Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VHN 12 JULI 1930
I,
tt
Paviljoen Vondelpark"
Tel. 80190-82595
Oroote en kleine Zalen voor Déjeuners,
Diners, Soupers, Bals en Recepties
Huize ZOMERDIJK BUSSINK.
De verpletterde oppositie in Moscou
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L, J. Jordaan
MUZIEK
door Constant van Wessem
Een symphonie van Henk Badings
HET genus van den modernen Hollandschen
componist telt nog te weinig vertegenwoor
digers dan dat wij niet met vreugde een interessant
en hoopvol werk van een der jongeren zouden
noemen en bespreken; een symphonie van Henk
Badings, een 23-jarig Hollandsch componist; een
werk, dat op het Zondagavondconcert in het
Concertgebouw als noviteit werd uitgebracht.
Naast het geknutsel van modern doende jongeren
in Holland, naast werk van jonge componisten,
(die meenen, dat het voornaamste is, dat men een
muziekstuk maakt" met wat rhythmen en wat
klanken, die modern aandoen, zonder dat er waarlijk
iets uit te drukken viel, en met vooral geen gevoel"
er in ??geen gevoel" is thans in de mode; gevoel
belemmert maar dat de muziek zichzelf" uit
drukt?,) naast dit vele, onderden dwang van
moderne leuzen geboren, meelooperswerk is de
symphonie van Badings eerlijk, en zoowel in haar
fouten, als in haar deugden een ware verrassing.
Natuurlijk, deze muziek is nog niet volmaakt, nog
niet uitgebalanceerd; er overheerschen nog vele
vreemde invloeden, (die zich overigens
ongemaskeerd laten herkennen), soms hooren wij Mahler,
door Strawinsky geïnstrumenteerd, soms Debussy.
En in de structuur, in het tegen elkaar spelen van
onafhankelijke melodische toonlijnen, vooral in
het onbekommerd voortstroomende, herinnert veel
aan Hindemith. Maar toch, door alles heen klonk
iets eigens, en dat was ongetwijfeld, dat Badings
in ieder van de onderdeelen van zijn symphonie
iets uitdrukte, niet alleen iets, dat het zichzelf der
muziek heet, met klanken en rythme opgebouwd,
doch dat tevens niet uitsluitend van den klanken
vinder, ook van den gevoelsmensch stamde. Daar
was het vermaledeide gevoel, zelfs het menschelijk
pathos, weer! En toch, hoe had dit nog zoo onvol
maakte werk den weg naar ons hart anders ge
vonden? Eindelijk dan toch een jong componist,
die zonder in neo-classieken, gewilden eenvoud te
vervallen, ronduit durft op te schrijven, wat hij
voelt, klankstukken durft te scheppen, die hij
als visionair voor zich ziet leven en bewegen en
die hij daarna weer in de stilte laat verzinken. Wij
zien met spanning naar ander werk van dezen
Henk Badings uit, van wien wij tot nu toe slechts
een nog te weinig expressieve cellosonate kenden.
Zijn werk is meer dan alleen interessant, het is
levend.
BOEKBESPREKING
Bewustzijn en Werkelijkheid, Vooroefening
tot een Bewustzijnsleer, door J. Hessing en
J. G. Wattjes.
Prof. Wattjes heeft een gedeelte van de cur
sussen, welke Hessing gedurende eene reeds lange
reeks van jaren in verschillende steden heeft
gegeven, onder bovengenoemden titel gepubli
ceerd 1). Hessing heeft de door Wattjes uit
gewerkte dictaten nagezien, aangevuld (o.a. met
een buitengemeen diepgaande doordenking van
het begrip Nu") en verbeterd, en er een drietal
slothoofdstukken aan toegevoegd, waarna Wattjes
zooveel mogelijk eenheid in de zeggingswijze heeft
gebracht". Wattjes hoopt, dat door zijne vereen
voudiging van Hessings ingewikkeld systeem van
BENNER 6 ZOON
GEVESTIGD 18*1
Stalin: Ziezoo, en roep nu zoo hard je kunt: leve de vrijheid!'
PIANOHANDEL
HOfLEVEKANClEBS ?
DEN HAAG 97 NOORDEINDE l
aaneengekoppelde zinnen en bijzinnen vormende
volzinnen" dit boek minder moeilijk leesbaar is
dan Hessings eigen geschriften. Ilessing name
lijk bekommert er zich weinig om of velen
of weinigen den voortgang kunnen volgen". Ik
krijg wel den indruk, dat Wattjes' bewerking de
lectuur wat gemakkelijker heeft gemaakt, al blijft
de zaak voor beginnelingen" moeilijk genoeg,
zelfs of juist als ze reeds philosoof", al of niet
van professie, zijn.
Hos >ings bewustzijnslcer gaat uit van Kants
kri:icisme, d.i. van de doordenking der ,.ervaring",
om langzaam en geduldig alles wat daarbij bedacht
ru'>et worden zich te laten ontwikkelen van aan
schouwing" door voorstelling", beeld" en
,,teeken" tot de waarheid als bewustzijn van
zichzelf".
Kritiek op een wijsgeerig werk kan geschieden
op de gewone, onnoozele wijze van het beweerde
te beamen of te weerleggen, met of zonder argu
menten". De redelijke kritiek echter argumenteert
niet pro of contra, doch vult het beweerde op die
wijze aan, dat zij de eenzijdigheid van hetgeen
gezegd werd zich laat verkeeren tot eigen tegen
deel; m.a.w.: de dialektiek, welke den schrijver
ontging, brengt zij aan het licht, laat zij gelden
en zich verwerkelijken.
Aangezien de ontwikkeling van de
zelfbewustVAN DER HELST SIGAREN
OOEDE SIGABEH IR EEH BESCHAAFDE VEBPAKKINQ
wording van den geest bij Hessing volledig
dialektisch haar gang gaat, alle momenten gesteld, en
opgeheven worden, en zoodoende alles geldt zooal$
het zich doet gelden, daar valt over zijn boek naa
het wezen der zaak geen kritiek uit te oefenen^
Hier verwerkelijkt zich de ware volledigheid van
de volledige waarheid. Tegen zoo'n gesclirift valt
niets te beginnen; als men het begrijpt laat men
het gelden, en als men het niet begrijpt zal men
zich alleen maar kunnen ergeren.
Op blz. 279 staat eene vergissing: de modi"
moeten de attributen" zijn.
S. A. VAN LUNTEREN
1) Hij de y. V. Uitij. Mij. ..Kosmos", Amsterdam,
442 blz. (1!K!0).
Makelaar J. D. R.Nienaber
G RAT/S TOEZ. maand: WONINGGID5