De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 28 juni pagina 9

28 juni 1930 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

DÊ:GSOÈNE AMSTERDAMMER VAN 28 JUNI 1930 School en Leven in de Sow j et-Unie door Mr. Johan Huyts Tentoonstelling in het Museum voor Onders en Opvoeders te Rotterdam INDIEN ergens, dan is niet de Sowjetunie de plaats om den baccillus scholaris af te zonderen en in reine cultuur te brengen. De klas sieke stelling, dat we niet voor de school, maar voor het leven leeren, heeft er het filosofenkleed verwisselt met den pullover van den arbeid. School en leven hebben er uit gemeenschaps belang zooveel gemeenschappelijks, dat zij niet te scheiden zijn. Ga het Russische leven binnen en. .ge verdwaalt telkens in de school; betreedt de school en ge wordt er op slag en midden in het leven uitgezet. Er is theorie in dit alles. Maar het sowjetpaedagogiek-plantje moge op het -proefveld der eerste revolutiejaren door de zorgen ?der theoretische wetenschap omgeven geweest ;zijn, sedert een paar jaar staan de stekken en. zaailingen op den grond van tuinlui, die maling/ -aan geleerdheid hebben. Pokrofskij moge dezer ?dagen gezegd hebben op, dat nergens ter «wereld zoo systematisch een paedagogische -theorie wordt uitgewerkt als in de Sowjet unie, hij deed het in een rede, waarin hij ?eischte dat de theoretische arbeid van ?de Communistische Academie ondergeschikt gemaakt zou worden aan de concrete taak van den socialistischen opbouw. Majakofskij schreef in. het laatste van Jhem bekende gedicht: Van Marx openden wij ieder deel, als in eigen huis wij de luiken openen maar ook zonder te lezen werden wij het erover eens, in welk kamp te gaan, in welk te strijden. T>at kan ook van de inrichting vaa het onderwijs worcjen ge zegd. Ook zonder theorie was , liet den weg van polytechnisch Arbeidsonderwijs opgegaan, opgedrongen, dien het nu volgt. Misschien koa alleen in een statenbond, die een zesde van het ?wereldoppervlak beslaat, de theorie «ontstaan, dat het mogelijk was het sociaflisma in n staat op te bouwen (de stel ling van Stalin tegenover Trotsky's theorie ?van de wereldrevolutie als sine qua non). Binnen ?zoo'a uitgestrektheid vindt een land althans de bron.Tien oiu zelf in al zijn behoef ten te voorzien, eerste »«isch, als het zich ds vrijheid veroorlooft een tegensstsUiag tot de heale verdere wereld te zijn. Maar ?de bronnen liggen verscholen. Waar zijn de mentschea, die ze aanboren ? Measchen geaoeg, maar vaa de msestea staan de haadea verkeerd. Ea vooral: er is geen kader", niet voldoende althans ?om aaa de groote nooden vaa industrialisatie ea ?«ollectivisatie, de strategie ea tactiek van de - reconstructie vaa eea heele samealeving te vol?doea. Het natuurlijke verloop van aflossing, ?die echter vooral aanvulling moet zijn, door een jeugd, die tot dat oogenblik sociaal vrijaf" had --gehad, zou te langzaam gaan. De ontwikkeling vaa de jeugd moet versneld wordea, opdat zij de ;school als onmiddellijk bruikbare krachten vaa :j?oecl9 kwaliteit verlaat. Ea als het kaa, moet de ?eaergie, die aaa haar vorming besteed wordt, op maatschappelijke nuttigheid zijn gericht. Bewaarschooljeugd betoogt voor vogelbescherming, pio niers zoeken den omtrek af op zoek naar ,,de steen, die den oogst bevordert". In het groot: het pionierscongres sluit een overeenkomst met het volkscommissariaat van landbouw over het aandeel, dat de nog schoolgaande jeugd aan hejb herstel van de achterop geraakte hoenderteelt nemen zal. Wij constateeren dit niet bij wijze van kritiek. Maar opdat men wete, dat men op deze tentoon stelling geen ideale oplossing van het onderwijs vraagstuk te zoeken heeft. Dit onderwijs belijdt inderdaad een idee: het collectivisme kruipt, waar het niet gaan kan. In die idee went het het kind vroeg aan verantwoordelijkheid. Maar is het alleen maar eeu burgerlijk vooroordeel", als we het gevoel I-Pension 'T VELT-HUYS" Tel. 17. HATTEM. Tel. 17. met eigen dennenbosch van 5 H.A. Tennisbaan, Garage, kamers m. str. water, centrale verwarming, enz. Geïll. prosp. op aanvrage. Vóór en naseizoen reductie. in andere vakken: plant- en dierkunde, een beetje maatschappijleer, maar óók het taalonderwijs vast. Volgende jaren pakken het zelfde probleem weer aan: men dringt dieper in de leerstof door, er komen vakken bij. Men proeft de verwantschap van dit onderwijs met de leerzame prentenboeken, die te beginnen met het Vuurpaardje, waarvan Majp.kofskij den tekst schreef, tot aan boekjes als Kameraad Zakmes, Over het Boek, Het Tele gram, op zoo voortreffelijke, want geheel kinder lijke wijze technieken en sociale fenomena behanpelen. Gedragen door den geest van onderwijs, welken wij ongeveer hebbeu trachten aan te duiden, zijn het de prentenboeken, de muurkranten en de daar aan gelijkvormige klasse-werk stukken, zijn het de affiches ook, die alles bij elkaar dien indruk van agitatie en pro paganda wekken, die kunstigverborgen of schrijnend-oprecht, heel het onderwijs, zoo goed als alle andere levens gebieden op het oogenblik met drift en wil volstuwen. Dit geeft aan het onderwijs een motorische kracht,die men voelt te willen bewonderen, tegelijk dat wij den druk be wust worden van het onont koombaar moeten erachter. Het geslacht, dat op zich ge nomen heeft arm te zijn, op dat het volgende rijk zij, is niet alleen het geslacht van hen, die de revolutie gemaakt hebben; het offert ook zijn kinderen aan dat geloof in de [ toekomst. Het is bereid het kind alle zegeningen van zijn tijd, van opvoeding en onder wijs, thuis en op school, te geven. Maar n ding en niet zoo'n onbeteekenend moet het het kind ontvreemden: de zorge loosheid. Het kind actief lid van de sowjetmaatschappij. Men moet als Abraham van geloof branden om met zooveel besef van de rechten van het kind het offer zoo juichend te brengen ! RECEPTEN Zeist als Woonplaats» BOUWTERREIN TE KOOP In het centrnm van Zeist, aan den verkeersweg Utrecht Arnhem, in de onmiddellijke nabijheid van het Raadhuis, de Hotels Hermitage en Figi en het Slot van Zeist. Prachtig opgaand geboomte, stofvrije wegen, voorzien van rloleering, gas, water en electriciteit. Nadere gegevens worden verstrekt door de N.V. PARK KER8BERGEK, Montauban?traat 4, Zeist. dat dit verant woorde lijkheidsbesef overspannen wordt, omdat het voorbij de wereld van het kind over de groote menschenwereld wordt uitgerekt? We hebben in allerlei reisbeschouwingen gelezen, hoe hummels van tien of twaalf jaar den bezoekenden vreemdelingen vragen naar sociale toestanden in eigen land stel den. Hier op deze tentoonstelling: in een der vele kartons met schoolwerk kunt u den bitteren ernst van stakingsstatistieken vinden, waarvan de afgetrokkenheid u als volwassene zelfs nog niet boeien kan. En dat, terwijl uit zooveel ander materiaal blijkt hoe gaarne men een abstracten inhoud beeldvorm geef b, veel meer en veel intenser, dan we dat streven ook elders kennen. Men ver baast zich slechts over de virtuositeit, waaimee het al te zware probleem dikwijls toch voor het kinderbrein verteerbaar, zoo niet smakelijk, wordt gemaakt. Wat dunkt u van het collectieve bedrijf, de kolchoz als onderwerp in de laagste klassen van de school 'i Maar de theorie is eenvou dig genoeg: In het dorp zijn kolchozy. In den kolchoz zijn machines. De boeren werken met machines. De koelak wordt niet in den kolchoz opgenomen. Van den kolchoz worden p,vme en middelboeren lid. Zij bewerken den grond gemeen schappelijk. Niemand hoeft een eigen stukje van den grond. "Daaraan knoopt zich dan het onderwijs Aardbeilikeur van cognac, of arak Vul een glazen distelleerkolf voor 3/4 met aardbeien. Voeg hierbij een handvol stukgestoten, witte kandijsuiker en vul de kolf, tot aan den hals bij, met cognac, of arak. Zet de kolf gedurende 6 a 8 weken in de zon. Giet het vocht er dan af, filtreer het en vul hiermee de schoongemaakte flesschen. Asperges met olie- en azijnsans l eidooier, 3 eetlepels olijfolie, wat zout, peper, l uitje, 2 eetlepels azijn. Kook de eieren hard. Wrijf de eidooiers met de olie door een paardeharen zeef. Voeg hierbij, al roerende, zout, peper, de geraspte ui en het laatst de azijn. Dien deze saus bij de gekookte, op een aspergeschotel gerangschikte asperges. Inplaats van deze saus kan o, a. ook een wijnsaus worden gegeven. KENNERS KOOPEN BOTER VAN OUD-BUSSEM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl