Historisch Archief 1877-1940
S.
\\*
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 SEPTEMBER 1930
DE WITTE" IMEISFOilT
Ook Uw Hotel en Restaurant
PRACHTVOL TERRAS
Steeds levende forellen kreeft caviar, enz.
Fantasie van een
blijde wereld
door Herman Middendorp
ERBEELDINGEN, waarin ons een gehoonere
V wereld wordt voorgetooverd, dan die, waarin
men leeft, zijn ten allen tijde op schrift gebracht.
Sommige hebben een sociale bedoeling en geven
de middelen aan, waardoor men tot een samen
leving van meer vreugde en geluk zou kunnen
komen, in andere aanvaardt de fantasie van den
schrijver rechtstreeks het beloofde land. Sommige
auteurs leggen den nadruk op de wijziging van
zekere economische factoren, andere beschouwen
de ethica als primair en stellen den mensch boven
de omstandigheden. Maar allen zijn het er over
eens, dat de menschen anders moeten worden,
wil men tot een meer ideale samenleving komen.
Zij wier fantasie een toekomstwereld van geluk
heeft aangenomen, hebben dan ook altijd ver
ondersteld, dat de mensch in aanleg goed is, maar
dat veel latente goedheid van menschen verborgen
bleef in den tijd, waarin zij leefden.
En dat kan ook wel niet anders. Een goede
samenleving kan alleen bereikt worden door
goede menschen. Nu is dat begrip ,,goed" wel
rekbaar en vaag doordat het zoo gecompliceerd
en zoo vlottend is. Wat voor den een goed is,
kan voor den ander verkeerd zijn, terwijl beiden
uitgaan van premissen, die men eerbiedigen moet.
Ook verandert het begrip goed" met de tijden.
Wie honderd jaar geleden een utopia geschreven
had, zou daarin de volstrekte onderworpenheid
van de vrouw aan den man als de natuurlijkste
zaak van de wereld voorgesteld hebben. Wie dat
nu zou doen, kon verwachten, dat menigeen voor
zijn geluksstaat zou passen, en het zouden niet
slechts vrouwen zijn.
Om kort te gaan: wie den heilstaat beschrijft,
zij het in verbeelding, moet subjectief te werk
gaan. Hij moet het bijzondere aanvaarden en het
algemeene uitsluiten, eenvoudig, omdat hij dat
algemeene niet kent en er slechts reflexen van
kan zien, die weerspiegelen in het geestesleven
van den tijd, waarin hij leeft.
* *
*
Het boek dat voor mij ligt 1) is ook een utopia,
al is het er een in beperkten zin. Wil men een
oogenblik de vergelijking met groote maatschap
pelijke verbeeldingen als het werk van Thomas
More, dan vallen dadelijk twee verschillen in het
oog. In de eerste plaats is het werk van Jan van
Epen een episch verhaal, dat uit den aard van de
zaak slechts een zeer klein gedeelte van de maat
schappelijke verhoudingen kan beschrijven, zonder
dat het de lijnen aangeeft, die een wereld iets
groots, al is het een stip in het heelal gelukkig
zouden kunnen maken. In de tweede plaats verlegt
de auteur zijn schepping niet naar een verre
toekomst, niet eens naar een toekomst in de
nabijheid; hij plaatst zijn utopie in het heden.
Hij beschrijft een mensch, die onbevredigd leeft
in de maatschappij zijner medemenschen en het nu
op een andere manier probeert. Met nauwkeuriger
aangeven van de feiten: een dokter, directeur
van een sanatorium, raakt door de omstandig
heden achterop en wordt bedrogen in zijn ver
wachtingen, dat vrienden hem wel zullen helpen.
Hij is een man van de daad. Hij verkoopt zijn
bezitting en trekt er op uit met een woonwagen
met een motor er voor. In de buurt van Apeldoorn
VAM HELLES
TABAK
IS
Het Tijdperk der Vliegongevallen
\ Teekening voor 3,de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
Omlaag gestort
komt hij terecht in een woonwagenkamp. Hij is
de vliegende dokter" geworden, die in eenmini
mum van tijd hot wantrouwen en de tegenwerking
opwekt van alles wat autoriteit is, maar het ver
trouwen en de sympathie van patiënten, die door
behoorlijk gevestigde dokters zijn opgegeven. In
het woonwagenkamp sticht hij, wel Keer tijdelijk,
een kolonie. Hij wordt er de groote man, de com
mandant, die door zijn nobele principes de lagere
hartstochten van het zigeunervolk weet te
beheerschen. Maar niet alleen daardoor: er is een
Apeldoornsche freule, die geld te veel en liefde te
weinig heeft, en die zonder dat de goede dokter
haar het tweede hoeft te bewijzen, een deel van
het eerste tot zijn beschikking stelt, om de be
woners van het kamp er van te overtuigen, dat hij
de fideelste kerel van de wereld is. En meer dan
dat: zij stelt hem in staat, haar voorvaderlijk
kasteel te hervormen in een kinder-ziokenhuis,
waar dokter Fi'its op een nieuwen, en steviger),
basis zijn idealistische levensbeschouwing kan
voortzetten.
* *
*
Men ziet dat alles hier van toevalligheden aan
elkaar hangt. Toch zijn deze ln;>vall.igheden dooi
den schrijver volstrekt niet als zoodanig in hot
licht gesteld; do auteur laat het veeleer zóó
voorkomen alsof het uitsluitend dokter Krits is, die
met zijn edele beginselen deze microscopische
Makelaar J, D. R.Nienaber
-? U i* a» *u m
GRATIS TOez. maand: WONINGGIDS
hervormingen tot stand brengt, terwijl de om
standigheden, vooral de financiëele, eigenlijk geen
rol spelen. In algemeen-socialen zin heeft het boek
dan ook geen waarde. Als dokter Prits met zijn
wagen links in plaats van. rechts was gereden,
zouden er heel andere dingen gebeurd zijn. Daar
mee stort het kaartenhuis in elkaar.
Toch heeft dit posthumc werk van Jan van
Epen waarde. li'et is fiisch en levendig geschreven,
en het is geestig.
Cor v. d. I-ugt Melsert schreef voor het boek
een. korte inleiding, waarin hij er op sympathieke
wijze aan herinnert, hoc deze kunstenaar, voor
wien het leven hard en meedoogenloos was, niet
ophield, dat leven lief te hebben en in zijn werk
van die liefde te getuigen.
1) Jan van Epen, Durf te lachen. Van DishoecJc.
HOOFIEN'S ROOMBOTER
WORDT SPECIAAL BEREID
r,
r