Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 AUGUSTUS 1930
RADIO EN
GRAMMOFOON
Radio niuziekpri tlck
BAMMOFOONPLATEN nemen een
voorname plaats in bij de dagelijksche uitzendin
gen., en het loont de moeite eens na te gaan op
?welke manier de verschillende zenders de platen
gebruiken tot vermaak en leering der luisteraars.
Het is bekend dat de grammofoonplaat zeer goed
geschikt is voor de reproductie per radio, en zelfs
in de meeste gevallen buitengewoon veel daarbij
wint. Bij uitzending van platen kan men boven
dien, gewoonlijk zeker zijn van een onberispelijke
uitvoering, zoodat men nooit gevaar loopt om naast
<ie ergenis over het onbelangrijke muziekstuk nog
te lijden onder die over de stuntelige weergave.
Er worden heden ten dage de meest
uiteenloopende soorten van. grammofoonplaten gefabriceerd^
«n het is door de radio dat men ze gewoonlijk het
eerst te hooren krijgt; althans een bepaald gedeelte
van de productie: opera's en sinfonieën, de succes
stukken der beroemde solisten, operettes, jazz en
andere lichte muziek. Door de verschillende opna
men die er van een zelfde stuk bestaan, kan men de
creaties der verschillende solisten nauwkeurig ver
gelijken; de grammofoon maakt ons critisch en
opmerkzaam:... . ook voor de mankementen van
liet omroeporkest l Als dit inzet na een of andere
?uitstekende plaat, dan zijn de tekortkomingen
.altijd dubbel opvallend en. hinderlijk, en is het
tweede-rangsche van bijna al deze orkesten direct
te bemerken.
Een groote vraag is of onze omroepstations de
.?kostbare grammofoonplaten genoegzaam uitbuiten,
>en of de mogelijkheden, die deze manier van
muziekverspreiding biedt, alle worden aangewend.
Momenteel geeft de K.R.O. wel de meeste
gramsnofoonplaten-concerten. Op een geheelen uitzend
dag van ongeveer zestien uur wordt pl.m. vijf
«uur aan grammofoon-muziek besteed. De andere
Nederlandsche omroepen geven iets minder, maar
?wijken ten opzichte van de hoedanigheid der ge
speelde platen niet veel af van de K.B.O.
Van welke groote paedagogische waarde een der
gelijke vijf-urige uitzending kan zijn, behoef ik niet
-aan te toonen; het laat zich vanzelf begrijpen. Een
.goede doseering van grammofoonplaten, zou dag
-aan dag een onuitputtelijke bron van waar muziek
genot, hoogstaande ontspanning en amusement
.kunnen zijn.
Eenvoudige, goedgespeelde klassieke orkest
werken zouden uitstekend kunnen dienen om
min-der ervaren luisteraars in te wijden in de rijkdom
men van de muzieklitteratuur. Strijkkwartetten
kunnen prachtig gebruikt worden om het gehoor
in melodisch en harmonisch opzicht de noodigo
scholing te geven, omdat ze do gecompliceerde
instrumentatie van het orkeststuk missen en daar
door dikwijls gemakkelijker te volgen zijn, terwijl
men het voordeel heeft ze steeds te hooren uitvoe
ren door een der vele eersteklas-kwartetten die
.slechts voor de grammofoon spelen.
Voor uitzending komen ook in de eerste plaats
.in aanmerking de groote piano- en viool-composi
ties, en de muziek der thans levende componisten,
-waarvoor langs dezen weg het publiek door een
?dagelijksch luisteren ontvankelijk gemaakt kan
?worden. Juist de hedendaagsche muziek is in staat
het meest afgestompte en verveelde gehoor-orgaan
nieuwe prikkels te geven.
Maar de werkelijkheid der
grammofoon-uitzencdingen ziet er eenigszins anders uit. Men zou er uit
>moeten opmaken dat de Mühle im Schwarzwald"
<en de Weltflug" van de Zeppelin zich in een zoo
: groote belangstelling van de luistervinken
verbeu: gen, dat het niet meer mogelijk is ze van het
profgramma te schrappen. En dat karakterstukken
van b.v. Ketelbey, die volgens een zelfde systeem
«ons een Perzische markt of een kloostertuin
. voor oogen tooveren", zoo diepen indruk maken,
. dat men ze niet meer missen wil. Voor een enkelen
keer is het wel amusant te hooren hoe de
marktHet boycot-succes van den Zuivelbond
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Johan Braakensiek
Boer Posthuma: Zoo heb ie eieren voor je geld gekozen"?"
roep der Perzen lijkt op het Kyrie Eleison van do
monniken. Maar als men daar eenmaal achter is
wordt het steeds terugkeeren van dit moois slechts
een bron van groot en wrevel om 'zulke, platen-ver
spilling. Er is heusch wel fatsoenlijke en karakteris
tieke muziek voor kleine ensembles geschreven, die
in geen enkel opzicht minder welluidend of minder
vroolijk is dan de Waldteufeleien en de Eerste
hartkloppingen".
Er bestaat geen twijfel dat het mogelijk moet zijn
groote en verstrekkende verbeteringen te brengen
in de grammofoonplaten-uitzendingen. Wanneer
de muzikale bazen van Hilversum en Huizen hier
eens duchtig hun belangstelling aan gaven;' En
niet alles draaiden wat de handelaars hun welwil
lend, maar slechts met puur commercieele
oognierken, gelieven te leveren:1
Een enkelenkeer komt er van de Avro Htrawinsky's
Petrouchka of Bavel's Bolero als concessie voor de
lastposten die ook serieus" willen zijn. De praktijk
behoort juist omgekeerd te wezen: het is niet erg
een enkelen keer concessies te doen aan de minder
verheven smaak der Ketelbey-maniakken, wan
neer het gemiddelde pijl der uitzendingen maar
hoog genoeg is. Maar dit zijn nog toekomstfanta
sieën wier verwerkelijking wel heel wat langer op
zich zal laten wachten dan die der vrijheidsidealen
van onze ether-bestormers.
Bij de Belgen is de wansmakelijkheid bij
muziekuitzendingen zoo mogelijk nog erger dan hier. IJaar
hadden we in deze afgeloopen periode weer een
frappant voorbeeld van. De luisteraars van Leuven
mochten zelf een programma samenstellen voor
een zoogenaamd Licht concert". JS'aast de Arl
sienne-suite van Bizet en Grieg's Peer Gynt-suite
kwamen natuurlijk de" stukken van Suppé,
Sarley, Ketelbey, Sibelius Berioit en Hullebroeck op
de proppen. Dit programma werd vertolkt door
het omroeporkest der K.V.K.O. niet slechter dan
door andere omroepoikesten.
Een beter systeem dan dit monsterlijk vlijen van
de publieke onmondigheid lijkt mij liet instellen
van een permanente prijsviaag voor betere pro
gramma's van lichte concerten !
Laatstleden Zondagavond heeft de A.V.K.O.
haar luisteraars weer hoofdpijn kunnen bezorgen
door een extra rommelig programma. Waarom
Kunstzaal
Rokin 126
van Lier
Amsterdam*
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Modarne schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographlca
moest f(>n goed soliste als Sepha Jansen optreden
in zoo'ri overgroot gezelschap van
Avro-orkestinannen, het dubbel mannenkwartet Harmonie"
en nóg een zangeres:' Men schijnt het nog steeds
tnooi te. vinden een enkele orchidee te steken in de
dagelijkscho dalia- en klaprozen-boeketten.
Van het overige noteer ik nog het half-uurtje
Schuinann, gespeeld door den Heer Kritz Pfeiffer,
een pianist dien ieder graag gehoord za] hebben.
Ook Pierre Palla gaf een aangenaam halfuurtje
vroolijko virtuositeit op het klavier.
Vijf uren grammofoonmuziek per dag. . . . Ook
wat et aan levende" muziek daartegenover staat
is zóó weinig, dat wij voorloopig nog niet over een
tegenwicht mogen spreken.
Ph.
OEN HAAG
AMSTERDAM
ROTTERDAM
B O U C L
LOOPERS
50 CM.
BREED
PER MTR.
1
.95
70 BREED 2.75
STALEN FRANCO
£ ZONEN