De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 19 juli pagina 11

19 juli 1930 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

ODERNEN AUTOMOBIEL whniek en Kunst /TUSSENBROEK f Dit is oorzaak dat ook een andere Citroen door pene veelkleurige beschildering (zie afb. 4) volkomen bedorven werd. Hier heeft het atelier P. A. P. naar het mij roorkomt den indruk willen oproepen van los gelaten kinderballonnetjes ! Mogelijk was deze Mito (evenals de andere bij dit artikel afgebeelde yagens mededingend in het Concours d'Elegance lat kort geleden in het Pare des Princes te Parijs leerd gehouden) dan ook.... voor een ballonnenl icht bestemd. Men kan nooit weten.,.. Neen, 90 moet de medewerking van kunstenaren bij b tot stand koming van het technisch wonder .zer dagen: den auto, niet zijn. Hoe deze \vèl wezen bewijst het koetswerk van den bekenden jen der Plas op chassis Delage (afb. l) op dat van larman op chassis van denzelfden naam (afb. 2) j>k al zou men enkele aanmerkingen kunnen laken zooals b.v. de wat al te zwaar genomen ijlen welke de voorruit omsluiten van eerst^noemden wagen. Zoo blijft er altijd wat te wenjhen maar welhaast volmaakt is dunkt mij de -jhepping van den begaafdsten ontwerper van onzen jd: Gaston Grummer, wiens koetswerk op Bugattifassis in den groep der twee-deurs conduitestterieures niet alleen den eersten prijs in het ierboven genoemd Concours verwierf maar ook 'fD. Grand Prix d'Honneur de l'Anto 1930. Hij ihaalde tevens de Coupe de la Carosserie met zijne idere inzendingen!.... Alles aan dezen wagen ireekt van voorname kracht, snelheid, veiligheid i comfort. Men zou kunnen zeggen: dit is een eind-. N'%Vt -> -,,,:?-.> l ^'fc'ï&JSfc 'J, ? V "^«P,. -C' *7 =? -« ; ? ?.. f ? f. -*??-*< Koetswerk Farman product waarbij men zich glansrijk heeft weten te ontworstelen aan liet eertijds verkeerd gekozen uitgangspunt: hot paard-looze rijtuig, door mecha nische kracht voortbewogen. Laat ons niet uit het oog verliezen dat wat hier bereikt werd een langen lijdensweg achter zich heeft. De oorspronke lijke misvattingen prijsgevend kon men aan de schoonheid van den modernen automobiel hare volle uiteindelijke waarde geven niet het direct gevolg dat verkregen werd een voortbrengsel van wel haast volmaakt technisch en aesthotisch kunnen waarbij inwendig organisme en uiterlijke ver schijning tot een volkomen, tot in de kleinste onderdeelen verbijsterend knap en gevoelig opge loste, nheid worden opgebouwd. Ook auto-bouw is. ... toegepaste kunst en wat de bekende Peter Behrens eens neerschreef over de moderne architectuur kan m. i. volkomen gelden voor hetgeen men in den ultra-modernen automobielbomv kan zien: ....typischer Ausdruck unserer materialistische!! /ivilalioii. Ihre (ïesinnung ist Monumentaliteit, matericlle Cirösse, Proporüon der Quatititilteii, nicht Yerdichtung der Qualitat, Monumentalkunst, asthetischer Imperialismus. . . . '." Zóó willen wij dan gaarne de schoonste tech nische scheppingen van onzen zoozeer mei'kwaardigon tijd beschouwen in erkenning van de zeld zame vermogens welke daarin, weerklank en uit drukking vinden. Ontwerp Pierre Delcour t

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl