Historisch Archief 1877-1940
DE GROEN E AMSTERDAMMER VAN 5 JULI 7930
Toegepaste kunst
DOOR
Otto van Tussenbroek
BIJ het -werk van wijlen
M. Clement
HET ontwerpen van reclame-uit
gaven, het teekenen van
aanplaken winkelbiljetten,
uitstallings-kaarten, ypuwbrieven e. d. is de laatste
jaren (in evenzeer sterke mate als
de macht en invloed der alles
overheerschende Reclame) een on
misbaar hulpmiddel gebleken ter
bevordering van den handel en
dit bood aan tal van voor dit
soort arbeid met talent begaafden
ten volle gelegenheid zich dienstbaar
te maken in een zoeken naar nieuwe
uitdrukkings-middelen, naar nieuwe
mogelijkheden en nieuwe, door oor
spronkelijkheid opvallende, samen
stellingen van lijn en kleur waartoe
tevens grootelijks de opmerkelijke
groei der reproductietechniek mede
werkte.
Voorzeker heeft de kunstenaar
die op dit terrein der toegepaste
kunst arbeidt geen gemakkelijke
taak.. Veelal wordt immers door
den man van zaken" als opdracht
gever uit het oog verloren dat
hetgeen hij zeer doeltreffend acht,
uit aesthetisch oogmerk volkomen
verwerpelijk kan zijn.
Hij begaat daarbij dikwijls de
cardinale fout den kunstenaar, wiens
medewerking hij inroept, te weinig
vrij te laten. Deze laatste is nu
eenmaal geen dictatophone, geen
instrument hetwelk mechanisch op
neemt en weergeeft; zijn ziel is nu
eenmaal niet gelijk aan de gevoelige
was-rol waarop gegrift wordt al het
geen de koopman of fabrikant ter
aankondiging en aanprijzing van eigen
koop- of fabriekswaar wenscht wereld
kundig te maken.
Wat wél kan is dat de opdrachtgever
klaar en onomwonden uiteenzet wat
hij van den kunstenaar verlangt en
dat de ontwerper, zich instellend op
deze wenschen en eischen, zonder aan
zijn kunstenaarschap geweld aan te
doen, zich daarbij aanpast.
Tien tegen n dat aldus de
man-vanzaken en de kunstenaar, (in
zuiversten aard tegenvoeters al ware het
slechts omdat de n altijd aan geld
moet denken wil zijne onderneming
bloeien en de ander zoo min mogelijk
daarvoor aandacht dient te hebben
wil zijn werk zuiver blijven, vrij
van den bijna steeds funesten invloed
van het aardsche slijk") tien tegen
n, zeide ik, dat aldus de
man-vanzaken en de kunstenaar elkander
zullen ontmoeten en aanvullen waar
door de kans van slagen groot is.
Hoe vaak ook is het in de practijk
niet voorgekomen dat de kunstenaar
daarenboven den koopman vondsten
aan de hand deed, aldus door vinding
rijkheid, bijdragend tot het commer
cieel succes.
Doch beginselvastheid is mede een
der sterkst voor de hand liggende
eischen. De opdrachtgever weet
dan wat hij aan zijn ontwerper heeft
en misverstand wordt aldus voor
komen.
Een der kunstenaren die door zijn
werk mocht toonen dat hij, zonder
concessies te doen aan eigen inzichten.
dienstbaar vermocht te zijn, zoodanig
dat juist de meest persoonlijke eigen
schappen van zijn merkwaardig talent
konden worden benut was de
Eindhovenaar M. Clement, geboren 25
October 1905, gestorven op 20 Juli
1929 dus op ruim drie en twintig
jarigen, leeftijd. Hij was door zijne
gaven en door het feit dat hij in de
der stad Philips-fabrieken woonde
als het ware voorbestemd om bij deze
zoozeer omvangrijke en machtige
industrie werk te zoeken. Dit gebeurde
dan ook toen hij, 17 jaar oud, van de
H. B. S. kwam (waar hij geen andere
opleiding voor handteekenen dan de
reglementaire had genoten) en eenige
schetsen kon overleggen die hij in
zijn vrijen tijd buiten had gemaakt.
De heer Kalff, leider van het reclame
bureau der Philips-fabrieken heeft
hem toen onder zijn persoonlijke hoede
genomen. Ik ben er van overtuigd"
zoo schreef de heer Kalff mij, dat
hij een zeer bijzonder talent bezat en
dat hij bij een langer leven zeker tot
groote dingen in staat was geweest". . . .
Juist doordat van meet af aan men
zijn aandacht vestigde op het feit
dat de teekeningen, voor reclame
bestemd, zoo moesten zijn dat deze
gemakkelijk te reproduceeren waren,
is bij Clement eene voorliefde
merkbaar voor zuivere lijnen
en eenvoudige, vlakke
kleuren.
Wat echter het merk
waardigste kenmerk van
al zijn werk uitmaakt is
de karakteristieke kijk,
de oorspronkelijke visie
Verrassingen
Teekening voor de Groene Amsterdammer"
door B. van Vlijmen
Wanneer de New Yorksche kleermakers de pakken voor
de Oceaan-vliegers op de gis" zouden hebben gemaakt
op de dingen welke hij teekent
naast eene heel eigenaardige, ik zou
haast zeggen brooze" kleur.
Want niet waar: hoe goed is
de bouw van het prijscourant
omslag met de mans-figuur bij
een radiotoestel en luidspreker,
maar vooral: er is iets dat de
aandacht onwillekeurig opeischt:
lijnen die elkander kruisen in eene
scherpe teekening; een uitkijk
op huizen door het venster. . . .
Hoe geestig is het samenstellen
van fabrieksgebouwen uit letters,
zooals Clement dit deed in zijn
ontwerp voor een omslag: Ideale
hu is verlicht ing." Fijn en echt kin
derlijk, in teere tinten: rose, geel en
grijs op crème papier is het pren
tenboekje: Lampengeheimen" met
allerlei beesten als uit een Arke
Noach's, voor kinderen bestemd.
Doch zijn knapste werkstuk is on
getwijfeld het groote reclamebiljet
voor de Philips-miniwattlampen,
waarover ik spoedig meer hoop te
zeggen in eene besprekingl van de
reclame-uitgaven op dit gebied der
bekende fabriek te Eindhoven.
Samenvattend is naar het mij
voorkomt inderdaad met den te
vroeg verscheiden jongen kunstenaar
een kracht verloren gegaan wiens
plaats niet licht zal worden ingenomen,
hoewel, laat ons dit erkennen, geen
mensch naar waarheid onmisbaar is.
Rhythmen der rust
Kleine, teere klokke-toonen
lijk gewijde woorden wonen
in de rhythrnen van de rust
die de klare schoonheid kust.
Vrome vesper-klokjes klinken,
zilveren toren-toonen zinken
in dit hart, dat om u schreit
en u biddend-stil verbeidt.
'k Heb mijn' handen opgeheven
uit de leegte van dit leven,
uit de stilte van den strijd
tot de volheid, die verblijdt.
'k Heb in waan van eigen weten
eens wat schijn was, schoon yeheeten;
'k offerde wat Leven bood
op den auter van den dood.
Uit den waan van eigen weten
heeft mijn hart lot u gekreten;
uit de schittering van den schijn
tot de schaduw van het Zijn.
Wil nu mijn verlangend vragen,
vespers met mijn denken dragen
tot de rhythrnen van de rust,
die de klare schoonheid kust.
CO Rl N TH V S N1ELSSEN