Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 2 AUGUSTUS 1930
No. 2774
BIOSGOPY
door L. J. Jordaan
De film spreekt
Na een jaar klaukfilm
EEN medewerker aan dit blad, dien wij maar
al te goed kennen, teekende bij den start der
soundfilm een plaat, voorstellende een
boa-constrictor van geperforeerd celluloid, zich kronkelend
om den boom der Kennisse, des Goeds, maar voor
al des Kwaads, welke de bioscoop is. Dicht onder
iet gebladerte eindigde het monster in een vileynige
kop, een loudspeaker voorstellend en het onder
schrift luidde: De slang sprak.'.. . !"
Deze plaat drukte vrij nauwkeurig de algemeene
.stemming uit, waarmee de nieuwe vinding werd
ontvangen speciaal in kringen, die zich meer
?dan gewoonlijk voor de film interesseerden. De
.gematigd onverschilligen toonden zich aanmerke
lijk vriendelijker gezind zij heschen aan het
.nieuwtje hun kwijnende belangstelling een beetje
op, spraken met waardeering over de Western
JSleetric Apparaten en den ondernemingsgeest
onzer bioscoop-exploitanten.... eu trokken voor
?de rest optimistische wissels op de toekomst.
.Eigenaardig genoeg, bleek dus de soundfilm een
vrij betrouwbaar shibboleth voor de intensiteit
<ler cinegrafische hartstochten: Wie voor de film
-was, was tegen de talkie.' Een paradox, die zich
overigens makkelijk verklaren laat uit den graad
van ergernis, waarmee partijen de voorloopige
-vernietiging van al wat de film bereikt had, aan
schouwden.
Want dat de zwartste vermoedens der vrienden
van de stomme film door de practijk overtroffen
souden worden, bewezen aanstonds de eerste
snecimina welke de talkie-industrie op het publiek
.losliet. Broadway-Melody" en Showboat" bleken
vergissingen, waarmede zelfs de hartelijkste critiek
.geen raad wist. Zij negeerden met ontstellend
cynis- me een dertigjarigen, bloedigen vrijheidsoorlog
*n wierpen de film van zelfstandige
uitdrukkingsjnogelijkheid terug naar het niveau van het mecha
nische melodrama en de revue-in-blik.
Tegenover een dergelijk bewijs van insolventie
werden zelfs wissels op de toekomst slechts aarze
lend aangeboden !
* *
*
De film heeft nu een jaar, of daaromtrent, ge
sproken, gezongen en gemusiceerd en geen
sterveling zal willen beweren, dat het een onver
deeld genoegen was, naar haar te luisteren. Laat
?ons mild zijn en in vredesnaam niet nagaan wat
.zij te zeggen had en ons liever bescheidenlijk
bepalen tot de vraag hoe zij dit deed. Ook de
stomme film gaf, na jaren van kuisching en ver
fijning, slechts bij hooge uitzondering aan haar
jproductie een inhoud, of zelfs maar een emotie
mee, die de moeite van het behouden waard
.bleek.
Maar het was voor iedereen duidelijk, dat de
stomme film met steeds toenemenden ernst bezig
was een vormgeving te scheppen, die bereids
groote kunstenaars tot zich had weten te trekken.
Elk nieuw cinegrafisch werk van eenige importantie
<werd met spanning tegemoet gezien, wijl door een
verfijning hier een verdieping daar, in ieder
.geval op een verrijking der filmtaal kon gerekend
?worden. De grafische lijn harer ontwikkeling, hoe
.grillig ook, bewoog zich in voortdurend stijgende
richting. De groote en ernstige grief nu tegen do
.sound-film is geenszins het feit, dat zij het
klankCtBHBKAAIi
TOO
.TKU B-KIHO-TJITBTJSTIJf «
FOTO-SCHAAP & Co.
? PUI 8 AM8TEBDAM
element aan de visueele vormgeving toevoegde
doch wel, dat zij dit ontijdig deed !
Natuurlijk was het te voorzien, dat het synchro
nische systeem, waaraan reeds jaren gewerkt werd,
vroeg of laat in letterlijken zin een woordje zou
meespreken. Ook de waarschijnlijkheid, dat dit
aanvankelijk op stamelende en voor verbetering
vatbare wijze zou geschieden, werd volstrekt niet
alleen door de schrandere toekomstspeculanten,
hiervoor genoemd, verwacht. Maar het maakt
een verschil, of de toepassing eener nieuwe vinding
uit den regelmatigen, normalen groei van het
procédévoortvloeit ??m. a. w. of zij door de
vakmenschen-zèlf verlangd wordt, dan wel door een
druk van buiten geforceerd. En dit laatste was
met de sound-film het geval met al de cata
strofale gevolgen van dien.
Wat lang vermoed werd, is thans herhaalde
malen door de gegadigden zelf openlijk erkend:
de sound-film werd door de groote Amerikaansche
producers gelanceerd, omdat de zaken slecht gingen
en het debiet verminderde. Volgens hetzelfde
fatale systeem, dat kunstmatige beurs-hausse's
forceerde, werd de afname van films tijdelijk
opgejaagd door het in de markt werpen van de
noviteit der talkie. Naar de meening en de ver
langens der vaklieden, de regisseurs, die bij lange
na niet voor assumptie gereed bleken, werd niet
gevraagd de cijfers daalden en moesten, kost
wat kost, omhoog. En aldus ontstond de cinegra
fische crisis, die wij nu reeds een jaar beleven
een toestand van verwarring en ontreddering,
waarin iedere lijn, ieder'welbewust voortbouwen
zoek raakte. De cineasten in den vollen gang
hunner constructieve plannen gestuit, moest
hals-over-kop klankfilms produceeren en het
resultaat was en kon niet anders zijn dan een wild,
luk-raak experimenteeren. In plaats van den tijd
te laten rijpen, waarop een harmonische combinatie
van den klank met het menschelijkerwijs gesproken
volgroeide beeld voor de hand lag, werden de sound
apparaten opgesteld, wier vraatzucht bevredigd
diende te worden. Er werd desperaat gezongen,
gewaweld en ge-jazzd men liet stoomfluiten
gillen en motoren ronken geweren knalden en
kussen smakten.... alles terwille van de onver
biddelijke, dure machines. Dat bij dit alles de
verwaarloozing der eenige steekhoudende drijfveer:
de innerlijke .noodzakelijkheid, zich bitter zou
wreken, was te voorzien.
Wanneer wij den oogst van het afgeloopen jaar
overzien, dan valt slechts n feitelijke en positieve
winst te noteeren: Melodie der Welt" van Walther
Ruttmann. Het sluit volkomen in het kader van
ons betoog, dat deze cineast, evenals bij al zijn
andere werk, ook als klankfilm-schepper buiten
de productie buiten het bedrijf" staat. Het
karakteristieke van dit werk is, dat het geen
ontwrichting en terugval had te doorstaan, gelijk
de industrieele speelfilm. De eenzame, onafhanke
lijke zoeker, die Ruttmann is, deed in wezen niets
anders, dan zijn werk uitbouwen. Steeds zoekend
naar de essentie van de film, kwam hij vanzelf,
tot hetgeen wij in een vorig artikel als het ideaal
van cinegrafische vormgeving aanduidden: het
journaal. Berlin" was niets anders, dan de kunst
zinnige en psychologische verwerking van het
reine, onberoerde Journaal-beeld, en de toevoeging
van de levende, inhaerente klank leidde volkomen
natuurlijk tot die andere journaal-compositie,
Melodie der Welt".
Geheel anders staat het met de speelfilm
regisseurs. Hun weg leidde voorshand langs andere
banen, dan de objectieve vormgeving. Zij zijn
in laatste instantie allen vertellers" de emotie,
die zij trachten te verwekken, is de reflex van een
emotie, welke reeds in het filmbeeld door handeling
en expressie is neergelegd. Welnu voor dit
proces hadden zij middelen gevonden van volkomen
oorspronkelijken aard en de toevoeging van den
klank was niet alleen geen noodzakelijke verbete
ring, doch veeleer een hindernis, die verwarrend
en verlammend werkte. Zij hadden in den close-up,
in de montage, in het filmisch rythme een
ontroerings-accumulatie gevonden, die geen andere
kunst kende en die volkomen harmonisch uit het
materiaal was gegroeid. Wat moesten zij dan
aanvangen met het hun eensklaps opgedrongen
woord ?
Geen wonder dan ook. dat alle werken van
beNederlandsche Munt
Holland's beste 10 cents sigaar
teekenis hoogstens het niveau van min of meer
geslaagde compromissen konden bereiken. Het
gesproken woord werd ia de meest habiel geconstru
eerde klankfilms, een handige vervanging van den
gedrukten titel (?Melodie des Herzens"), maar
wist nooit te vermijden, dat de gang der handeling
en daarmee de vloeiende beweging van het film
beeld gestuit of, zooals wij, geleerden, zeggen:
het filmische rythme onderbroken werd. Het
is dit schipperen, dit gebrek aan evenwicht en
harmonie tusschen beeld en klank, dat de afge
loopen periode kenmerkt. Er was (nog) geen be
hoefte aan den klank hij was niet organisch
uit de ontwikkeling der techniek gegroeid en
moest er dus gewelddadig ingebracht worden.
Ziedaar de telkens weerkeerende conclusie.
In het algemeen laat de sound-film, zooals wij
die tot nu toe leerden kennen, zich in drie typen
onderscheiden:
a. De combinatie van beeld en filmisch-toegepast
geluid. (?Melodie der Welt"),
b. De stomme film, met synchronische muzikale
begeleiding (?Weddingmarch"),
c. Het gefotografeerde gesproken" tooneel.
(?Wat iedere vrouw verlangt")
Van deze drie verschijningsvormen heeft alleen
de eerste principieele beteekenis. Zij omvat inder
daad een verrijking van het expressie-register en
zet het streven naar eenheid en autonomie der
stomme film voort. Met Ruttmann's oeuvre was
dit type echter uitgeput.
Volkomen onaanvaardbaar blijft vooralsnog het
laatste type. Het druist tegen iedere redelijkheid
in, een mechanische copie te verlangen van het
gesproken drama. Het was in zooverre leerzaam de
onhoudbaarheid van dergelijke excessen te kunnen
toetsen aan de all-talkie Wat iedere vrouw ver
langt", die onlangs bij Tuschinsky draaide.
Een tusschenvorm was Atlantic", eveneens
in dat theater vertoond. Op intelligente wijze bleek
hier van natur-laute" gebruik gemaakt (het
geruisen van den oceaan). Het valt niet te ont
kennen, dat met dergelijke experimenten nieuwe
perspectieven geopend werden, maar zij blijven
in hun aarzeling, tweeslachtigheid en doelloosheid
wat zij zijn: experimenten.
Het aanvankelijk verzet tegen de synchronische
muzikale begeleiding (tweede type) moest worden
opgegeven. Zij bleek in de meeste gevallen uit
zondering: de zotte potpourri bij Le collier de
la Reine" (Kernbrandt) superieur aan de muzikale
illustratie der theater-orkesten. Stroheim's Wed
dingmarch" was, uit een oogpunt van sublieme
en doeltreffende synchronisatie, een openbaring.
* *
Men ziet het: een overzicht van het afgeloopen
jaar geeft nog bitter weinig reden tot voldoening.
Het sisyphus-beeld, dat wij bij den aanvang van
het seizoen gebruikten, bleef volkomen van kracht.
De verbitterde aanvallen op het
Broadwaymelody" en Singing Fool"-type hadden althans
het resultaat, dat men in Amerika van verdere
pogingen in die richting afzag: deze oppositie
maakte blijkbaar deel uit van een alom woedenden
storm van verzet, die de heeren over-there aan het
schrikken maakte en tot rede bracht. Tegenover
de eventueele ernstige pogingen der uit het lood
geslagen regisseurs, om met het, hun ontijdig opge
drongen materiaal in het reine te komen past ons,
evenals bij de opkomst der stomme film, een aan
dachtige, liefdevolle belangstelling.
Maar Ruttmann staat, helaas, alleen....
Smalfilm-Amateur-Kinematografie
onder Kino-technische
leiding van Joris Ivens
Vraagt brochures
en demonstraties
CAPI
115 KALVERSTRAAT
Amsterdam C.
BQ CAPI vakkundige raad »n voorlichting.