Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 2 AUGUSTUS 1930
No. 2774.
Uit mijn aanteekeningen
Het Geslachtsleven der Wilden
door Dr. Th. H. van de Velde
TV. Buitenechtelijk moederschap
EB is in het boek van Malinowski, waaruit ik
in mijn vorige aanteekening het een en
ander mededeelde l), naast veel ander interessants,
dat ik niet kan vermelden, nog een punt, dat onze
bijzondere belangstelling verdient: de voor onze
begrippen bestaande tegenstrijdigheid tusschen
de vergaande geslachtelijke ongebondenheid der
meisjes vóór het huwelijk en de volstrekte ver
achting van het buitenechtelijke moederschap.
Deze tegenstrijdigheid wordt echter begrijpelijk,
wanneer wij ons de sociologische beteekenis van
het buitenechtelijke moederschap ook in de maat
schappij der hier besproken Trobianders die
in dit opzicht van de onze niet al te zeer ver
schilt voor oogen stellen.
Hoe toch is de staat van zaken ? Vaderschap in
physiologischen zin is onbekend, omdat de samen
hang tusschen geslachtsgemeenschap en zwanger
schap ontkend wordt, aangezien de
bevruchtinghet werk van geesten (van den baloma", van
den geest") is en deze hunnen invloed normaliter
slechts bij gehuwde vrouwen laten gelden. Vader
schap in den socialen zin wordt daarentegen als
noodzakelijk beschouwd; het vaderlooze kind"
is iets abnormaals, van den gewonen gang
deidingen afwijkends en derhalve afkeuringswaardigs.
Welke beteekenis heeft dat?
De openbare meening, gegrond op overlevering
en gebruiken, verklaart: een vrouw mag niet
moeder worden alvorens zij gehuwd is, alhoewel
zij (met in-acht-neming der wettelijke grenzen,
d. w. z. der taboes) zooveel geslachtelijke vrijheid
bezit als haar goeddunkt. De reden daarvan is,
dat een moeder een beschermer en verzorger
noodig heeft. nen natuurlijken
Ileer-en-beschermer bezit zij in haren broeder: doch deze is
niet in staat, haar overal bijstand te verleenen,
waar zij dien noodig heeft. Volgens de opvatting
der Trobianders behoort een zwangere vrouw zich,
te beginnen met n bepaald tijdstip, van eiken
geslachtelij ken omgang te onthouden, en ..niet
meer aan mannen te denken". Zij heeft dan een
man noodig, die alle op haar betrekking hebbende
sexueele rechten op zich neemt, haar voor alle
conflicten behoedt en toezicht houdt op haar
gedrag. Dat alles kan haar broeder niet doen,
omdat hij, tengevolge van de strenge taboe
voorschriften met betrekking tot de verhouding
tusschen broeder en zuster, elke gedachte, die met
het geslacht van zijn zuster samenhangt, striktelijk
dient te vermijden. Verder is er een man noodig,
die gedurende de bevalling over haar waakt en
het kind in zijn armen ontvangt", gelijk de in
boorlingen zich uitdrukken. Later is het de plicht
van dezen man, de liefdevolle verzorging van het
kind met de moeder te deelen. Pas als het kind
opgroeit, moet hij het grootste gedeelte van zijne
autoriteit aan den broeder zijner vrouw afstaan.
De rol die de echtgenoot te spelen heeft is dus
door zeden en gewoonten voorgeschreven: zij
geldt, sociaal gesproken, als onontbeerlijk. Een
vrouw met een kind, doch zonder echtgenoot,
vormt een onvolledige en abnormale sociale groep.
De afkeuring met betrekking tot het onechtelijke
kind en zijn moeder is slechts een speciaal voor
beeld van de algemeene afkeuring, waardoor
tout comme chez nous al datgene getroffen
wordt, hetwelk niet in overeenstemming is met
de gewoonte en tegen de organisatie van den starn
indruischt. De familie, die uit man, vrouw en
kinderen bestaat, is de norm, gelijk de wetten
van den stam haar verlangen, en elk lid van deze
familie heeft zijne door deze wetten voorgeschreven
plichten. Het is dan ook niet in orde, Wanneer er
aan deze groep een lid ontbreekt.
Hoewel dus de inboorlingen niet weten, dat er,
physiologisch-gesproken, een man voor noodig is,
GARDE-MEUBLES DEN HAAG
BATENBURG & FOLMER
HUIJGENSPARK 22, TEL. 11 O 3 O
Billijke Tarieven-Verzorging Garantie
om een familie te doen ontstaan, zoo beschouwen
zij dien in sociaal opzicht toch als onontbeerlijk.
Dat is van groot gewicht. Het vaderschap is hun
in den biologischen zin, die ons gemeenzaam is,
onbekend, maar een sociaal dogma eiscJit deze
functie: ,,Elk gezin moet een vader hebben;
een vrouw moet trouwen, alvorens zij kinderen
mag hebben; in iedere huishouding behoort een
man."
Het instituut van het gezin berust dus op een
sterk gevoel van zijne noodzakelijkheid hetwelk
zich klaarblijkelijk zeer goed met de absolute
onbekendheid omtrent zijne biologische grond
slagen laat vereenigen en de sociologische rol
van den vader is zonder kennis van zijn pliysic«lo
gische rol vastgesteld en omgrensd.
Dit wat het sociale aspect van het hier behandel
de vraagstuk betreft. Ook van andere kanten
bekeken, biedt het een belangwekkendcn aanblik.
Daar is b.v. het theologische aspect, dat mij vooral
ook bij vraagstukken van sexueelen aard altijd
groote belangstelling inboezemt, omdat de
religieuse opvattingen zoo diep in de wijze van voelen
en denken der menschen doordringen. Wij zien dat
ook hier weer; want men moet niet deuken, dat
de Trobianders nimmer met ons weten omtrent
den samenhang tusschen geslachtsgemeenschap
en zwangerschap in aanraking zijn gekomen. Dan
zouden zij buiten contact met ..de beschaving-"
gebleven moeten zijn, en dat is allerminst het
geval; er zijn blanke parelhandelaars genoeg- op
deze eilanden geweest, die. zich de moeite hebben
gegeven, de inboorlingen door sexuelle
Aufklarung" gelukkig te maken. En gelijk 7.00
ongeveer van zelf spreekt waren er ook missio
narissen, en wel voornamelijk gekleurde. Van de
redenen, waarom deze zich in het bijzonder tegen
de leer der Trobianders met betrekking- (of de
ontkenning van het natuurlijke vaderschap kanten,
geeft Muünmcski een interessante verklaring.
Wij moeten bedenken, zoo zegt hij, dat het be
langrijke dogma van (iod-den-Vader en
(Jod-deiiZoon, het offer van den eenigen Zoon. en de kinder
lijke liefde van den mensch tot zijtien Schepper
natuurlijk in een matriarchale samenleving in
het geheel geen geestdrift kan wekken, omdat in
zulk eene samenleving vader en zoon vreemden''
voor elkander zijn en alle verplichtingen tegen
over de familie op het geslacht van de moeder
rusten. Houden wij ons dat voor oogen. zoo kan.
het ons niet verwonderen, dat de op bekeering
uit zijnde Christenen alles in het werk stellen,
om den inboorlingen van de groote waarheid van
het vaderschap" te overtuigen. Anders zon
immers het dogma van de Diïenheid, naar
moederrechtelijk begrip omgezet, eeneii (iod-Jw«/<Y/«
(Broeder van de Moeder), oenen
Zoon-van-(!odsZuster en eenen Heiligen liiiloma ((leest) moeten
omvatten. Evengoed echter als men. dit alles
van een neutraal standpunt beschouwend, het
streven der zendelingen begrijpen kan om het
natuurlijke! vaderschap tot erkenning te brengen
kan men er zich ook indenken, dat de inboorling-en
met alle kracht aan hunne leerstelling van de ver
wekking van het kind zonder tusscheiikomst van
den man vasthouden en daarvoor talrijke
quasisteekhoudende bewijzen aanvoeren, omdat zij deze
leerstelling, die den grondslag voor hunne geheele
samenleving, voor hun zeden, gewoonten en
wetten, en grootendeels ook voor hun ..geloot'"
vormt, niet kunnen prijsgeven zonder dit alles,
dat hun heilig en dierbaar is, te zien ineenstorten.
Een van de belangrijkste (en in elk geval voor
ons als buiten dit alles staande beschouwers
verreweg het interessantste) van. de zooeven
bedoelde quasi-steekhoudende bewijzen, voor de
stelling, dat de man niets met het ontstaan van
zwangerschap te maken heeft, is het inderdaad
bestaande feit, dat men op deze eilanden zoo weinig
buitenechtelijke kinderen aantreft (ongeveer 1%).
hoewel toch do geslachtelijke omgang voor het
,«*?.$$
V*e \^e v»c* tfv* e'1 v\c
^^0<?o \f A^ee*e>»e<V'
«« ** ^\O*. 1^ _«» _.\ v
huwelijk in geenen deele ongeoorloofd wordt
geacht. Ook Malinou'ski vraagt zich natuurlijk
af: hoe komt dat? Een ding weet hij met
zekerheid: voorbehoedmiddelen, van welken aard
dan ook, zijn bij deze inboorlingen onbekend;
er komt. zelfs niet de geringste gedachte bij hen op.
dat zoo iets zou kunnen bestaan, ledere
toespelingop anticonceptioneele maatregelen, wel eens door
een vreemdeling gemaakt, wordt met
ontzettingof gelach beantwoord, al naar temperament en
stemming.
.Minder zeker van zijn zaak is onze onderzoeker
met betrekking tot de afdrijving, ofschoon zij
waarschijnlijk niet veelvuldig- plaats vindt. Ki-nige
kruiden, die hem als abortiva werden genoemd,
houdt hij voor onwerkzaam. Afdrijving- langs
mechanischen weg schijnt hem het eenige werk
zame middel, waarmede de inboorlingen der
Trobiand-eilanden een te sterke vermeerdering
der1 bevolking verhinderen, en ook dat middel
wordt daar niet in grooton omvang- toegepast2).
Zoo blijft het vraagstuk onopgelost, zegt
M<i!inovnki. en hij voegt er aan toe: Kan er een
physiologische wet zijn. volgens welke er miltder
kans op ontvangenis bestaat, indien de vrouwen
zeer jong met den geslacht dijken omgang beginnen.
er onvermoeid mee doorgaan, en daarbij talrijke
malen van partner verwisselen? Een verklaring
der feiten in die richting houdt hij voor de eenige
mogelijke, tenzij hem de een of andere belangrijke
ethnologische opheldering ontgaan zou zijn.
liet schijnt mij intusschen niet al te gewaagd.
deze- verklaring- inderdaad op biologisch gebied te
zoeken: Wij kennen de vorming van afwoerstol'fcn
tegen eiwilsoorteti. die anders dan door opname
uit het darmkanaal in de lichaamsvochten over
gaan; wij hebben goeden grond om aan te nemen
dat zulke stoffen ook worden gevormd als reactie
op de resorptio van in de vagina gebrachte
sperniaeiwitten en hebben door experiment ede onder
zoekingen geleerd, dat bet werkelijk mogelijk is.
om een immuniteit teilen spernialo/oên teweeg
te brengen^). Ligt bet dan niet voor de hand. liet
door JIdluioii'Kki beschreven verschijnsel aan y.nlk
een spermaiinniuniteit toe te schrijven, waar toch
het karakteristieke van het geslachtsleven der
Trobriandsche ..jongenieisjes" daarin bestaat, dat
er een volgens physiologische begrippen orerniti/i'/f:
toevoer van sperma plaats vindt, en dat deze
reeds lang voor het intreden der puberteit begint ?
1 11 de experimenteele ervaring, dat
sperma-immuniteit betrekkelijk kort duurt, kan dan de ver
klaring worden gevonden, waarom de hier beschre
ven onvruchtbaarheid verdwijnt, als de overmatige
geslachtelijke omgang plaats maakt, voor een ge
matigder verhouding, zooa.ls deze zich in den
regel na eeliigen tijd in het huwelijk ontwikkelt.
1) Jïi'on ixlittt' ^fdtinon'xk'i. Iliifi ( ieHehlee/ttxleben
der Wilden. Verluy (Jret/ile/n <v: ('o. f.ei)>~i<i K'O.
2) lïi'i (fe bewoners der Salanioneilitnden, die ook
t(>t de .MehnteKiei'u beliooren, wltijnt dti.ttrenteyen de
iifdriJKÏny veelvuldiij i'oor 1e komen ( Ewjen
l'anii'ifinl in de onlditt/s yeliowlex i'eryaileriny der
yeoi/rajilii.feh-ethn/iymp/iinelie Vfreeiiiyiny te Ziirieh).
:S) Jlij~o>!<ler/te<len in Hoofdal uk AT/7 van ..l>e
Vruehtbnurheid in het huwlijk en Itiuir opzettelijke
bei mioed i )>;/."
DE WITTE" AMERSFOORT
Ook Uw Hotel en Restaurant
PRACHTVOL TERRAS
Steeds levende forellen kreeft caviar, enz.