Historisch Archief 1877-1940
2772
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 JULI 1930
Werkvrouw
DE DUITSGHER IN
BEELD
August Sander. Antlitz der Zeit. T runsmare
Verlay, Mtinclien.
Een novimi in een modepakje ! Bij oppervlakkige
beschouwing: het zóóveelste
groote-menschenpreiitenboek, zestig portretten, werk van een
Keulschen fotograaf, hard in technisch meesterschap
«n fanatieke eerlijkheid. Elk blad zuiver van bouw,
.zonder streven naar schilderachtigheid. Ueen
retouche, de achtergrond nu en dan ,,leelijk"
door rommelige vlekken en lijnen. Het
gevoelspalet draagt alle nuances tusschen deernis en
goedmoedigen spot. Teeder is ,.Moeder met kind"
gezien, fijn gevoeld de dorpsonderwijzer, als
?een verloren brokje stadscultuur tusschen
korenschoven. _Met deernis is de afgesloofde werk
ster, al te pathetisch de kolensjouwer behan
deld, die als een martelaar der samenleving uit
zijn hol opduikt. Zie verder hoe elk model
:zich desgewenscht in volle ijdelheid voor de lens
mag uitleven. De elegance" van een sigaret
(Gymnasiast), een armbandhorloge
(Boerendochters), een roos in een moddervet handje
{Vrouw van heereboer), wordt met denzelfden
3iumar vereeuwigd, als de trots" der prijswinnaars
van. het zangconcours met hun vaandel en bokaal,
«f de gewaarmerkte ,,heldenmoed" van den
?student in corpsornaat met vier fiksche dueljapen
over het gezicht. t&t ?* ;j
Ook anderen vinden hun prentje volkomen
geslaagd, de alcoholist (Schankkellner), de wel
gedane taartjesbakker, de grijnzende bokser. Want
*"^ w<<»';&^> ?>$
?^tStfS^S^^
Sander heeft zijn model niet overrompeld, maar
al keuvelend in gewone doen gebracht, eer hij
het oog van zijn camera opende. Hierdoor is op
de foto geen verstarring van beweging, maar rust,
waarin soms de spanning der handen de schijn
bare bezonkenheid van het gelaat komt loochenen.
*
* *
Toen is voor August Sander de treffende gelijke
nis van Jan, Piet of Klaas een even incidenteele
bijkomstigheid als het aesthetisch schoon van zijn
werk. Houvast geven ons slechts de titel Antlitz
der Zeit en de onderschriften der portretten, uit
sluitend stand of werkkring betreffend, met een
jaartal. Wie geen goed verstaander is, kan in de
inleiding van den feilen medicus-litterator Alfred
Döblin nog een half woord vinden. Evenals de
dood uit het menschelijk gelaat het individueele
Wegneemt en slechts n van velen achterlaat,
zoo drukken ook landaard, tijd en werk hun stempel
op het gelaat der levenden. De synthese van het
gelaat zijner tijdgenooten vastleggen, dat is Sander's
levenswerk.
Geen zwaarwichtige theorie of
hokjesindeeling komt onzen onwil prikkelen, hier werkt
esn hartstochtelijk waarnemer, die zonder eenige
voorkeur, zonder tendentieus betoog in beeld
wil brengen, wat acht jaar oorlogsellende, vijftig
jaar Schwerindustrie". honderd jaar opvoeding
of duizend jaar landbouw van een gelaat hebben
kunnen maken. De invloed van het beroep op het
uiterlijk, de vervlakking van familietrekken in een
degenereerend geslacht, het gisten van nieuwe
sappen in dezen tijd, ziedaar de diepere inhoud
van Antlitz der Zeit.
Khythnüsch zijn de groepen gemonteerd, als
De prijswinnaars
deelen eener symphonie in elkaar vloeiend of ver
rassend zich wendend. Boeren, kleine burgers,
proletariërs, leiders, communist,
kruidengeneeskundige, pastoor, Luthersch geestelijke. Een nieuwe
rij bourgeois eindigt met het vallende idool der
uniform: van de degelijkheid als levensdoel
(Geldbrieftrager), via de Schneidigkeit van
niets dan een halve el snor (der Herr
Wachtmeister), tot de nuchtere zakelijkheid der doua
niers, die hun uniform niet eens meer schijnen te
voelen.
Een lyceummeisje en een gymnasiast van
hedendaagsche vroegrijpheid leiden de groep der
rijke burgers, industrieelen, kooplieden in. Ook hier
contrasten: de huisvrouw van voor den oorlog
tegenover do maatschappelijk actieve» vrouw vari
thans. Kunstenaars vormen dan de laatste rij
der burgers, waarna de symphonie met een weinig
hoopvol coda besluit. Xa den verwijfden ijdeltuit
,,Tenor" volgen in snelle tuimeling bohémiens,
uitgeleefder! en dronkaards tot den wezenloozen,
half vordiüi'lijkten paria Arbeitslos. 192S". Een
symbool, tegenover den bijbelsterken boer op
de eerste plaat? Of slechts de erkentenis, dat
wij er nog lang niet zijn'?
A. C. J. V.
Wachtmeester
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. koud en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS - LIFT - Telefoon 22223
NIEUWE VERZEN
YOCHI/ J'oe Tfijoenf/. door J. Slnuerhoff,
bij A. A. M. Mol s, Maastricht, 1930.
.,Dc verzen van deze verzameling zijn uit het
Fraiisoh, Duitsch, Eiu>vlsch of rechtstreeks uit
het ('hineesche landschap overgebracht.... Voor
de liefhebbers van het poëtische, voor de dwepers
met het Oosten is zij dus: Yoeng Poe Tsjoeng
(van geen nut)". Aldus d" vertaler ('f). bewerker ( ?),
di?hter ('?) van d"/.en bundel in de inleiding. Hij
heeft in deze waarschuwing schoon gelijk. De
meeste gedichten zijn niet meer dan de taalkundig
al of niet volmaakte mededeelirig vau een verdriet
je, een angst je. een wijsgeerige gedachte vari ge
ringe beteekenis en dergelijke innerlijke catego
rieën meer. Merkwaardig is, dat de meeste van
de/.e anoniem zijn. Zijn die soms rechtstreeks
uit het Chirieesche landschap geschreven ? Van
sommige dezer gedichten heeft de gedachte zoo
weinig beteekenis, is het verdriet, de haat, de
angst zoo zwak, dat er van den inhoud niets over
blijft en het versje ten ondergaat in volstrekte
nutteloosheid.
Van die gedichten, waarvan de precieusheid
breekt om de leegte van den inhoud, zijn ook een
deel anoniem. De derde categorie zijn de sterke
gedichten, de groote verzen vol ontroering van
schamperheid, haat, leed, bitterheid, angst en
sarcasme. Deze gedichten hebben wat men zou
kunnen noemen cene groote perspectivische kracht.
Het is alsof zij tot n punt toegespitste levens
zijn. Deze zijn allemaal geteekend. Dit is ook
merkwaardig. In Fransche, Duitsche en Engelsche
vertalingen heb ik er vele kunnen terug vinden.
Maar hoe zit dat nu eigenlijk met die, die recht
streeks uit het Chineesche landschap geschreven
zijn, Hlauerhoff ? De vertalingen kan ik niet
beoordeclen, maar Hlauerhoff is een groot dichter
en de onderteekende verzen zijn allemaal zeer goed.
A. DEFRESNE
Nederlandsche Munt
Holland's beste 10 cents sigaar