De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 2 augustus pagina 5

2 augustus 1930 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 2 AUGUSTUS 1930 Radio en Grammofoon Radio-muziek-cri tiek HET muzikale programma dat Holland in de afgeloopen twee weken uitzond, bood zoo weinig interessants dat men onwillekeurig tot ver gelijkingen gedwongen wordt met buitenlandsche stations. Wat deed bijvoorbeeld Engeland om zijn luisteraars muzikaal genoegen te verschaffen, en welke zijn de geneugten die wij wekelijks kunnen smaken van de voornaamste hier goed waarneem bare stations? De Zondag onderscheidt zich door stommigheid en plechtige kalmte. Het orkest der B.B.C, maakt ? met het koor de een of andere cantate van Bach, en zeker hoort men op den dag des Heeren wat degelijke pianomuziek en vele kerkdiensten. De jazz-bands zwijgen, en er is klokgelui van de groote kerken en orgelspel. Op dien dag evenals door de week wordt er natuurlijk ook vrij veel bekende populaire muziek gespeeld in Engeland, vooral door de week. Men Strausst er even lustig op los als waar ter wereld, en voor wie van zoete welluidendheid houdt, is Engeland een waar Eldorado. Hoor dag aan dag de kerk- en cinema-orgels uit Londen en Daventry de weekste melodieën kweelen; hoor de vele uitzendingen van honingzoete :volksliederen, die vaak nog op oude kinderlijke instrumenten worden begeleid. Een enkele maal is het niet onaardig, en de serie Back to Ireland" gaf zelfs een goede kijk op het lersche volkslied; wanneer er maar echte volksliederen gegeven worden, zijn deze uitzendingen altijd wel geniet baar. Er worden dan ook geregeld door heel Europa, uitgezonderd Nederland, volksliederen en volks dansen uitgezonden, die uitstekend orienteeren, en zelfs een leek uitmuntende stof tot het maken van vergelijkingen leveren. Ook bij de groote orkest-uitzendingen bemerkt men de liefde van den Engelschman voor het schoone geluid en de zoetvloeiendheid. Aan de jonge Engelsche componisten wordt menigmaal een kans gegeven, en wie geluisterd heeft naar de uitzending van het concert van het uitstekende Wales nationaal orkest", dat vooral beschikt over een brillant strijkensemble, heeft in de RobertBurns-Suite van Fred. Austin, waarin Leslie England de pianopartij vervulde, een voorbeeld gehad van de virtuoze liefelijkheid, de gepolijste en opper vlakkige muziek der Angelsaksers. Als merkwaardige tegengif tegen deze zoetelijkheden krijgt het publiek dagelijks ook eenige jazz uitzendingen, waarvan die door de uitstekende B.B.C.-Jazz welke Jack Payne leidt, en die van een paar bands uit groote hotels, verreweg de beste zijn. Voor wie van een goede jazz houdt zijn deze halve uurtjes vroolijkheid in den namiddag en voor het diner ongetwijfeld een betere ontspanning dan de operette-potpourris en het tot dol wordens toe herhaalde oeuvre der diverse walskoningen, die door de meeste andere omroep-orkesten worden geleverd. Daventry geeft iederen dag een uitzending van degelijke muziek gedurende slechts twintig minuten die echter op een voorbeeldige wijze benut worden. Eenigszins duister kondigt de radio-gids deze geregelde uitzending aan met de grondslagen der muziek". Hieronder verstaat men een over zicht van de kamermuziekliteratuur, waaraan bijvoorbeeld muziekstudeerenden die niet in staat zijn veel concerten te bezoeken, een uitstekend oriëntatie-middel hebben. Successievelijk hoort men de voornaamste kwartetten van Mozart, Schumann's mooiste liederen, etudes van Chopin, alles in goede spontane vertolkingen, en wel eiken dag gedurende slechts twintig minuten, zoodat er nooit sprake kan zijn van een teveel. Voor de ware muziekliefhebbers eerder van een te weinig! Terwijl we in Engeland een betrekkelijke een heid in het systeem der muzikale uitzendingen bemerken, en in menig opzicht zelfs een goede smaak en het ernstig streven om bij de noodzakelijke populariteit ook het superieure niet achterwege te laten, huldigt de A.V.R.O. blijkens hare pro gramma's het principe van alle uren elck wat wils". Menigmaal hebben we kunnen waarnemen, hoe in de pauze van een serieus concert van klassieke of moderne muziek ter afwisseling" een stukje VACANT1E Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan Mars: Ik ga nu buiten af, juf. U zorgt zoolang voor de loopende zaken, nietwaar?" Waldteufel of Suppékwam, door welke afwisseling de A.V.B.O. stellig alle niet afgestompte luisteraars een indigestie bezorgde, precies zoo ernstig als die men zou krijgen door tijdens de pauze van liet Concertgebouw tango's te dansen in do foyer. Het Nederlandsche systeem is hutspot maken van goede en slechte muziek. Om een voorbeeld te noemen: Laatstleden Zondag speelden en zongen het fanfare-corps Onderling Genoegen", het Mannenkoor De Zaankanters", Het Hollandsche pianistenpaar Beuker en Denijs binnen hetzelfde uur, elkander in een estafette-dienst om de vijf minuten aflossend. En dienzelfden avond speelde het omroeporkest ouvertures, walsen 011 opera fragmenten tusschen de nummers door die het Hollandsch Instrumentaal Kwintet bracht, tus schen de mooie weinig gehoorde klassieke en moder ne muziek, die dit origineele ensemble bracht. Op zichzelf genomen doen de verschillende ensembles wel min of meer verdienstelijke dingen, maar het zou als systeem toch verreweg verkieselijker zijn wanneer elk zijn programma heelemaal afwerkte zonder andere muzikale onderbreking, zoodat van onze arme ooren niet gevergd wordt dat ze na een serenade van Drigo een suite van Goossens moeten verwerken. Wat de pianisten Beuker en Denijs, onze jonge Wiener en Doucet betreft, zij spelen geregeld in Hilversum, en daar de muziek voor twee piano's over het algemeen goed overkomt en de beide musici Imn bewerkingen van de vroolijke nummers vlot en handig spelen, behooren ze tot de executanten die men altijd gaarne weer hoort. Het schijnt alleen noodig dat zij zich toeleggen op een minder hoekige minder marioriet-achtige speelmanier; de nummers die ze brengen kunnen meestal wat Schwung" en romantische bewegelijkheid verdragen. Een helaas nog al te zeldzame uitzondering was het spelen van het Hollandsch Instrumentaal Kwintet voor de microfoon. Het orkestje is een goede harp rijk en kon daardoor een viertal zelden uitgevoerde stukken ten beste geven. De muziekuitzendingen der andere partijen en secteii" waren in de afgeloopen weken zelfs de moeite van het vermelden niet waard. PH. Hotel-Pension 'T V EL T-H U Y S" Tel. 17. HATTEM. Tel. 17. met eigen dennenbosch van 5 H.A. Tennisbaan, Garage, kamers m. str. water, centrale verwarming, enz. Geïll. prosp. op aanvrage. Vóór en naseizoen reductie.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl