Historisch Archief 1877-1940
P I C T U
or Volwassenen
K SGHOLTE
idete Kriminalbeamte)
Zooals Sanders' Antlitz der Zeit"
i zijn picturale schoonheid en (altijd
^eer picturale) cultuur-satyre zijn
mpuls aan de Russische film
onteende een album uit de "stills" van
Richter 1940 (Mensurstudenten 1930)
Eisenstein's Generallinie" kan men
ladelijk in tien, even snijdende
variaJes maken, met het voordeel van de
beesten erbij, zoo staat Tucholsky's
boeit naast de Amerikaansche ..jour
nalen". In Tucholsky's J'accuse" zijn
de ordinaire, de grijze, vergeten re
portage-foto's, uit de prullemanden
der dagbladen bijeen gesnord, uit
onnoozel-onschuldig op een guéridon
liggende familie-albums arglistig ont
vreemd. Foto's, waarin niemand iets
zag", tot zij plotseling, in deze rang
orde, met dat bijtende motto er onder,
de kroongetuigen werden van hun
tijd. De titel van het boek, de bitter
ware woorden van Hölderlin: ,,So
kam ich unter die Deutschen" etc.
vooraf. ... en de rest sprak voor zich
zelf. Ik heb het boek van Tucholsky
lang in mijn kast
gehad voor ik ont
dekte, dat het daar
naast nog een(vaak
onovertroffen licht
en caricaturaal ge
schreven) text bezat,
die echter met de
foto weinig te maken
had of ten hoogste
daarin een snelle
start vond. Voor
Tucholsky is slechts
die foto te gebrui
ken, die unm
glich zu textieren"
is, zij biechten" als
men ze aankijkt. Als
men in Sanders'
boek het
Lombrosogezicht van Paul Hindemith aan
geduid ziet als Musiker 1930",
dan kan men zijn schouders op
halen op grond van een te subjec
tieve visie, als men echter het mal
lotige recruten-gezicht van den soldaat
Schwejk, in de gedaante van Max
Pallenberg (Piscator-opvoering) als
Querschnitt" te
genover het Prui
sische bakkes van
Ludendorff ziet,
dan spreekt dat
boekdeelen."
Natuurlijk is dit
boek eenzijdig, ne
gatief, dat is het
goed recht der
satyre. Het hekelt,
in de schrijnend
ste contrasten, alles
wat op de bier
glazen van den
roem" geconterfeit
staat: dasMilitar"
en de Babbitts,
de Besitzkröten"
zooals Georg Grosi
ze zou noemen (en teekenen), het
hekelt niet, zooals Georg Grosz dat
in zijn nieuwste prentenboeken wel
doet, ook den balk in eigen oog",
waardoor men achter de
vernielingstendenz, die aan alle caricatuur eigen
is, een grootsche, smartelijk getroffen
Kriegsbegeisterung 1914
het slot van zijn boek met
hetzelfde materiaal,
waarin zijn nega
tieve sterkte lag, ook
positief te willen zijn.
Hij eindigde met een
ode in foto's aan
de TIeimat",
leverilooze, in verband met
het
levend-voorafgaande nietszeggen
de
stemmingskiekjes",
Gartenlauberomantiek, eendwaze
pleister op de wonde,
niet voor den toe
schouwer, doch wel
licht voor de
geportretteerden zelf, die nu de suprise
pas krijgen als ze het boek
achteren naar voren lezen.
séhn dich an
*) Kurt Tucholsky, Deutschland,
Deutschland ber Alles (Neuer
Deutschcr Verlag, Berlin, 1930).
Nieuwe Uitgaven
B. E. Bouwman en Th. A.
Verdenius, Hauptperioden der deutschen
Literaturgesehichte, nebts Lesebuch,
für höhere Lehranstalten, mit Portrats
und kulturgeschichtlichen Bildern.
Dr. F. A. F. C. Went, Leerboek der
Algemeene Plantkunde, voorstudenten
in de medicijnen en in de biologie,
met 274 afbeeldingen. 2e druk.
Uitg. J. B. Wolters, Groningen.
Melis Stoke, Zoutwateiiiefde, Kro
niek van een reis per mailboot,
Tweede druk, Uitg. H. P. Leopold's
U. M. Den Haag.
Deutschland, Deutschland ber Alles !