De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 14 juni pagina 18

14 juni 1930 – pagina 18

Dit is een ingescande tekst.

D E GROEN E AMSTERDAMMER VAN 14 JUNI 1930 No. 2767 Schopenhauer's Aphorismen van Levenswijsheid bewerkt door Gharivarius DERDE DEEL. MEN ZEGT XXI EER, objectief, is wat men van uw waarde denkt, En subjectief, de aandacht die gij daaraan schenkt. Mijn stelling, hier onmiddellijk van afgeleid: Eer is geen zaak van ziel, maar van utiliteit, Verdedig ik als volgt. Men make zich niet diets, Dat men alleen kan staan. Alleen is niemand iets. Het is dus zaak, dat men 't respect van andren wint, Als schutse tegen 't kwaad, dat ieder ondervindt. Ook schande, 't tegenbeeld, moet gij aldus verstaan ? Men bloost op een verwijt, al heeft men niets misdaan. XXII Beschouwen wij vooreerst de BURGERLIJKE EER; Dit ietwat vaag begrip omvat de ruimste sfeer. Zij eischt eerbiediging der rechten van den mensch, Fatsoen, bij 't streven naar vervulling van een wensch. Nu wordt karakter onveranderlijk geacht, Zoodat men na een val een tweeden val verwacht; Verliest gij dus uw eer, dan mist gij die voorgoed, Tenzij 't door laster.is, bewezen of vermoed. Vandaar dat smaad en laster strafbaar wordt gesteld, En aangezien voor daad van geestelijk geweld. XXIII De eer eischt geen bijzondere hoedanigheid, Eenvoudig, dat gij in uw doen behoorlijk zijt. Bezit gij eer, dan zijt ge niet exceptioneel, Bezit gij roem, dan zijt ge 't wel, integendeel. Roem is een, meestal moeilijk, te verwerven goed, Eer is een have, die gij niet verliezen moet. Wie roem mist, is obscuur, een negatief begrip, Maar eerverlies is schand de vlag ontrukt aan 't schip, Derhalve positief, en dus een grooter kwaad Dan dat uw naam niet op de lijst der helden staat. XXIV Met AMBTSEER meent men dit: de overheid verwacht, Dat gij uw plicht als ambtenaar getrouw betracht; Nu vergt de ambtseer, dat gij metterdaad bewijst, Geschikt te zijn voor wat uw post van u vereischt. En niet alleen, dat u geen kundigheid ontbreekt, Maar ook, dat gij respect voor uw betrekking kweekt. Zoo zorgt de militair, dat heel het vaderland Geloof heeft in zijn moed, en eerbied voor zijn stand. Hetzelfde geldt voor dokter, leeraar, advocaat, Kortom, voor alwie in 't publieke leven staat. XXV Vermits de massa meent, dat wie een ambt bekleedt, Meer dan een ander durft en doet en kan en weet, Maakt deze, dat die meening niet verloren ga: Verzuim van plicht komt, zooals 't heet, zijn eer te na. Het ambt verleent vanzelf een soort van waardigheid, Die houdt den drager af van al wat daarmee strijdt. En daar nu dit gevoel als veer en prikkel werkt, Heeft deze eer het nut, dat zij hem steunt en sterkt. De Staat opdat die steun den zwakke niet ontvall', Heeft titels uitgedacht, die klinken als een knal. XXVI De VROUWENEER, voor meisje en gehuwde vrouw, Eischt reinheid van de eerste, van de tweede trouw. De man, haar superieur, in kracht en intellect. Die voor haar werkt, en al wat zij behoeft, verstrekt, Moet worden vastgesnoerd, in banden van den echt; Vandaar dat zij haar hart aan eiken man ontzegt. Tenzij hij met haar trouwt. In 't huwlijk ligt haai- kracht Dus is het instituut der vrouweneer bedacht. De vrouw verfoeit een zondares, op goeden grond, Daar deze door haar val verraad pleegt aan den bond. Hotel SEINPOST - Zandvoort. Ie klasse Familie-Hotel met alle moderne comfort Pensionprijzen: Vóórseizoen f 6.?per dag. Hoofdseizoen vanaf f 7.?per dag. NIEUWE VERZEN door A. Defresne Naar Het Onzichtbare door Nine van der Schaaf, bij C. A. Mees, Santpoort 1929. Het komt mij voor, dat deze kunstenares vaak te dichten aanving zonder dat eene daartoe dwingende ontroering in haar werkzaam was. Haar associatie-vermogen van voorstelling aan voorstelling, van beeld aan beeld is zeer groot, want zij is eene aan fantasie rijke vrouw. Dit associatie-vermogen trad nu in de plaats der ontroering en zij rijgde beeldspraak aan beeldspraak. Zij is een zeer intelligente vrouw en haar bewustzijn is eene voorraadskamer vol overvloed Zeist als Woonplaats* BOUWTERREIN TE KOOP in het centrum van Zeist, aan den verkeersweg Utrecht Arnhem, in de onmiddellijke nabijheid van het Raadhuis, de Hotels Hermitage en Figi en het Slot van Zeist. Prachtig opgaand geboomte, stofvrije wegen, voorzien van rioleering, gas, water en electriciteit. Nadere gegevens worden verstrekt door de K.V. PARK KERSBERGEK, Montanban?traat 4, Zeist. . van gedachten. De elementen van de eene beeld spraak drukte zij uit door eene andere beeldspraak. De eene vergelijking doorkruiste zij met eene an dere, zij sloeg onderdeden weg, plakte er nieuwe in en aldus verbergt zij de gevoelloosheid van haar gedicht herhaalde malen onder een spinsel van gedachten, dat te vergelijken is met verscheurde en door schijn-mystiek aan elkaar geplakte droomen. En het gevolg is een aantal verzen, waarvan heele strophen, althans voor mij, volslagen onbegrijpelijk zijn. De lezer oordeele zelf. Eenmaal zal ons de weerbarstige wolk verwijzen Naar de beelden van het verleden leven, Van de gedrochten der aarde. Leven zal dan ziel zijn, Over de aarde zal de droom treden, Geschreven in de cadans der zachte voeten Andere voorbeelden zijn: Langs de Aardsche Kusten, Het Kind, Stemmen. Die gedichten, die uit een innerlijke noodzakelijkheid ontstonden, zijn ook wel tot in uiterste gedachten-differentiatie doorwerkt, maar tevens van eene zeldzame ontroering. Voorbeelden zijn: Voorjaarswind, Het Leven is zijn Oud Verlangen Kwijt. Toch zijn ook deze gedichten van huis uit zwak. Deze gevoelszwakte is trouwens kenmerkend voor den geheelen bundel. Het is alsof de gevoelens der dich teres te zwak zijn om zich zonder hulp en enkel en alleen door zich zelf te uiten. Zijn de gevoelens geassocieerd aan eene reëele herinnering of aan een realistisch beeld, wordt de uiting er van geleid door de beschrijving van die herinnering of van dat beeld, dan wordt het vers aanstonds veel beter. De beste gedichten zijn dan ook die van een episch karakter als Het Ouderhuis, De Kermis e. a. De techniek legt de ongestoorde uiting ook nog al eenige hindernissen in den weg. Soms is terwille van het metrum de zinsbouw hulpeloos verwrongen en het aantal lidwoorden, dat de dichteres w ggeslikt heeft, zonder daarmee een rhytmisch effect te bereiken, is legio. GEORG KOLBE Beeldhouwwerken en teekeningen tot 29 Juni in Kunstzaal van Lier ROKIN 126 AMSTERDAM T 'entoonstellingen Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Schilde rijen Miek Eckhard. Tot 18 Juni. Museumzaal, Parkweg :>>, Den Haag. Schilde rijen van Thomas Oool. Tot 20 Juni. Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Beeldhouw werken en teekeningen. Georg Kolbe uit Berlijn. Tot 30 Juni. E. J. van Wisselingh en Co., Amsterdam. Etsen van Engelsche, Fransche en. Zweedsche meesters. Tot l Juli. Stedelijk Museum, Amsterdam. Oude en Moderne Uoemeensehe schilderkunst. Tot l Juli. Kunsthandel Huick en Scherjon, Heei-eugracht 400, Amsterdam. Hollandsche en Fransche kunst. Tot l Juli. Openbare Leeszaal, Laren (N.II.) Werken van leden van den Gooischen Kunstkring. Tot l Juli. Kunstzaal Torenlaan 31, Blaricum. Werken van Dirk Koning en Lou Loeber. Tot l Juli. Pro v. Genootschap van kunsten on wetenschap pen in N.-Brabant. Werken van Hieronymus Bosch. Tot l Juli. Museum voor Ouders en Opvoeders, llotterdam. Tentoonstelling School en Leven in de Sowjet Unie." Tot l Juli. VAN DER HELST SIGAREN GOEDE SIGABEM II EEM BESCHAAFDE VERPAKKING

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl