De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 14 juni pagina 15

14 juni 1930 – pagina 15

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 JUNI 1930 5 R*. Hoe Amerikanen adverteeren door F. van Biestraten SINDS eenige jaren hebben ver scheidene groote Amerikaansche reclame-agentschappen hun bijkan toren in Europa en het is verwonder lijk hoe snel de Amerikaansche me thode van adverteeren zich in de oude wereld ingeburgerd heeft. De oorzaak van het klaarblijkelijke succes der Amerikaansche methode van adverteeren ligt ongetwijfeld in het feit dat hierbij nimmer iets aan het toeval of aan persoonlijke opvattingen wordt overgelaten. De Amerikaan mikt niet in de ruimte, hij zoekt zijn doel lang en zorgvuldig en daarom is zijn schot bijna altoos raak; zijn ad verteeren is exacte wetenschap ge worden. Geen Amerikaansch agentschap, dat een campagne gaat organiseeren, zal dit werk op losse gronden ondernemen; Aan iedere campagne ligt het volgende schema ten grondslag; Wat verkoopen wij? Aan wie verkoopen wij ? Waar verkoopen wij ? Wanneer verkoopen wij ? Hoe verkoopen wij? Slechts een uitvoerige analyse van de eerste vier punten kan voeren tot «en volkomen zuiver antwoord op de laatste vraag. Deze analyse geschiedt *an de hand van betrouwbare ge gevens, de salonpsycholoog krijgt bij den Amerikaan geen gelegenheid punt twee naar eigen opvattingen te be antwoorden. Men denkt wel eens, dat een fraai plaatje, een vlot geschreven tekst en «en zorgvuldige opmaking het succes van een campagne uitmaken. Niets is minder waar; het zijn de noodzake lijke bijfactoren, de krenten in het brood Het belangrijkste is en blijft de wetenschappelijke voorbe reiding. De fraaist uitgevoerde campagne zal geen succes hebben als zij niet en dan nog op het juiste oogenblik gelezen wordt door de even tueele toekomstige koopers. De Ameri kaan dus maakt van ieder land waar hij adverteert een speciale studie van de dagbladen, van oplaag zoowel als klasse der lezers, van distributie enz. Een bureau dat voor Ame-ikanen in Rolland adveiteert beschikt bijvoor beeld over uitvoeriger informatie omtrent Hollandsche bladen dan eenig bureau voor statistiek zou kunnen verschaffen. lijsten rondgezonden worden aan eenige duizenden personen waarvan aangenomen mag worden, dat zij even tueel belang zullen hebben bij het product. Bijgaande vragenlijst, van een mondelinge investigatie te Ant werpen voor Coca-Cola gehouden, toont geredelijk aan met welk een zorg deze vragen ontworpen worden en welk een onschatbaar waardevolle statistieken uit de antwoorden ge maakt kunnen worden. COCA-COLA VRAGENLIJST 3. 4. 5. * * * Een andere noodzakelijke instelling is wat de Amerikaan Investigation noemt. Geen belangrijk product zal geadverteerd worden zonder een der gelijke investigatie, waarbij vragenMan Vrouw Leeftijd Klasse 1. Wat is Coca-Cola? 2. HeeftU wel eens Coca-Colageproefd?.... Hoeveel glazen hebt U gedronken? Beviel U de smaak ? Indien U den smaak niet aangenaam vindt, waarom? Te zoet Te zuur Smakeloos, enz. (prikkelend, warm, koud) 6. Weet U waar Coca-Cola verkrijgbaar is?... 7. Wie vestigde het eerst Uw aandacht op Coca-Cola? 8. Waaruit is Coca-Cola samengesteld? 9. Is het een gezonde drank? 10. Wat is Uw lievelingsdrank? 11. Wat is Uw lievelingslimonade? Wie zijn nu het meest deskundig op het gebied van deze bevallige en kostbare kleedingstukken ? Filmsterren en danseressen, nietwaar? Een speciale campagne werd ontworpen waarbij deze populaire dames verklaarden, dat er op de wereld eenvoudig niets beters bestaat om zijden kousen te wasschen dan Lux. Het succes was verbluffend. Investigatie is het eenige middel om tot kennis te komen van de eischen die aan een bepaald product gesteld worden. Voldoet het daar niet aan dan zal allereerst getracht worden het te verbeteren, is dat niet mogelijk dan zal gezocht worden naar een secondaire goede hoedanigheid, waar op dan de nadruk gevestigd zal worden. * * * Een uitvoerige analyse van de markt is verder onontbeerlijk, om tot de wetenschap te komen of men een concurrentie zal hebben te be strijden of slechts zal hebben te trachten den verkoop van het product te bevorderen. His Master's Voice 4270 FOOD SPECIALISTS testify; "Cream of Tartar Baking Powder is the best" REP EPRESENTATIVE Food Specialists in all parts of the country were recently asked, "Which type of baking powder do you usC and prefer?" 4270 answercd un hesitatingly, "Cream of Tartar." And many of them gave their reasons "Always good results," they said?"No bitter taste"?"No hartnful resulta or residue" "Good quality health,ful product-" Dependabüity. fine quality and whole someness?these are the vcry qualities that housewives value most in Royal?the Cream of Tartar Baking Powder. For 50 years they have rightly considered Royal the standard. It is made always with pure cream of tartar, a natura! fruit product from ripe grapes, imported cspe cially from Europe. Royal always leavens pcrfectly and it leaves no bitter taste PREE?a complete cook book?the famous Royal Cook Book?that gives nearly 350 valuable rec/pes. Juat drop a post card for it to The Royal BakinÊPowder Co., 100 East 42nd Street, New York City. Peanut Butler Bread ,3 the .deal loat (91 schooi tunch boxes delicious. novriahing. wholesome Wtitt) lor the in (ft« Royal Cook Book. Rccipes for 30 detic. the Royal Cook Book, besides fillinga and icings ROYA.L BAKING POWDER 12. Hoe heeft U uw drank het liefst? Ijskoud Koud Gewoon 13. Welke couranten en tijdschriften leest U regelmatig? Couranten Tijdschriften Een merkwaardig voorbeeld van de resultaten, die een investigatie leveren kan vindt men bij de bekende Lux zeep. Eenige jaren geleden werd deze zeep in Engeland te weinig ge kocht; de Amerikaansche firma, die de reclame voor de Liix verzorgt, hield een investigatie; deze wees uit, dat Lux het meest gebruikt wordt om zijden kousen te wasschen. Daarom gramofoons en platen zijn zoo univer seel bekend dat zij geen concurrentie te vreezen hebben. Wel moet getracht worden de eventueele concurrenten te beletten terrein te winnen. De reclame zal dus dienen om de.n verkoop te bevorderen. wordt de heele reclame gebaseerd op de wereld beroemde kunstenaars, die voor deze fabriek spelen. Ten einde het effect hiervan nog te verhoogen worden deze advertenties gepubliceerd wanneer zoo een kun stenaar ter plaatse speelt. Der CHEVROLET 6 MODELL 1930 stellt sich dem Publikum vor Gleictl nachdem er der Presse vor. gerührt wurde. stellt sich CKevrolet 6 fiir 1930 Eum enten Male in aller Offentlkhkeit dem Publikum vor. Die henlichen neucn Modelle werden wahrend der General Motors Woche berall in ganz Dtutschland gezeigt. DerneueChcvrolet Ut die Sensation der Automobilsaison 1930 - eine Spitienleislung der Genetal Motor.. Sehen Sie sich den «chönen Wagen in. und prüfen Si Wert.Tabel!e - der grofie. mm Preise ein ie mit Hilfe det Chevrolet Punkt fur Punkt die 10 rzüge. die der Chevrolet 6 starke 6Zylinder - Ihnen es gewöhnlichen.,4" bietet. rokt.Handler erfahren Sie ber eine unverbindlkhe Prohefahrt und den be. Zahlungsplan. Sie be. kommen auch gratis die OriginabWert.Tabclle und hochinteressante illusttierte Lireratut. Der CHEVROLET 6 - 193O EIN ERZEUGNIS DER G EN E RAL MOTORS Die etste ffenilidle Ausstellung des nellen Chevrolet 6 für t93O findct wahrend der grofien Friihjahrs.Automobilscriau vom 24. bis 27. Man in den Raumen des Zoo1 statr. Taglich geörtnet VOD 10 bis 22 Uhr. EINTRITT FREII De Royal Baking Powder daaren tegen heeft in Amerika talrijke con currenten. Nu is het bekend, dat deze in hun product aluin gebruiken terwijl Royal Baking Powder eremortart gebruikt. Men vroeg het oordeel van duizenden artsen, professoren en koks. Dit luidde gunstig voor cremortart. Bij de reclame-campagne valt men nu geen enkele andere samenstelling di rect aan, doch men publiceert een voudigweg het zeer indrukwekkende oordeel van het nog indrukwekkender aantal deskundigen. Ken ander voorbeeld. Wil men een auto verknopen, dan zal het op den eventueelen kooper, die honderden verschillende advertenties ziet, al weinig indruk maken, als in de adver tentie een onduidelijk modernistisch plaatje wordt gepubliceerd terwijl de tekst b.v. een gesprek weergeeft van twee heeren, over de wijze waarop dit of dat merk ,,De bocht nam". Maar een mooie, duidelijke teekening die het voordeelige uiterlijk goed doet uitkomen, een tekst die eenige bij zonderheden over de technische hoe danigheden in een rustigen, vertellen den toon mededeelt, zal den even tueelen kooper ongetwijfeld even tot nadenken stemmen. Een veel ver spreide, doch onjuiste opvatting is, dat toch niemand die lange teksten leest. Investigatie heeft reeds bewezen dat deze opvatting verkeerd is. Trou wens dit is ook begrijpelijk. Wanneer een mevrouw leest met vette letters ,,In drie dagen tijds een tint als een perzik" zal ze zeker de rest lezen. Natuurlijk is hot noodzakelijk om bij iedere campagne aan tekst en illustratie de grootste zorg te besteden. Schrijfmacbinebandel (Alle merken vanaf f 50.-.) COPIEERINRICHTING TEL. 33400 Wolvenstr.3-4- Amsterdam

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl