Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 AUGUSTUS 1930
No.
2777Tableau de la Troupe
door Henrik Scholte
Makelaar J. D. R.Nienaber
fc
ir
t.
t
*? Fortechritt es gilt nicht wohin
- seadern: fort wovon! (GeorgKaiser)
DE Amsterdammer weet van de nood een deugd
te maken l Toen Arpad Weiss, Amsterdammer
, jjbo niet par droit de naissance dan toch par droit de
bnquête, op dien enerveerenden avond in het
Prinsenhof de eerste was, die zei: Laat ze er toch
.allebei inkomen", zal hij wel geenszins vermoed
hebben, dat zijn raillêerende oplossing ook de door
de nood aangewezene zou worden. Eenheid der
tegendeelen: de gangbare meening der buiten
partijtwist staanden, dat feitelijk geen der
aaneenlijmsels ministrabel was, werd door het lot zoozeer
gesteund, dat er geen andere kans overbleef, dan
<fe schouwburg, later de schouwburgen, maar te
hjalveeren. En welke ook de artistieke consequenties
Van deze tragicomedie voor de toekomst mogen
zijn, de eerste stap is in het voordeel van alle par
tijen en van het tooneellievend publiek wel het
meest. De concurrentie, die in het afgeloopen jaar
in zijn scherpen vorm reeds voor een iets (o maar
tieel weinig!) levendiger seizoen had gezorgd,
schijnt bij het zuurzoet" hand in hand gaan vruch
ten in concreto te zullen afwerpen.
| Niet omdat men zich in den eersten roes" zij
M} vreugde, zij 't woede ? op de schouwburgen
*aslf gestort heeft en dat wie thans hier binnengaat,
djen Stadsschouwburg in een soort Fransche
danCjng'veranderd zal vinden, terwijl de Hollandsche,
blijkens de officieele en ietwat kermisachtig gere
digeerde mededeelmg totaal veranderd en
schieroiherkenbaar (?) geworden" is en de bonbonnière
van Rika Hopper eensklaps tot Kammerspiele"
gepromoveerd werd, die men een jaar geleden nog
ergens anders wou gaan bouwen.
' Maar wat van meer artistiek belang is, het kan
nu eenvoudig niet meer het oude liedje worden,
dat Verkade maar zijn gang gaat met partis-pris
van 1910 en ons hoogstens elk jaar blij maakt met
dédoode musch van Loenatsjarski, en dat
Saalbbrn elk jaar op zich nam om zoo ongeveer het
geheele klassieke wereldrepertoire te spelen alsmede
het moderne en het alsnog te vervaardigen. Het
feit, dat zij in hun contract-bridge" gedoubleerd
zijn, dwingt ze thans om de troeven te tellen en
scherp téspelen.
In de laatste jaren was iedereen, die althans niet
naar den schouwburg ging om er te digereeren of
te slapen, maar om te zien, wel gedwongen om het
Nederlandsch tooneel met twee maten te meten.
Een relatieve, wanneer het stuk meer of minder
slecht was dan het onmiddellijk daaraan voorafge
gane, en een absolute, zoodra hij weer eens kans
had om zijn neus buiten de deur te steken en in het
buitenland te zien, dat wij hier niet alleen een too
neel hadden, dat ook naar de verhouding van ons
land tot andere landen beschamend was, maar dat
wij zelfs formeel van een repertoire, dat op actueel
interesse aanspraak mocht maken, verstoken
bleven.
Dat dit kijken naar het buitenland fnuikend is
voor de liefde voor het eigen tooneel, spreek ik niet
tegen. Dat er hier slechts onder voorbehoud gewaar
deerd kon worden, acht ik echter veel erger.
Men maakte zich hier druk of een voorstelling tot
de kunst of wel tot het amusement behoorde, terwijl
het meestal geen van beiden was. Men maakte zich
"druk over de publieke smaak en tracht die uit de
statistieken van het schouwburgbezoek af te leiden.
Maar sinds er (ja sinds Royaards !) geen uitgespro
ken schouwburgpubliek meer is, omdat de regen
tenfamilies al jaar en dag van den schouwburg
vervreemd zijn, terwijl de arbeider er door de ge
ringe artificieele pogingen der partijen nog geens
zins voor gewonnen is, bestaat de massa uit den
heterogenen middenstand, waarvan men niets
anders kan zeggen, dan dat zij afwisseling wil: n
kunst, n amusement, n informatie.
Informatie in dezen zin, dat op n land zonder
eigen tooneel-initiatief en zonder nationaal reper
toire de plicht rust, experimenten en nieuw reper
toire van de omliggende landen te weerspiegelen
?anti
fcHAKEL
HEIUGEWEG 11-17*AMSTEQDAM
Kleermakerij
Bi] OM verkrflgbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN
zoo goed als de provincie ter zijner tijd de première
van de hoofdstad mag verwachten. Dat nu ge
beurde hier als regel alleen wanneer een
buitenlandsche voorstelling op dergelijke wijze in op
spraak kwam, dat wo alles liebt, Karl allein nicht
hassen kann". Dat dit echter uit een oogpunt van
nieuw, oorspronkelijk tooneel lang niet altijd de
beste stukken waren, hoeft geen betoog. Evenmin
dat nieuwe stukken daarom reeds de moeite waard
zijn, integendeel. Maar een tooneel. dat geen actu
eele waarde heeft, heeft bij het ephémère leven der
vertolking geen reden van bestaan. En men heeft
eenvoudig niet het recht om jaar in jaar uit maar
weer met Ibsen of een gezapige klassieke, of zelfs
godbeter 't met Wilde of een Shaw van dertig jaar
geleden te komen! Het tooneel is geen academische
instelling en een krant van eergisteren is
waardeloozer dan het nieuws van heden, 't en ware het ook,
dat men er ons echter nog geen bevestiging van
geven kon."
Het is niet aan te nemen, dat dit alles van van
daag op morgen veranderen zal, maar het is ook
niet te ontkennen, dat de huidige constellatie van
onze tooneelwereld, ondanks of juist door de
tragicomische wijze, waarop zij tot stand kwam, andere
perspectieven opent.
Er zijn in de eerste plaats de tooneelspelers, en
daarbij heb ik niet alleen het oog op de
Amsterdamsche gezelschappen. Men heeft gejammerd
over de homogeniteit, die op zoovele plaatsen ver
stoord werd. Waartoe echter die z.g. homogene
gezelschappen ons gebracht hebben, vergeet men.
Men hoeft niet op de, trouwens uit menig oogpunt
onwelkome, geboorte van een eersterangs ster te
wrachten om niettemin met vreugde te kunnen
constateeren, dat het gros der Nederlandsche ac
teurs talent heeft, al moge door de omstandigheden,
waaronder zij speelden, voor enkelen dan ook dat
talent een geleibrief uit het verleden of een wissel
op de toekomst gebleven zijn. En dat het" tooneel
door dilettanten verdrongen zou worden, is
door niets bewezen, temeer niet, waar als men
b.v. aan den laatsten opbloei van het tooneel. onder
Verkade's ..Haghespelers" denkt het beste
juist op die ondefinieerbare marge gepresteerd
wordt, waar de z.g. dilettant in den z.g. beroeps
speler overgaat. Om dezelfde reden mag men op
dit oogenblik meer verwachten van gezelschappen.
die eens goed door elkaar geschud zijn, dan van
die, waar het publiek van te voren wist wie de
rollen zou spelen en hoe die gespeeld zouden worden.
Of de opvoering van het stuk ook werkelijk een
verrassing voor den geregelden schouwburgbezoe
ker kan blijven, of andere acteurs, dan van wie men
het verwacht, nu ook werkelijk hun kansen zullen
krijgen, is iets wat natuurlijk van de steeds in de
nevelen van den Olympus gehulde leiding afhangt.
Wat die leiding te Amsterdam betreft, mag men
echter op het moment niet vreugde constateeren,
dat Verkade althans drie jonge regisseurs naast
zich heeft, van wie men nieuw tooneel verwachten
mag, en dat men bij Saalborn vooral na het laatste
jaar niet de hoop hoeft op te geven, dat hij eens
dien inhoud vindt, waarvan hij reeds den vorm
anticipeerde.
Wat dan de zoo belangrijke factor van het reper
toire betreft, ook hier schijnt de nieuwe competitie
basis vruchten te zullen afwerpen. Juist de
informatorische taak, het actueele tooneel, is immers
belangrijk minder dan vroeger verwaarloosd, bij
de leidende Amsterdamsche gezelschappen n bij
de overigen, die hun plannen publiceerden. Het
hindert niet of wij den prachtigen Patriot" van
Xeurnann of Capek's toch altijd zeer speelbaar
R.U.B.",of de beide eerste, ietwat problematische
Feuchtwangers (?Jud Süss" en Kalkutta, 4 Mai",
dat intusschen al van '15 is al werd het later ge
publiceerd), nu jaren na date.) krijgen, als wij het dan
nu ook maar krijgen. Dat echter niets zekerder
is dan een naam en niets onzekerder dan de datum
van dien, weten wij ook maar al te wel uit het ver
leden.
Enkele data zijn echter reeds gepubliceerd, en
daarop juist kan men, zonder op de stukken zelf
vooruit te willen loopen. zijn optimisme baseeren.
Het geestig-moralistische Amphitryon IJS", van
Giraudoux, wiens Siegfried" een der weinige
artistieke successen van het seizoen w.as, dito
het sterke stuk van het Duitsche actueele en
polemische theater: Rehfisch' ..Affaire Dreyfus"/dito
het half-Nederlandsche stuk, dat het vorige jaar,
zoowel in het Fransch als in het Vlaamsch het
paradepaardje vanBelgiëwerd: Janssen's
Wonderdoktoor", dito Hasenclever's Napoleon greiftein".
waarvan de geestige en lichte kwaliteiten al uit een
studentenopvoering bekend werden, dito Molnèr's
,,Eins-zwei-drei", dat wel het noodige aan uithou
dingsvermogen en karakter van den hoofdpersoon
vergt. . . . alles stukken uit het laatste seizoen en
alles actueel, belangrijk tooiieel. Dat daarnaast de
Xederlandsche stukken een grootere kans schijnen
te krijgen, afgaande althans op de gepubliceerde
namen van van. Schendel. Timmermans,
SimonsMees (?Levensstroomingen"), Canter, Verhoog en
den katholieken schrijver Willem Nieuwenhuis, geeft
reden tot voldoening, temeer waar deze lijst ook
twee stukken telt, die reeds in den gedrukteii tc-.xt
boven het gros uitstaken: Victor van Viiesland's
j,Verloren Zoon", reeds vijf ja.ar geleden niet Georg
Kaiser's steun in Frankfurt opgevoerd, en G
erversman's ethisch-merkwaardige Bouwmeester".
Dat er verder onder de nieuwe namen niet ook nog
de noodige verrassingen zullen schuilen, régezien
de kwaliteit der litteraire adviezen, die de diverse
gezelschappen zich dit keer blijkbaar en bloc''"
aangeschaft hebben, eveneens te verwachten....
* *
*
Zoo staat ons tooneel, aangekomen op het vrij
wel absolute laagtepunt. wellicht voor een mede
door omstandigheden geforceerde verbetering. En
misschien kan dan ook de ernstige tooneelliefhebber.
die zich in de zaak van ons tooneel zoo dikwijls
naar de tafel van het Openbaar Ministerie gedre
ven voelt, zich weer komen te scharen aan die
zijde, waar hij naar rechte thuis hoort en zou
icilten hooren: die van de verdediging. Pro deo.
J. B. BENNER & ZOON |
PTANOHANnFT GEVE8TIGD 1881 ?
rlf\LV\jnt\LVLJLjl-l HOFLEVEEANC1EK8 ?
HAAG 97 NOORDEINDE |
? DEN
?«i
NOG EKKELE DflCEH
Een goede Advertentie
*? Buitengewoon geslaagd is deze advertentie
van ..De Bijenkorf." Eerstens al door den cirkel
vorm, die haar terstond in 't oog springen doet.
Maar bovenal
omdat ze zoo
uitnemend de
atmosfeer van
een opruiming
uitdrukt. Door
het schots en
scheef dooreen
werpen der
woorden wer
den een onrust
en een romme
ligheid verkre
gen die men in
een ..gewone"
advertentie
zou moeten afkeuren, maar die hier juist
ophun plaats zijn. omdat ze zoo volkomen de
roezemoes van zoo'n coupon-restantendag weergeven.
Een zwak punt is de onduidelijke leesbaarheid.
van den firmanaam. Maar dit euvel wordt wat
minder schadelijk nu men het overige tegen wil
en dank lezen moet en daarbij vanzelf ook den
naam ontcijferen gaat. W. M.
Kon. Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER 6 Co.
?????? DEN HAAG *?*??*
AMSTERDAM - ARNHEM
Bewaarplaatsen voor Inboedels