Historisch Archief 1877-1940
oene
cckbl
stertcfcimmer
o
Telefoon 37964
Postgiro 72880
Gem. Giro G. 1000
ONDER HOOFDREDACTIE VAN A. C. JOSEPHtS JITTA
Redacteuren: L. J. JORDAAN, F. G. SCHELTEMA EN
M. KANN. Secretaris der Redactie: C. F. VAN DAM
KEIZERSGRACHT 355, AMSTERDAM C.
Solidlteit ongeëvenaard
?OPGERICHT IN 1877
No. 2770
ZATERDAG 5 JULI 1930
De verbinding Amsterdam-Zandvoort
door H. van Alphen
Burgemeester van Zandvoort
Ven den t>am naar liet Strand in een
half nur !
"TT OOBOP mag ik verklaren, dat ik in deze
V bijdrage niet zal spreken over de verschillende
?onderdeelen van het antwoord van Zijne Excel
lentie den Minister van Waterstaat aan het Tweede
Kamerlid den heer van den Tempel, in zake de
«lectrificatie van het baanvak Haarlem?Zand
voort; het zou den schijn kunnen verwekken van
het uitoefenen van critiek, hetgeen, zooals van
zelf spreekt, mijn bedoeling niet is.
Behalve de courant waarin ik dat antwoord
vermeld zie, ligt voor mij een effectenblad van
heden; ik lees daarin onder: Het Veilig Spoor,
obligatiën N.Z.H.Tramwegmaatschappij", kolom2:
En waar de spoorwegen waarschijnlijk mede uit
,,hoofde van hun belang bij de
Noord-Zuid-HoIlandsche niet voor den aandrang van betere
verbinding zwichten, zal de Zandvoortsche
voorloopig haar debiet nog wel houden."
Juist, daar zitten we midden in de kwestie en
Zandvoort en Amsterdam zijn de dupe van de afwe
zigheid van concurrentie. Een vraag: Zouden, de
N.S. niet reeds lang het baanvak Haarlem
Zandvoort geelectrificeerd hebben indien, zooals
vroeger het geval was, het meerendeel der
aan<leelen van de N.Z.H.Tram niet in het bezit der
N.S. waren?"
Om nog even op die concurrentie in te gaan:
Ook bij electrificatie van het baanvak Haarlem
Zandvoort der N.S. zal de N.Z.H.Tram haar debiet
nog wel houden, want de tram verbindt een andere
streek (Bentveld, Aerdenhout, Haarlem-Zuid enz.)
met Amsterdam dan de spoor doet, die het meer
van Haarlem-Noord, Overveen en een groot ge
deelte van Zandvoort moet hebben. Trouwens, de
"vermindering van vervoer bij de tram zal, zoo die
-al moge plaats vinden tengevolge van eene electri
ficatie van de N.S., voorwaar niet van langen duur
zijn want in het verslag der N.Z.H.Tramwegmaat
schappij over 1929 staat ongeveer dit, dat aan
vankelijk eenig nadeel ondervonden werd van de
electrificeering der spoorlijn Amsterdam?Haarlem,
<loch dat dit nadeel thans verdwenen is.
Wanneer het traject Amsterdam?Haarlem
geen zorgen meer geeft aan de Directie der N.Z.H.
en dat nog wel op een afstand van eenige tientallen
nieters van de baan der N.S., wel dan kan de lijn
Haarlem?Zandvoort op een afstand van eenige
.kilometers van den spoorweg Haarlem?Zandvoort
gelegen, bij een evontueele electrificatie van dat
baanvak toch voorwaar voor de aandeelhouders
der tram geene bezwaren van finantieelen aard
"veroorzaken.
* *
*
Zijn dan de rerbindingen tusschen Zandvoort en
Amsterdam onvoldoende?
Per tram kan men ieder kwart uur zoowel van
Amsterdam als van Zandvoort vertrekken, in
derdaad meer dan voldoende gelegenheid; het
aantal trammen is op normale dagen niet beter te
wenschen. Om echter een veelvuldig bezoek aan
Zandvoort te bevorderen is de rijtijd te lang. Laat
mij er aanstonds aan toevoegen, dat dit vermoe
delijk geheel buiten de schuld der Directie ligt,
aangezien het aantal halte's toeneemt, om van de
bebouwing langs de trambaan nog maar niet te
spreken, maar feit is, dat eon Amsterdammer op
een middag of avond niet gauw zal overgaan om
per tram Zandvoort te bezoeken. Ruim twee uur in
de tram duurt te lang! Jammer is het voorts, dat
op het traject Amsterdam?Zandvoort geregeld
wagens loopen van een verouderd type, die bij
menigeen al een gedachte aan de zee oproepen,
terwijl Zandvoort nog niet bereikt is; bij mijn
weten loopen op de trajecten Noord wij k?Leiden
en Scheveningen?den Haag dit type wagens niet,
en zijn de tarieven op laatstgenoemd traject per
K.M.-afstand belangrijk lager dan b.v. op het
traject Zandvoort?Haarlem; de reden hiervan is
mij onbekend; ik zou geneigd zijn dit toe te schrij
ven aan de concurrentie der Haagsche tram.
Concurrentie is als regel wel gewenscht voor eeno
goede bediening, ook op hot gebied van verbin
dingen !
En de verbinding, per trein?
Wanneer u er in slaagt om met eenigen spoed uit
te visscheii den treinenloop tusschen Amsterdam
en Zandvoort, wel, dan loopt u een aardige kans
om bij een of ander blad als puz/.Io-dokter ecu goed
gesalarieerde betrekking te; verkrijgen! Men spreekt
hier van dagjesmeiischeti", maar ik houd mij er va?i
overtuigd dat bij eon geregelde snelle verbinding
men gaat spreken van ochtend-, middag- en
avondmenschen; voor het vervoer vau nachtjivstuenschen
zal de auto wel in trek blijven. Maav seherts ter
zijde.
Ik bedoel met de verbinding per trein dit te
zeggen. Wanneer men van Amsterdam uit naar
den Haag spoort, is dit ge-en reis meer, het is een
stap, oen spoorwegboekje behoeft men. niet te
raadplegen, maar van Amsterdam naar Zandvoort,
is een reis, en wel om deze reden, dat het rijtempo
te langzaam is, maar bovenal de dienst niet
vlot is, en ik gelooi' zeker, dat wa,nneer men
in Amsterdam do wetenschap had, dat, laten wij
eens aannemen, de treinen, die om een kwartier
voor het uur en een kwartier na het uur uit die
stad in de richting van Haarlem vertrekken, aldaar
aansluiting naar Zandvoort zouden geven, een
en ander het publiek en de N.S. zeer ten goede
zouden komen.
Ik mag veronderstellen, dat, hoewel eene verbin
ding per electrische trein als afdoende is te be
schouwen, reeds veel gowonnen. zou zijn met
eon betere treinenloop op het traject Haarlem
Zandvoort, aansluiting gevende op de treinen uit
Amsterdam en terug.
Zou er werkelijk een stad van de grootte
en importantie van Amsterdam in het buitenland
te vinden zijn, die gelegen op een afstand van
ongeveer 28 K.M. van een goed geoutilleerde bad
plaats met een schitterend strand, met de zee
verbinding heeft op een wijze als die tusschen
Amsterdam en Zandvoort bestaat? om nog maar
niet te noemen 't feit, dat die verbinding ideaal
gemaakt kan worden door de electrificeering van
nog geen 8 (zegge acht) kilometer? Bestaat niet,
voorbeelden te over !
* *
*
Tot zoover de verbinding per tram en trein.
Nu iets anders.
Misschien, dat de buitenstaander deze twee
vragen overweegt.
]. Kan Zandvoort, door het verstrekken van
eene tegemoetkoming in de kosten van electrifi
catie. ook niet wat doen? en
2. Zijn de belastingen der gemeente Zandvoort
niet veeleer de oorzaak van het zich niet aldaar
vestigen dan do verbinding met Amsterdam?
Betreffende punt l zij opgemerkt, dat voor do
electrificatie waarschijnlijk de bouw van een
tweede perron en het verkrijgen van meer grond
gewenscht zijn: ik ben er van overtuigd, dat do
liaad de/.ev gemeente den gewonschten grond,
(hans aan de gemeente toebehoorende. (en do
grootte is niet gering.) gratis ter beschikking van de
X.S. zal stellen, en dat de gemeente ook bereid zal
gevonden worden dien grond op haar kosten, ii.l.
ten laste dor gemeente voor zooveel noodig, te
i'galisoeren. terwijl sub. 2 opgemerkt mag worden,
dat sinds de electrificatie van het baanvak Haarlem
IJmuidc-ii (autobussen hebben ongetwijfeld die
elootrifiooering bevorderd) langs de spoorlijn wijken
zijn ontstaan waarvan de bewoners hun werk in
.Amsterdam hebben. En de belastingen van Velsen
zijn toch werkelijk niet zoo veel lager dan die van
Zandvoort.
Men zegt. dat klachten betreffende de onvol
doende verbindingen slechts geuit zijn dooi1 het
(icmeentobostuur van Zandvoort. l Toe heb ik het
nu on. do Xederlandsche Pers dan? Hameren de bla
den, en do Amsterdamscho in het bijzonder, niet
voortdurend op betere verbindingen;' Z;j zien het
zeer juist in: men wil do massa laten geuieten van
do zee, van het water, een verschijnsel van den tijd.
(Zie naar Zwitserland waar men tegenwoordig meer
gasten in do Lido's dan iri de bergen aantreft). Kn
gelooft u niet, dat do bezoekers aan Zandvoort,
op 2on Pinksterdag, die per tram ruim 4 uur
noodig hadden, (ik reken maar weinig: 25 minu
ten file Amsterdam, l uur 5 minuten rijtijd been,
l i uur file /and voort, l uur on 5 minuten rijtijd
terug) tot do klagers kunnen gerekend worden?
Hot zou mij niet verwonderen, indien het ge
meentebestuur van Zandvoort ook het gemeente
bestuur van. Amsterdam aan haar zijde ziet; van de
publieke opinie meenen wij ons overtuigd te
weten al bekommert men zich in ons land als
regel weinig over de publieke opinie !
Naar de meening der N.S. wordt aan
reisgelegenheid op vele lijnen minder geboden dan op de,lijn
Amsterdam?Zandvoort. Zeer goed mogelijk, maar
zijn er ook vele lijnen waar, zooals op den tweeden
Pinksterdag het geval was, 28 extra treinen loopen
en op gewone Zondagen een tiental?
Ten slotte meen ik te mogen verklaren, dat Zand
voort niet in gebreke blijft om te toonen, dat zij
volkomen toegorust is tot de ontvangst van groote
getallen; mot de stichting van den nieuwen Boule
vard gaf de Gemeenteraad hiervan weer opnieuw
een bewijs.