Historisch Archief 1877-1940
i»?
L'C*
Louis Saalborn
K. V. Het Nederlandsen Tooneel :
Shakespeare's ,,Ijiefde's I>ief en
leed".
SAALBOKN heeft geen aanloop willen ge
bruiken en is het seizoen met een ,,daad". met
een (gelijk dat bij deze plechtige gelegenheden heet)
,,ten tooneele gebracht" stuk begonnen: Sha
kespeare als peet aan de wieg der herboren Ko
ninklijke. Dat is verheugend, als geste, verheugen
der nog was de vertooning, als geheel. Jammer
is het alleen, dat naam en traditie blijkbaar zwaar
der wogen dan de keuze zelf. Dat Saalborn, andere
tradities voortzettend en Shakespeare, in het
bizonder de blijspelen, gevend in een cyclisch
verband, daarbij het recht der volledigheid kan
doen gelden door ook naar ongewone" stukken te
grijpen, spreekt vanzelf. Dat hij echter dan ook
voor ondankbare opgaven komt te staan, waaraan
een zuivere, zorgvuldige opvoering niets veranderen
kan, eveneens. Er zijn in het Pantheon van Sha
kespeare nog voldoende stukken, die opnieuw
ontdekt of verrassend geënsceneerd zouden kunnen
worden. Ten eerste echter kan ,,Love's Labour's
Lost" toch alleen voor litterair-historisch geïnte
resseerden een ontdekking zijn, en niet voor het
schouwburgbezoekend publiek, dat elk stuk af
zonderlijk wil waardeeren, er de noodzaak, de
absolute" waarde van wil zien. Ten tweede heeft
Saalborn's opvoering, goed, doch niet al te diep
en op sterkere hulp van de text berekend, vooral
in de bijrollen niet naar voren gebracht wat er dan
nog aan te ontdekken was (en een als tegengif der
verveling vlug doorgespeelde voorstelling kon dat
dan ook wellicht niet). En ten derde komt zij, als
voorstudie van Veel Leven om Niets", in omge
keerde volgorde en met verzwakkende verge
lijkingen, waaraan zelfs de warme kleur, de groo
tere soberheid en eenheid van regie in deze jongste
voorstelling niets veranderen kan. Zoo bleef het
tenslotte een in strikten zin artistiek", n.l. aca
demisch succes: love's labour's lost. Of het publiek,
grillig, wreed en veeleischend als een kind, hiervoor
omi'i. ... a twelvemonth and a day, that's too
E Q P 17 A U 17* GT TIGT
SJr JtLA.ilJtL S JLIJtL.
Opgevoerd door de K. V. i
long for a play", zegt de zeer reëele spotter Biron
aan het slot.
Men moet wel door dik en dun niet Shakespeare
willen gaan, om deze ,,fantasie van een school
jongen" (het woord is uit de altijd nog onover
troffen Shakespeare-studies van Coleridge) naast
het parallel-loopende ..Veel Leven om Xiets" en
den Midzomernachtsdroom" te durven zetten.
liet is Shakespeare. ... in stramien. Dezelfde
groepen van verliefden, dezelfde mengeling van
geest en wijsheid, in edelen zoowel als narren.
Almenschelijke gedachten wijzen reeds
den weg naar latere grootheid: aan het
begin de afkeer des ijdelen, die het hof
van Navarre op bevel van een niet al te
genialen koning (bovendien ,,krolsch als
een Maartsche kater") in peripathetische
beschouwingen doet treden; dan echter
op zij n beurt de afkeer voor deze valsche
ongekunsteldheid, die aan het slot zelfs,
geniaal ingevoegd, de schaduw van het
drama over een klucht doet vallen. Doch
wat zich hier tusschen voegt, is
gelegenheidsballet, dat als schema voor het
blijspel eerst door Molière geperfectioneerd
zou worden, schoolsch en schematisch,
met het starre barok der woordspelingen,
waar Shakespeare's hang naar geleerheid
verdiende, zichzelf ten derden male in
den spiegel der narren te zien, inplaats
van als een onvrije geest, stijf in brokaat,
deze op de maat eener al te hoofsche
menuet geschreven scènes door te dansen.
liet welgevallen aan den goedkoopsten
vorm van humor, dien van het woord
en zijn uiterlijken klank, overheerscht
hier de onvoldragen genialiteit der han
deling, schraal in haar fabel, de eenige
Dramatische Kroniek
Teekeningen voor de Groene Am,
Marie Hamel
Jacqueline
trouwens in het geheele
peare's eigen vinding is.
John Gobeau
werk, die van
ShakesOntwikkeld wordt
hier niets, deze edelen en edelvrouwen werken niet
op elkaar in, de ruimere vlucht, die Biron's ge
dachten nemen (het geliefde autobiografische
karakter van Shakespeare, de latere Benedikt),
stuit af op de onpersoonlijkheid der prinsessen, eer
..belachelijke hoofsche juffers" dan de
Shakespeariaansche vrouwengestalten, die in hun mengeling
van supérieuren spot en weeke menschelijkheid
Heine tot verrukking dreven. De narren, dolend in
groepen door het spel als later, door zooveel
meesterlijker bestier geleid, door het Ardennenwoud,
zijn vaak ..te zonderling om zonderling te zijn",
het zijn de weliswaar reeds latere narren van
Shakespeare, doch. ... in training. In het laatste
en langste bedrijf met de edelen eindelijk vermengd,
bedrijven zij de zotternijen van een middeleeuwsch
wagenspel, dat echter aan charme en verborgen
wijsheid bij dat uit den Midzomernachtsdroom"
niet halen kan. Wij blijven in een dwaze, maar niet
in een fantastisch-geniale wereld, Shakespeare zelf,
als altijd ethisch sterk, gooit dan ook bijna baloorig
dit panopticum weer op slot, met de dreiging van
den dood over zoozeer op de spits gedreven spel.
Om tenslotte toch een gave zin aan dit ongelijk en
halfslachtig spel te geven, zijn sommige commen
tatoren, Tieck in het bizonder, in hun verdediging
van Shakesperiaansche ethiek zelfs zoo ver gegaan,
dat zij in de woorden, waarmee Kosaline Biron's
ephemère liefde afwijst: de ,,zieken en gekken", die
l.