Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 JUNI 1930
No. 2769
f
K
$
Engelsche boeken
door Elisabeth de Roos
Virginia Woolf. A Hoorn
of One.'s Own. (Hogarth
Press.).
Het zou duizendmaal jammer zijn,
wanneer een vrouw zou schrijven als
.een. man". Zij kan immers over den
man dit ae vertellen dat hij zelf niet
beschrijven kan: die plek, zoo groot als
een shilling, op iemands achterhoofd,
die niemand zelf zien kan; hoe hebben
de vrouwen niet geprofiteerd van
Juvenalis' commentaren en van
Strindbergs critiek. En zij kan schrijven
Virginia Woolf zelf deed het in het
charmante Mrs Dalloway" over
haar verhouding tot de altijd ver
anderende en wisselvallige wereld
van handschoenen en schoenen". En
inderdaad, werd ook niet een complete
psychologische uitwisseling tusschen
twee mannelijke hoofdpersonen in
Der Zauberberg" geconstrueerd uit
hun beider relaties tot de sigaar Maria
Mancini? Virginia Woolf, van wie de
laatste roman Orlando" was, die curi
euze maar zeer schetsmatig gebleven
fantasie over een dichterlijke ziel, die
nu als man, dan als vrouw, in het
sociale leven van Engeland in den
loop der eeuwen opdook; een
roekelooze Beau in Elizabeth's tijd en
Elizabeth's gunst, een nederige en
over die nederigheid nauwelijks ver
ontruste huisvrouw van een
Victoriaaischen super-echtgenoot, geeft in
^,A. Boom of One's Own" een half als
iictie behandelde lezing over women
and fiction." Het is interessant om de
schrijfster van den absoluut
vrouwelijken en geestigen kleinen roman
Mrs. Dalloway", over de practijk
"van het schrijven door vrouwen te
lezen; veel minder gewichtig om
jhaar hier en daar te hooren pleiten
en ? verdedigen maar misschien
begrijpelijk op een eiland waar de
meisjes naar meisjescolleges en de
jongens naar jongenscolleges gaan,
waar een echtscheiding een carrière
bederft en continentale zedencrisissen
aan de coëducatie worden toegeschre
ven, en emancipatie" nog geen over
wonnen standpunt is; terwijl haa:>
eigen cha m; uit deze fantastische
causerie over het recht van de vrouw
op begaafdheid onkreukbaar te voor
schijn komt in de uitioep, dicht bij
het slot: Women but are you
Hot sick to death of the word?"
Dat is tenslotte dan ook haar credo
als schrijfster: Wie weet hoeveel groot
werk er in het verleden geschreven
Ixad kunnen worden en verloren is
gegaan (als Shakespeare een geniale
zuster had gehad, die de wereld wilde
kennen en het leven van het tooneel,
?waarheen zou zij hebben moeten
gaan en waar zou zij zijn toegelaten . . .
zij zou aan een kruisweg bij de bus
halte Elephant and Castle begraven
liggen), omdat de conventies een
vrouw die schreef niet lieten vergeten
?dat zij een vrouw was ter wij l zij schreef,
wat zeggen wil zich zelf zijn zonder
strijdbaarheid. Charlotte Brontëmoest
vechten met lederen zin van haar
proza omdat er geen traditie van
natuurlijk vrouwelijk proza bestond.
Wat dan haar wereldlijke emancipatie
betreft, Virginia Woolf heeft humor
genoeg om die te nemen zooals zij
komt, want nog altijd heeft immers
ook de anonymiteit haar bekoringen:
the desire to be veiled still possesses
them". Zij zijn zelfs nu nog niet
zoo bezorgd over den bloei van hun
roem als mannen, en zullen, in het
algemeen gesproken, een grafsteen
of een uithangbord voorbijkomen
zonder een onweerstaanbaar ver
langen te voelen om hun namen er in
te snijden, zooals Alf, Bert of Chas
moeten doen, gehoorzamend aan hun
instinct, dat murmelt, als het een
mooie vrouw voorbij ziet gaan of
zelfs een hond, ce chien est a moi.
En natuurlijk, het hoeft geen hond te
zijn, dacht ik, mij Parliament Square,
de Sieges Allee en andere lanen her
innerende, het kan een stuk land
zijn of een man met zwart kroeshaar.
Het is een van de groote voordeelen
van een vrouw te zijn, dat men zelfs
een heele mooie negerin voorbij kan
gaan zonder te wenschen een Engelsche
van haar te maken".
V. Woolf heeft vooral geest en een
zeer eigen subtiliteit in het aanvoelen
van de gestadige, vloeiende, langzaam
doorsijpelende invloed van een vrouw
op haar omgeving en van de omgeving
op een vrouw. Het is het heele thema
van Mrs. Dalloway", dat persoon
lijkheid bewijst door een typisch lichte,
van den hak op den tak springen
de en toch door een atmosferisch
verband bijeen gehouden stijl, en
door de zekerheid waarmee de nau
welijks waarneembare golflijn uit
gestippeld wordt, die charme van
laisser-aller, en vrouwelijke sensitivi
teit van vrouwelijke oppervlakkigheid
scheidt. Het is de verwezenlijking
van wat zij in A Room of One's Own
a's een van de voorname punten
van een schrijfsters-programma geeft,
het ontginnen van het gebied der
kleine maar zoo verwikkelde gewaar
wordingen van het leven van lederen
dag; zooals de gebeurtenis die zich
afspeelt, innerlijk en onmerkbaar,
wanneer een vrouw een kamer binnen
komt, en het spel van actie en reactie
dat dan begint, anders wanneer het
een kamer aan de straat is dan wan
neer het een kamer is die uitkijkt op
de zee, een wisselwerking die hard
en droog kan zijn of zacht en levend
en glinsterend. Mrs. Dalloway: n
dag in het gelijkmatige bestaan van
een rijke bekoorlijke vrouw, die
moeder van een groote dochter is,
die 's avonds een partij geeft en in de
voorbereidingen, winkelend, bloemen
kiezend, een avondjapon verstellend,
telkens in de zon en de zomer weer
terugleeft naar de zachtheid van haar
meisjestijd. Er is veel fijnheid van
ontleding en vooral veel geest in de
beschrijving van deze mengeling van
egoïsme, oppervlakkigheid en stra
lende bekoorlijkheid, die ieder
oogenblik in een gladde behagelijklieid
zou kunnen wegzinken en ieder
oogenblik weer wordt gerehabiliteerd, om
dat zij zich zoo gretig door de kleinste,
onmerkbaarste gewaarwordingen laat
verrassen en verfijnen; zich weer
spiegelt in de ontvankelijkheden die
zij wakker maakt in telkens een
ander van haar omgeving, haar man,
een jeugdvriend, de leerares van haar
dochter, haar dienstmeisje en nooit
heelemaal gevangen wordt. Zoo spreidt
zich, schijnt het, en deze schijn is de
charme van het boekje, vanuit dit
toevallige uitgangspunt in den vroe
gen morgen: een vrouw die geniet
terwijl zij bloemen koopt, een net
van gewaarwordingen een dag lang
over Londen, over de parken en in
de huizen, waar droomen en zorgen
seconde na seconde langs en door
elkaar trillen.
Dit was in de practijk een kant van
het onderwerp Women and Fiction
waarover Virginia Woolf haar eigen
en lichte visie bezit, en f.an deze eigen
visie ontleenen ook haai- betoog over
een Hoorn of One's Own", waarin
iemand zich zelf kaïzijn om te schrij
ven, en het pleidooi voor de meisjes
colleges, locaal noodzakelijk en litterair
onbelangrijk, hun reden van bestaan.
Naareigen
ontwerpen in onze
werkplaatsen te
Oosterbee k
vervaardigd
EUBELEN
BEZOEKT DE
In het voorseizoen tot 15 Juli
zeer verminderd tarief
ZANDVOORT:
HOTEL D'ORANGE *n
HOTEL DRIEHUIZEB"
WIJK AAN ZEE :
BADHOTEL *n
ZEE-DEPENDANCE.
STEUNZOLEN
SYST. PROF. HOFFA/
HAAR MAAT
FA J.A.MASSING
O.Z.VOORBURGWAL 334 Amsterdam
Vo MET BINNENGASTHUIS
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts ? 2.70 per kwartaal (f 0.20
voor incassokosten) of f 10.?per
jaar bij vooruitbetaling
Sea-fforse
de allerbeste
lenever
M.P. POLLEN & ZOON ROTTERDAM
KWATTA'S
Manoeuvre
reepen
= MELK EN PUUR=
METtELDKEmni-SOlDJIIIIlES
DE
is Uw uiterlijk aan scherpe
kritiek blootgesteld! Dan
speelt Uw verschijning een
groote rol. De geur der echte
"4711" geeft aan Uw per
soon ten alle tijde het cachet
van voortreffelijke verzor
ging. Gij hebt door "4711"
geen last van stof, hitte en
oververmoeidheid de on
aangenaamheden, die het
genot van Uw reis zoo
bederven kunnen.
e
ologne
4711" Frozodone (Koelstift van Eau de Cologne in vasten vorm) f 1.75 en f 1.- l
tKlna Wltttom W
U SCOTS WHISKY
VERTEGENWOORDIGERS:
Ni HOOGEWERFF, CHABOT & VISSER's
WIJNHANDEL
DEN HAAG - ROTTERDAM - ARNHEM