Historisch Archief 1877-1940
T NLEIDINX}. Onder spaansche
l beeldhouwkunst verstaat men feite
lijk die, welke in Frankrijk en wel in
Parijs ontstaat, aangezien de meeste
spaansche kunstenaars zich daar geves
tigd hebben. De reden daarvan is begrij
pelijk, wijl in Spanje zelf geen eigenlijk
kunstleven bestaat en de meeste
spaansche schilders en beeldhouwers
naar Parijs trekken, zonder zelfs met
hun geboorteland nog eenig contact
te behouden. Gargallo, Picasso, Borès,
Vinès, Torres-Garcia en vele meer
gelden, althans historisch, als Span
jaarden. Toch hadden zij zich nooit
met dezelfde> vrijheid in hun eigen
land kunnen ontwikkelen. Spanje is
n.l. zeer conservatief en op mijn
laatsten reis door Spanje heb ik weer
opnieuw het groote verschil tusschen
Cataloniëen Centraal en Zuid-Spanje
kunnen constateeren. Het is merk
waardig, dat de meeste kunstenaars
die zich in Parijs een reputatie ver
wierven Catalanen zijn en deze zijn
er dan ook niet weinig trots op, dat
de belangrijkste figuren in de schilder
kunst en beeldhouwkunst van heden
uit Cataloniëzijn.
Spanjaarden en Catalanen voelen
zich als twee zeer verschillende natio
naliteiten. Hun taal is inderdaad zeer
verschillend en hun kunst en hun
levensgewoonten zijn dat niet minder.
Er bestaat wederzijdsch een soort
vijandschap en het is mij te Parijs
reeds meermalen gebeurd, dat een als
,,spaansch" aan mij voorgesteld kun
stenaar hiertegen protesteerde met de
woorden: non, pas espagnole,
catalan". Natuurlijk is deze locale
volkstrots niet bevorderlijk voor een natio
naal kunstleven en feitelijk is op de
geheele wereld Parijs de eenigste stad,
waar een kunstcultuur mogelijk is.
De beeldhouwer Angel Ferrant,
professor aan de kunstacademie te
Barcelona, maakt op het hierboven
gestipuleerde, een uitzondering. Hij
is Spanjaard in den vollen zin van
het woord, werkte voor hij als pro
fessor aan de Kunstacademie te
Barcelona kwam te Madrid, zijn ge
boortestad. In Madrid oefent het
Prado, meesters als Greco, Velasquez,
Zubaran en Goya een te grooten
invloed uit op het kunstleven om een
vrije en nieuwe beweging mogelijk te
maken.
Barcelona daarentegen is in zekeren
zin frisscher, jonger en indien ergens
in Spanje, zoo is' slechts hier een
kunstontwikkeling mogelijk. Doch de
kunstenaars prefereeren het naar
Parijs te trekken.
Angel Ferrant maakt ook hierop
een uitzondering. Hij tracht het
spaansche wezen in een plastischen
vorm om te zetten. Vandaar dat zijn
kunst zich niet boven den
traditioneelen vorm uit ontwikkelde. Of
schoon zijn ontwikkeling duidelijk het
verlangen naar den rein-plastischen
vorm toont. Men heeft slechts de
twee koppen hierboven met elkaar
te vergelijken om hiervan overtuigd
te zijn. Zij die in de kunst slechts een
handwerkelij ke reproductiemethode
der natuurvormen zien, zullen het
kopje op afb. l wellicht hooger stellen
dan de kop op afb. 2. De kunst van
Angel Ferrant levert een uitmuntend
domein voor oefening in het beeldend
zien. Want op dit laatste komt het in
de kunst slechts aan en zonder hier
terstond de uiterste consequenties bij
den kop te nemen zooals de werken
van Brancusi b.v., waarin het beel
dend zien een elementair schouwen
van kosmische verhouding geworden
is, is toch dit beeldhouwwerk slechts
toegankelijk voor hen die het ver
mogen bezitten liet beeldende" van
het natuurlijke" te abstraheeren. Om
tot de precisie van dit begrip te
iPAANSCHE BEI
De Beeldhouwer l
komen, doet'het er feitelijk weinig aan
toe tot welke geestelijke catagorie het
kunstwerk behoort. De beeldhouw
kunst is in zekeren zin schaarsch aan
voorbeelden eener zuivere kunst
creatie, aangezien in de beeldhouw
kunst kunstvorm en handwerk zich
veel moeilijker laten afscheiden dan
in de schilderkunst. De materie is
moeilijker te overwinnen en elke vorm
verlangt een ander materiaal. Dit
geldt zoowel voor de realistische als
voor de zoogenaamde ,abstracte"
DOOR THEO
In de esthetische structuur is alle
echter afgewogen en streng bepaalc
rythmisch geordend. Wie in kunst
werken slechts de deformatie ziet e)
niet de rythmische orde, het repro
ductieve en niet het scheppende is vai
beeldend zien verstoken en kan daai
om nooit tot het wezen van een kunst
werk doordringen. Het reproductiev
en het scheppende zijn lijnrecht aai
elkaar tegen
o ver gesteld
Hieruit volgl
dat het schep
pende des t
zelfstandiger e:
des te sterke
zal zijn, naai
mate het zie
van het units
tieve volkome
heeft losgt
maakt. Van me
dern standpun
beschouwd is d
reproductieve
realistisch
beeldhouwkuns
slechts al
handwerk" t
be schouwer
Kunst echte
zet daar in waa
de kunstenaai
daartoe gedr<
ven door zij
scheppend init:
atief, de vorme
beeldhouwkunst. Wat in het kunstwerk
interesseert is noch de optisch waargenomen
vorm, noch het handwerk, noch de tendenz
doch wat van eerstgenoemde afwijkt en boven
techniek en tendenz uitgaat: de beeldend
geestelijk" waargenomen vorm. Deze is nood
wendig de kunstvorm, daar beeldend zien
identiek is met scheppend uitdrukken. Kunst
is geen imitatie. De kunstenaar reageert
scheppend op zijn optische indrukken en deze
scheppende reactie heeft steeds een getrans
formeerd beeld der werkelijkheid ten gevolge.
Alle transformaties der primitief-christelijke
of chineesche kunst berusten eveneens op
dit geestelijk vormgevoel. Het handwerk
is daarbij van ondergeschikten, secundairen
aard.
Ditzelfde laat zich waarnemen in de ont
wikkeling van AngelPerrants beeldhouwkunst.
Hoe technisch beheerscht is niet het Schrij
vende meisje" (midden), op het fotografische
af zou men kunnen zeggen. In vergelijk
hiermede schijnt de technische beheersching
der figuur rechts onder veel geringer. Alles is
uit de normale proporties gerukt, het boven
lijf schijnt te lang en te tenger tegenover
het overige gedeelte van het lichaam, enz.