Historisch Archief 1877-1940
LbHOUWKUNST
of. Angel Ferrant
N DOESBURG
tar eigen goeddunken verandert. De
mst is een geestelijke bezigheid,
tarbij de natuurlijke vormen,
auren of proporties niet als
maatif kunnen dienen. Was dit laatste
d het geval, zoo waren, El Greco,
ichel Angelo, Rembrandt, Goya en
in Gogh geen kunstenaars, want
in werken wijken in alle opzichten
Ji de natuurlijke vormen, kleuren
propor
es af.
Nu kan
.en de
unst
naturlijk niet
nnen de
-enzen van
;n
bepaal3H graad
in
afwjjng
opslui<n, daar dit
i'mogelijk
iidderontikkeling
jrstikken
ju. Men kan
«i
kunstelars niet
>ggen: Tot
jover kunt
e gaan,
laar niet
wder, de
raad l van
fwijking
iag de gren
zen der begrijpelijkheid" niet over
schrijden, enz.
Vandaar dat er in onzen tijd kun
stenaars zijn (ui de beeldhouwkunst
b.v. Brancusi) die den tegenpool der
imitatieve kunst bereikt hebbende
een elementair-plastischen kunstvorm
tot de uiterste perfectie ontwikkeld
hebben. Angel Ferrant is aan deze
uiterste grens weliswaar niet aange
land en zijn werken zijn in zekeren
zin klassiek, academisch, doch zij zijn
het eerlijke resultaat van zijn schep
pend denken. Elk nieuw werk is een probleem
stelling. Zijn Man met den schop" be
hoort eveneens tot een dier laatste werken,
waarin het beeldend vormgevoel den
naturalistischen vorm overtreft. Wie denkt, bij het zien
dezer gestalte niet aan de figuren van El
Greco, wiens religieuze levensbeschouwing ge
heel met de esthetische structuur is samen
gesmolten. Greco, die zich voor zijn compo
sities zeer zelden van een model bediende,
schiep in een extaze, die zoowel religieus als
esthetisch was. Het handwerk was zoo weinig
controleerbaar, dat vele zijner tijdgenooten
hem als kunstenaar niet aux serieux namen.
In Ferrant's mannenfiguur is Greco's invloed
onmiskenbaar voorhanden. Ondanks dat de
religieuze gestemdheid hieraan ontbreekt en
plaats gemaakt heeft voor sociaal menschelijk
gevoel, is in de geheele conceptie het spaansche
wezen tot plastische uitdrukking gekomen.
Deze vijfmaal levensgroote en in cement uit
gevoerde figuur is op een hoogte van tien
nieter, als onderdeel eener moderne constructie
geplaatst en werkt zoodoende in werkelijkheid
ruimtelijker dan zij het in de reproductie doet.
Deze ruimtelijke werking" is in de beeldhouw
kunst zeer fundamenteel. Een beeldhouwwerk,
dat slechts frontaal" werkt kan ons
nooit die esthetische voldoening geven,
welke ons een plastisch naar alle zijden
werkend kunstwerk geeft. Sinds de
beeldhouwkunst zich uit zuiver esthe
tische inzichten, dus als zelfstandige
kunst een plaats in onze cultuur ver
overde (van af Donatello b.v.), was
in alle eeuwen dit probleem der
ruimtelijke, drie-dimensionaal-wer
kende plastiek van belang. Auguste
Rodin, die de plastische uitdrukking,
het wezen der beeldhouwkunst meer
in de bewegelijkheid der uiterste
oppervlakte, in de valeurs" der
factuur zocht, noemde de beeldhouw
kunst de kunst van het holle en
bolle"; anderen, als Brancusi en
Archipenko noemde haar de kunst der
spheer", aangezien inderdaad de
bolvorm alle kenbare afmetingen der
ruimte omsluit. Vandaar dat deze,
voorheen zeer bestreden, doch thans
algemeen erkende beeldhouwers, op
rijperen leeftijd, een figuur of kop
in n grooten elementairen vorm
(als cylinder, eivorm, bol, enz.) samen
vatten. Angel Ferrant is in dit opzicht
nog een zoekende, doch dat bij hem
het bewustzijn eener mér dan fron
tale, ruimtelijk werkende plastiek
voorhanden is, bewijst ons het ver
schil tusschen het min of meer vlak
gehouden relief Schrijvend meisje"
en de vrouwenbuste op afbeelding
daarnaast. In deze laatste zijn de
volumen (kop, romp, armen) in een
zeer gespannen contour samengevat,
terwijl door de houding der armen
een ruimtelijke werking in de hand
gewerkt wordt.
De kunst van Angel Ferrant is in
zekeren zin een ovcrgangskunst, d.w.z.
dat zij zich zoowel uit de klassieke
statische" plastiek ontwikkeld heeft
en daarvan ook de kenteekens draagt,
als uit de moderne beginselen eener
dynamisch werkende beeldhouwkunst,
waarvan de jong gestorven Italiaan
Boccioni de vader is. Het begrijpen
der hier gereproduceerde werken, moet
echter noodwendig leiden tot het be
grijpen van alle consequenties van het
beeldend vormgevoel.
Barcelona 1930
[_^De foto's, die dit artikel
illustreeren, werden speciaal hiervoor ver
vaardigd.
Toegepaste kunst
Voor eene tentoonstelling van kunst
drukwerk en kunstzinnig-verzorgde
boekuitgaven werd door de Drukkerij
Leiter-Nijpels te Maastricht een aan
plakbiljet gedrukt op zilverpapier
in zwart en rood.
Een typografisch biljet, waarop dus
de plaatsing der letters en de indeeling
van den tekst het geheel moeten doen.
Door bijzondere ordonnantie en
door de geestige afwisseling van rood
en zwart in de naamsaanduiding der
tentoonstellende firma, door het ge
bezigde lettertype (z.g. blokletter)
en niet het minst ook door de oor
deelkundige beheersching der
bedrnkte en onbedrukt gebleven vlak
ken en het daardoor bereikte nood
zakelijke evenwicht onderscheidt
zich dit biljet door distinctie.
Jammer is echter het niet te ver
mijden euvel, dat op het glanzende
zilverpapier de drukinkt wat vefe
diende te worden opgebracht het
geen ietwat onklaren indruk maakt,
die echter wegvalt als men het
biljet van op een afstand beziet,
wat intusschen ook de bedoeling is.
O. v. T.