Historisch Archief 1877-1940
ODERNEN AUTOMOBIEL
whniek en Kunst
/TUSSENBROEK
f
Dit is oorzaak dat ook een andere Citroen door
pene veelkleurige beschildering (zie afb. 4) volkomen
bedorven werd.
Hier heeft het atelier P. A. P. naar het mij
roorkomt den indruk willen oproepen van los
gelaten kinderballonnetjes ! Mogelijk was deze
Mito (evenals de andere bij dit artikel afgebeelde
yagens mededingend in het Concours d'Elegance
lat kort geleden in het Pare des Princes te Parijs
leerd gehouden) dan ook.... voor een
ballonnenl
icht bestemd. Men kan nooit weten.,.. Neen,
90 moet de medewerking van kunstenaren bij
b tot stand koming van het technisch wonder
.zer dagen: den auto, niet zijn. Hoe deze \vèl
wezen bewijst het koetswerk van den bekenden
jen der Plas op chassis Delage (afb. l) op dat van
larman op chassis van denzelfden naam (afb. 2)
j>k al zou men enkele aanmerkingen kunnen
laken zooals b.v. de wat al te zwaar genomen
ijlen welke de voorruit omsluiten van
eerst^noemden wagen. Zoo blijft er altijd wat te
wenjhen maar welhaast volmaakt is dunkt mij de
-jhepping van den begaafdsten ontwerper van onzen
jd: Gaston Grummer, wiens koetswerk op
Bugattifassis in den groep der twee-deurs
conduitestterieures niet alleen den eersten prijs in het
ierboven genoemd Concours verwierf maar ook
'fD. Grand Prix d'Honneur de l'Anto 1930. Hij
ihaalde tevens de Coupe de la Carosserie met zijne
idere inzendingen!.... Alles aan dezen wagen
ireekt van voorname kracht, snelheid, veiligheid
i comfort. Men zou kunnen zeggen: dit is een
eind-. N'%Vt
-> -,,,:?-.> l ^'fc'ï&JSfc 'J, ? V "^«P,. -C' *7 =? -« ;
? ?.. f ? f. -*??-*<
Koetswerk Farman
product waarbij men zich glansrijk heeft weten te
ontworstelen aan liet eertijds verkeerd gekozen
uitgangspunt: hot paard-looze rijtuig, door mecha
nische kracht voortbewogen. Laat ons niet uit
het oog verliezen dat wat hier bereikt werd een
langen lijdensweg achter zich heeft. De oorspronke
lijke misvattingen prijsgevend kon men aan de
schoonheid van den modernen automobiel hare volle
uiteindelijke waarde geven niet het direct gevolg
dat verkregen werd een voortbrengsel van wel
haast volmaakt technisch en aesthotisch kunnen
waarbij inwendig organisme en uiterlijke ver
schijning tot een volkomen, tot in de kleinste
onderdeelen verbijsterend knap en gevoelig opge
loste, nheid worden opgebouwd.
Ook auto-bouw is. ... toegepaste kunst en wat
de bekende Peter Behrens eens neerschreef over
de moderne architectuur kan m. i. volkomen
gelden voor hetgeen men in den ultra-modernen
automobielbomv kan zien: ....typischer
Ausdruck unserer materialistische!! /ivilalioii. Ihre
(ïesinnung ist Monumentaliteit, matericlle Cirösse,
Proporüon der Quatititilteii, nicht Yerdichtung
der Qualitat, Monumentalkunst, asthetischer
Imperialismus. . . . '."
Zóó willen wij dan gaarne de schoonste tech
nische scheppingen van onzen zoozeer
mei'kwaardigon tijd beschouwen in erkenning van de zeld
zame vermogens welke daarin, weerklank en uit
drukking vinden.
Ontwerp Pierre Delcour t