Historisch Archief 1877-1940
CTPT T T TH TT
Jtl I JL JU Ju
Romeinsche Schilderkunst
Grieksche Kunst
B LUNS
i . eersten stijl gerekend worden
iden wij guirlandes en kleine
figuur3, encaustisch geschilderd, hoewel
met emblemata gevulde kwadraten
het midden van de mozaïkvloeren,
lals in de Casa del Pautio, de
beigrijkste voorbeelden van een nobele
ast zijn.
Tot den z.g. tweeden stijl behoort het
pepbe ensemble dat nog niet zoo
ig geleden te Pompeji, in de z.g.
tft"
Museum Vaticaan
a der Mysteriën werd gevonden.
t geheel dat in beteekenis de
cos uit de Villa te Boscoreale,
as in het Museum te New York, nog
rtreft. Het heeft sterk het karakter
den grooten monumentalen stijl
de eerste tijden van de
hellenishe periode.
Zijn levensgroote figuren in een
agesloten reeks van scènes, die
Jand houden met de rites van de
lysische mysterieën, waarvan de
niet klaar, is maar waarvan de
jtsche figuren in breeden stijl en
tonaliteit spreken van een kunst,
ssiek van conceptie en vorm.
fen kan zich moeilijk iets
verheers en ernstigers voorstellen dan
3 mensenfiguren waarin een breed
'los leeft als in slechts weinig
ken ter wereld. Het vormt met de
eblijfselen van het mozaïk van den
xanderslag in de Casa del Fauna,
nu in het Museum te Napels, het
schoonste stuk schilderkunst dat ons
uit de oudheid is overgebleven.
Bij wat men den derden stijl noemt
zakt onze belangstelling. Niet dat wij
blind zijn voor de vreugde van het
even geraffineerde als minutieuze
ornament in lichtende kleuren, dat van
Egypte na den slag bij Actium (31 v.
Chr.) naar Italiëschijnt gekomen te
zijn, maar deze eerder Oostersche en
elegante beschilderingswijze, die overi
gens geen lang leven gehad heeft,
geeft ons geen inlichtingen aangaande
de groote schilderkunst der Grieken.
In den decoratieven stijl, die het
laatste woord zal zijn en goed betiteld
is met il regno dell' Illusione" is een
aansluiting te vinden bij de perspec
tivische verbeeldingen van den twee
den stijl, maar dan met een exube
rantie, een fantastischen rijkdom die
den wat mieserigen" Vitruvius be
droefde. Gaten in den wand wenscht de
schilder, glimpen op paleizen van
legendarische weelde toovert hij den
beschouwer voor, in oneindige variatie
van aristocratische verfijning en
ornamentale scheppingsdrift.
Dit werd in de grotte" van de
thermen van Titus, of in het gouden
huis (Domus Aurea) van Nero, door
de vroege 16de eeuw bovenmatig be
wonderd. In de Loggia van Rafael
kiemen deze grottesken", de rijke
vegetatie van den vierden stijl weer
op, als de ornamentale weerspiegeling
van de fragile schoonheidszin van
Leo den Xden's tijd.
't Is echter toch eigenlijk aan de
kunst van het schilderij dat wij ons
in de werken van den vierden stijl
geheel overgeven.
Wij beperken ons tot een paar voor
beelden. Hoe grootsch en prachtig is
de groep van Aphrodite en Ares in
het huis van Mars en Vernis" te
Pompeji, thans te Napels; 't verbindt
voor ons de noblesse van Rafael met
de edele zinnelijkheid van Titiaan.
|ii Onwederstaanbaar meesleepend is
de Demeter figuur op de Hercules
en Telephos" uit Herculanum.
Ook voor den leek is 't zichtbaar
dat de overigens zeer vaardige copiïst
niet op de hoogte stond van den
schepper der oorspronkelijke compo
sitie. Zijn vaardigheid, die wij gerust
verbluffend kunnen noemen, spreekt
uit de gemakkelijkheid waarmede hij
het warme coloriet bijeenhield en de
fijne toets van het frescopenseel.
De kleine lachende Pan. de mand
met druiven en de
bloemenaccessoires staan ambachtelijk zeer hoog.
Maar de wat te groote oogen van de
vrouw en de niet geheel geslaagde
rechterhand, zijn de zwakheden van
den herhaler. De begeestering van
het gelaat, de langouveuze schep
pingskracht in het lichaam der vrouw,
en de charme in de groep van de
hinde en het knaapje Telephos, zijn
groote kostbaarheden die teruggaan
op den geniale n Griekschen ont
werper van het oorspronkelijke schil
derij.
Een paar maanden geleden hadden
wij het voorrecht nog eens lang te
kunnen zien naar het kleine fries: de
z.g. Aldobraridinische bruiloft,
beStilleven
waard in een der bibliotheekruimten
van het Vaticaan. In de wijk van het
Esquilino werd te Rome het schoone
fragment tusschen 1592 en 1605 ont
graven, en daar Cintio Aldobrandini,
de kardinaal, de eerste bezitter ge
weest is kroeg het zoo bewonderde
stuk schilderkunst zijn naam.
Wij konden voor het werk het
enthousiasme van Rubens en van
Dijk, van Da Cortone en Poussin weer
volkomen begrijpen. Maar terugden
kende aan de copie van Nico] aas
Poussin die wij eenige dagen daarvoor
in het Doriapaleishadden zien hangen,
werden wij er weer van overtuigd hoe
Museum te Napels
belangrijk voor déze schilderkunst
toch de impressionistische
schilderstoets is. Wij beelden voor u af de
figuur van Hymenée, de>n jongeling,
die op de treden van het statige
bruidsbed. als de Genio della nozze"
met spanning het gesprek volgt, dat
Venus zelf met de gesluierde bruid
heeft. En zelfs in deze reproductie is
de hand van den meester die het werk
maakte duidelijk te volgen, in het met
hachures aangegeven modellé. Dit
vaak impressionistisch aanstippen in
kleur, vinden wij terug in de land
schappen die ons in betrekkelijk
groote getale zijn overgebleven.
Uit de Casa dell' A mor e punito
Museum te Napels