Historisch Archief 1877-1940
No. 2776
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 AUGUSTUS 1930
t m
«at
»t a
jbare.
t* «m
pvar
ider
*?»>.
iki
ve
d.
EEN JUWEEL VAN
RECLAME-KUNST
BOEKBEiPEKING
P. Kloppers. Midtrnacht. Detective-roman
uit donker AmJerdam. Amsterdam z.j.
A. J. G. Strengelt.
Vele theorieën zijn er vtkondigd over de manier,
waarop men een detectre-roman moet samen
stellen. De een zegt: H moet zóó zijn," en de
ander zegt: neen, zóó.'Maar allen zijn het er
over eens, dat hij boeieil moet zijn. En in dit
Opzicht behoort deze ronJi niet tot de slechtste.
Tot de beste ook niet; d experts in binnen- en
buitenland hebben boekfl geschreven, die dit
verhaal ver overtreffen, lied is in dezen roman
het stellen van het geval. L verschillende personen,
die, allen met evenvee recht, in aanmerking
komen om de dader te zij: Dat spant de aandacht,
«n wekt verwachting naa den verderen loop. van
het verhaal. Maar het vrvolg stelt te leur. De
manier, waarop de deteïive Middernacht" er
Achter komt, dat er geei sprake is van moord,
maar slechts van zelfmooi, mist alle originaliteit
«n. wekt den naar-zake&en indruk van een
krantenbericht. Zoo iets i belangrij k: de spanning
te laten stijgen tot het sh. De schrijver heeft de
middelen, die voor de han liggen om die spanning
te bewerken, niet gebruik
Verder is verkeerd in lt boek: de persoonlijk
heid van den detective. SMock Holmes,
Ronatabille, Geoffrey Gul, Leo Cjring zijn personen. Zij
onderscheiden zich door e;enaardigheden in ver
band met hun vak, waar>or zij den lezer
inteTesseeren. Deze eigenaaiigheden zijn noodig,
"wil de auteur de belangsilling van zijn publiek
vasthouden. Het is een amrstie van leven of dood.
?Geen schrijver heeft zoove verplichting aan zijn
publiek als de auteur, dii zich waagt aan een
?detective-roman. Piet Klopers heeft daar wel
iets van gevoeld, en hij hec ook wel geprobeerd,
van zijn detective een typee maken. Maar dit is
3iem zeer slecht gelukt. Wa hij van hem vertelt,
is te conventioneel en te aemeen. En vooral te
"weinig sensationeel. Deze dective is eigenlijk een
«dooie diender, die tamelijl toevallig achter de
waarheid komt.
Wat mij bij de lezing ookiog hinderde, was de
tstijl van het boek. Deze isvoor den eenigszins
«onderlegden lezer van belan. Piet Kloppers kan
«niet al te best schrijven, en heis een groote dwaling
«om te meenen dat men dan tijd nog goed genoeg
?is voor een detective-roman!
Ten slotte moet ik hier opierken, dat de onder
titel detective-roman uit ónker Amsterdam"
dets misleidends heeft. Van Jonker Amsterdam"
wordt in dit boek niet meeiverteld, dan wat de
?in een auto-car rondrijdende
-zien krijgt.
eemdeling er van te
HERM NJJMIDDENDORP
k.
NV.ARNHEMSCHE HVOTHEEKBANK
Hyp. KAPITAAL BESCHIKBAAR
DIRECTIE M? 5.J.VAnZlJST- j?J.F.VERSTEEVEN
Droste-Gedenkboek.
Tekst van Jan Feith.
Teekeningen van Jo Spier
Wanneer er bij den stortvloed van reclame
drukwerken, die schier dagelijks over ons wordt
uitgegoten, iets is dat meer dan het overige de
aandacht trekt, dan komt dit gewoonlijk doordat
het ding in quaestie zich opdringt. Niet alzoo het
gedenkboek dat Droste's Cacao- en Chocolade
fabrieken N.V. uitgaven ter eere van haar 40-jarig
bestaan. Integendeel. Niemand zal op 't eerste
gezicht in dit pretentielooze boekje van zeer be
scheiden omvang een gedenkboek en nog wel een
reclame-gedenkboek vermoeden. Het toeval wilde
dat ik het ontving tegelijk met eenige prentjes voor
kinderen, en mijn eerste gedachte was, dat beide
dingen bij elkaar behoorden, nml. dat ik hier een
kinder-prentenboekje voor me had. Door z'n
smetloos blanke omslag, waarop een kinderlijk
naief, frisch gekleurd prentje van bloemen en een
stoombootje op zee wekte het terstond dezen
indruk. Nadere beschouwing deed haar natuurlijk
verdwijnen, maar (en dit is juist 't innemende van
dit boekje) die van kinderlijkheid bleef. Dat doen
'm Jo Spier's prentjes; zij bezitten precies datzelfde
bekoorlijke, dat onweerstaanbaar aantrekkelijke,
waardoor ook een kinder-prentenboek ons, ouderen
zoo pakken kan.
Jo Spier heeft, als geen ander, de eminente gave
om ons met een paar lijntjes, met een fractie van
een onderdeel vaak, een geheel compleet beeld van
iets voor den geest te roepen. En dat iets" kan
zulke afmetingen hebben, dat wij, staan we er voor,
het lang niet met n oogopslag kunnen overzien.
Spier is als teekenaar naïef in den besten en
aantrekkelijksten zin des woords, en daarbij, óók als
geen ander, geestig in hooge mate. Zie nu bijv.
hoe hij hier met 4 kleine krabbel-prentjes van een
paar c.M2. grootte, een scheepje, een vuurtorentje,
een compas en 2 poppetjes het verhaal illustreert
van den Engelschman, die uit Londen naar Haarlem
kwam en hoe door deze 4 luttelheden de gansche
koddige geschiedenis zich als een filmbeeld voor
ons ontrolt! Wat 'n ontzaglijke wijdte" zit er in dat
prentje van den eigen vrijen wallekant." We
staan hier werkelijk aan 't Spaarne en toch zien
we er feitelijk niets van dan n ducdalf ! Aan
oen prozaïsch motief als een stapel balen heeft
Spier genoeg om er een aller-smakelijkst prentje
uit te puren. Het toppunt van oorspronkelijke
geest vind ik echter in het prentje: Er is ook een
pensioenfonds." Zoo'n gezellig groen steenen
spaarvarkon, staande vóór de hooge roode en blauwe
fabrieksgevels, is er mér noodig om onmiddellijk
de twee gedachten: werken en sparen" te
associëeren? Maar ook: zag iemand ooit een
oorspronkelijker vertolking daarvan? fAls laatste
prent is er dan: Droste's fluit zal blijven blazen."
Dit bijschrift klinkt als een fier devies, en fier
rijst ook hoog in de blauwe lucht de fluit diu
haar snerpende sirene doet gieren over de stad,
waarvan wij slechts de uiterstejdaken-toppeu
maar tegelijkertijd het heele panorama zien.
^4 Wat rood, wat blauw, wat groen, dit was voor
Spier voldoende voor het bereiken van een effect,
dat dit keengezonde boekje stempelt tot een klein
meesterwerk, als reclame voor Droste ongetwijfeld
van onschatbare waarde.
De prettige, vlotte toon, waarop Jan Feith
den tekst schreef, behoeft hier geen nader betoog,
zij draagt tot de aantrekkelijkheid van dit boekje
natuurlijk niet weinig bij. En als we dan voldaan
glimlachende de laatste bladzijde omslaan, dan
zien we daarop onderaan staan :4Printed and made
in Holland; Joh. Enschedéen Zonen, Haarlem.
Waarom nu dit vreemde vlaggetje op dit zoo
oer-Hollandsche boekje voor een oer-Hollandsch
bedrijf? Het is een zachte wanklank in het zoo
zuiver gestemde geheel.
WYBO MEYER
VOETLICHTJES
Nader tot U....
(7) Sinds door een zorgvuldig bewaard juste
milieu" tusschen acteur en toeschouwer het
tooneel den slapcrigsten dood gestorven is, doet voor
tooneelhervormers de tweeledige wet van den
tooneolkijker opgeld. Of wel men geeft de vertooning
als het ware door den omgekeerden lens, plaatst
het tooneel in de distantie en. laat het den toeschou
wer door het kleinst mogelijke objectief zien
(Cocteau, (jeorg Kaiser), óf wel men streeft een dichter
bij halen, een actieve, collectieve regie ook van
de toeschouwers na (zooals Piscator dat van de
Russen leerde.)
Om dit laatste te beleven hoeft men geen
Duitsche opvoering van ,,§218" te gaan zien. Wie thans
op Zaterdag- of Zondagavond in de Plantage
Schouwburg komt, kan niet alleen zien doch ook
hooren hoe het publiek den marqué" Burgdorffer
ontvangt, een bewijs, dat de tijden, toen men ter
zelfder plaatse Veltman aan de achterdeur opwacht
te om hem een pak rammel te geven voor zijn
ploerterig gedrag tegenover het onschuldige doch
tertje, wellicht zullen wederkeeren.
Ook heeft men hier tijdens een
Othello"-opvoering, waar de held immers herhaaldelijk vraagt:
Desdemona, waar is LTw zakdoek", wel eens uit
het publiek de welgemeende raad gehoord, dat hij
nou maar moest opschieten en desnoods z'n neus
ook wel aan de mouw van zijn moorenpak kon af
vegen. Zoover als bij een opvoering van hetzelfde
stuk in Ohicago, een aantal jaren geleden, heeft de
Russische regie het echter bij ons nog niet gebracht.
Toen daar immers Jago den weifelenden Othello
opstookte, maakt een officier van het
Amerikaansche leger zich zoo driftig, dat hij den armen
Williarn Butts, die Jago speelde, van het parket uit
neerschoot. Toen hij merkte wat hij gedaan had,
schoot hij zichzelf dood. Chicago begreep echter
den diepen zin van deze tooiieelgebeurteriis, be
zorgde beiden een grootsche begrafenis op
stadskosten en plantte een schoone zuil op hun graf met
de opdracht: To the ideal aetor and the idtal
spectator".
As you like it, schreef Tairoff, dio deze tragi
komische geschiedenis weer eens m herinnering
brengt.