rade bij menschen van het vak en te weinig op de hoogte van werkelijke talenten wordt meestal klakkeloos aanvaard % 'QOSTERbEEK Leverl- uihsluihend aan particulieren BEZOEKT DE In het voorseizoen tot 15 Juli zeer verminderd tarief ZANDVOORT: HOTEL D'ORANOE «n HOTEL DRIEHUIZEN" WIJK AAN ZEE: BADHOTEL in ZEE-DEPENDANCE. fa F. SINEMUS Leidschestraat 20-22 AMSTERDAM C. Overhemden naar maat vanaf f 9.50 PRIMA COUPE Eigen Atelier. Sea~Horse de allerbeste renever M.P.POLLEN & ZOON ROTTERDAM STEUNZOLEN SYST. PROF. HOFFA/ MAAR MAAT' FA J.A.MASSIMG conti.vEnn O.Z.VOORBURGWAL 334 Amsterdam Vo HET BINNENGASTHUIS Zee/3/ %len bij .xTV X ? / » b,j het k The. 0e/°///z Schoof of wnóuaóe.5. prospectus. HUIZE KLIM-OP" RUST- EN HERSTELLINGSOORD HOOGTCZON AANWEZIG. PRIJS f 2.50 PER DAG. WASSENAAR CENTRALE VERWARMING I. TIMMERS, Ged. Verpl. TELEF.7«I25 BLARICUM (Gooi). Pension 't Matthijssenhout' LARENSCH LANDHUIS. Modern Comfort. Voort. v.a. f 3.50. Prosp. op aanvr. Tel. 442. Nationaal Park. 3000 H.A. Bosch en heide landschappen. Te midden hiervan het unique gelegen HOTEL BEEKHUIZEN" Modern comfort. Autogarage. Telefoon 32713 VELP (Gld.) Geïll. prospectus op aanvrage. VICTORIA-WATER r»y geregeld gebruik OBEMLAHHSTEIM digestie bevorderend wat geboden wordt omdat men het als opdrachtgever nu eenmaal zelf onvoldoende naar waarde of onwaarde beoordeelen kan. Met het gevolg dat mislukkingen aan de orde van den dag zijn! Het eenige wat men doen kan ter verbetering van dezen toestand is in te zien dat met een goed en schoon biljet heel wat meer nuttig effect bereikt wordt dan met een leelijk ding. Men dient te streven naar het allerbeste, eerst dan zal er kans zijn dat de mislukkingen in de minderheid geraken. Het is en blijft inmiddels taak van den kritischen beschouwer daartoe met den meesten nadruk aan te sporen want de beteekenis van het aanplakbiljet als ,, Kunst van de Straat" in opvoedenden zin is zeker niet gering te schatten ! Men kan er intusschen verzekerd van zijn dat een afdruk van deze bespreking aan het Bestuur der tentoonstelling te Luik alsmede aan de aldaar verschijnende plaatselijke bladen zal worden gezonden. Men weet daar dan tenminste waar men aan toe is en.... het helpt misschien voor een volgenden koer !. . . .

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl