Historisch Archief 1877-1940
E SC
VAN DEN
?>:«.i*'«'i
Koetswerk van der Plas
ESTELD: men heeft nog nimmer een auto
gezien en krijgt potseling en onverwachts hot
Welhaast volmaakt voortbrengsel van een der
allermodernste fabrieken onder oogen, dan valt
het zeker te betwijfelen of men het voertuig wel
mooi zoude vinden !. . . .
Stellig zoude men waardeering kunnen hebben
voor de uiterst zorgvuldige afwerking; voor het
ten top gevoerde werkmanschap alsmede voor het
technische wonde;' da: verwezenlijkt werd; ook
zoude hot glimmende nikkel, het glanzende
lakwerk der verschillende onderdeelen evenzeer als
de forschhsid van het geheel, gepaard aan het
opmerkelijk gemak dat gediend wordt in het
koetswerk, bewondering kunnen wekken, doch
oog" hebben voor do vloeiende stroomlijnen
waarbij de aero-dynamische wetten de;1
windweêrstauds-breking en overwinning der
zuigingskracht, welke zich bij het opvoeren dei' snelheid
doen kennen, glansrijk overmeesterd zijn, is heel
wat anders en daarenboven speelt de y,.g.
..gewo:>nte-aesthet iek" bij dit alles een niet weg te
cijferen rol, daargelaten dan nog of men in persoon
lijken aanleg tot de gewone genieters dan wel
tot de, ..fijri-proevers" behoort!....
Die nieuwe vormen nu, zijn niet zoozeer
uilfjedf/rht als wol langzamerhand f/e//roeid tot het ideale
type; het leven en de practijk. de practische bruik
baarheid, do eischen van nut, snelheid en gemak
hebben als het ware den auto-bouwers en ont
werpers zekere vormen en verhoudingen gedicteerd.
De heerschappij over het berekenbare naast eene
volkomen zuivere intuïtie voor wat niet in getal l en
en maten te berekenen is, doch veeleer dient te
t"'
Wonderen van Te
DOOR OTTO VAN
worden aangevoeld en geraden, schonk aan inge
nieurs het kunstenaarschap. Werd dan al bij de
verdere afwerking en verfijning van onderdeelen
de medewerking van begaafde kunst n ij veren in
geroepen dan hebben deze meermalen het helder
inzicht getoond zich allereerst in te stellen op het
practisch nut. Kunst en Techniek reikten elkander
aldus de hand en eeno Nieuwe Schoonheid werd op
de oude aarde geboren.
Dat mislukkingen niet uit konden blijven ligt
Ontwerp Gastor.
Beschildering Atelier^P. A. P.
voor de hand. Ki1 zullen altijd misgrepen gedaan j
worden bij het zo,'ken iiivir oplossingen ht(li"n lu-t
in hi't leven meegekregen talent niet evenredig is <
aan de belangrijkheid der opgedragen taak. Men <
zie er af b. 5 maar eens op aan. de schepping van l
een man die zijn fantasie den vrijen teugel liet. '
Deze Pierre JJrlcourt teckende een ding dat het j
midden houdt tusschen een tank en de kajuit c
van een luchtschip of een duikboot welke op i
wielen is gezet. I Eet is inderdaad zonde s
van het Oitroën-ch'issis en het geheel doet even g
denken aan de akelige; veranderingen dooi' middel s
van allerlei aanplaksels welke auto's wel eens
sondei'gaan als zij tot reclamewagens worden gede- t
gradeei'd. Men voelt overigens in dit ..ontwerp" c
in alles de teekenhand welke op papier de i
lijnen trok zonder voldoende inzicht in de werk e- l
lijkheid. Want dit laatste is absoluut onmisbaar
wil men waarlijk tot verfijning komen, men kan l
het nooit zoeken in opzettelijke en geforceerde a
uitdenksels, vreemde en opvallende verzinsels in s
een zucht naar oorspronkelijkheid. e