Historisch Archief 1877-1940
DÊ:GSOÈNE AMSTERDAMMER VAN 28 JUNI 1930
School en Leven in de Sow j et-Unie
door Mr. Johan Huyts
Tentoonstelling in het Museum voor
Onders en Opvoeders te Rotterdam
INDIEN ergens, dan is niet de Sowjetunie
de plaats om den baccillus scholaris af te
zonderen en in reine cultuur te brengen. De klas
sieke stelling, dat we niet voor de school, maar
voor het leven leeren, heeft er het filosofenkleed
verwisselt met den pullover van den arbeid.
School en leven hebben er uit gemeenschaps
belang zooveel gemeenschappelijks, dat zij niet
te scheiden zijn. Ga het Russische leven binnen en.
.ge verdwaalt telkens in de school; betreedt de
school en ge wordt er op slag en midden in het
leven uitgezet. Er is theorie in dit alles. Maar
het sowjetpaedagogiek-plantje moge op het
-proefveld der eerste revolutiejaren door de zorgen
?der theoretische wetenschap omgeven geweest
;zijn, sedert een paar jaar staan de stekken en.
zaailingen op den grond van tuinlui, die maling/
-aan geleerdheid hebben. Pokrofskij moge dezer
?dagen gezegd hebben op, dat nergens ter
«wereld zoo systematisch een paedagogische
-theorie wordt uitgewerkt als in de Sowjet
unie, hij deed het in een rede, waarin hij
?eischte dat de theoretische arbeid van
?de Communistische Academie ondergeschikt
gemaakt zou worden aan de concrete taak
van den socialistischen opbouw.
Majakofskij schreef in. het laatste van
Jhem bekende gedicht:
Van Marx
openden wij
ieder deel,
als in
eigen huis
wij de luiken openen
maar ook zonder te lezen
werden wij het erover eens,
in welk kamp te gaan,
in welk te strijden.
T>at kan ook van de inrichting
vaa het onderwijs worcjen ge
zegd. Ook zonder theorie was ,
liet den weg van polytechnisch
Arbeidsonderwijs opgegaan,
opgedrongen, dien het nu
volgt.
Misschien koa alleen in een
statenbond, die een zesde van het
?wereldoppervlak beslaat, de theorie
«ontstaan, dat het mogelijk was het
sociaflisma in n staat op te bouwen (de stel
ling van Stalin tegenover Trotsky's theorie
?van de wereldrevolutie als sine qua non). Binnen
?zoo'a uitgestrektheid vindt een land althans de
bron.Tien oiu zelf in al zijn behoef ten te voorzien, eerste
»«isch, als het zich ds vrijheid veroorlooft een
tegensstsUiag tot de heale verdere wereld te zijn. Maar
?de bronnen liggen verscholen. Waar zijn de
mentschea, die ze aanboren ? Measchen geaoeg, maar
vaa de msestea staan de haadea verkeerd. Ea
vooral: er is geen kader", niet voldoende althans
?om aaa de groote nooden vaa industrialisatie ea
?«ollectivisatie, de strategie ea tactiek van de
- reconstructie vaa eea heele samealeving te
vol?doea. Het natuurlijke verloop van aflossing,
?die echter vooral aanvulling moet zijn, door een
jeugd, die tot dat oogenblik sociaal vrijaf" had
--gehad, zou te langzaam gaan. De ontwikkeling
vaa de jeugd moet versneld wordea, opdat zij de
;school als onmiddellijk bruikbare krachten vaa
:j?oecl9 kwaliteit verlaat. Ea als het kaa, moet de
?eaergie, die aaa haar vorming besteed wordt, op
maatschappelijke nuttigheid zijn gericht.
Bewaarschooljeugd betoogt voor vogelbescherming, pio
niers zoeken den omtrek af op zoek naar ,,de
steen, die den oogst bevordert". In het groot:
het pionierscongres sluit een overeenkomst met
het volkscommissariaat van landbouw over het
aandeel, dat de nog schoolgaande jeugd aan hejb
herstel van de achterop geraakte hoenderteelt
nemen zal.
Wij constateeren dit niet bij wijze van kritiek.
Maar opdat men wete, dat men op deze tentoon
stelling geen ideale oplossing van het onderwijs
vraagstuk te zoeken heeft. Dit onderwijs belijdt
inderdaad een idee: het collectivisme kruipt,
waar het niet gaan kan. In die idee went het het
kind vroeg aan verantwoordelijkheid. Maar is het
alleen maar eeu burgerlijk vooroordeel", als
we het
gevoel
I-Pension 'T VELT-HUYS"
Tel. 17. HATTEM. Tel. 17.
met eigen dennenbosch van 5 H.A.
Tennisbaan, Garage, kamers m. str.
water, centrale verwarming, enz. Geïll.
prosp. op aanvrage. Vóór en naseizoen reductie.
in andere vakken: plant- en dierkunde, een beetje
maatschappijleer, maar óók het taalonderwijs
vast. Volgende jaren pakken het zelfde probleem
weer aan: men dringt dieper in de leerstof door, er
komen vakken bij. Men proeft de verwantschap
van dit onderwijs met de leerzame prentenboeken,
die te beginnen met het Vuurpaardje, waarvan
Majp.kofskij den tekst schreef, tot aan boekjes
als Kameraad Zakmes, Over het Boek, Het Tele
gram, op zoo voortreffelijke, want geheel kinder
lijke wijze technieken en sociale fenomena
behanpelen.
Gedragen door den geest van onderwijs, welken
wij ongeveer hebbeu trachten aan te duiden, zijn
het de prentenboeken, de muurkranten en de daar
aan gelijkvormige klasse-werk
stukken, zijn het de affiches
ook, die alles bij elkaar dien
indruk van agitatie en pro
paganda wekken, die
kunstigverborgen of
schrijnend-oprecht, heel het onderwijs, zoo
goed als alle andere levens
gebieden op het oogenblik
met drift en wil volstuwen.
Dit geeft aan het onderwijs
een motorische kracht,die men
voelt te willen bewonderen,
tegelijk dat wij den druk be
wust worden van het onont
koombaar moeten erachter.
Het geslacht, dat op zich ge
nomen heeft arm te zijn, op
dat het volgende rijk zij, is
niet alleen het geslacht van
hen, die de revolutie gemaakt
hebben; het offert ook zijn
kinderen aan dat geloof in de
[ toekomst. Het is bereid het
kind alle zegeningen van zijn
tijd, van opvoeding en onder
wijs, thuis en op school, te
geven. Maar n ding en niet
zoo'n onbeteekenend moet het
het kind ontvreemden: de zorge
loosheid. Het kind actief lid van
de sowjetmaatschappij. Men moet
als Abraham van geloof branden
om met zooveel besef van de rechten
van het kind het offer zoo juichend
te brengen !
RECEPTEN
Zeist als Woonplaats»
BOUWTERREIN TE KOOP In het centrnm
van Zeist, aan den verkeersweg Utrecht
Arnhem, in de onmiddellijke nabijheid van
het Raadhuis, de Hotels Hermitage en Figi
en het Slot van Zeist. Prachtig opgaand
geboomte, stofvrije wegen, voorzien van
rloleering, gas, water en electriciteit.
Nadere gegevens worden verstrekt door de
N.V. PARK KER8BERGEK,
Montauban?traat 4, Zeist.
dat dit
verant
woorde
lijkheidsbesef overspannen wordt, omdat het voorbij de
wereld van het kind over de groote
menschenwereld wordt uitgerekt? We hebben in allerlei
reisbeschouwingen gelezen, hoe hummels van
tien of twaalf jaar den bezoekenden vreemdelingen
vragen naar sociale toestanden in eigen land stel
den. Hier op deze tentoonstelling: in een der vele
kartons met schoolwerk kunt u den bitteren ernst
van stakingsstatistieken vinden, waarvan de
afgetrokkenheid u als volwassene zelfs nog niet
boeien kan. En dat, terwijl uit zooveel ander
materiaal blijkt hoe gaarne men een abstracten
inhoud beeldvorm geef b, veel meer en veel intenser,
dan we dat streven ook elders kennen. Men ver
baast zich slechts over de virtuositeit, waaimee
het al te zware probleem dikwijls toch voor het
kinderbrein verteerbaar, zoo niet smakelijk,
wordt gemaakt. Wat dunkt u van het collectieve
bedrijf, de kolchoz als onderwerp in de laagste
klassen van de school 'i Maar de theorie is eenvou
dig genoeg: In het dorp zijn kolchozy. In den
kolchoz zijn machines. De boeren werken met
machines. De koelak wordt niet in den kolchoz
opgenomen. Van den kolchoz worden p,vme en
middelboeren lid. Zij bewerken den grond gemeen
schappelijk. Niemand hoeft een eigen stukje van
den grond. "Daaraan knoopt zich dan het onderwijs
Aardbeilikeur van cognac, of arak
Vul een glazen distelleerkolf voor 3/4 met
aardbeien. Voeg hierbij een handvol
stukgestoten, witte kandijsuiker en vul de kolf,
tot aan den hals bij, met cognac, of arak. Zet de
kolf gedurende 6 a 8 weken in de zon. Giet het
vocht er dan af, filtreer het en vul hiermee de
schoongemaakte flesschen.
Asperges met olie- en azijnsans
l eidooier, 3 eetlepels olijfolie, wat zout, peper,
l uitje, 2 eetlepels azijn.
Kook de eieren hard. Wrijf de eidooiers met
de olie door een paardeharen zeef. Voeg hierbij, al
roerende, zout, peper, de geraspte ui en het laatst
de azijn. Dien deze saus bij de gekookte, op een
aspergeschotel gerangschikte asperges.
Inplaats van deze saus kan o, a. ook een wijnsaus
worden gegeven.
KENNERS
KOOPEN BOTER
VAN OUD-BUSSEM