Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 JULI 1930
No.
Radio en Grammofoon
Van Grammofoonplaat tot Klankfilm
door Lou Lichtveld
rsr
NDER de oprechte grammofoon-enthousiasten
is langzamerhand het geloof gevestigd, dat wij
met de huidige vernieuwingen de electrisch opge
nomen en weergegeven grammofoonplaten zoo
ongeveer het maximum hebben bereikt van wat
er te bereiken valt. Bijna alle klanken komen
zuiver, en schier on vervormd over; de toon
omvang van de grammofoon is belangrijk ver
groot, en het hedendaagsche instrument is zoowel
tot de reproductie van veel hoogere als van lagere
tonen in staat als nog voor enkele jaren het geval
was. Niet zonder gerechtvaardigde trots heeft een
der grootste firma's op dit gebied de invitatie
Listen to the bass" dan ook tot een van haar
reclame-leuzen gemaakt.
Zooals echter uit de volgende theoretische be
schouwingen zal blijken, is het maximum inzake
toonomvang en toonkwaliteit nog lang niet
be'xeikt, maar helaas voor de grammofoon in haar
huidige samenstelling ook onbereikbaar. Het
'platen-procédédat thans het eenig deugdelijke en
practisch mogelijke schijnt, zal hoogstwaarschijnlijk
epoedig door iets anders vervangen moeten worden,
wil men in de muzikale reproductie niet persisteeren
i>ij enkele tekorten, die op den duur hoe langer hoe
hinderlijker zullen blijken. Gemakshalve wil ik
hier slechts spreken over de »mzie/c-reproductie.
* *
*
Het is een ieder bekend, dat de muzikale tonen
Tiestaan uit regelmatige luchttrillingen of golven,
en dat er voor iedere toon een bepaald aantal in
de seconde noodig zijn. Die regelmatige lucht
golven worden voortgebracht door de trillingen
van een voorwerp, en veroorzaken de gelijk
soortige trillingen van ons trommelvlies en het
verdere gehoor-orgaan.
Hun aantal is gelimiteerd, met dien verstande,
dat er een minimum aantal trillingen in de seconde
noodig is om ons een toon" te laten hooren, en
«r evenzoo een maximum bestaat. Regelmatige
trillingen geringer dan dit minimum of grooter in
aantal dan het maximum, worden door het
menschelijk gehoor niet meer als toon", maar alleen
als een rammelend of als een piepend geluid waar
genomen.
Daar men in plaats van het aantal golven in
de seconde" in de geluidsleer spreekt van het
aantal Hertz (naar den Duitschen natuurkundige
Hertz), luidt de regel aldus: alle muzikale tonen
liggen tusschen 16 en 15000 Hertz. De grens is niet
nauwkeurig te trekken en is afhankelijk van ieder
afzonderlijk individu. Volwassen menschen hooren
niet zulke hooge tonen als kinderen. En practisch
worden slechts de tonen tusschen 40 en 10000
Hertz in de muziek gebruikt.
Is de toonhoogte afhankelijk van het aantal
Hertz, de tooasterkte hangt af van de diepte (en
dus hoogte) der luchtgolven; van de loodrechte
afstand tusschen golftop en golfdal, die de ampli
tude genoemd wordt.
Moet nu een toon van laat ons zeggen 435 Hertz
(de a van een stemvork) worden voortgebracht,
dan zal bijvoorbeeld een grammofoonplaat moeten
zorgen, dat de naald 435 trillingen in de seconde
op de microfoon overbrengt. De binnenrand van
een normale plaat draait met een snelheid van
pl.m. 40 c.M. in de seconde, zoodat ieder golfjo
nog geen millimeter lang is, wat aan de heden
daagsche techniek niet de minste moeite geeft.
Hoe hooger de toon, des te kleiner het golfje in
de lakplaat. En heeft men bijvoorbeeld een toon
van 10000 Hertz, dan heeft zulk een golfje slechts
?een lengte van 0.042 m.M. De naald echter heeft
aan de spits zelf een niet onaanzienlijke dikte, en
cc
^fO
J
)DN VAN DER ÓL
ORDCINDE 162
"taïrn 11 l Jl
Hïilf- ?>
n «i
«,
f
[
UYÓ.DEN h A AG
^issArrr-.^
irr i
ir:
| '
NORMAAL?ÓERIE
O.M. I-IUI5K.AMEPÓ 241 GH-5L
; L ,1 _..__. '
i i
U
__J .J
|
WIJ MAKEN OOI\
EENVOUDIGE Z.G.
MEUBEL6.
4APKAMER 3ÖÓGU
kan bij zulk een toon dan ook slechts 0.0006 m.M.
ongeveer uitwijken. De diepte van deze uitwij
kingen (de amplitude) evenwel bepaalt de
toonsterkte. Zelfs wanneer men dus zulke kleine golfjes
zou kunnen maken in de lakplaat, zullen deze
hooge geluiden maar zeer zwak kunnen klinken.
Met de diepe tonen doet zich een andere moeilijk
heid voor. Bij tonen van minder dan 250 Hertz
zou de amplitude zoo groot moeten worden, dat
de naald in de volgende spiraalring van de plaat
zou terecht komen. Men moet dus deze diepere
tonen opzettelijk verzwakken, om de amplitude
binnen de gestelde grenzen te houden. Daardoor
krijgt men echter noodwendig wanverhoudingen
in de klanksterkte. De toestand is dan ook zoo,
dat alle tonen beneden 250 Hertz en boven 5000
Hertz sterk afnemen aan intensiteit, terwijl er
vooralsnog geen grammofonisch middel bestaat
om hieraan tegemoet te komen.
Gelukkig ligt het niet in 's menschen aard om
met het eenmaal bereikte tevreden te zijn. Keeds
eenige jaren geledon heeft men ontdekt dat er een
beter procédébestaat, waarbij zich bovengenoemde
hindernissen niet kunnen voordoen, en waarbij
alle tonen tusschen 30 en 10000 Hertz zonder
eenige vervorming kunnen worden opgeteekend en
weergegeven. En wel door middel van het licht.
Keeds had men gepoogd om in plaats van een
grammofoonplaat een lange filmstrook te gebruiken
waarin de geluidsgroeven aangebracht waren,
zoodat een naald die erlangs gaat de trillingen
overbrengt op een microfoon. De grammofoon
plaatjes die men in sommige foto-ateliers van zijn
stem kan laten maken voor een luttel bedrag,
berusten op dezelfde; techniek. Een wezenlijk ver
schil was er echter niet tusschen de plaat-naald
en deze film-naald-reproductie.
Bij de lichtklank-reproductie echter, een uit
vinding waaraan tal van menschen hebben gewerkt,
worden de luchtgolven die de microfoon in trilling
brengen, langs electrischen weg omgezet in
lichttrillingen die dan op een film worden vastgelegd.
Er zijn hiervoor verschillende systemen, die tot
twee hoofdsystemen terug te brengen zijn. De
lichttrillingen worden of wel intorisiteits-trillingen
(dan ziet de geluidsfilm er dus meer of minder
geschaduwd uit), of wel licht-donker-trillingen,
(en vertoont de film dus lange en korte
zwart-witstreepjes).
Door zeer gecompliceerde electrische apparaten
worden de lichttrillingen bij reproductie; weer om
gezet in luchttrillingen binnen de grenzen van
30 tot 10000 Hertz, en door de gewone verster
kingsapparaten zoo luid gemaakt als men wenscht.
De voordeelen blijken duidelijk. Het licht is
sneller en directer van inwerking dan het geluid:
het fotografische materiaal oneindig veel gevoeliger
dan de grammofonische toestellen en grondstoffen.
Er is dus van zelf ook minder materieele weerstand,
minder beperktheid, minder vervorming van de
klank. Behalve dat er door middel van het
lichttoon-procédéoen volmaakt-synchrone filmmuziek
mogelijk is, wordt nu ook de geheele muzikale
toon-omvang in elke sterkte-verhouding bruikbaar,
en behoeven de heel diepe en heel hooge tonen
niet verdonkeremaand" te worden, zooals tot nog
toe het geval was bij de grammofoon.
Dit is de werkwijze die reeds door de groote
Amerikaansche, Duitsche en Engelsche klankfilm
fabrieken wordt gevolgd; in den laatsten tijd zelfs
met heel gunstig resultaat. De klankfilm is echter
niet zooals men gewoonlijk meent slechts
van beteekenis voor de bioscoop, als Siaiueesche
tweelingzuster van de zichtbare film, maar door
deze voordeelen veel meer nog voorbestemd om
ook afzonderlijk haar eigen weg te gaan. en de
ongemakkelijke en beperkte discus te vw dringen.
Stellig zullen de meesten van ons den tijd nog
beleven, dat men duizend meter symphonie o t'
een paai' ellen jazz op zijn licht -apparaat zet, en
rustig kan zitten luisteren, zonder zich te hoeven
derangeeren voor liet verwisselen van platen en
naalden.
De grammofoon is nu nog als een baby die vaak
verschoond moet worden. Als ze haai' volwassen
staat bereikt, zal ze alles voor ons doen wat wij
maar willen.
'TVELT-HUYS"
Tel. 17. HATTEM. Tel. 17.
met eigen dennenbosch van 5 H.A.
Tennisbaan, Garage, kamers m. str.
water, centrale verwarming, enz. Geïll.
prosp. op aanvrage. Vóór en naseizoen reductie.
Geen dag zonder radio !
Philips draagbare ontvangtoestel No. 254O
Dit in onderdeelen keurig afgewerkte apparaat
vermeerdert de reeks van Philips ontvangtoestellen
met een prachtig exemplaar. Het Philips draagbare
ontvangtoestel No. 2540 is een 4-lampstoestel
met ingebouwden luidspreker en antenne. Batte
rijen voor levering van alle noodige spanningen
zijn eveneens ingebouwd. Accu, anode en rooster
batterij bevinden zich op een practische plaats
in het toestel, zoodat vernieuwing of aanvulling
op gemakkelijke wijze kan geschieden.
Het toestel bewijst uitstekende diensten op
auto- of boottocht; de vacantie buiten wordt nog
vroolijker gemaakt met dit verplaatsbare toestel.
Wanneer meer stations ontvangen willen worden
dan het belangrijke aantal dat gemakkelijk met
dit toestel te verkrijgen is, of dat het geluid sterker
moet worden dan is aanbrenging van aardleiding
en dakantenne mogelijk. Bovendien kan een af
zonderlijken luidspreker of grammofoon worden
aangesloten.
De bediening is eenvoudig: het bekende
eenknops-systeem.
Door het sluiten van den klep, waarachter het
bodieningsapparaat is opgesteld, wordt automatisch
de stroom uitgeschakeld.
Het toestel werkt met de volgende Philips
miniwatt-lampen: A. 412 K. II. F.
Sehermroosterlamp met huls A 32; A 410, aritimierophonische
detectorlamp met huls A. (>4; A. 415, L. F. ver
sterkerlamp met huls A. 32; H. 443 eindlamp
(penthode) met huls 0.35.
liet kastje, iri fraaie mahonie-uitvoering, is op
een schijf gemonteerd, zoodat de antenne in de
beste resultaatgevendi? richting kan worden ge
draaid. De ontvangst is uitstekend en het geluid
zeer fraai.
D.