Historisch Archief 1877-1940
S A Y I T WIT]
Een Prentenboek i
Förstermeister
EGIMENEZ CABALLERO, een
schreeuwleelijk uit Madrid, heeft
onlangs het voorstel gedaan om de
litteraire critiek eenvoudig te ver
vangen door het foto-plakaat. Hij is
daarbij gevoelig op zijn vingers getikt
door de mannen-broeders van het
Bauhaus Dessau, niet echter door een
tegen-plakaat of een exacte"
fotocaricatuur, doch in een doodnuchtere
en zelfs verstaanbaar, zij het natuur
lijk zonder hoofdletters, geschreven
critiek. De ijver, waarmee dit ge
schiedde, geeft echter te denken.
Vroeger was een foto een repro
ductie, thans zullen er nog maar
weinigen zijn, die haar niet een crea
tieve waarde toekennen; het hangt
er slechts van af, waar men in
onderof overschatting de grenzen trekt.
Dit tweede leven van de foto begon
wellicht in die andere donkere kamer:
de cinema.
Juist de taak
van de stom
me film om,
gehandicapt
als zij was,
haar woordje
tot de schare
te doen, haar
gestadige evo
lutie van het
tusschenschrift (of eertijds: de explicateur),
heeft haar gedwongen om met puur
fotografische midde
len praegnant te zijn
en zij is in het tot
stand brengen van
die draadlooze ver
binding met het tu
rend publiek vaak
zooveel sprekender
geweest dan de beste
sprekende film van
thans. Zij stond geen
omschrijving van
haar typen toe; n
oogopslag was vol
doende.
N'en déplaise de
talkie verliest het
woord terrein. Een
adverteerende firma laat een beschrij
ving van honderden woorden vallen
Tier e sehn dich an
Ein Traum am Neckarstrand
vooreen (naar zij hopen) f eillooze slo
gan, een dagbladschrijver wacht
piekerend op do vondst van zijn
headline, die de reportage vrij
wel overbodig maakt. Concentra
tie op een etiket, gevaarlijk eri be
treurenswaardig- wellicht om zijn
brutaliteit, luidkeelschheid, vervlak
king en sensatiedorst, is niettemin
een tijdssymptoom geworden.
* *
*
In de foto-als-betoog heeft de cul
tuurhistorische knobbel der Duitschers
nieuw voedsel gevon
den, stapels pren
tenboeken -'voor- vol
wassenen verdrin
gen de oude gelief
koosde lectuur van
Weiniger en
Spengler, Keyserling en
Freud van de markt,
omdat zij hun con
clusies in a
nutshell" geven. Door
de film heeft men
leeren foto zien":
van de Russische
film die miraculeuze
koppen, die ten
slotte, archa
stischmodern, een soort foto-ikonen zijn ;
van de Amerikaansche die
koclfascineerende foto-reportage, die in
de strafzaak der cultuur de ..onweer
legbare bewijzen" vormt. Rusland,
Duitschland en Amerika. ... de mid
delsten zijn er het eerste bij om te
zeggen, dat op die drie landen het
..accent van den tijd" ligt. Plastiek
en eye-catch,
daartusschen beweegt
zich de
vormbehoefte van de foto.
* *
*
In een dier pren
tenboeken, dat van
Franz Roh en Jan
Tsichold, aan foto
gram en fotomon
tage gewijd, wordt,
in een langademig
voorwoord en met
typische Duitsche
systematiek. dat
nog nauwelijks ont
gonnen terrein van
de creatieve foto
al weer versneden
en naar rang en
stand bijgezet. In
een ander, dat Sanders ..Aritlitz
der Zeit" noemde en dat kort ge
leden in dit blad besproken werd,
apho'.'iseert Ali'red Dublin over wat
zijn vader wellicht nog genoemd zou
hebben die Foto aii sich". In een
derde, waarin de geestige; en scherpe
DOOR HENI
Arbeiter 79/9 (jedoch i
pamphlettist Tucholsky na vele pseu
doniemen zijn wellicht waren naam bc
kent (misschien omdat hij voor d(
foto's toch niet verantwoordelijk is)
wordt het scherpste wapen van d(
Prins Eitel Friedrich Democratie
foto gebruikt :haarsatyrische i nacht. ^
Klar urid eindeutig" zijn de
wacht«'oorden voor het Pi.suator-kamp
waaruit ook Tucholsky stamt.
Wat anders verlangt men van de
in ruimsten zin politiek-betoogendi
foto?