Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 JUNI 1930
h
t
\
^
l'
Otto Exinger
Posters and Publlclty.
HET is soms prettig om prettige
dingen eens een tijdlang niet
te doen. Zooals b.v. goede kennissen
ontmoeten. In elk geval is het nuttig.
Kleine tekortkomingen verslijten in
zoo'n tusschentijd en belangstelling
die dreigde te verkoelen wordt op
nieuw aangewakkerd. En wanneer
-oude deugden die men reeds kende
nog aanwezig blijken te zijn niet alleen
maar bovendien nog vermeerderd mét
of overtroffen dóór eenige nieuwe,
-dan wordt het wederzien een dubbel
zoo groot genoegen.
Deze min of maer philosophische
overwegingen beslopen mij bij de
ontmoeting" met Posters and
Publicity, het nieuwe jaarboek van
Commercial Art". Het vorige deel
hiervan kreeg ik niet onder deoogen,
«n erg groot was mijn spijt daarom
niet. Want al was het uitteraard wel
steeds een genoegen om dit jaarboek
te zien, het bezat toch een in eiken
jaargang terugkeerende fout, n.l.
dat het niet zeer up-to-date was.
En daarbij nog die, dat het wel al
leen voor Engelschen bestemd leek
te zijn. De essays welke het bevatte,
?waren algemeene beschouwingen zon
der nieuwe gezichtspunten, de illustra
ties, hoewel uitnemend, hoofdzakelijk
?aan Engelsche ontwerpen ontleend en
voor zoover ze dat niet waren veelal
reeds oud en niet meer representatief.
* *
*
Wellicht komt het doordat zij van
uitgever veranderde, dat de thans
verschenen jaargang van al die smetten
vrij is, en in tegenstelling met zijn
voorgangers een zeer belangwekkende
uitgave werd. Het boek opent al ter
stond met een zeer interessant artikel
van (den Duitscher!) Errell over
Photografie in reclame. Errell is een der
baanbrekers hiervoor in Duitschland
geweest en dus een authoriteit op dit
gebied. Met name interessant is wat
tüj zegt over de wordings-geschiedenis
der bedrijfs-photografie en van den
invloed der photografie op de gevoelens
der groote massa. De toepassing
van photo's in reclame wordt in
Amerika reeds sinds jaren beoefend.
Maar hoewel zij qualitatief van jaar
tot jaar vorderingen maakte, was
men zich van de mogelijkheden welke
hare verdere evolutie inhield toch niet
ten volle bewust. Het was in dit sta
dium, dat de film speciaal de Rus
sische de oogen kwam openen voor
de rijkdommen van photo-technische
compositie.
De film volmaakte, wat de
photografie begonnen was, zij was het
<die het volle licht wierp op den in
vloed, welke de massale gevoelens
van photografie ondergaat.
De belangstelling of da deelneming
Reclame-kunst en Foto
door Wybo Meijer
der massa in de ontwikkeling der
hedendaagsche schilderkunst is nauwe
lijks merkbaar. Maar Charlie Chaplin
ontlokte den traan en den lach aan
mannen en vrouwen in vijf
werelddeelen. Terloops wijst Errell dan op
het misbegrip, dat een door
photografie verkregen reclame goedkooper
moet zijn dan een teekeniug. Want
zoo redeneert man" men kan
immers veel gauwer een photo maken
dan een teekening! Maar dan heeft
men geen idee van de tallooze moeilijk
heden die overwonnen moeten worden
voordat een bevredigend resultaat is
verkregen!
|t Het aantal photo-génique geschikte
levende modellen is maar klein.
Maar ondanks al die moeilijkheden
wint de toepassing van
photo-compositie gedurig veld, zij wordt ook
voor het affiche reeds meer en meer
benut. Slechts van n zijde
onderHarold Vernon's essay: A Review
of Press Advertising 1929. Reeds
merkte ik boven op, dat vorige jaar
gangen wel uitsluitend voor
Engelschen bestemd leken. Daar was een
bepaalde zelf-verafgoding in te be
kennen, een, men zou kunnen zeg
gen Brittania rules theadvertising!".
Harold Vernon echter is eerlijk ge
noeg, om zich daaraan niet schuldig
te maken, zijn Review is geen dorre
opsomming, noch een droge verge
lijking van '29 bij '28. Het is veel
meer een afmeting naar een aan geen
tijdgebonden maatstaf en idealen van
gezond adverteeren en goed werkman
schap. Deze beschouwt Vernon, en
terecht, als de leidster voor den vakman
die zijn beroep wil opvoeren. Hij ont
ziet zich dan ook niet om zijn
landgenooten te wijzen op hun fouten en
hij komt tot de conclusie dat bij een
onderzoek naar het gehalte van het
Peter North
vindt zij nog tegenwerking bij dit
laatste, al. van de film!
De film, de directe oorzaak van
het ontstaan van het nieuwe procéd
moet er zélf niets van hebben! De
moeder, die haar kind verloochent!
En de oorzaak van dit verschijnsel
schuilt a! leen in de mentaliteit der
massa. Zij toch verlangt niet slechts
sensatie en emotie van de film allén,
zij verlangt die gevoelens óók be
vredigd te zien in de affiches welke de
film pro pageeren, zij wil felle kleur
en schrille teekeningen, maar ze mist
de innerlijke beschaving om voldaan
te kunnen worden door een foto-biljet
dat volgens haai- oordeel niet
leeft". En de filmsxploitanten
hebben haar te gehoorzamen. Wie
ds massa wil beïnvloeden, haar steun
verlangt, die moet haaT taal spreken.
Maar dit is een quasstie van tijd. Zoo
als het gehalte van de film zelve bezig
is te veredelen, zoo zal ook op den duur
het schreeuwende kakelbonte biljet
verdrongen worden door de foto
compositie. Dat is: the nobler sport
for the few!
* *
*
Gezien het-up-to-date-kavakter van
dit onderwerp msende ik het
eenigszins uitvoerig te moeten beschouwen.
Ook, omdat het verreweg het belang
rijkste gedeelte van den tekst-inhoud
vormt. Maar de in het begin
genoemds qualiteits-verbeteiing van
dit boek zit daarom evengoed in
(foto)
advertentie-gedeelte der couranten
slechts verbetering te speuren is in het
reeds vroeger goede, maar tevens dat
het slechte nóg slechter is geworden!
of althans nog even slecht is gebleven.
Te veel advertenties werken nog
met een z.g.n. blikvanger", that
irritating fetish zooals Vernon ze
betitelt. En zij bewijzen daarmee
hun eigen zwakheid De goede ad
vertentie-kunst ziet dit in: zij is de
voorvechtster voor een paradoxalen
vooruitgang, n.l. dat zij wil breken met
wat aanvankelijk gold als het axioma
voor goeds advertenties: den blik te
vangen. Maar zij ziet in dat dit doel
op andere betere wijze bereikt moet
en kan worden.
Hieruit groeit nu meer en meer het
verzorgen van de advertentie qua
geheel: teekening, tekst en naam
moeten n vormen. Een belang
rijk onderdeel hiervan ^
wordt gevormd door uit
de hand geteekende let
ters.
Er is ? samenvattend
een sterk streven naar
grooten eenvoud van vor
men, naar aantrekkelijke
brutaliteit en naar moei
lijke eenvoud, zooals
vooral de Duitsche
adveïtentiekunstenaav dit
ka1!. In het algemeen
staat ook vooral wat
typografie aangaat
Jean Dupas
de Engelschman nog bij het buiten
land vér achter, de neiging naar
moderniseering wordt nog te veel
geremd door een zeker conserva
tisme.
Slechts in n opzicht en Vernon
merkt dit met gerechtvaardigde vol
doening op staat de Engelsche
advertentiekunst boven aan: n.l. in
de humoristische richting. Maar in
't algemeen stuiten de strevers naar
moderniseering nog op de behoudend
heid der zakenmenschen van wie zij
afhankelijk zijn.
Wat het copy-writing" aangaat,
is Vernon van meening dat het ge
middelde gehalte daarvan een schande
is voor de welopgevoedheid van de
Engelsche natie!
Men ziet: hij windt er geen doekjes
om! En dat is speciaal in een boek
als dit een weldadig aandoend,
verschijnsel.
Torn Purvis de zeer bekwame
afficheontwerper geeft een over
zicht van de affiche-kunst in '29.
De frischheid van het voorgaande
mist zijn beschouwing echter vol
komen, hij somt alleen maar op wat
er verscheen, zonder daarop eenig
dieper ingaand commentaar te leveren.
H. S. Williamson-Cassandre-Aubrey
Hammond passeeren zoo de revue
Zietara noemt hij even afzonderlijk om
zijn grotesk biljet voor het Carnaval
in München.
Voor 't overige meent Purvis een
zekere neiging op te merken om
elkaars stijl na te volgen. Het zijn
natuurlijk in dat geval de zwakkere
broeders, die spoedig succes willen
oogsten en dat hopen te bereiken door
te werken in den stijl van sterker
aangelegden die reeds succes hebben.
Ten slotte hebben wij een reden tot
voldoening om dit boek in het feit dat
er 4 Hollanders in vertegenwoordigd
zijn: Machiel Wilmink, Moerkerk,
Me j. Rudeman en Paul Schuitema.
Ook hierdoor onderscheidt het zich
gunstig van zijn voorgangers.
Smalfilm-Amateur-Kinematografie
onder Kino-technische
leiding van Joris Ivens
Vraagt brochures
en demonstraties
CAPI
115 KALVERSTRAAT
Amsterdam C.
BIJ CAPI vakkundige raad on voorlichting.
**,