De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 12 juli pagina 9

12 juli 1930 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

DE GRÖBXB AMSTERDAMMER VAN 12 JULI 7930 l ONZE MEUBELS «door Otto van Tussenbroek DOOR de bekende fabrieken van gebogen houten meubelen, het Thonet-Mundus-Concern, werd «enigen tijd geleden eene internationale prijsvraag ?.uitgeschreven waarvoor een totaal bedrag van "twee duizend dollar aan prijzen beschikbaar was gesteld. De samenstelling der Jury gaf allen waarborg vvoor onpartijdige beoordeeling; tal van kunstemaren van velerlei nationaliteit en richting hadden «daarin zitting genomen (o.a. onze landgenoot -Hietveld die reeds jaren lang zoekt naar oor.-spronkeiujke en moderne oplossingen voor machi naal te vervaardigen stoelen) doch, hoe belangrijk iet pogen om tot iets geheel nieuws te komen ook imoge zijn, de uitkomst der prijsvraag heeft helaas aiiet aan de verwachtingen kunnen voldoen.... De prijsvraag ?omvatte in totaal ^vier groepen welke ingedeeld waren als ?arolgt: I. Zitmeubelen "van allerlei soort ?voor huishoudelijk ?doel; uM II. Stoelen met of zonder a r mleuningen voor gebruik jn zalen, «afé's, restaurants ?enz.; III. Stoelen welke ?vooral bestemd en .geschikt zijn om ge:ruimen tijd achter een te worden gebruikt bij het werk in fabrieken, scholen, kantoren enz. en IV. Kleine luxe-meubelen waarbij geheel of gedeeltelijk het gebogen hout is toegepast. Hoofdzaak bleef het zooveel mogelijk bezigen van <de materialen beukenhout en triplex en de geschiktIheid van het ingezonden ontwerp voor uitvoering -als massa-artikel, waarbij dus het gekozen model an zeer groot kwantum met aanwending der moderne machinale hulpmiddelen kan worden aangemaakt. De vervaardiging van gebogen houten meubelen :«telt uitteraard bijzondere, nauw te omlijnen ? eisenen. Het te verwerken houtmateriaal wordt bij gedeelten op ijzeren mallen bevestigd en door l koken of stoomen in den gewenschten vorm ge. bracht welke zich bij afkoeling handhaaft. Men ^is daarbij aangewezen op eene werkwijze waarbij ?de draad van het hout der hoofdconstructie-deeJen ? evenwijdig loopt met den omtrek dezer deelen. De zittingen en leuningen worden afzonderlijk .gemaakt en gewoonlijk eerst in het laatste stadium der bewerking door middel van schroeven be vestigd. Lijmen wordt dus niet toegepast, ook ver vallen de gebruikelijke verbindingen met pen en :gat, zwaluw-staart e.d. zooals de meubelmakers dit plegen te doen. Jacques Azema Amsterdam: Kalverstr. 138, Leidschestr. 78,Rozengraeht60 Rotterdam, Utrecht, Haarlem, Nijmegen, Tilburg, Breda. Het SKI-CORSELET is een WONDER van SNIJKUNST. Overtuigt U door te passen, zonder eenige ver plichting. Onze filialen hebben een groot assorti ment in voorraad. Links: Eberhard Kraus. Midden: Fritz Meister. Rechts: Willi Gaup. Overigens mocht bij de ? beantwoording van de prijsvraag ook riet- en stoffeerwerk voor de zit tingen en leuningen worden benut. (Het heeft mij verwonderd dat niet in groep IV ook glas werd toegelaten h.v. voor tafelbladen!) Oplegsels of fineeringen met andere houtsoorten werden verworpen omdat deze de massa-productie bemoeilijken, evenals te scherpe buigingen en rondingen waarbij het houtmateriaal neiging tot scheuren gaat vertoonen (vandaar dat bij gebogen houten meubelen slechts kwast- en knoestvrij materiaal kan worden verwerkt). Ten slotte werd de grens der afmetingen van de stukken of staven hout gesteld op hoogstens 2 meter lengte bij eene dikte van 55 bij 55 cM. Na van deze eischen kennis genomen te hebben kon men aan den arbeid gaan!.... «UF * * * . Van uit alle werelddeelen kwamen de inzendingen binnen, let wel: zoo ongeveer vier duizend, in totaal! l De jury, op 10 en 17 Sept. 1929 in Weerien saamgekoinderdaad makkelijke besloot de gen streng en dit drieHelmuth Weber men had geen getaak. Men inzendinte schiften maal te herhalen, waarbij, ter vereenvoudiging, de ant woorden voor groep I en II bestemd, tot n enkele groep werden vereenigd, eene handelwijze welke m.i. alleszins te verdedigen valt omdat immers de laatste jaren zeer vaak de ge bogen houten café-stoelen (ook in effen kleur met glimmende of doffe cellulose-lak bespoten) een plaats in particuliere behuizingen verkregen daar de ultramoderne woning-inrichters waar deering hadden voor den strakkon eenvoud, op merkelijke doelmatigheid, het licht gewicht ge paard aan eene merkwaardige sterkte dezer meu belen, welke daarenboven zonder eenigen overtolligeii tooi een volkomen zakelijk karakter dragen. Voor deze groep (I en II te samen) werden dus thans acht gelijke prijzen bestemd, elk van 125 dollar. Daar was overigens des te eerder reden toe omdat zich onder de inzendingen in deze rubriek niets bevond dat door bepaalde bijzondere eigen schappen grootelijks uitblonk. Trouwens: Dit is niet alle antwoorden op de prijsvraag het geval geweest. Iets werkelijk heel nieuws, een door verrassende oorspronkelijkheid opvallende vondst is niet gedaan! In geheime stemming kwam men toen tot den Volgenden uitslag: dat de inzendingen onder motto: Basta. Dampf Auf, Draagvlak (tweemaal), drie kenteekeneii van twee omgekeerde l 's en eeii cirkel en K var (tweemaal) voor een prijs in aanmerking kwamen. Reeds dooi' liet feit dat zich onder deze inzen dingen een Nederlandsche motto ..Draagvlak" bevindt zal men begrepen hebben dat ook een onzer landgenooten zich tot de gelukkige prijs winnaars mag rekenen (hij verwierf twee prijzen!) Het is de jonge kunstenaar A rie Verbeek te Rotterdam. Hij maakte een goeden kans want hij had niet minder dan 10 teekeningen ingezonden (waaronder een buiten het program vallend bij zonder geestig stuk kinderspeeltuig: een hobbel paard! ) Verbeek, die op 27 April 1893 te Delft is geboren verhuisde op 5-jarigen leeftijd naar Rotterdam, ging toen hij 12 jaar oud was naar de Academie aldaar ten einde decoratie-schilder te worden maar het leven en zijn talent voerden hem in de richting van het meubel ontwerpen in de binnenhuiskunst. Hoewel de beide bekroonde, door hem ontworpen stoelen (een gewo ne- en een lage ligstoel) sterk aan de metalen meu belen doen denken (men bemerkt dui delijk invloeden van Breuer v. d. Kohe en Rietveld) schenken veeleer de andere door hom geteekende ontwerpen de over tuiging dat hij. als de gelegenheid zich voordoet, zich zal kunnen ontwikkelen tot een kunstenaar van talent. Dit echter niet voorbehoud van de er kenning van het gevaar dat schuil gaat in het doen van voorspellingen!.... De inzender Jacques Azema bleek het succes nummer dezer prijsvraag te zijn. Ik hoop nader iets meer van hem te kunnen mededeelen na gewonnen inlichtingen. Daar de opzet en opvatting der prijsvraag en der Jury zoodanig was: dat slechts die inzendingen welke in het ontwerp eene principieel nieuwe op vattin;/ vertoonden in aanmerking konden komen voor eene bekroning; dat bindende eisch was dat zij in het werkprogram van het Thonet-MundusConcern nog niet waren vertegenwoordigd (er waren inzendingen die verbeteringen aantoonden van bestaande stoeltypen); dat dus niet zoozeer de waarde van het voldoen aan commercieele en tech nische eischen werd beoordeeld doch veeleer de oorspronkelijke bouw en het nieuwe karakter van het werkstuk zijn en ten slotto bij al de bekroond1 e modellen maar twee welke werkelijk practisch nut hebben voor het Concern. Ook hier geldt echter het aloude woord dat men niet den uitslag maar wel het doel alleen moet tellen!.... Fritz Meister KENNERS KOOPEN BOTER VAN OUD-BUSSEM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl