De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 5 juli pagina 1

5 juli 1930 – pagina 1

Dit is een ingescande tekst.

oene cckbl stertcfcimmer o Telefoon 37964 Postgiro 72880 Gem. Giro G. 1000 ONDER HOOFDREDACTIE VAN A. C. JOSEPHtS JITTA Redacteuren: L. J. JORDAAN, F. G. SCHELTEMA EN M. KANN. Secretaris der Redactie: C. F. VAN DAM KEIZERSGRACHT 355, AMSTERDAM C. Solidlteit ongeëvenaard ?OPGERICHT IN 1877 No. 2770 ZATERDAG 5 JULI 1930 De verbinding Amsterdam-Zandvoort door H. van Alphen Burgemeester van Zandvoort Ven den t>am naar liet Strand in een half nur ! "TT OOBOP mag ik verklaren, dat ik in deze V bijdrage niet zal spreken over de verschillende ?onderdeelen van het antwoord van Zijne Excel lentie den Minister van Waterstaat aan het Tweede Kamerlid den heer van den Tempel, in zake de «lectrificatie van het baanvak Haarlem?Zand voort; het zou den schijn kunnen verwekken van het uitoefenen van critiek, hetgeen, zooals van zelf spreekt, mijn bedoeling niet is. Behalve de courant waarin ik dat antwoord vermeld zie, ligt voor mij een effectenblad van heden; ik lees daarin onder: Het Veilig Spoor, obligatiën N.Z.H.Tramwegmaatschappij", kolom2: En waar de spoorwegen waarschijnlijk mede uit ,,hoofde van hun belang bij de Noord-Zuid-HoIlandsche niet voor den aandrang van betere verbinding zwichten, zal de Zandvoortsche voorloopig haar debiet nog wel houden." Juist, daar zitten we midden in de kwestie en Zandvoort en Amsterdam zijn de dupe van de afwe zigheid van concurrentie. Een vraag: Zouden, de N.S. niet reeds lang het baanvak Haarlem Zandvoort geelectrificeerd hebben indien, zooals vroeger het geval was, het meerendeel der aan<leelen van de N.Z.H.Tram niet in het bezit der N.S. waren?" Om nog even op die concurrentie in te gaan: Ook bij electrificatie van het baanvak Haarlem Zandvoort der N.S. zal de N.Z.H.Tram haar debiet nog wel houden, want de tram verbindt een andere streek (Bentveld, Aerdenhout, Haarlem-Zuid enz.) met Amsterdam dan de spoor doet, die het meer van Haarlem-Noord, Overveen en een groot ge deelte van Zandvoort moet hebben. Trouwens, de "vermindering van vervoer bij de tram zal, zoo die -al moge plaats vinden tengevolge van eene electri ficatie van de N.S., voorwaar niet van langen duur zijn want in het verslag der N.Z.H.Tramwegmaat schappij over 1929 staat ongeveer dit, dat aan vankelijk eenig nadeel ondervonden werd van de electrificeering der spoorlijn Amsterdam?Haarlem, <loch dat dit nadeel thans verdwenen is. Wanneer het traject Amsterdam?Haarlem geen zorgen meer geeft aan de Directie der N.Z.H. en dat nog wel op een afstand van eenige tientallen nieters van de baan der N.S., wel dan kan de lijn Haarlem?Zandvoort op een afstand van eenige .kilometers van den spoorweg Haarlem?Zandvoort gelegen, bij een evontueele electrificatie van dat baanvak toch voorwaar voor de aandeelhouders der tram geene bezwaren van finantieelen aard "veroorzaken. * * * Zijn dan de rerbindingen tusschen Zandvoort en Amsterdam onvoldoende? Per tram kan men ieder kwart uur zoowel van Amsterdam als van Zandvoort vertrekken, in derdaad meer dan voldoende gelegenheid; het aantal trammen is op normale dagen niet beter te wenschen. Om echter een veelvuldig bezoek aan Zandvoort te bevorderen is de rijtijd te lang. Laat mij er aanstonds aan toevoegen, dat dit vermoe delijk geheel buiten de schuld der Directie ligt, aangezien het aantal halte's toeneemt, om van de bebouwing langs de trambaan nog maar niet te spreken, maar feit is, dat eon Amsterdammer op een middag of avond niet gauw zal overgaan om per tram Zandvoort te bezoeken. Ruim twee uur in de tram duurt te lang! Jammer is het voorts, dat op het traject Amsterdam?Zandvoort geregeld wagens loopen van een verouderd type, die bij menigeen al een gedachte aan de zee oproepen, terwijl Zandvoort nog niet bereikt is; bij mijn weten loopen op de trajecten Noord wij k?Leiden en Scheveningen?den Haag dit type wagens niet, en zijn de tarieven op laatstgenoemd traject per K.M.-afstand belangrijk lager dan b.v. op het traject Zandvoort?Haarlem; de reden hiervan is mij onbekend; ik zou geneigd zijn dit toe te schrij ven aan de concurrentie der Haagsche tram. Concurrentie is als regel wel gewenscht voor eeno goede bediening, ook op hot gebied van verbin dingen ! En de verbinding, per trein? Wanneer u er in slaagt om met eenigen spoed uit te visscheii den treinenloop tusschen Amsterdam en Zandvoort, wel, dan loopt u een aardige kans om bij een of ander blad als puz/.Io-dokter ecu goed gesalarieerde betrekking te; verkrijgen! Men spreekt hier van dagjesmeiischeti", maar ik houd mij er va?i overtuigd dat bij eon geregelde snelle verbinding men gaat spreken van ochtend-, middag- en avondmenschen; voor het vervoer vau nachtjivstuenschen zal de auto wel in trek blijven. Maav seherts ter zijde. Ik bedoel met de verbinding per trein dit te zeggen. Wanneer men van Amsterdam uit naar den Haag spoort, is dit ge-en reis meer, het is een stap, oen spoorwegboekje behoeft men. niet te raadplegen, maar van Amsterdam naar Zandvoort, is een reis, en wel om deze reden, dat het rijtempo te langzaam is, maar bovenal de dienst niet vlot is, en ik gelooi' zeker, dat wa,nneer men in Amsterdam do wetenschap had, dat, laten wij eens aannemen, de treinen, die om een kwartier voor het uur en een kwartier na het uur uit die stad in de richting van Haarlem vertrekken, aldaar aansluiting naar Zandvoort zouden geven, een en ander het publiek en de N.S. zeer ten goede zouden komen. Ik mag veronderstellen, dat, hoewel eene verbin ding per electrische trein als afdoende is te be schouwen, reeds veel gowonnen. zou zijn met eon betere treinenloop op het traject Haarlem Zandvoort, aansluiting gevende op de treinen uit Amsterdam en terug. Zou er werkelijk een stad van de grootte en importantie van Amsterdam in het buitenland te vinden zijn, die gelegen op een afstand van ongeveer 28 K.M. van een goed geoutilleerde bad plaats met een schitterend strand, met de zee verbinding heeft op een wijze als die tusschen Amsterdam en Zandvoort bestaat? om nog maar niet te noemen 't feit, dat die verbinding ideaal gemaakt kan worden door de electrificeering van nog geen 8 (zegge acht) kilometer? Bestaat niet, voorbeelden te over ! * * * Tot zoover de verbinding per tram en trein. Nu iets anders. Misschien, dat de buitenstaander deze twee vragen overweegt. ]. Kan Zandvoort, door het verstrekken van eene tegemoetkoming in de kosten van electrifi catie. ook niet wat doen? en 2. Zijn de belastingen der gemeente Zandvoort niet veeleer de oorzaak van het zich niet aldaar vestigen dan do verbinding met Amsterdam? Betreffende punt l zij opgemerkt, dat voor do electrificatie waarschijnlijk de bouw van een tweede perron en het verkrijgen van meer grond gewenscht zijn: ik ben er van overtuigd, dat do liaad de/.ev gemeente den gewonschten grond, (hans aan de gemeente toebehoorende. (en do grootte is niet gering.) gratis ter beschikking van de X.S. zal stellen, en dat de gemeente ook bereid zal gevonden worden dien grond op haar kosten, ii.l. ten laste dor gemeente voor zooveel noodig, te i'galisoeren. terwijl sub. 2 opgemerkt mag worden, dat sinds de electrificatie van het baanvak Haarlem IJmuidc-ii (autobussen hebben ongetwijfeld die elootrifiooering bevorderd) langs de spoorlijn wijken zijn ontstaan waarvan de bewoners hun werk in .Amsterdam hebben. En de belastingen van Velsen zijn toch werkelijk niet zoo veel lager dan die van Zandvoort. Men zegt. dat klachten betreffende de onvol doende verbindingen slechts geuit zijn dooi1 het (icmeentobostuur van Zandvoort. l Toe heb ik het nu on. do Xederlandsche Pers dan? Hameren de bla den, en do Amsterdamscho in het bijzonder, niet voortdurend op betere verbindingen;' Z;j zien het zeer juist in: men wil do massa laten geuieten van do zee, van het water, een verschijnsel van den tijd. (Zie naar Zwitserland waar men tegenwoordig meer gasten in do Lido's dan iri de bergen aantreft). Kn gelooft u niet, dat do bezoekers aan Zandvoort, op 2on Pinksterdag, die per tram ruim 4 uur noodig hadden, (ik reken maar weinig: 25 minu ten file Amsterdam, l uur 5 minuten rijtijd been, l i uur file /and voort, l uur on 5 minuten rijtijd terug) tot do klagers kunnen gerekend worden? Hot zou mij niet verwonderen, indien het ge meentebestuur van Zandvoort ook het gemeente bestuur van. Amsterdam aan haar zijde ziet; van de publieke opinie meenen wij ons overtuigd te weten al bekommert men zich in ons land als regel weinig over de publieke opinie ! Naar de meening der N.S. wordt aan reisgelegenheid op vele lijnen minder geboden dan op de,lijn Amsterdam?Zandvoort. Zeer goed mogelijk, maar zijn er ook vele lijnen waar, zooals op den tweeden Pinksterdag het geval was, 28 extra treinen loopen en op gewone Zondagen een tiental? Ten slotte meen ik te mogen verklaren, dat Zand voort niet in gebreke blijft om te toonen, dat zij volkomen toegorust is tot de ontvangst van groote getallen; mot de stichting van den nieuwen Boule vard gaf de Gemeenteraad hiervan weer opnieuw een bewijs.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl