Historisch Archief 1877-1940
"-vT
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 21 JUNI 1930
No. 2768
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
Het gestandardiseerde type
Dr. F. W. Murnan: ..Ons dagelijkse h
brood" Tuschinsky
INDIEN men als eerste axioma accepteert, dat
de techniek van een werk in harmonie behoort
te zijn met zijn geestelijke physiognomie, dan raakt
men meteen de diepere oorzaak, waarom deze film,
ondanks haar scenische en fotografische vir
tuositeit ? een gevoel van leegte, ja, een zekeren
?weerzin nalaat. Bij een onderwerp, als Ons dage
lijksch brood" met zijn sfeer van hard
boeren?calviuisme, van misdadige bekrompenheid, van
<md-testamentischen haat is de gedachte aan
liet gruwelijk-schoone werk van O'Neill te nabij,
?om een fotografische fraaiheid a la Manuel-Frères
niet als een misgreep te voelen. Slechts n enkel
motief in de heele film benadert het karakter van
het onderwerp: de oude boer. Dit wreede, eigen
gereide, fanatieke masker zou in Desire under the
Elms" niet misplaatst wezen. Tegenover een der
gelijke samenvatting van den strijd en de
hai-ts?fcochten van generaties, afgedrukt in de harde
lijnen van een menschengezicht. verzinken spel"
?en mise,-en-scene in het niet. Wanneer Muinau
den moed had bezeten, tegenover dezen patriar
chalen geweldenaar even levende even
waarAchtige typen te plaatsen, dan had de film
Aan innerlijke dramatiek een schoone en vaste basis
gehad- In plaats daarvan zwicht hij voor deu
ongeneeslijken Amerikaanschen hang naar het
gestandardiseerde individu naar een held", die bij
voorbaat sympathiek" en een schurk, die per se
slecht moet wezen. Zoo staat in den schaduw van
den ruigen orthodoxen tyran, een sentimenteele
plaatjes-moeder van het populaire Mary Carr-type
?eu een zoon, die in Chailes Farrell wel den laatsten
vertolker behoorde te vinden. Deze jonge man heeft
iets simplistisch en daarbij iets
te-goed-voor-dezewereld over zich, dat reeds aanstonds alle spanning,
?alle verrassing uitsluit en alle belangstelling doodt:
?daar valt niets meer bij te beleven dit provin
ciale haar, dit blanke, nobele profiel, die beminne
lijke linkschheid kennen wij al in de eerste vijf
minuten en wij weten precies hoe dit prototype
der nobele onhandigheid in alle situaties reageeren
zal. Het is in het algemeen de vloek der
Ameriiaansche film, dat zij niet kan werken zonder zulke
?cliché-typen, die hun dramatische horoscoop vol
ledig ten toon dragen. Het onverbiddelijke gevolg
is, dat alles, wat den weg zou kunnen wijzen naar
?innerlijke conf licten,naar waarden achter het vlakke
uiterlijk van menschen en dingen, bij voorbaat
"wordt uitgeschakeld. De vraag is niet meer hoe
deze figuren zullen handelen ? dit staat voor de
gerubriceerde typen even vast als de loop der
«torren. De quaastie bepaalt zich tot een sportief:
«vanneer. Geen sterveling twijfelt eraan of Charles
.Farrell zal zijn belagers naar den eisch aftuigen
?wij zijn alleen maar nieuwsgierig op welk oogenblik
?.zijn vuist zal uitschieten. Al de raadselen al de
?aarzelingen -?al de tragiek, die op den bodem der
?aTme, gecompliceerde menschelijke ziel sluimeren
?en die wij in spanning van het waarlijk levende
masker trachten af te lezen, bestaan voor liet
ge«tandardiseerde drama-type niet.
De Amerikanen houden van standardiseering
?ook op het stuk van dramatis personae.
,,Standardisation" zegt Sinclair Lewis in Babbitt".. . .
,,Standardisation is excellent. When I buy an
Ingersoll watch or a Ford, I get a hetter tooi for
less money, and I know precisely what I'm getting,
wad that leaves me more time and energy...."
.Zoo is het de staadardiseering van den levenden
mensen tot een courant en populair character"
vereenvoudigt en vergemakkelijkt het verwerken
CURNBBAAJj AGENTE!» VOOJB
AMATEU» fcIB(O-UITRF8TI3ï«
FOTO-SCHAAP & Co.
? PUI 8 AMSTBRD4M
van ieder dramatisch conflict tot de primitieve
opwinding van een bokgmatch. Het houdt den toe
schouwer ver van alle verwarring, van alle peinzerij
het laat hem fit voor het nuchtere dagelijksch
leven, maar het vermoordt het kunstwerk.
Het is dan ook opmerkelijk, dat een film, zoodra
zij van het gestandardiseerde character" van
den held", of den bruut", of den verleider"
afstand doet, aanstonds aan belangrijkheid en
diepte wint. Zonder nog te verwijzen naar de
ai'gelooze menschelijkheid der Russische sujetten, zijn
de voorbeelden in Amerika?zelf daar, om dit
feit te illustreeren. Hoe komt het, dat wij in een
Greta Garbo, in een Stroheim, in een Bancroft
altijd meer zien, dan de sujetten van een poover
verhaaltje? Omdat hun persoonlijkheid, ondanks
de hardnekkige pogingen tot specialisatie, altijd
weigeren zich te identificeren met het onnoozele
standaard-type dat zij moeten voorstellen. Deze
figuren laten zich a'.s vamp", als Juiiker" en
als goedhartige bruut" gebruiken, zonder dat
hun innerlijk daaraan deel schijnt te hebben. Garbo
kan plichtmatig een onnoozelen jongen man ver
leiden, terwijl de broze vorstelijkheid van haar
wezen mijlen ver blijft van dit vulgair bedrijf.
Stroheim draagt de f eudale luitenantskleeding met
een geborneerde gratie, maar in zijn wrangen
glimlach ligt een wereld van verachting. George
Bancroft, die men onder hoogdruk heeft
willen standardiseeren, doorloopt met zijn zware,
trage schreden van goedhartigen krachtmensch
het heele gamma van. verbitterde ruwheid tot brave
verteedering maar zijn leelijk, doch fel levend
gelaat met den doodelijk-Iistigen frettenblik,
spreekt van gansch andere dingen. In deze klare,
duistere of felbewogen maskers, weerspiegelen en
verdiepen zich de levenlooze omgeving en de banale
feiten tot boeiende, vibreerende reflexen.
In films als King Vidor's Crowd" en vooral
Fejos' meesterlijk Lonesome" toont Amerika
energiek een andere koers te willen inslaan. Het
verlaat den platgetreden weg der romantische
avonturen van. brave en slechte menschen en tracht
zich te verdiepen in het onuitputtelijke leven zelf.
Het zoekt zijn conflicten in de harde, grauwe,
meedoogenlooze realiteit en ontwikkelt daarbij een
totnogtoe ongekende dramatische kracht. Maar al
blijkt men de werkelijkheid der massa en der toe
standen aan te durven men schrikt nog immer
terug voor de realiteit van het individu. Altijd nog
stuit men in deze films op den gestandardiseerden
held", het moreele catalogusnummer, dat ons
langs zijn onveranderlijk conventioneele baan
weer naar het happy end en de banaliteit terug
voert.
Ook in Ons dagelijksch brood" werd getracht
een eenvoudige werkelijkheidsverbeelding met
sociaal-economische moraal te geven. Minder dan
Fejos minder zelfs dan Vidor, is de zeer
Amerkaansche Duitscher Murnau hierin geslaagd.
Met de zware, broeiende atmosfeer van haat en
bekrompenheid onder dit lage boerendak met
het trage, vretende leed dat er wordt geleden is een
dergelijke lumineuse, brillante fotografische tech
niek moeilijk te vereenigen. Het is evenals in
Sunrise", de niets-ontziende virtuositeit, die met
den cineast aan den haal gaat en hem den
psychologischen kern doet verwaarloozen en onder den
voet loopen. Met open mond kijken wij naar de
verbluffende staaltjes van belichtingstechniek
(lamplicht-scènes) en fotografische fraaiheid
(oogsttafereelen) en vergeten het belangrijkste: den strijd
tusschen twee generaties en twee levensopvattin
gen.
Maar de groote en ernstige handicap is ook hier
de standardiseering der typen. Behalve de oude
boer, die bovendien als sujet zeer onvoldoende is
aangewend, zijn al de overige figuren cliché's, die
niets meer te hopen, te vreezen, te verwachten
overlaten als boeken, waaivan wij de laatste
hoofdstukken reeds gelezen hebben. Wanneer het
oude moedertje in de streng voorgeschreven
proporties tot den grooten zoon den jongen
tegenhoudt, als hij zijn vader te lijf wil, dan is
niemand meer verrast of zelfs maar geïnteresseerd.
Dit tableau vivant hebben wij dozijnen malen
vroeger precies zoo gezien het behoort bij de
types, de stakkerds kunnen niet anders, leder ge
baar van de boerenknechts iedere mimiek van
the sweet and elever girl" herkennen wij, ver
wachtten wij als iets onvermijdelijks. Het is alles
gestandardiseerd, als demenschenzelf
gestandardiseerd tot de efficiënte, in massa-geproduceerde
expressie.
Zoo schrijven wij in deze en dergelijke werken
den mensch reeds bij den aanvang als dramatisch
motief af en wachten gelaten op de knokpartij,
Nederlandsche Munt
Holland's beste 10 cents sigaar
zeggende met Babbitt: Tou have standardized
all the beauty out of life. It makes of the world
orie big railroad station with all the people
taking tickets fot the best cemeteris. . . .!"
Arthur Robison: ,,I>e nacht na
het verraad". Kembrandt
Wat deze film ernstig schaadt is het ver
bijsterend slechte scenario, waaraan men al
het gebrek aan ervaring en het dülettantisme
der pas herleefde Engelsche filmproductie kan af
meten. Het is als een uitschuif bare hengelroede:
telkens komt er een verlengstuk bij. Tienmaal ligt
een indrukwekkend en gemotiveerd slot voor het
grijpen - maar tienmaal gaat het scenario verder,
omdat het in dillettantischen ijver dit pakkende
tooneel niet wil missen die effectscène er nog
met alle geweld bij moet hebben. Een prachtig
en voor de hand liggend slot ware b.v. de dood in
den tunnel. Om zijn vervolgers en de straf voor
zijn verraad te ontgaan stort Nolan zich in den
zwarten muil van den spoorwegtunnel en een
seconde daarna raast de Liverpool-Express er
doorheen.. . . een indrukwekkend einde, snel en
machtig als een bliksemstraal -?? met even het
wrange visioen van het vreedzaam slapende meisje,
door den verrader vrijgekocht, dat in tragische
onbewustheid over zijn verpletterd lijk wordt mee
gevoerd.
Maar nee zegt het scenario dat zou zonde
zijn van de scène in Lya's kamer en van het tooneel
met Mc. Phillip's moeder en van Nolan's dankbaren
dood en van nog een stuk of wat effectvolle frag
menten, die er dan ook allemaal nog achteraan
worden geplakt. Het is jammer, want inderdaad
hebben al die fragmenten pakkende en goede
oogenblikken, maar onze ontvankelijkheid voor
dramatische spanning is nu eenmaal geen
horlogeveer, die zich ad infinitum laat opwinden. In zoo'n
verstikkend te veel, smoort op het eind de be
langstelling en irriteert alleen nog maar de
gewrongenheid en geforceerde melodramatiek der
overigens lang niet slecht gerealiseerde film. Het
ergst is in dat opzicht het slot (het wezenlijke en
waarachtige einde!) wanneer Nolan, na soliede en
definitief neergeschoten te zijn, zich nog eens naar
de kerk weet te sleepen voor een dankbare scène
a faire met de moeder van zijn slachtoffer.
Toch heeft Robison's film merkwaardige kwali
teiten en een zeer eigen bekoring. Zes jaar geleden
draaide in de kleine Union-Bioscope de eerste
curicuse film van dezen cineast: Schatten"
een werk, dat door geheel oorspronkelijke middelen
boeide. Ken zeer suggestieve atmosfeer van zware
schaduwen en looden grijzen een opmerkelijk
traag en sluipend werkende camera verleenden
aan. deze eersteling een onmiskenbaren stijl en
origineele visie, die men later in het werk van von
Sternberg terugvindt. Dezelfde eigenschappen
kenmerken dozen Nacht na het verraad", maar
wat voor alles te waardeeren valt is de filmische
dialooq, een cinegrafische factor, die het typisch
eigendom der Duitschers is en die ik nergens anders
terugvond.. Dit vermogen om uit wisselende
closeup's een zich steeds intensiveerend en verdichtend
conflict der gedachten te scheppen, handhaaft zich
van de oude Asta Nielsenfilms, via Dupont's
Variété" tot in May's Heimkehr" en Schwarz'
Nina Petrowna". Het heeft niets te maken met
het beruchte spel" van Jannings (het registreert
bij voorkeur schier onmerkbare gelaatsplastiek!)
noch met de felle, rythmisohe beeldwisseling der
Russen. Wie het in al zijn kracht wil zien,
bestudoere de talrijke voorbeelden in deze film speciaal
het tooneol van Lya de Putti met Warwick Ward
na den uitroep: Je hebt hem altijd gehaat!"
Ik hoop er later uitvoei'ig op terug te komen.
GIDDING
LJTUYNENBURG
^SCHILDERS!