Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 2 AUGUSTUS 1930
No. 2774.
Drie Vrouwen en Drie Spiegels
door Albert Heiman
l
l
s.
Over ,,Vronwenkrnlstocht"
OM het al te persoonlijke van mijn beoordeeling
zooveel mogelijk te neutraliseeren, moet ik
wel beginnen met een reeks bekentenissen, die een
gemakkelijk wapen in handen zullen zijn van hen,
die zich van dit oordeel niets willen aantrekken.
Van Deyssel, die zoowat de meest subjectieve
kritiek heeft gegeven, welke Nederland in de laatste
veertig jaar gekend heeft, had niettemin de moed
te beweren: Literatuur is een wetenschap".
Welnu, zou ik die inzake literatuur het liefst wil
epreken over ?wetenschappelijk-nawijsbare dingen
niet mogen beginnen met mij te ontdoen van een
aantal subjectieve bezwaren?
Van het werk onzer Nederlandsche romancières
neem ik slechts eens in de zooveel jaren kennis;
dan lees ik een aantal van hun boeken achter
elkander, in de hoop eenig onderling verband,
eenige hjn, eenige symptomen van eigentijdsche
en eigen-aardige vrouwelijkheid te ontdekken.
Maar dat is gemakkelijker gewenscht dan gedaan.
Wat ik het eerst ontdek, is meestal in mezelf een
kwaadaardige ergernis en een gevoel van onover
komelijke onpasselijkheid. Het heeft weinig zin om
daarover in scheldwoorden te razen. De woorden
die onze groote meester-criticus van Deyssel lang
geleden over Catharina F. van Hees en over
mevrouw Fortuyn schreef, zijn een voor een nog
van toepassing op bijna ieder van onze roman
cières. Wie dus absoluut behoefte heeft aan be
vrediging van zijn rechtvaardigheidsgevoel, mag
bij van Deyssel nalezen wat deze dames toekomt.
Hij mag het voor ieder opnieuw herhalen, want ze
- zijn tenslotte allemaal n pot nat, die boeken;
een soort van reiniging, waarvoor een imperfecte
natuur aansprakelijk is. De natuur van dit fatsoen
lijke land, waar vele vrouwen liever achter de
horretjes hun lust-fantasieën op een wit vel papier
uitleven, dan zich te vergeten tot
de-buurtschokkende schandaaltjes. Misschien bestaat er
een omgekeerde evenredigheid tusschen vrouwe
lijke schrijfkunst en dito prostitutie; inderdaad
zullen Frankrijk en Duitschland percentsgewijze
veel minder romancières tellen dan ons geëman
cipeerde vaderland.
Voor mijzelf kan ik deze steeds groeiende onlust
bij het lezen van onze vrouwenromans dan ook
zeer goed verklaren. Van literatuur verwacht je,
dat ze in allereerste instantie de uiting is van een
behoefte tot creatie, tot pro-creatie als men wil.
En in dezen zin zijn de terreinen door moeder
Natuur ten strengste afgebakend. Geen man
brengt kinderen voort, geen vrouw tenzij een
Zeldzame virago! doet het prometheïsche
scheppingswerk van den geest. Lyriek,
taalpianistiek, virtuositeit, goed. Echter schepping
van werelden, menschen, stelsels, denkbeelden ...
onmogelijk door de vrouwl
En toch schrijven onze vrouwen dat het een
lust is; beschamend-veel tegenover het beetje wat
de vele mannelijke literatoren presteeren. Ik moet
het bekennen: eensdeels door het ontbreken van
ander gróót werk, dat het hare finaal dood zou
moeten slaan; en in de tweede plaats door de
horretjes-geest, die nu eenmaal meer hecht aan
literair-geïnverteerde sexuajiteit dan aan de nor
male pro-creatie van Zoeloe-vrouwen,
moejikdochters en onze grootmoeders. Helaas, vrouwen
romans dragen weinig bij voor het behoud der
wereld !
Wanneer ik nu zal trachten zoo objectief mogelijk
enkele dingen over de nieuwe roman Vrouwen
kruistocht" van Jo van Ammers Kuiler te zeggen,
dan moge het Bovenstaande voor haar minder
geldend zijn dan voor het werk der beide andere
VAM HELLES
TABAK
schrijfsters die in 't geding komen, dit zal echter
bewjjzen dat zij momenteel dan ook in een uit
zonderingspositie verkeert.
Het volk dat niet in hoogere regionen", maar
op zeker grondplan scherp en snel reageert, heeft
zelf die uitzonderingspositie aangeduid, door] in de
loop van enkele jaren ? mevrouw van Ammers??
Kuiler tot een populaire en veelgelezen schrijfster
te maken, terwijl hare kunstzusters waarschijnlijk
slechts door een zeer beperkt publiek van kwijnende
maagden-op-jaren, enkele dweepers en een paar
nijdassen gelezen worden.
De uitzonderingspositie is in literair opzicht
deze: dat Jo van Ammers?Kuiler niet schrijft
over de liefde", noch om op de een of andere wijze
haar gewaarwordingen te sublimeeren, noch op
welke wijze dan ook vanuit haar eigen Ik, maar
als de opgewekte, niet al te scherpzinnige, en
daardoor niet hinderlijke of kwetsende secretaresse
der historie.
En van welke historie ! Die van onze eigen natie,
van onze eigen oppervlakkigheid en uiterlijk
doenen-laten. Van de gangbare, marktwaardige, in de
salons en in de krant besproken dingen; bijvoor
beeld de vooruitgang van onzen tijd de uiterlijke
vooruitgang natuurlijk, en het conflict tusschen
de generaties, het uiterlijke conflict natuurlijk,
of de botsing der sexen, de epidermale botsing
nietwaar ....
Ik weet niet of mevrouw van Ammers?Kuiler
schrijven kan over andere, dieper gefundeerde
dingen. Een feit is, dat ze het niet doet, en daar
door in staat is het breedst denkbare publiek te
raken. Dat ze dit publiek werkelijk raakt, niet
alleen het welwillende Hollandsche, maar ook het
Duitsche, Engelsche en Amerikaansche publiek,
dankt ze aan haar wezenlijk talent. Zij weet precies
wat in haar macht ligt, en streeft geen dingen na
waarin zij falen kan. Zij heeft zin voor schrijvers
economie. Wat zij in De Opstandigen" gaf, wordt
niet naar boven of naar beneden uitgebouwd,
maar eenvoudig verbreed.
In De Opstandigen" zijn drie novellen tot een
geheel verwerkt; nu wordt uit dat eene boek weer
een trilogie vervaardigd, waarvan Vrouwen
kruistocht" 1) het tweede deel is, een aanvulling
van De Opstandigen", zooals de schrijfster zelf
zegt.
Haar kunde en haar streven zijn volkomen
duidelijk in dit nieuwe boek; zulk een duidelijk
heid is opzichzelf groote verdienste, en maakt de
algemeene verstaanbaarheid reeds van te voren
zeker. Wat bij den rasechten romanschrijver het
ne, beslissende oogenblik van alles-omvattende
luciditeit is, waarin men de dwingende samenhang
der dingen erkent en doorleeft, zoodat dit eene
moment het creatieve iiitgangspunt, de kiemcel
van de roman worden kan, dat is bij Jo van
Ammers?Kuiler de simpele ontdekking van het
historisch onderwerp. In De Opstandigen" de
familiale evolutie der vrouw, in Vrouwenkruis
tocht" haar sociale veroveringsstrijd. Het feiten
materiaal, de Suffragetten-geschiedenis, lag er; de
schrijfster had de gebeurtenissen slechts in het
kader van een samenhangend verhaal onder te
brengen.
Maar de tekorten in dit eenvoudige procéd
blijken eveneens duidelijk. Er is geen enkel type
gecreëerd; Joyce, het Hollandsche meisje dat
suffragette wordt, heeft geen gestalte, ze is niet
meer dan een code-woord, waarmee telkens de
draad der historie wordt opgenomen. En juist
omdat er geen echte, primaire schepping in dit
boek aanwezig is, maar alleen een
beschaafd-genteresseerd navertellen, ontbreekt ook iedere ont
roering, iedere klemmende overtuigingskracht.
Men aanvaardt Torn, den tegenstander der suffra
gettes evengoed als de strijdbare vrouwen, met wie
men alleen verstandelijk in discussie blijft.
Er is in dit boek bijna niets dat het hart raakt .. .
Als kunstwerk gezien, is deze roman daardoor
nagenoeg waardeloos. Eerst als men dit werk ver
gelijken gaat met de rest der nieuwe vrouwen
literatuur moet men het respecteeren, omdat het
geen valsch gevoel, geen hol palhos, g-een ver
ziekte sexualiteit brengt, maar een hooghartige
gevoelloosheid bewaart, die liet iets doods, maar
tenminste iets duldbaars doet zijn.
Hotel Duin en Daal" - Blocmendaal
Str. kond en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS - LIFT - Telefoon 22223
Over Ij. Zernike en E. Werkendam
Omdat noch Elisabeth Zernike met haar
novellenbundel De Gereede Glimlach" 2) noch Edith.
Werkendam met haar roman Jij en ik" 3) een
veranderde of uitzonderlijke positie innemen, kan.
men over hen kort zijn, ook al zijn zij beide niet
met elkander te vergelijken. Want het werk van
Elisabeth Zernike kan men nog ernstig nemen, dat
van Edith Werkendam is echter evenals haar
vroeger werk vuilnis die buiten de dompigste
alcoven wel nooit in het geding zal komen.
De schetsen van Elisabeth Zernike vertoonen
helaas een zeker talent; helaas" .... want een
volkomen verspild talent. Zij praat immers, niet
zonder eenige bewogenheid, over binnenkamersche
conflictjes. Over een vrouw die op haar sterfbed
terugdenkt aan een bijna onbeteekenend leven;
een meisje dat tot de erkenning komt dat ze maar
een beetje moet bazen over haar moeder; een derde
die onder begunstiging van een goed uitgebeelde
zomer-atmosfeer tenslotte capituleert voor harea
vrijer; een paar dames die hun leven vrij genoegelijk
vertheeën .... Tenslotte nog een verhaal van een
Russisch paar, geëxalteerd op de navolgende
manier:
Ze strekte haar armen langs haar lijf en hief
haar hoofd op. Begeer je me dan?
Ik weet het niet .... etc.
Durf je aan God te zeggen wat het is?
Ja God weet, dat ik het niet kan uit
drukken".
Commentaar overbodig. Jammer voor het
schrijftalent dat hier en daar te bespeuren valt.
Maar aan schrijftalenten heeft onze letterkunde.
geen gebrek. Vijftig voor n kunstenaar !
Een paar citaten kunnen aantoonen van welk
slag dat Jij en ik" van Edith Werkendam is.
Neen, schrikt u niet, de vunzigheid van een paar
hoofdstukken en de zweet-ondergoed-atmosfeer
van het heele boek zal ik geen verdere aandacht
schenken. Laten wij ons vergenoegen met eenige
stijlbloempjes, geplukt op den mestvaalt, opdat,
onze slokdarm haar antiperistaltische bewegingen
betoome.
Het verhaal is in ik-vorm. en II ja de allesbehalve
Hollandsche heldin vertelt:
,,Dat ik Verne naast Zola las en Cornelie Noord
wal naast de Decamerone bewijst wel hoe eenzaam
ik was".
Heusch, het staat er; en ook:
,,De cerebraliteit van een
vroeg-ontwikkeldeintelligentie slaat de mijlpalen van haar evolutie
uur na uur, dag na dag, jaar na jaar, totdat de weg
wijd wordt en alle kanten grenzeloos door vrijge
vochten erotiek . . . . "
Stel je voor! En dezelfde dame vertelt later:
Ik heb naast hem gezeten in het nauwe voertuig';
en iedere straathoek speelde met mijn bonzend
hart".
Waar zoo'n straathoek al niet mee speelt.
Er is een soort van openhartigheid, huis-, tuin-,
keuken- en zekere" openhartigheid waar deze
schrijfster het meest van al onze romancieren aan
laboreert. Pagina n van Jij en ik" vertelt: Dit
boek is opgedragen aan Dr. B. L. met groote
dankbaarheid voor het genezen van mijn rechter
hand."
..En (latte de spersieboonen maar vijftien cent
kosten", zou men volledigheidshalve willen lezen. .
gesteld dat je onverstandig genoeg bent om je tijd
aan zóó'n Schund te verdoen.
1) Uitgave Meulenhoff, Amsterdam.
2) Uitgave C. A. Mees, Santpoort.
3) Uitgave Em. Querido, Amsterdam.
W' Mevr. 6. il BRINK
V CORSETIÈRE
KEIZERSGRACHT 772, AMSTERDAM
TELEF. 37151
ATELIERS VOOR REPARATIËN
IN DEN HAAG ELKEN VRIJDAG HOTEL CENTRAL