Historisch Archief 1877-1940
No. 2767
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 JUNI 1930
l.A TEMPETE
La mer se facbe, de temps en temps. et pour de bon.
Vindredi soir. elk1 tait courroucéi' . b nuit tait
sombre Un baieau a beurtédes i'ueils. sa coque a etc trouee.
Ie bateau a coulé. On a irouvt trois hommes noyés dans
lf sable : Corentin Morvan ei un homme de Concarneau.
La femme de Cortnttn v>> :!ait se ji-ter a la mer ; des fem
mes !a retenaient. L.e dooteur ei un gendarme som venus
La femme du n.iufragéde Concarneau est venue en auto
prendre Ie corps de son man elle criait el pleurait aussi.
Ceuit iristc.
©
EEN DRUKPERS OP
DE SCHOOL
door Mr. J. E. Prins-Willekes
Macdonald
DE beteekenis va,n het boek voor de moderne
school, die van den passief-luisterenden leerling
een actief-bezigen wil maken, is niet hoog genoeg
te schatten. De voorstanders van de Daltonmethode
"weten dit maar al te goed door de groote moeilijk
heid om werkelijk goede boeken te verschaffen.
Tegelijk voelt men het gevaar voor jonge kinderen
om altijd met hun neus in. de boeken te zitten.
De moderne school wil een zelfwerkzaamheid,
?die dieper gaat dan het lezen en onthouden van
het werk van anderen. Al die lectuur, die we den
kinderen voorzetten, zijn de gedachten van
vol'wassenenen het werk van de kinderen is afhankelijk
van en gebonden aan de gegevens, die de schrijvers
op hun manier opgesteld hebben.
Zoodra we met handboeken te maken hebben
?die over een bepaald onderwerp geraadpleegd
worden, is het onvermijdelijk en natuurlijk, dat
?wij terecht komen bij de schrijvers, die dat onder
werp bestudeerd hebben maar als het nog niets
met wetenschappelijk werk te maken heeft en al
leen maar te doen is om de hulpvakken onder de
knie te krijgen, is het heel goed denkbaar, dat de
kinderen hun eigen oefen-materiaal zelf maken
«n dit beter kunnen dan een volwassene.
Het geschreven schrift is een machtig hulpmiddel
in het verkeer van de menschen en hoe leeren onze
kinderen het gebruiken? Op de gewone school is
Tiet schrijven bijna voor iedereen een corvee en
?zonder eenig verband met de gesproken en gelezen
woorden, die wel vreugde kunnen geven. Er
wordt verteld op de school, er wordt gepraat
anet medeleerlingen en in boeken staan dikwijls
mooie verhaaltjes. Maar ze leeren niet zich zuiver
uit te drukken, ze worden niet geoefend in het
mee-?deelen van hun gedachten en dat is juist wat ze
in het leven het meeste noodig hebben. Het praten,
-alleen maar omdat het niet mag, kan heel
op_
ljDcrjuist vecscftenen, lij'denj
UITGEVER. X7> H-J-PAK.IS
BES* M MENSENDIECK
runcÜoneeie
«voor ae Vrouw ea
hst Kind
rrrieL eenSVacrrvecie van> '
PROF. I* B- J-KOUWER.
TWEEDE DRCK
179 Afbeeldingen Prijs Gebonden l 5.75
windend zijn maar het ontaardt meestal in onbe
langrijk geklets zonder ander doel dan een verzetje.
Hetzelfde geldt voor het schrift, men schrijft niet
met belangstelling alleen om het door meneer of
de juffrouw te laten nakijken; met een doelbewuste
mededeeling heeft dat niets te maken.
Daarbij komt nog voor de kleintjes de moeilijk
heid van het verschil tusschen het geschreven en
gedrukte woord. Kinderen, die toevallig een schrijf
machine van nabij kennen, beginnen meestal met
dit hulpmiddel hun gedachten mede te deelen, lang
voordat ze het in schrijfletters willen of kunnen
doen.
Op de paedagogische tentoonstelling te Elsinör
was verleden zomer een eenvoudige schrijfmachine
voor kinderen te zien en op vele Duitsche scholen
heeft men al een drukkerijtje ingevoerd.
Op de Decroly-school drukken de leerlingen een
echt maandblaadje: ,,Le Courier de l'Ecole", in
Frankrijk wordt L'Oiseau bleu" door en voor
kinderen geschreven maar door een drukker uit
gegeven. Deze laatste schoolkrantjes zijn kostbaar
en kunnen alleen door de leerlingen van een particu
liere school gelezen worden.
De zoo even genoemde bezwaren worden door
zulke uitgaven niet opgeheven, het verband tus
schen het geschreven en het gedrukte schrift be
grijpt alleen de leerling, die zelf meewerkt.
In de Montessorieschool wordt het maken van
woorden, zinnen en korte verhaaltjes met de losse
letters met groot succes toegepast maar ook hier
blijft de overgang van schrijfletters naar drukletters
een moeilijkheid, behalve in de scholen,
diehetblokschrift aanvaard hebben en het duurt te lang om
ook door oudere kinderen, die al schrijven kunnen,
gebruikt te worden. De moeizame techniek houdt
het weergeven van hun gedachten tegen.
* *
*
In October 1924 heeft een Fransche onderwijzer,
C. Freinet, een handdrukpers op zijn school ge
nstalleerd, die ,,La Lino" heet en volgens hem aan
alle eischen voldoet, die de volksschool stellen kan.
Hij wist er zelf even weinig van als zijn leerlingen
en hij begon het experiment met velerlei twijfel.
Hij had toon een klas van 25 jongens, en vroeg
zich af of het nieuwtje er niet gauw af zou zijn en
of kinderen tusschen 6 en 9 jaar in slaat zouden
zijn om zonder hulp van den onderwijzer hot ma
teriaal te onderhouden. Hij was niet van plan hot
maken van opstellen en verslagen verplicht te
stellen en als het gebleken was, dat er niet spontaan
gewerkt werd met dit nieuwe leermiddel, zou do
Lino opgeborgen zijn en niemand zou ooit iets van
deze poging gehoord hebben. Zouden ze niet afge
schrikt worden door het sorteeren en schoonmaken
van de letters, een dagelijks terugkomende plicht
en zouden ze het zetten snel genoeg leeren doen
om er werkelijk profijt van te hebben on nog tijd
over te houden voor hun andere werk?
Natuurlijk waren de jongens dadelijk vol be
langstelling voor deze echte machine, de tech
nische termen leerden ze zonder moeite, de eersto
tekst word gezet en. na wat tegenslag, afgedrukt.
Triomfantelijk ging de heele school, zwaaiend mot
het oigon drukwerk, naar huis.
De lees-, taal- en geschiedenisboekjes weiden
successievelijk opgeruimd d.w.z. de beste werden
uitgezocht om een bibliotheekje te vormen waar
de kindoren boeken uit leenen konden. Elke morgen
komen er twee of drie op school met oen stuk, dat
ze thuis bestudeerd hebben en aan hun
klasgenooten mogen voorlezen. De luisterende kinderen
zitten onder het voorlezen te teekenen, bedenken
illustraties van wat ze te hoorcn krijgen. Dit was
als vooroefening bedoeld om een eind te maken
aan do verveling van een klassikale leesles waar
twintig keer hetzelfde lesje opgedreund wordt.
Voor de drukkerij zocht men eerst een onder
werp wear de heele school belang in stolde, de
zigeuners, die in het dorp waren gekomen, de storm,
het binnenhalen van de oogst of de een of andere
persoonlijke beleving van de kinderen. Iedereen
maakt er van wat hij kan, alle opstellen worden
voorgelezen en gekeurd, tenslotte maken de kin
doren zelf uit wolke gedrukt moeten worden. Do
gokozcn verhalen worden ook op het bord geschre
ven on als gewone loos- on schrijfoefcning gebruikt.
Het werk mot de pers wordt besproken on ver
deeld, do jongsten krijgen don titel of korte regels
te zetten, de grooten een of meer regels, vijf of zos
FRANCOIS QUITTE L'ECOLE
Francois quitte l eole aujourd'hui II faut qu'i! aille
garde,
IeOn
s les
ol.
cc-re de la neig.' Mors il faut les eonduire dan.
lts chjmps autoiu du villa)"', ou l'berbe nouvelle poussv
deja ou bien dans K-s eöles qui devtennent vertes au
soleil du pmnemps
L'annee denm'ie c lan Manns qui pardait les
mouton;de I'iaiKoi. l! l.illaii Ie pjyer, cmq francs par bete;
kinderen gaan aan den gang, de rest van de klas
gaat door met ander werk. Voordat het definitief
afgedrukt wordt, kijken ze het zetsel nog eens na,
óén jongen krijgt het eerebaantje van inkter, an
deren loggen het papier op zijn plaats en weer een
bladzij van het ,,Livre de Vie" is klaar. De illu
straties liggen gereed en zoo is het verband gelegd
tusschen vier manieren om gedachten weer te
geven n.l. de spreektaal, het schrift, de druk en de
teekening.
Tot verbazing van Freinet zelf bleef de belang
stelling voor het zelfde verhaal na het afdrukken
zoo levendig, dat hij naar aanleiding hiervan nog
een taalles kon geven zoodat er waarlijk geen ge
brek aan herhaling was.
In het jaar 1924?1925 werden 2000 regels ge
drukt ongeveer gelijkstaande met een leesboek
van 199 pagina's wa?,rvan ieder woord van alle
kanten bekeken was. Het volgende jaar ging het
al voel vlotter en de geregelde uitwisseling kwam
tot stand met een andere jongensschool in
LyonVilleurbanne.
Hot is duidelijk, dat de handigheid on nauw
keurigheid bevorderd worden door het hanteeren
van do betrekkelijk kleine lel tors en de onver
biddelijke kritiek van de colloga's-typografen!
Maar do oefening van de aandacht is waarschijnlijk
nog belangrijker, ledere onderwijzer on leeraar
weet hoe moeilijk het is om oen hoelo klas er toe
te krijgen op te letten als er gelezen wordt, met
allerlei trucjes probeeren. beide partijen hun zin
te krijgen, de leerling wil niet opletten en toch op
een bepaald moment weten ,,waar we 7.ijn" en de
leeiaar van zijn kant probeert hem dat te beletten.
Noch het lozen noch het schrijven hooft in een ge
wone school een doel, dat de kinderen accepteeren.
Met do drukpers is hot een heel ander geval, wat
ze denken, vertellen en opschrijven is voor andere
kindoren, die het zeker begrijpen zullen on die
hun ook weer vertellen zullen van hun leven.
Sommigen komen telkens weer met eenzelfde soort
verhaal of praten na wat een ander heeft bedacht.
Dat wordt zo gauw aan hun verstand gebracht
en unaniem kiezen ze de echte verhalen, die iets
nieuws beteokenon, hoc onbeholpen de vorm
ook is.
Nooit is er gebrek aan copie, vóór achten staan
ze al bij do school en vertellen mekaar wat ze be
dacht hebben. De klas maakt niet alleen uit wat
er gedrukt zal worden mapA1 ook in welke volg
orde, zoodat ze zich goed rekenschap moeten geven
van hun meening. Niet de boste vorm wordt be
waard maar de beste inhoud zoodat het lang niet
altijd de oudsten zijn, die het eerst aan de beurt
komen.
Over den socialen kant van den arbeid zullen wij
in een afzonderlijk artikel schrijven.
KENNERS
KOOPEN BOTER
VAN OUD-BUSSEM