De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 21 juni pagina 9

21 juni 1930 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

D E GROEN E AMSTERDAMMER VAN 21 fÜNI 1930 La fllolsson Les jours d'«Lé. 1,65 moissonneurs. Tont en sueur. Fauchent !c bic. Pms sur l'herbe. Jaune el fanee. Les femmes faliguét Dressent les gerbes Des hommes les chargent Sèches ei iragiïes Kt les empilenl Dans i(?s granges. Ecole de Chèmery (Arden DCS) Een Drukpers voor Schoolkinderen door Mr. J. E. Prins - Willekes Macdonald De sociale kant van het werk IN de eerste plaats werken altijd vijf of zes leerlingen samen en het resultaat is te danken aan. de groep. Ten tweede is de belangstelling zoo ^root, dat ds verantwoordelijkheid voor het maiteriaal door allen gemeenschappelijk gedragen wordt, een groot voordeel op de volksschool, die maar weinig geld te besteden heeft. Ten derde .Tiebben boeken en kra-aten een geheel nieuwe beteekenis gekregen, het is denkbaar en zelfs waar-schijnlijk, dat kinderen, die zoo opgevoed zijn, andere eischen aau hun lectuur zullen gaan stellen ?clan tegenwoordig door het groote publiek gebeurt. Men. heeft als een. gevaar genoemd, dat ze allemaal journalist zouden willen worden of zich zouden verbeelden, dat ze schrijven konden. Vermoedelijk is het juist omgekeerd, ze zullen het niet zooiets bizonders meer vinden om hun «igen bedenksels gedrukt te zien en de heilzame iritiek van hun klassegenooten zal ze allicht be daren voor overschatting van hun talenten. Tenslotte de uitwisseling met andere scholen, clie een bron van kennis en wederzijdsch begrijpen heeft aangeboord. Er zijn nu scholen in Bretagne, Algiers, Zwitserland, Spanje, Polen, Griekenland, 'Zuid-Amerika, Belgiëen over heel Frankrijk, die ^maandelijks hun drukwerken sturen, meestal in -drie exemplaren, een om te lezen in de klas, een -om te bewaren in de bibliotheek en een om in afrzonderlijke vellen op te hangen. Voor de onderwijzers is het een even groote ver(foetering al? voor de kinderen. Menschen, die in .-afgelegen dorpen weinig contact met de buiten wereld hebben, jaar in jaar uit hetzelfde werk anoeten doen, dezelfde boekjes moeten doorwerken, {met eenzelfde soort kinderen, moeten al een heel . bizondere aanleg hebben als ze hun werk toch met plezier blijven doen en niet afstompen in de een'tonigheid van. hun bestaan en de beperktheid van "hun omgeving. De geregelde zendingen naar en van andere scholen, zoo mogelijk ook in het buiten land, zal ongetwijfeld een nieuwe pasdagogische ?en sociale belangstelling bij de onderwijzers oprwekken. Aardrijkskunde en geschiedenis worden Vreest geen Examen want er is een middel dat U kalm houdt en waardoor Uw geest helder blijft. Mijnhardt's Zenuwtabletten behoeden U voor zenuwachligheid.Ze zij n verkrijgbaar in kokers 75 et. bij Apoth. en Drogisten. boeiende onderwerpen om te behandelen als er uit andere streken materiaal gestuurd wordt door kinderen van denzelfden leeftijd. Programma's en inspecteurs zijn in Frankrijk even machtig als bij ons maar geen enkele wet schrijft het gebruik van leerboeken voor of ver biedt het invoeren van ander materiaal. Wel is de lesrooster een hinderpaal, die immers ingericht is op een snel verslappende aandacht en niet op zelfwerkzaamheid met een andere tijdsindeeling dan uren van 50 minuten! De paedagogische voordeelen van deze manier van werken zijn niet afgeleid uit een abstracte theorie maar uit de waarneming van feiten. Onder wijzers, die er alleen maar een besparing van boeken in zien of een vereenvoudiging van hun eigen les geven, zullen ongetwijfeld teleurgesteld worden. Freinet zelf zegt het zóó: Suivre pas a pas la pensee, la vie de ma classe, aider seulement les lèves a traduire en bon fran cais cette pensee et cette vie, les laisser autant que possible travailler seuls ou en groupe, en m'effacant moi-même Ie plus souvent, telle a téma ligne de conduite durant ces premièresannéesd'experience". De groote moeilijkheid bij het klaarmaken van de copie is, dat de onderwijzer verbeteren moet en toch zijn eigen gedachten niet op moet dringen. Het is een oefening voor de kinderen en daarbij hebben ze leiding noodig, ze moeten hun woordenschat aanvullen maar hun eigen taal moet ook bewaard blijven al was het alleen maar omdat ze anders niet meer het gevoel hebben, dat het hun eigen werk is. Dit vereischt psychologisch inzicht en een zeer fijn taalgevoel van den onder wijzer. Ook de keuze van wat er tenslotte gedrukt zal worden kan een moeilijkheid geven. Niet wat wij mooi of aardig of typisch kinderlijk" vinden, mag de doorslag geven, maar wat de kinderen zelf belangrijk vinden. Als men eenmaal van het voet stuk der alwetendheid is afgestapt, kan men dit veilig aan de leerlingen overlaten maar hoeveel onderwijzers van de oude school durven die stap te wagen? De Lino" In de dorpsscholen, waar kinderen van verschil lende leeftijden bij elkaar zitten, komt evenals in de Montessorischool een uitwisseling van kennis tot stand, die beide partijen ten goede komt. De kleinsten, die nog niet eens alle letters kennen, doen toch mee en herkennen al gauw dikwijls voor komende combinaties van letters. Een drukpers met grootere letters bestaat al voor deze leeftijd. Meestal gaan de ochtenduren zoo gauw voorbij, dat de jongens mopperen als de bel gaat. Die klok is voor", hoort Freinet dikwijls. 's Middags gaat de heele school er op uit, planten zoeken, wandelen en rondkijken. Als ze terugkomen schrijven ze op wat ze gezien hebben en naar aan leiding hiervan wordt er geschiedenis, aardrijkskun de, natuurlijke historie gedaan. Als het weer te slecht is, lezen xe wat andere scholen gestuurd hebben en bespreken dat. In sommige scholen is de drukpers een onmisbaar hulpmidd"! geworden bij het Dalton-onderwijs, in andere is het een extratje naast het gewone klassikale onderwijs, in de Brusselsche school is het een onderdeel van het PITCHIN-PITCHOT (Conre) II y avait une fois iin petit enfant qui av sou II ne savait qu'en fair Alors (I dfmande a sa n r la queue. Va acheter un sou d Oh ' il faut leuc en onderwijs met les centres d'interêt". In groote scholen niet zeven of acht klassen heeft iedere klas zijn eigen stel letters en gaat de pers, die maar een kwartiertje gebruikt hoeft te worden, van de eene klas naar de andere. Het is geen nieuwe methode maar een nieuw hulpmiddel waardoor zelfwerk zaamheid en samenwerking bevorderd worden. De kosten van al het materiaal, inclusief inkt, papier, postzegels enz. voor een heel jaar werken zijn: frs. 466.50. Men spaart daarmee voor een enkele klas van 25 leerlingen minstens 50 boeken uit, die zeker gauwer opslijten dan de drukpers. De 150 onderwijzers, die aangesloten zijn, hebben een coöperatieve vereeniging gesticht, die het materiaal goedkoop levert. In deze tijden van internationale samenwerking is het verheugend om naast het vele goede, dat ons in de laatste jaren uit Amerika, Duitschland, Engeland en Rusland bereikt heeft, ook Frank rijk met een zoo verstrekkende en practische her vorming te zien verschijnen. Ad. Ferrière, R. Cousinet, Mad. Hamaide, Prof. Pinkewitsch, bekende namen uit de wereld van het nieuwe onderwijs, hebben hun instemming betuigd met de Imprimerie a l'école". Uit de talrijke boekjes, waarbij het werk van vele kinderen is bijeengebracht kan iedereen, die zich voor onderwijs en opvoeding interesseert, zien hoe onbevangen en zonder eenige terughouding verteld wordt van de dagelijksche gebeurtenissen. Hier zijn kinderen aan het woord, die niet in de brooikas-atmosfeer van een kinder kamer met een kinderjuffrouw opgroeien maar die na school de wasch doen, mee naar het land gaan en begrijpen wat er om hen heen moeilijk of ver heugend is. Er is oen boekje over kolenbranden, over visschen, over mijnwerk, er zijn aandoenlijke versjes en grappige verhaaltjes. Prachtige lectuur voor Hollandsche kindoren, die Fransch leeren en waarlijk niet lijden onder een overvloed van geschikte lectuur. Merkwaardig zou het zijn als we de uitingen van kinderen uit particuliere scholen hier naast konden leggen en de eigema digheden van verschillende nationaliteiten konden vergelijken. Een jonge Hollander, Klaas Storm, werkt aan de school van Freinet in Saint Paul (Alpes Maritimes). Men kan dus ook in het Hollandsch inlich tingen krijgen en over het werk correspondeeren. Welke school in Holland zal de eerste zijn, die een drukpers in gebruik neemt? Nieuwe Uitgaven De Radio-Omroep voor Nederland en Indië. Nederland op z'n smalst, door Mr. G. A. Boon, Uitgave: N.V. Haajsche Drukkerij en Uitgevers maatschappij. KENNERS KOOPEN BOTER VAN OUD-BUSSEM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl