Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 AUGUSTUS 1930
Wetenschappelijke Varia
DROGE SNEEUW"
door Dr. P. van Olst
Paviljoen Vondelpark"
Tel. 80190-82595
Oroote en kleine Zalen voor Déjeunera,
Diners, Soupers, Bals en Recepties
Huize ZOMERDIJK BUSSINK.
IN de koeltechniek wordt in toenemende mate
gebruik gemaakt van zoogenaamde droge
sneeuw", vooral bij het transport per spoorwagon,
vliegmaohine enz. van levensmiddelen e.d. die door
afkoeling voor bederf bewaard moeten blijven.
Wat is deze droge sneeuw"? Zij heet ook wel
koolzuursneeuw. Maar dan is men nog niet heel
veel wijzer geworden, want het woord sneeuw"
blijft misleidend. De bedoelde stof heeft namelijk
niets met sneeuw te maken, behalve dat het in
kleur en consistentie op paksneeuw lijkt en men
er dus pseudo-sneeuwballen van zou kunnen
maken.
Koolzuur zelf (of zooals het eigenlijk en beter heet:
kooldioxyde) is een gas, en als historische merk
waardigheid: het eerste gas dat als zoodanig
herkend werd als iets anders dan de lucht om ons
heen. Alles wat leeft en alles wat brandt doet
koolzuur ontstaan, dat dan ook een geregeld,
maar niet groot bestanddeel is van den dampkring.
Hoewel het veel voorkomt en gemakkelijk te maken
is, is het verkrijgen van het zuivere gas een beetje
omslachtig als men het op groote schaal wil doen.
Maar het is toch zonder hooge kosten zuiver te
krijgen en kan voor geringen prijs in den handel
worden gebracht. Men krijgt het dan in stevige
stalen cylinders, waarin het onder een druk van
100 atmosferen is samengeperst en dan een vloei
stof is. Hoe het mogelijk is uit deze vloeistof kool
zuursneeuw te maken, kan ik alleen aangeven
door eerst esnige natuurkundige zaken te vertellen.
Als men zijn fietsband oppompt in een beetje
vlug tempo dan voelt men dat de pomp onderaan
veel warmer is geworden. Dit is het gevolg van het
samenpersen der lucht. Hierbij komt dus warmte
vrij ! Hieruit volgt logisch het omgekeerde: als
men een samengeperst gas zich laat uitzetten
moet er warmte vastgelegd worden en als er geen
vuur is dat deze warmte levert, dan wordt deze
warmte eenvoudig onttrokken aan de
naastbijzijnde omgeving. Deze wordt dus kouder.
Een tweede punt is: om een vloeistof te laten
verdampen is warmte noodig, terwijl toch de
ontstaande damp niet warmer is dan de ver
dampende vloeistof. Men drukt dit uit door te
zeggen dat er warmte verborgen raakt in den damp.
Een voorbeeld: een ketel kokend water moet men
voortdurend blijven verwarmen om de verdamping
in hetzelfde snelle tempo te laten gebeuren en
toch blijft zoowel het kokende water als de damp
steeds 100 gr. Celsius. Men voert dus warmte toe
zonder dat de temperatuur stijgt! Dit is de warmte,
die ik bedoel en die tijdelijk spoorloos verdwijnt.
Als een vloeistof nu zonder verwarming tot ver
damping wordt gebracht moet er toch evenveel
warmte in den damp opgeborgen raken; dit is
alleen te doen als de verdampende vloeistof de
nu eenmaal broodnoodige warmte onttrekt aan
zijn omgeving. Deze koelt dus af.
We keeren terug tot het vloeibare koolzuur in
den cylinder. Zet men den cylirider plotseling
open dan verdampt de vloeistof razend snel en
de benoodigde warmte wordt onttrokken aan de
omgeving, en daar deze de noodige hoeveelheid
niet gauw genoeg leveren kan, wordt ook veel
warmte onttrokken aan het vloeibare koolzuur
zelf. Bovendien komt het gevormde koolzuurgas
van een druk van 100 atm. op n atm. en zet dus
geweldig uit. Gevolg: nog sterkere afkoeling !
Ook hier moet het koolzuur voor een deel dezer
wannteleverantie zorgen, dus zelf afkoelen. Het
gevolg dezer dubbele afkoeling is dat een deel
gjiiiiiiiiniiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini! iiiiiii[iiiiiii]iiinii]ii!iii]ii!iiiiiiiiiiiniiii|
| Mignon Vleugel, occasion, prima fabrikaat, i
= langdurig* garantie, franco levering l 95O.?. =
l J.B.BENNER&Zn.,97NoordeinMenHaag \
van het vloeibare koolzuur in plaats van te ver
dampen den anderen kant uitgaat en door de sterke
afkoeling stott tot vast koolzuur. Dit is de zooge
naamde droge sneeuw". De temperatuur dezer
witte massa is in de buurt van 80 graden Celsius
onder nul. Men kan echter rustig een stukje
op de hand laten liggen want er vormt zich dadelijk
een kussentje van koolzuurgas tusschen de vaste
stof en de huid en dit kussen geleidt de koude zeer
slecht, zoodat men er geen last van heeft. Drukt
men echter de koolzuursneeuw tegen de huid
dan bevriest deze dadelijk. Als men deze sneeuw"
vermengt met aether is dit mengsel nog kouder
en tast de huid oogenblikkelijk aan.
De koolzuursneeuw verdampt natuurlijk weer
als de omgeving warmer is, zooals in een gewone
kamer, maar nu blijkt het groote verschil met de
echte sneeuw. Sneeuw (dus ijs) gaat als regel eerst
in vloeistof (dus water) over eer zij verdampt.
Maar er zijn ook stoffen die onmiddellijk zonder
een vloeistof-stadium door te maken direct van
vast tot damp worden. Bekend op dit gebied zijn
b.v. kamfer, naphtaline e. d. Koolzuursneeuw
behoort ook tot deze stoffen. Deze sneeuw"
smelt niet tot een kliederboel maar verdampt
en blijft onderdehand droog. Vandaar de naam:
droge sneeuw".
Als afkoelingsmiddel om bevroren voedings
middelen tijdens een reis op lage temperatuur te
houden is ijs tot nu toe het meest gebruikte middel
geweest, hetzij ijs alleen, hetzij voor lager tempera
turen ijs met zout. In beide gevallen krijgt men
het hinderlijke smeltwater dat afvloeien moet en
dat allerlei bezwaren mee kan brengen, o.a. het
vlugger roesten en vergaan van de ijzer- en
houtdeelen van wagons, enz. Bovendien moet bij ver
vervoer het ijs weer onderweg vernieuwd worden.
Men gebruikt nu in veel gevallen reeds koolzuur
sneeuw in plaats van ijs. De voordeelen zijn vele,
behalve reeds het vermijden van nattigheid. Bij
den overgang van koolzuursneeuw tot gas van O gr.
Celsius wordt bijna twee maal meer warmte
onttrokken aan de omgeving dan bij den overgang
van een zelfde gewicht aan ijs tot water. Men kan,
als men alles in rekening brengt, met l kg. koolzuur
sneeuw evenveel bereiken als met 15 kg. ijs. Nu
zijn de productiekosten van koolzuursneeuw lang
niet 15 maal die van ijs, dus eerstgenoemde stof
komt voordeeliger uit.
* *
Een ander voordeel is dat bij de verdamping
der droge sneeuw" alleen zuiver, koud, en droog
koolzuurgas ontstaat, dat voor het tegengaan
van bederf minstens even goed, maar vermoedelijk
beter is dan lucht, vooral vochtige lucht. Niet
tegenstaande de zeer lage temperatuur van vast
koolzuur blijft het relatief langer bestaan dan ijs.
Dit komt doordat het vaste koolzuur kleine holten
bevat met gas gevuld, en slecht de warmte geleid.
Daarenboven vormt zich een hulsel van koud gas
om het blokje vaste koolzuur en isoleert dit van
de warmer omgeving. Daardoor krijgt men een
langdurige matige afkoeling, die juist geweiischt
is, en niet een vlug afloopende, sterke afkoeling,
die schadelijk en lastig zou zijn.
In geval de koelruimte voorwerpen bevat,
die alleen koel moeten blijven maar niet mogen
bevriezen, moet men het vaste koolzuur goed
isoleeren en alleen het gevormde koolzuurgas,
nog wel vermengd met warmer lucht in de koel
ruimte toelaten. Dit gaat zonder bezwaren.
Zeer gemakkelijk is de droogte van dit
koolmiddel ook omdat men de te transporteeren
stoffen kan verpakken in karton of papier, wat niet
mogelijk zou zijn bij gebruik van smeltend ijs dat
alles zou doorweken als het niet in een aparten
dubbelen wand zat. Men behoeft dus ook nooit
de verpakking weer te retourneeren, wat vracht
kosten uitspaart. Men gebruikt de droge sneeuw
gewoonlijk samengeperst tot blokken, waarbij
een druk van 35 atmosfeer wordt uitgeoefend. Bij
toenemend gebruik en bij aanpassing der trans
portmiddelen aan dit koelmiddel in plaats van
ijs zullen de productiekosten nog w,el dalen en het
gebruik daardoor nog meer toenemen.
KRONIEK
Van Dijk-hnldiglng
MEN behoeft gewisselijk den heer Evert
van Dijk zijn succes en zijn huldigingen nog
niet te misgunnen, om er toch een beetje wee
van te worden, wanneer men al die hulde in vele
kolommen druks onder de oogen krijgt. En mis
schien het zou te hopen zijn! ??is hij er zelf
ook een beetje beu van voortdurend maar als
Openbaren Held tentoongesteld te worden. En
als goed vaderlander op zijn best" (Minister
Reymer). En als
internationale-broederschapbevorderaar (weth. Abrahams). En als.... wat
de champagnegeest des oogenbliks nog meer aan
malligheden over zijn rechtschapen hoofd of dat
zijner vrouw uitstortte. De laatste was zelfs de
ware Hollandsche vrouw," zei weth. Abrahams;
bij wien het op een banaliteitje meer of minder
niet aankomt.
Zeker was het een bijzondere prestatie in het
vliegersvak, wat Kingsford Smith en Van Dijk
gedaan hebben. Bijzonder en gevaarlijk. Maar
het gansche vak is, voorloopig nog, bijzonder en
gevaarlijk, en wie er in gaat, weet, dat hij dagelijks
zijn leven riskeert. Dit is echter iets, dat niet
meetelt. Er zijn vele vakken, waarbij men voort
durend zijn leven waagt en nooit hoorde ik van
comité's ter huldiging van loodgieters, timmerlui,
metselaars, leidekkers, schilders, die bijv. de
laatste hand aan een ijselijk hooge torenspits
hadden gelegd, of van zeelieden, na een meer
dan anders gevaarlijke reis. Waarom dan dit staal
van buitengewoon workmanship" zoo hoog
geschat werd? Eenvoudig, wijl het nog altijd
op de kinderlijke verbeelding der massa werkt,
meiischen zoo hoog in de lucht te zien en het
gevaar hier1 van zeldzameren aard en, als 't ware,
meer in 't oogvallend is.
Anders niet, en daarom behoefden en behoorden
de hoogste autoriteiten van Staat en gemeente
niet zoo dadelijk hun achtbare hoofden te ver
liezen en de schoonste zedelijke qualificaties zoo
maar veil te hebben voor wie volbrengt, wat in
principe alle piloten moeten kunnen, eenvoudig
wijl het tot hun vak behoort. En zij zouden ook
zeker niet zoo toeschietelijk zijn, als de democratie
tegenwoordig niet meebracht te eeren,wat demos"
eert, en er niet een stevig brok chauvinisme,
d.w.z. nationale zelfbewondering, onder deze geest
vervoering verscholen lag.
Zoo woont men tegenwoordig geregeld het
giiezelig schouwspel bij van een regeering, die,
volksvleierig, de onderscheidinglooze bewondering en
den ij delen leegen geestdrift der menigte door ha.ar
deelneming aanmoedigt en sanctionneert, aldus
het openbare leven al meer den geraasmakenden,
zinloozen Ameiikaanschen kant op drijvend;
Waar wij dan ten slotte ook wel zullen belanden.
F. C.
Nieuwe uitgaven
J. Paterson Smyth, Het Leven van Jezus, voor
jongens en meisjes. Amsterdam, Van Holkcma
en Warendorf's Uitg. Mij.
Dit boek is uit het Engelsch vertaald door
Lucie Dikema. Dr. C. I'. Gunning voorzag het
van een inleiding waaruit wij citeeren: Bijbel en
Jeugd- het is een probleem waaraan in den laatsten
tijd gelukkig veel aandacht wordt gegeven.
Allerwege beseft men dat wij onze jongens en meisjes
iets kostbaars onthouden, iets wat zij op hun levens
weg toch eigenlijk niet kunnen missen, als wij hen
niet met den Bijbel in aanraking hebben gebracht.
Dit boek nu zal ons in menig opzicht uitnemende
diensten kunnen bewijzen. "
VAN DER HELST SIGAREN
GOED! SIGAREI II EEI BESCHAAFDE VERPAKKING