De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 16 augustus pagina 2

16 augustus 1930 – pagina 2

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 AUGUSTUS 2930 No. (? Overpeinzingen in de trekschuit i' tusschen Veere en Middelburg door Dr. Hendrik Willem van Loon Teekeningen voor De Groene Amsterdammer" door E. Harmsen van Beek De «ndengdelijke Nederlandsche school ALS elk Hollander uit een vruchtbare familie heb ik neefjes. Die neefjes zijn wat men van een dergelijken oom verwachten kan: ze zijn niet heel knap en niet heel dom. Ze zijn doodgewone Hollandsche jpggies, met Hollandsche matrozenpakkies aan. Als ze zich pijn doen, huilen ze; als ze pleizier hebben, lachen ze. En ze lachen liever dan dat ze huilen. Ook zitten ze liever buiten in de zon dan op een schoolbank. Ze zijn op school heel normaal en net als gewone jongetjes YJtn dien leeftijd: beminnelijke, onrustige diertjes. » Ze' moeten nu eenmaal voor het leven worden afgericht. Als het Das-hondjes waren, was het in gewone omstandigheden erg eenvoudig. Zij zouden 1 dan het verschil moeten leeren tusschen het gras aan deze zijde van. de haven en dat aan den anderen f kant. Ze moeten leeren de Perzische tapijten te , ontzien en voor zekere dingen naar buiten te gaan. ? Zij mogen niet schrokkerig eten en niet met hondenmanieren vragen. Het zou niet zoo moeilijk zijn. Waren deze hondjes in Holland geboren en woon achtig, dan zouden zij naar een Hollandsche school gestuurd worden en daar zouden zij waarschijnlijk zeven les-uren per dag hun armzalige dassenhersenen vullen moeten niet theoretische lessen over de vliegkunst en theoretische lessen over het bouwen van een zeilboot. Zij zouden in plaats van hun eigen taal, die uiterst praktisch en nuttig is, ; ; zoodat niet alleen zij zelven haar verstaan maar ook hun menschelijke buren, zij zouden eindelooze ?' uren er aan besteden moeten om de grammaire van een dialect te bestudeeren dat duizenden jaren geleden door een thans uitgestorven geslacht van - Hippogriefen en Xipophagen gesproken werd. Zij ' ,, zouden hun bruine neuzen groen turen op dergelijke problemen als indien een dashond in ii uur zeven en drie zevende meter leverworst opeten kan, wanneer is het dan vijf minuten voor achten op dertig Mei van het eerste schrikkeljaar." En zij i zouden natuurlijk gedwongen worden naar een " uitsluitend Dashonden-schooltje te gaan, waar hun geleerd werd dat de Allah van de Dasjes (waarschijnlijk een krombeenige Allerhoogste die zijn kinderen na zijn krombeenig voorbeeld ge* schapen had) de eenige ware Joseph was; dat zij vooral niet met andere hondjes spelen of uitgaan moesten, behalve met hun eigen rasgenooten: dat zij vooral zich van alles wat geen kromme pooten en lange snuiten had, afkeerig moesten houden en dat zij zich voor moesten bereiden op een leven waarbij al hun andere rasgenooten op hooge pooten en met krulhaar en met krulstaarten zoo weinig mogelijk een rolletje zouden spelen. Om kort te gaan. zij zouden als zij eenmaal deze eigenaardige school met een luisterlijk eind diploma verlaten hadden, voor absoluut niets deugen en geen mensen ter wereld zou hen als huishond begeeren en zij zouden zoo eenzaam staan in deze wereld als een Hollandsen joggie dat een dozijn diploma's in zijn zak heeft en van de wereld rondomme hem, van de praktische nuchtere wereld van het jaar onzes Heeren 1930, niets, maar dan ook hoegenaamd niets, weet of begrijpt of ooit weten of begrijpen zal. * * * En als men mij nu voorhoudt, datikmijnUnderwoodje in de gal gedoopt heb en dat dit zeer bitter klinkt, dan antwoord ik u dat het niet half zoo bitter klinkt als het werkelijk bedoeld is. Als je er weer eens een jaartje in gezeten hebt, dan merk je het niet zoo zeer. Maar zoodra je weer eens wat andere lucht geschept hebt dan zie je het zoo heel duidelijk. En kom mij nu niet aan met de banaliteit of dan alles in Amerika zoo veel mooier en beter is?" want ik zal u dadelijk ant woorden geenszins". Er is daar ontzettend veel wat niet deugt. Maar de Kepubliek aan d'anderen kant van den Oceaan heeft een groot voordeel. Een ontzettend groot voordeel boven Europa en loven Nederland. Men heeft Meester Pennewip daar onder bedwang. Hij is er een nuttig lid van de maatschappij, maar hij is er niet de tyran en de alleenheerscher die de Hollandsche knaapjes af richt voor alles, behalve waarvoor de school toch alleen maar een reden van bestaan heeft die hen tot knappe kinderen" maakt en er bij vergeet dat die knapheid, indien zij niet in praktische daden omgezet kan worden, evenveel nut heeft als de wijsheid van de oude Chineezen die millioenen woordjes van buiten moesten leeren. Ik steek hier onmiddellijk mijn vingertje op om nog eens te herhalen wat ik al dikwijls gezegd heb. dat ik bij deze beschuldiging er mij ter dege van bewust ben dat er vele, zeer vele onderwijzers zijn die heel anders denken, die het met mij eens zijn, die voor een schijntje geld een intellektueel polderjongenswerk moeten doen waarvoor ik zelf zaliglijk bedanken zou. Ik weet dat zij bestaan en zij zullen het mij wel even willen vergeven wanneer ik hen ook op de dagvaarding zet. Maar in de ..groote lijnen" heb ik gelijk en ik heb nog nooit iemand gevonden die de wereld van 1930 met oogen van 1930 bekeek die het er niet mee eens was. Het dure, het schandalig dure Holland sche school-systeem deugt niet. Het is een onding. Het is een onding van verdeeldheid dat de kinderen niet leert als Hollander of zelfs als mensch te denken of te handelen, maar hen in hokjes en kastjes duwt waaruit zij nooit meer heelemaal los komen zoodat zij altijd met hun handen in het haar zullen zitten als zij eens met normale modevne rnenschen te doen hebben. Het is («n onding door het vasthouden aan een dogma dat de rest van de wereld, met gezond verstand behept, al reeds lang overboord gegooid heeft, het geloof dat wetenschap zonder karakter-vorming dan ook maar de allergeringste waarde heeft. Eri daar voeg ik bij dat ik met karakter-vorming karakter vorming van thans bedoel. .Niet de karaktervorming zooals deze misschien wel eens de moeite waard geweest is in het jaar 1230 of 1530 maar zooals deze in het jaar waarin wij leven, in het jaar 1930, van waarde is. Al de rest is rompslomp, is nuttelooze ballast, is een verraad aan onze kinderen. Nederlandsche Munt Holland's beste 10 cents sigaar De wereld van de witte menschen (en voorloopig heb ik nog genoeg te doen met mijn eigen rasge nooten om mij niet bezorgd te maken over alle gele en zwarte en half-zwarte broederen: die zullen wel voor zichzelf zorgen) maar de wereld van de witte menschen is langzamerhand tot de conclusie gekomen, dat er geen redding meer mogelijk is, tenzij de volkeren er in slagen zich tot n groot gemeenebest te vereenigen. Daarvoor heeft men gezonde, heldere koppen rioodig die niet al te vol zitten met noodeloos verzamelde rommel, die sedert jaren en eeuwen niet het minste nut heeft voor wien dan ook. De wereld weet. dat om dat doel te bereiken wij onze heele denk-methodezullen moeten veranderen. De wereld weet dat om dit doel te bereiken (en het is een kwestie van absoluut zelfbehoud) dat wij de hersenen van onze kinderen vooruit-ziende" moeten maken in plaats van achteruit-beschouwende". In Hol land weten vele duizenden, dat, maar zij zijn krachteloos. Hun kinderen moeten door de pennewip-rnolen hoen en als er al liie-r of daar eens een-: enkel vader of moeden1 de moed heeft om tegen het systeem in verzet te komen dan wordt het kind bestraft voor de vermeende zonden van de vaderen en komt het nergens terecht, blijft zitten (en wat is er erger voor een knaapje in deze Chineesche maatschappij?) of merkt op vele andere manieren dat Papa op school persona. nem-grata is. En zoo gaat het door in een eindeloo/.eii vicieusen cirkel. Het Hollandsche schoolsysteem waarop zekere Partijen zoo heel erg trotsch zijn staat anders. als een vaste burcht tus.scheii het Ilollaiidschekind e.'ii de maatschappij. Ik bedoel niet alleen het maatschappijtje van beambtetjes en geestelijke volks-opruiers, die hun onguroii arbeid in toga's. en soutane's en niet in roode dassen verrichten. Ik bedoel de maatschappij vau de Menschheiel in haar geheel. Het Hollandsche kind van het jaar 1930 wordt niet opgevoed om in de maatschappij van het jaar 1910 en 1950 een man vau karakter en gezond verstand te zijn. Het wordt opgevoed zooals er weleer door som mige slechte knapen geschilderd of gedicht werd.. slechts ter wille van de Kunst met een hoofdletter K. Het wordt opgevoed ter wille van de opvoeders. en niet ter wille van hen die opgevoed-moetenwordeti. Men begaat aan de/.e kinderen een ver raad dat zich hevig wreken zal. Men zet hen als vreenidelingen in een moeilijke; en vreemde; wereld en laat hen liever ten ondergaan elan dat men zijn e'igen systeenipje verandert. Ze>olarig Slippen-drager en Pennewip hun zaakje; voort kunnen zetten zoneier vrees weggejaagd te worelen. zoolang zullen de kinderen onder dit systeem blijven lijden. Tot zij op een ge>edeii dag wakke-r worden en plotse ling eluide;lijk inzien wat ele Firma Slippeiidvager ? en Pennewip aan hen miselaaii heeft. A"oor wat e;r dan gebeure-n /al ben ik wel eeriigszins bevreesd. Als het elan maar echter niet telaat is. GARDE-MEUBLES DEN HAAG BATENBURG & FOLMER HUIJGENSPARK 22, TEL. 11O3O Billijke Tarieven-Verzorging Garantie

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl