Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 JULI 7930
No. 2772
Dramatische Kroniek
door Henrik Scholte
. ? . Oscar Tonrnlaire In ,,De
Familie Schiinek"
L E Hoi est mort, vive Ie Hoi! Nauwelijks is
de arme Nap de la Mar heengegaan of Oscar
^Fourniaire speelt, als een schoon In Memoriam,
-«en dier zielig-groote dwazen aan den zelfkant
des levens in datzelfde boulevardtheatertje en
ia datzelfde soort boulebardblijspelletje, waarin
Hap zoo meesterlijk voor den dag wist te komen.
Tourniaire als Zawadil, in een kluchtje, dat
om deze rol te lang begraven is geweest, als
Zawadil, die eens door Pallenberg wereldberoemd
*' -werd gemaakt.... het is geen wonder dat deze
naam, die hier het eerste genoemd moet worden,
ook voortdurend als het ware tusschen haakjes
«ohter Nap's naam heeft gestaan. Maar de wijze,
?waarop Tourniaire deze rol speelde, zoo geraffi
neerd kleinmenschelijk en zoo uit de onmiddellijke
, nabijheid van het leven op de planken gezet,
roept nog andere namen op: Grock, en Chaplin,
en allen, die met
het tooneelkundig
zoo merkwaardige
geheim van het
tragi-komische
weten te manoeu
vreeren.
Dat is immers
juist het mooie
van dit onver
wachte succes in
de hondsdagen:
dat Tourniaire nu
eens niet zoo maar
aan het
pallenbergen geslagen
is, doch met het
allerbeste, zorg
vuldigste, meest
Shakespea"iaansche karakterspel
dezen superben
idioot, zonder een
zweem van
geclicheerde charge en
anderzijds zonder
een zweem van
sentimentaliteit,
in n adem heeft
uitgespeeld. (En
Shakespeare is
Voor den waren
komiek nu een
maal synoniem
met tooneel tout
court.)
Zie hoe dit in
dividu Zawadil
leeft: in eig?n
oogen als heer ver
momd, een roode
kuif als een
hanekam, de vale
eigendunk op het weggetrokken gelaat geschreven,
<lat met wanhopige pedanterie hondsdolle nonsens
uitkraamt en ad absurdum argumenteert, beenige
Armen uit een te kort jacquetje, dat niette
min van een diakenachtige waardigheid is, dit
«pelen en spreken der betoogende vingers om
?de stakige paraplu of om het groen-zwarte
?dophoedje heen, dit dichtknoopen van een
?onmogelijke jas om een imiginairen knoop, dit
optrekken van zijn lompenbroek over een paar
irambooakleurige sokken bij het gewichtig
zitten.gaan. Het weergalooze is, dat deze bewegingen
:niet in een klein scala herhaald worden, doch
^telkens levend voortkomen uit de text, een
text, waarop hij wel zwaar gewerkt zal hebben,
maar die dan ook sprankelt van geest, onnoozele
«luwheid en perplexe reacties. Een type fielt,
Oscar Tourniaire
VAM HELLES
TABAK
IS
waarvan men houden kan, als van Chaplin's
Blikken Dominee", als van den Eckesteher
Nante". Een type, dat excentrisch uit het stuk
geheven wordt, en dat kon ook deze opvoering
niet verhelpen, al was zij onder Chrispijn's regie
voor de rest eveneens zeer verdienstelijk, behalve
de familie Schimek zelf en dat het recht had,
zijn mesquine intrigues te verdedigen, ongeveer
zooals Miinchener Karl Valentin zijn recht op
uitzonderlijkheid opeischt, door met een innig
medelijden zijn schouders op te halen over den
burger van wet en orde en hopeloos-supérieur in
zijn komische frats (die zoo angstig dicht het
tragische raakt) te zeggen: ,,Sie haben ja halt
eine andere Weltanschauung !"....
Tourniaire's Zawadil is een Weltanschauung"
geworden, een der scherpste, een der compleetste,
die er sinds lang op onze planken gezien zijn.
SCHILDERKUNST
door A. Plasschaert
W. Degouve de Nuncqucs, bij I>e Bois,
Haarlem
Mijn vriend Degouve, ik moet dikwijls denken
aan hem, die de onverwachte geestigheid had van
de stillen en verfijnden en zwijgenden, is n der
schilders, n van dat soort schilders, die ik de
Provincialen" gaarne noem. Ge weet wat ik
daarmee bedoel, het zijn schilders, die als ver
scholen bloeijers voor de menigte der kenners,
maar die in een uur, dat ge zelf stil zijt en voor het
innige zeer open, u aandoen als een hervonden,
diepe gemeenzaamheid, die, zonder nige heftig
heid, dat gansche uur vol maakt en het geeft de
glorie van een niet te weerstane overreding. En
ik moet mij dit alles te meer en te eer herinneren,
nu hij ziek werd en hem de mogelijkheid tot
schilderen werd ontnomen. Ten minste
voorloopig. "Want deze schilder Degouve \vas een
werkzaam man en een die van het strak-ge
vormde langzaam is overgegaan tot een
scliilderwijs, die zeldzaam passend is om het innige van
het landschap en van de dieren en de figuur in
dat landschap weer te geven, en ook om eon groep
van figuren te schilderen, engelen bijv. niet Maria.
Het landschap van Degouve, zelfs wanneer het
strak gemodelleerd was en
iiauwkeurig-gedetailleerd, deed nooit aan als een ander landschap
dat ik ken, en dat gansch van steen lijkt onder
een gecomponeerd-bewolkten hemel. Het uur toch
was nooit gekozen, dat het steenige in de natuur
u als noodzakelijk leek, maar de akker en de weg
en de boomen en de lucht waren verzadigd van
een gloren, dat nooit sentimenteel (eon ontkenning
van de ware gevoeligheid !) toch alle kenmerken
had van die dingen, die wij uit het hart heetun te
komen, en die altijd eer verbonden zijn dan dat wij
voelen, dat de schilder den nadruk lei op het af
zonderlijk zijn. Die afwezigheid van het
seritimenteele was een bewijs van Degouvo's zuiverheid ;
dit zonder emphase zijn een bewijs van de
kieschheid van Degouve tegenover de eigen ontroering.
Maar in vergelijking met zijn latere schilder
wijze, zoudt ge de eerste schilderwijze de hechte
en geslotene kunnen noemen. De latere toch is een
zeer eigenaardige en persoonlijke en vereeiiiyt
den vorm onmiddellijk met het licht. Zij bereikt
deze vereeniging door kleine hoopjes verf naast
elkaar te zetten, die het geheele schilderij iets
ruis en opens geven, en geen enkel kenmerk van
strakheid vertoonen. En, zooals ik zei, de strakheid
was hier verkeerd. Vooral was zij dit, in dit
zedig-opengegaan gevoel, wanneer Degouve zijn
figuren in een groep vereenigt en wanneer engelen
of aanbidderiden een hoofdfiguur omgeven. Daar
is Degouve, en zijn innigheid van zeer zeldzamen
aard in onze periode. Hij laat in zulk werk geen
enkele overeenkomst zien met de zoo-geheeten
Primitieven van onzen tijd, die niet in eenvoud
en subtiliteit (deze twee gaan samen !) hun gevoel
voordragen, maar ver weg zoeken, wat hun
wezentlijk vreemd is, en een soort afgeleide kunst ons
leveren, waaraan wij geen enkele behoefte hebbon;
waarin wij geen enkele verzadiging vinden. Het
als verborgen werk van Degouve daarentegen
verzadigt het uur der innigheid. En dit doet het
vooral door de figuurgroepen, die ik prees, maar het
kan het ook doen door een lucht over een land
schap (die zijn sneeuw bij Debois) of door de wijze,
waarop hij schapen bij een boom doet neerliggen
en staan, hoenders bij een hoeve groepeert, een
Hotel SEINPOST - Zandvoort.
Ie klasse Familie-Hotel met alle
moderne comfort
Pensionprijzen: Vóórseizoen f 6.?per dag.
Hoofdseizoen vanaf f 7.?per dag.
Koninkl. Schouwburg te
's Gravenhage
De verbouwing
TAAT ik niet over de techniek van het nieuwe
.J mooie tooneel van onzen Koninklijken Schouw
burg spreken, hetgeen, buiten eenige vaklui, de
lezers van ,,de Groene" misschien toch niet inte
resseert, maar wel over de mogelijkheden, die het
draaitooneel ons biedt.
Ten eerste de beperking van den duur der
entreactes, het voor mij, als ik den Schouwburg bezoek,
altijd zoo wanhopig lang schijnend oponthoud der
voorstelling. Zullen we ook nog beleven een korte
z.g. groote pauze? Ik hoop het.
Ten tweede, kunnen stukken in 9 of meer
tafreelen binnen eenige uren worden afgespeeld.
Ten derde de niet te gelooven groote ruimte, die
men kan süggereeren, door de nieuwe
rond-horizont.
Maar dit alles, het niet genoeg te waardeeren
werk van den heer van Zeggeren, kan den
tooneelspeler misschien nog koud laten in tegenstelling
met de veranderingen achter het tooneel, de kleed
kamers, wat al weelde vergeleken bij wat het
vroeger was.
Water ! Stroomend warm en koud water in
iedere kleedkamer. Stel u voor precies als in
iedere werkkeet dan een badkamer, een foyer,
och, och wat al ongekende weelde.
liet Gemeentebestuur voorgelicht door de
Schouwburg-Commissie etc. verdient den dank
van alle tooneelartisteii, dat men ditmaal bij bouw
of verbouwing van. een schouwburg niet vergat,
dat <le spelers óók nog noodig /ijn bij een theater.
.Ia. er liggen nog geen Perzische tapijten en er
staan geen gezellige sofa's en lekkere stoelen.
zooals in de ('omédie Erancaise, maar liet zijn
geen bokken meer als vroeger. Ook de architect
verdient ons aller dank, dat hij de Mcedl\<imcrs
niet vergeten heeft.
Er zijn nog critici, die meenen. dat een artist
op een maiisarde moet wonen om goed comedie
te spelen, maar het wil mij toch voorkomen, dat
het haar of hem gemakkelijker valt als ze beter
gehuisvest zijn en de overgang van hokbewoners
achter de coulissen tot millionairs op het tooneel
minder zwaar is, als men zich behoorlijk heeft
kunnen kleeden.
Eenige jaren geleden werd tot verbouwing van
de y.aal besloten en nu weer dit groote werk.
Laten, we; hopen en ons best doen het waard te
blijken, want we gaan in de goeele richting. Burge
meester Pat ij n gaf de eerste stoot aan den vorm
der concentratie, die, ondanks alle critiek, toch
maar gemaakt heeft, dat drie gezelschappen zich
hebben kunnen staande houden, sejms met moeite,
maar dat behoort nu eenmaal bij ons Hollandsch
tooneelleven.
Moge het publiek alle gedane moeite en kosten
ook waardeereu en in groote getale het nieuwe
bemwwerk komen bezichtigen. Dat zal niet anders
dan animeerend werken op de andere gemeenten,
die reeds een theater bezitten en op de particuliere
ondernemers der overige Schouwburgen.
C. VAX DER LUGT MELSERT
aantal bijenkorven tesaam zet ondel' een afdak.
Daar is hij ele ..provinciaal" Degouve. en daar is
zijn werk vol van een bizonderen honing. . . .
Daar is Degouve een zachtzinnig primitief van
dezen tijel. Hij heelt niet te leeren bij anderen;
hij is wat hij schildert; hij is daarenboven (van
dezen tijd !) ons vertrouwel. zeker en eigen.
HYP. KAPITAAL BESCHIKBAAR
DIRECTIE M? 5.J.vAnZiJST-M? J.F.VERSTEEVEN