De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 5 juli pagina 3

5 juli 1930 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 JULI 1930 De verbinding Amsterdam?Zandvoort Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Joh. Braakensiék ,,Dat de spoorwegverbindingen tusschen Amsterdam en Zandvoort onvoldoende en te duur zouden zijn, kan niet worden toegegeven. Klachten dienaangaande zijn slechts geuit door het Gemeentebestuur van Zandvoort." Minister Reymer Minister Reymer: Klachten zijn er niet!" Hotel SEINPOST - Zandvoort. Ie klasse Familie-Hotel met alle moderne comfort Penslonprijzen: Vóórseizoen f 6.?per dag. Hoofdseizoen vanaf f 7.?per dag. SCHILDERKUNST door A. Plasschaert Een opwekking Onmiddellijk zoodra de Unilevers, de Philips', «Ie rubbers en de tabakken niet zoo verwonderlijk meer reudeeren als zij tevoren deden, wordt Hol land sober, en gemakzuchtig tegenover de beeldJiouwers en de schilders. Al wordt er feitelijk nog geen wezentlijk geld verloren door de bezitters dezer waarden", dadelijk zien zij een ietwat laf in de ronde, en denken: waarop zullen wij bezuinigen; wat kunnen wij niet koopen om liet zoo geheeten verlies te verminderen; het Inkomen hoe kunnen wij dat voor de zaken van pleizier op gelijke hoogte houden? Hoe kunnen wij verteren, wat wij tevoren verteerden; hoe .kunnen wij leven" zooals wij leefden? Dadelijk, ?onmiddellijk zijn de schilderkunst, de beeldhouw kunst de dupe; minder de muziek, minder het tooneel. En ik moet soms bedenken, welke een ?afwezigheid van te eeren redelijkheid dan in IHolland niet alleen wordt gezien; wezentlijke waarden" worden opgeofferd om geld te ver teren, dat verdwijnt; om geld te verteren, dat «dikwijls in sleur en vol nutteloosheid wordt verteerd, uit een armoedige gewoonte en uit angst -voor even jammerlijke omstanders en genooten van een eendere geestelijk-poovere kaste. En het ?-schijnt mij toe, dat wij weer verkeeren in zulke periode, waar niet de schoonste eigenschappen der bezitters te duidelijk worden, en hun houding tegenover het eeuwige, geestelijke te gispen is. !Het bewijst opnieuw, en het ergert opnieuw te ervaren hoe gering hun geestelijke liefde is voor het schoune; hoe de brute snelheid gesteld wordt boven de edele langzaamheid van het Beeld en van het Schilderij. Ge kunt zeggen: dat weet ge toch; het geestelijke wordt onmiddellijk ervaren als een luxe, wanneer de beurs zwak" is. Ik weet het zeer wel, ik heb te veel keeren deze lafheid en armoede zien ont staan; ik heb te dikwijls dat wat daad is van een volk en naam blijft voor een ras zien verlaten worden voor een automobiel meer of zeven jurken meer, te duurder naavmate zij minder stof bevatten. Maar al weet ik dat, dat is geen reden om dat goed te keuren; de verontwaardiging is het stugst en het zekerst bij meer kennis, bij meer wezentlijk getroffen worden, dat in zijn wezen erkend is. Kn daarom is het opnieuw een ergernis en eene die ik niet verzwijgen wil, nu ik bespeur hoe schichtig de koopers zich terugtrekken in hun ,,wagens" en hoe de kunstwerken, eeuwge sier en eeuwge tooi, eindelooze zuiverheid en eeuwig-wellende vreugd, behandeld worden als waren zij niet de bestendigste waarden, waaraan in hoeveel oekonomische krises de bezitters een veiligheid vonden, die hun aandeelen hun niet konden verschaffen ik heb vrienden, die gered zijn door lastige javeri omdat zij n Vincent bezaten (een echten) n fransch schilderij, waarin de zwier van den dans rhythmisch en strak rees voor de oogen van de beschouwers, of een ander, waar uit het weinig oppervlak van een schilderij een ruimte ontsproot, die geen kim scheen te kennen. Want dat is het merkwaardige van het schilderij of van het goede beeld: het zendt, en voor goed ruimte" uit, het zendt een golf uit, die geen strand ooit vindt, dat zijn vloed zal stremmen. Dat is het verschil met 't opene der natuur in deze dagen. Die ruimte der natuur keert naar ons zich toe om te bestaan; zij wordt opgevangen en beperkt tot een klein volumen in ons, wil zij wezentlijk bestaan het kunstwerk is omgekeerd het verlaat zijn beperkt vlak en wordt ruimte, het maakt de ruimten wezentlijk en groot. Het is daarom de tegenpartij der techniek, die de ruimte klein maakt en haar als een ij die kost. . verteert. . . . De techniek steelt ons het wonder; het kunst werk geeft ons het wonder weer, en het smetteloos geluk. . . . Gij zult zeggen: het is waar, wat ge zegt, maar het is nutteloos". Maar als dit dan nutteloos" is, en het kunstwerk nutteloos" is tegenover het technisch vinden, dan blijf ik, n onophoudelijk n niet-aflatend de verdediger telkens opnieuw van dat nuttelooze. . . . dat een volk groot maakt Bij Examens blijft men kalm en helder, indien men vooraf Mijnhardt'3 Zenuwtabletten gebruikt. Koker 75 et. Bij Apoth. en Drogisten, en een naam geeft als een krans om een. hoofd, en waarom 'i omdat het het wezentlijke is, onverstaan baar, zooals bleek en zal blijken; en een geluk is vol stilte tegenover het bits en schennend rumoer dei' nieuwe vindingen; omdat het n is en een stoffelooze glans tegenover al de wreede schijnsels, die den nacht vermoorden, die noodig is. En het is soms uw schuld dat van dat, nadat het ontstond, ontembare er niet zooveel ontstaat als kon ont staan, omdat gij, beangst door de koersen der Unüevers, der tabakken, der rubbers, der mijnaandeelen, den geest stremt, die een gang begon, god weet tot welke hoogte !. . . . Ik weet het; ook een hymne is ,.nuttel( os"; koersen zijn realiteiten: techniek is tastbaaiheid; de geest is een nutteloos ding wanneer zij tot schoonheid geraakt tegenover uw aanbidding voor het voorbijgaande, de koersen, uw idool dat u verarmt, rijst mild, zeker en ruimte uitstralend het nuttelooze", dat ik prijs. . . . DUVETEEN EEN SOEPELE KLEU RECHTE PEAU OE PÊCHE VOOR GORDIJNEN EN BESPANNING 130 CM. BREED PER MTR. 85 2' DER 6 ZOMIN

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl