Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 JULI 7930
No.
Uit myn aanteekeningen
Het geslachtsleven der wilden
door Dr. Th. H. van de Velde
E ENIGE weken geleden verscheen bij
Grethlein & Co te Leipzig een boek, dat ik met
groote belangstelling heb gelezen. Het heet Das
Geschlechtsleben der Wilden" en behandelt het lief
des- en huwelijksleven bij de inboorlingen der tot
Britsch Nieuw-Guinea behoorende
Trobiand-eilanden Bronislaw Malinowski (hij is hoogleeraar in
de anthropologie te London en het boek is dan ook
oorspronkelijk in het Engelsen geschreven) heeft
met dit werk voor de eerste maal een volledig over
zicht van het geslachtsleven van een oorspronke
lijk volk gegeven. De beteekenis daarvan wordt
door Havelock Ellis in een korte beschouwing,
waarmede hij het boek inleidt, op geestvolle wijze
in het licht gesteld. Werd zoo zegt hij in de
achttiende eeuw, voornamelijk door de Franschen,
de edele" wilde, de verkeerdelijk zoo genoemde
primitieve mensch" ontdekt en schreef Diderot
zijn beroemd geworden Supplément au Voyage de
Bougainville, om zijnen landgenooten de uitne
mendheid der bewoners van Tahiti met betrekking
tot de oplossing der vraagstukken op het gebied
der geslachtelijke zedeleer voor te houden, zoo werd
in de negentiende eeuw de griezelig-sombere op
vatting omtrent de sexueele zeden en gewoonten
van onbekende volken overheerschend. De reden
van die verandering ligt voor de hand: thans waren
het voornamelijk de, hun puritanisme mee op reis
nemende, Engelschen, die ter ontdekking uittogen.
Geen woord werd in hunne beschrijvingen mér
gebruikt dan obsceen" en de lezer mocht zich
verbeelden, wat dat beteekende. De sexueele
gebruiken der wilden lieten zich, naar het dien
onderzoekers toescheen, in de meeste gevallen niet
met woorden weergeven. De bij vele Australische
stammen uitgevoerde insnijding van de mannelijke
urethra ??de zoogenaamde Mika-operatie, waar
over ik in Deel III mijner Trilogie De vrucht
baarheid in het huwelijk" uitvoerig heb gesproken
werd slechts als de ontzettende gewoonte"
aangeduid. Eerst in onzen tijd, in de twintigste
eeuw dus, is, dank zij het genie van Freud, het
werkelijke onderzoek omtrent deze duigen mogelijk
geworden. Hoeveel afzonderlijke (en op zich zelf
zeer waardevolle) gegevens tot daartoe ook ver
zameld waren, het ontbrak ons ten eenenmale
aan een het geheele sexueele leven omvattende
studie van en aan het inzicht in de wijze van
geslachtelijk denken en voelen van wilde volks
stammen. Malinowski vult deze leemte aan. Hij
is noch aanhanger, noch tegenstander van Freud;
hij twijfelt echter niet aan de bevruchtende kracht
van diens gedachten en hij brengt deze gaarne in
toepassing, zoodra hij ervan overtuigd is, dat zij
in staat zijn, de te onderzoeken verschijnselen te
verduidelijken. Deze verschijnselen beschouwd hij
met een breeden blik; zonder de techniek van
de kunst der liefde bij de bewoners der
Trobiandeilanden te verwaarloozen, gaat hij verder en doet
onderzoek naar hun geheele sexueele leven, het
welk hij, in zijn verhouding tot de aesthetica, tot
het gevoel, de familie en de algemeene samenleving,
aan een uitvoerige beschouwing onderwerpt. ^,
' De geslachtsdrift is een drang, die ten alle tijde
de hartstochtelijke belangstelling der menschen
heeft gewekt. Men kan zeggen (ik citeer nog met
algeheele instemming Havelock Ellis) : hot gebied,
waarop deze drift tot uitwerking komt, vermogen
zekere volken ook dan te cultiveeren wanneer
hun beschavingspeil voor het overige op vele
Zeist als Woonplaats.
BOUWTERREIN TE KOOP In het centrum
van Zeist, aan den verkeersweg Utrecht
Arnhem, in de onmiddellijke nabijheid van
het Raadhuis, de Hotel» Hermitage en Figi
en bet Slot van Zeist. Prachtig opgaand
geboomte, stofvrije wegen, voorzien van
rioleering, ga», water en electrieiteit.
Kadere gegevens worden verstrekt door de
N.V. PAUK KERMBERtiEK,
Hontauban?traat 4, Zeist.
belangrijke punten verre van hoog staat. Men
kan zelfs beweren, dat een beschaving, die zich
zeer intensief op andere, gebieden uitwerkt, aan
een veredeling en verfijning der geslachtelijke
verhoudingen m den weg staat. Wij weten het
immers: een wonderbare bloeitijd van sommige
kunsten en maximale praestaties van
intellectueelen aard kunnen gepaard gaan met een graad
van. sexueele beschaving, waarbij men niets anders
kent dan conventie en sleur en die mogen dan
nog niet eens besproken worden. Een mensch
kan een levendigen zin voor de hoogere
menschelijke kunsten hebben en^ tegelijkertijd in de
fundamenteelere ruw en ongepolijst blijven.
Ook de tegenovergestelde ontwikkeling is echter
mogelijk. Dat toonen ons de bewoners van deze
eilanden, temidden waaWan de schrijver twee
jaren verbleef, wier taal hij leerde, wier zeden en
gewoonten bij in alle 'richtingen bestudeerde.
Hoezeer ook sommige gewoonten op geslachtelijk
gebied ??b.v. de reeds <^P zeer jeugdigen leeftijd
beginnende sexueele omgjtng en de groote mate van
vrijheid, die er in dit opzicht buiten het huwelijk
bestaat tegen onze wijze van beschouwing
dezer dingen indruischen,-hoe ook enkele (trouwens
min of meer legendarische en tot weinige dorps
stammen beperkte) ruwheden ons afstooten ?
de ernstige lezer van dit boek wordt toch getroffen
door de werkelijke beschaving en verfijning, waar
van deze menschen in hunne sexueelen omgang in
menigen zin blijk geven. En dat niet alleen of zelfs
niet in de eerste plaats met betrekking tot de
techniek" van dien omgang, doch vooral wat
hunne stemming ten aanzien van de(n) partner,
hunne teederheid mag men wel zeggen, betreft.
Is het naspel", dat Malinowski uit den mond
van een zijner zegslieden opteekende, niet een
gedicht ?:
Bin ich deine Eiebste"
Ja, du bist meine Liebste; ich liebe dich sehr;
Immer, immer werden wir uns veremigen. Ich
habe dein Gesicht sehr lieb; es ist das Gesicht
der rechten Frau für mich".
Ich will nicht, dass du eine andere Frau nimmst;
nur du und ich".
Hoe vele van onze jonge echtparen zouden ge
lukkig zijn, als het hun zóó te moede was, niet
avant", maar après".
In dit verband is er nog iets, wat ons interesseert:
het is de herhaaldelijk blijkende neiging tot
liefdestrouw, ook waar die trouw in geenen deele van
buiten af wordt opgelegd, een ook elders, en
onder zeer verschillende omstandigheden, telkens
weer waarneembaar feit, dat een dankbaar punt
van uitgang voor beschouwingen op het terrein
der sexueele psychologie zou kunnen vormen. Ik
weersta echter de verleiding daartoe, teneinde de
gelegenheid te behouden op een der hoofdzaken
te wijzen, die in dit boek besproken worden.
Bij de volksstammen, die hier beschreven zijn,
is het verband, dat tusschen geslachtsgemeenschap
en zwangerschap bestaat, onbekend. Dientenge
volge is de belangrijkste factor in het rechtsstelsel
dezer menschen de voorstelling, dat het kind alleen
uit de moeder voortkomt en dat de man in geen
enkel opzicht tot zijn ontstaan bijdraagt.
Deze opvatting belichaamt zich in de voorschrif
ten omtrent afstamming, erfrecht, en opvolging
in rang, waardigheid (van opperhoofd), andere
erfelijke ambten en magie, in het kort overal,
waar de verwantschappelijke overdraging van goed
en van waardigheden geregeld wordt. De plaats
in de samenleving wordt in de moederlijke lijn van
den man op de kinderen zijner vrouw vureri'd.
Deze zuiver matrilineale opvatting der verwant
schap is van de grootste beteekenis bij
huwelijksvoorschril'ten en huwelijksbeperkingen, en in het
algemeen met betrekking tot de taboes in het
geslachtelijk verkeer. En hoe zich dit begrip van
verwantschap uitwerkt, blijkt wel het sterkste
en op zeer dramatische wijze in geval van over
lijden; want alle voorschriften voor de zeer in
gewikkelde ceremonieën, die een sterfgeval ten
Hotel SEINPOST - Zandvoort.
Ie klasse Familie-Hotel met alle
moderne comfort
Pensionprijzen: Vóórseizoen f 6.?per dag.
Hoofdseizoen vanaf f 7.?per dag.
gevolge heeft, berusten op den grondslag, dat
menschen die van moederszijde met elkander
verwant zijn, een nauw tezamen hangende groep
vormen, die door gelijkheid van gevoelens, van
belangen, en van het bloed bijeen gehouden wordt.
Streng gescheiden van deze groep zijn allen, die
met haar door echtelijke banden of door de ver
houding tusschen vader" en ..kind" verbonden
zijn; het verlies van <le(n) overledene treft hen
niet. Wij moeten daarbij bedenken, dat het woord
vader" voor den Trobiander een zeer bepaalde.
hoewel uitsluitend sociale, beteekenis heeft: het
duidt den man aan, met wien de moeder gehuwd
is, den. man, die met haar in hetzelfde huis leeft,
den man ook, onder wiens liefdevolle bescher
ming het kind zijn eerste jeugd doorbrengt.
(Wanneer het verder opgroeit, ondervindt het kind,
dat de broeder van zijn moeder aanspraak heeft
op steeds grooter wordende autoriteit).
Het huwelijk is bij deze inboorlingen een goed
opgebouwde instelling, doch het ontbreekt hun
ten eenen male aan kennis omtrent het aandeel
van den man aan de verwekking van kinderen.
Op dien bodem zien wij een matriarchale gemeen
schap voor ons, een matriarchale gemeenschap
evenwel waarin de man toch hoe overheerschend
ook de invloed van de vrouw moge zijn in alles,
wat de continueeririg van familie en stam betreft
de leiding heeft, als opperhoofd, als echtgenoot
en als der moeder broeder. Een hoogst interes
sante combinatie, waarin, al is zij dan op de basis
van gebrek aan kennis ontstaan, de voornaamste
physiologische en psychologische eigenaardig
heden van vrouw en man op merkwaardige wijze
tot hun recht komen.
T\ IE UWE" VERZE IN"
Parlando, door E. du Perron,[bij A. A.' M.
Siols, Maastricht, 1930.
Nadrukkelijk neem ik alle afkeuringen, die ik
in No. 2721 van dit weekblad naar aanleiding
van Du Perrons bundel, Poging tot Afstand,
overdezen dichter in het algemeen schreef, voor de hier
te bespreken verzen terug. De geestesgesteldheid.
van dezen dichter is nog steeds tragi-comiscli,
maar zij is in hare tegengestelde onderdeelen veel
evenwichtiger, meer beheerscht en zij doet zich
als eene door den kunstenaar in de productie van
verzen zeer goed te hanteeren eenheid aan liet
bewustzijn voor. Uit den aard der zaak ontleenen
deze gedichten hunne bijtende! ontroering aan.
dr; tegenstrijdigheid hunner elementen. En dit
niet alleen in redelijke beteekenis dezer maar
meer nog in de gevoelswaarde;, die de dichter aan
zekere elementen van het leven toekent. Een dub
bele dorpsmoord behandelt hij als een afgezogeii
karamel en een afgezogen karamel als een liefdes
nacht. Scherp en bijtend als een. etser grift hij zijne
miniaturen in de fantasie en ontroering van dea
lezer. Ik ken in de jongere Nederlandsche letter
kunde slechts n schrijver, die hem in het schrij
ven van zulke verzen evenaart: Greshoff. Ik meen
dan ook hier on daar een nog al sterke invloed vu-i
dezen opgemerkt te hebben. Wandeling zonder
maan bijv. herinnert mij sterk aan Deemoed.
van Greshoff, terwijl Landelijk Treurspel over
eenkomsten met Piet Paaltjens vertoont, liet aan
wijzen dezer onoorspronkelijkheid. zij slechts
be(Zoald als kleine aanmerking op deze overigens
zeer goede verzen.
A. DKtMiESXK
Kon, Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER 6 Co.
?« M *? DEN HAAG ?**?»?
AMSTERDAM - ARNHEM
Verz. van Tentoonstellinggoederen