De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 19 juli pagina 10

19 juli 1930 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

E SC VAN DEN ?>:«.i*'«'i Koetswerk van der Plas ESTELD: men heeft nog nimmer een auto gezien en krijgt potseling en onverwachts hot Welhaast volmaakt voortbrengsel van een der allermodernste fabrieken onder oogen, dan valt het zeker te betwijfelen of men het voertuig wel mooi zoude vinden !. . . . Stellig zoude men waardeering kunnen hebben voor de uiterst zorgvuldige afwerking; voor het ten top gevoerde werkmanschap alsmede voor het technische wonde;' da: verwezenlijkt werd; ook zoude hot glimmende nikkel, het glanzende lakwerk der verschillende onderdeelen evenzeer als de forschhsid van het geheel, gepaard aan het opmerkelijk gemak dat gediend wordt in het koetswerk, bewondering kunnen wekken, doch oog" hebben voor do vloeiende stroomlijnen waarbij de aero-dynamische wetten de;1 windweêrstauds-breking en overwinning der zuigingskracht, welke zich bij het opvoeren dei' snelheid doen kennen, glansrijk overmeesterd zijn, is heel wat anders en daarenboven speelt de y,.g. ..gewo:>nte-aesthet iek" bij dit alles een niet weg te cijferen rol, daargelaten dan nog of men in persoon lijken aanleg tot de gewone genieters dan wel tot de, ..fijri-proevers" behoort!.... Die nieuwe vormen nu, zijn niet zoozeer uilfjedf/rht als wol langzamerhand f/e//roeid tot het ideale type; het leven en de practijk. de practische bruik baarheid, do eischen van nut, snelheid en gemak hebben als het ware den auto-bouwers en ont werpers zekere vormen en verhoudingen gedicteerd. De heerschappij over het berekenbare naast eene volkomen zuivere intuïtie voor wat niet in getal l en en maten te berekenen is, doch veeleer dient te t"' Wonderen van Te DOOR OTTO VAN worden aangevoeld en geraden, schonk aan inge nieurs het kunstenaarschap. Werd dan al bij de verdere afwerking en verfijning van onderdeelen de medewerking van begaafde kunst n ij veren in geroepen dan hebben deze meermalen het helder inzicht getoond zich allereerst in te stellen op het practisch nut. Kunst en Techniek reikten elkander aldus de hand en eeno Nieuwe Schoonheid werd op de oude aarde geboren. Dat mislukkingen niet uit konden blijven ligt Ontwerp Gastor. Beschildering Atelier^P. A. P. voor de hand. Ki1 zullen altijd misgrepen gedaan j worden bij het zo,'ken iiivir oplossingen ht(li"n lu-t in hi't leven meegekregen talent niet evenredig is < aan de belangrijkheid der opgedragen taak. Men < zie er af b. 5 maar eens op aan. de schepping van l een man die zijn fantasie den vrijen teugel liet. ' Deze Pierre JJrlcourt teckende een ding dat het j midden houdt tusschen een tank en de kajuit c van een luchtschip of een duikboot welke op i wielen is gezet. I Eet is inderdaad zonde s van het Oitroën-ch'issis en het geheel doet even g denken aan de akelige; veranderingen dooi' middel s van allerlei aanplaksels welke auto's wel eens sondei'gaan als zij tot reclamewagens worden gede- t gradeei'd. Men voelt overigens in dit ..ontwerp" c in alles de teekenhand welke op papier de i lijnen trok zonder voldoende inzicht in de werk e- l lijkheid. Want dit laatste is absoluut onmisbaar wil men waarlijk tot verfijning komen, men kan l het nooit zoeken in opzettelijke en geforceerde a uitdenksels, vreemde en opvallende verzinsels in s een zucht naar oorspronkelijkheid. e

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl