Historisch Archief 1877-1940
Radio en Grammofoon
Nieuws in de grammofoonfabrieatie
door Lou Lichtveld
W;MSilÊSMMMii!i:iii9§^^^^^ff!X ??
4
Li
M*'
ge'
HET gebruik van grammofoonplaten voor
filmbegeleiding heeft aan de fabricatie van
platen en weergave-apparaten geheel nieuwe
eischen gesteld. De practijk wees immers reeds
spoedig uit, dat de gewone platen tal van nadeelen
halden voor een absoluut-synchrone begeleiding.
Ze waren te kort van duur, bij eenige slijtage kon
de naald al te gemakkelijk van de eene groeve in
de andere overspringen, kleine schommmelingen
vooral in de begin- en eind-snelheid waren onver
mijdelijk, en door dit alles werd de volkomen
gelijktijdigheid onherroepelijk verstoord.
Nu is juist ons waarnemingsvermogen voor de
gelijktijdigheid van onderling afhankelijke
gezichtsen geluidsbeelden zeer groot. Proeven met de
klankfilm hebben aangetoond, dat verschillen
van n twintigste seconde reeds vrij algemeen
worden waargenomen; vooral bij de projectie van
sprekers en zangers. En men is reeds tot de con
clusie gekomen, dat ons waarnemingsvermogen
in dit opzicht verscherpt naarmate beeld en klank
in grootte en volume toenemen. Een close-up
eischt nauwkeuriger gelijktijdigheid dan de opname
van een volle straat bijvoorbeeld.
Waar nu de normale toeschouwer zoo fijnge
voelig bleek te zijn, werd het een eerste vereischte
om den duur van een grammofonische reproductie
waarmede men het tot nog toe nooit al te nauw
nam, zoo nauwkeurig mogelijk te regelen. Daartoe
?werden n in de platen, n in de speel-apparaten
belangrijke verbeteringen aangebracht, die met
verloop van enkele jaren' stellig wel algemeen
zullen worden toegepast.
'k^
zn <
?tm
CO
vh
Ly
KJ
i
eei
do
ov
te
Br
na
on.
ge1
Ze.
voi
OBG
res
h
to
Grammofoon voor synchrone filmbegeleiding
De motor, die zorgen moet voor een uiterst
gelijkmatige draaibeweging van de plaat, is
thans voorzien van een heel speciaal relais, dat
bij de Duitsche fabrikanten Kurzzeitrelais"
heet, en waardoor de motor onmiddellijk op volle
snelheid wordt gebracht. Bovendien is het
draaibord van de grammofoon niet rechtstreeks door
kamwielen of een drijfriem aan den motor gekoppeld,
maar heeft men door een ingenieuze inrichting
veeren tusschen de koppeling aangebracht, waar
door kleine schokjes, versnellingen of vertragingen
van den motor direct worden geneutraliseerd.
Hetzelfde relais dat zorgt voor een onmiddellijke
maximum-snelheid, zorgt ook voor onmiddellijk
stoppen wanneer de stroom wordt afgebroken.
Heeft men nu twee van deze apparaten naast
elkaar, dan is, wat het drijfwerk betreft, een
nauwkeurig-gelijkmatige beweging wel gewaar
borgd.
Om nu den speelduur van de platen te vergrooten,
is men er toe gekomen ze meer dan half zoo lang
zaam te laten loopen. Terwijl het normale toerental
vroeger 76 of 80 per minuut was, laat men de
plaat tegenwoordig niet meer dan 33^ onwente
ling in de minuut maken. Daardoor duurt een plaat
van normale grootte reeds meer dan eens zoo lang.
Om ook in staat te zijn nog steeds platen volgens
het oude procédéte spelen, bouwt men de appa
raten zóó, dat ze door een kleine omzetting zoowel
?op 33^ als op 7(5 (of 80) omwentelingen kunnen
loopen.
Nieuwe veer-koppeling tus
schen motor en draaischijf
Aan deze verlangzaminèheeft men begrijpelijker
wijze de voorkeur gegeven boven het vergrooten
der toch al zoo moeilijk hanteerbare platen.
Bovendien zou bij een ite groote diameter de
groevenlijn zulk een flauwe golving hebben, dat
de klank er in vele opzichten (en niet het minst
in sterkte !) door zou worden geschaad. De ver
traagde beweging maakt, dat de golfjes nu dichter
bij elkaar liggen, wat eensdeels mogelijk is dooi
de krachtigere en scherpere electrische opname,
en anderdeels ook het beste is bij een vergroote
diameter.
Ben zeer groote verbetering is deze: dat men
de naald niet meer in spiraalgroeven van buiten
naar binnen, maar van binnen naar buiten laat
loopen. Bij het begin van de plaat staat de naald
dus het dichtst bij het middelpunt. Er zijn hiervoor
twee redenen.
Eerstens is het
directe beginpunt
van de plaat daar
door gemakkelij
ker aan te geven,
hetgeen natuurlijk
hoognoodig is, wil
men absoluut syn
chroon wezen. En
tweedens komt dit
de klank zeer ten
goede. Immers de
punt van een gram
mofoon-naald is bij
den aanvang aan
merkelijk dunner
dan na gebruik.
Nu is de weg van een trilling van hooge frequen
tie in een der binnenste spiralen van de plaat
zeer veel kleiner dan in een der buitenste.
Om die minieme golfweg nauwkeurig te kunnen
volgen moet men dus een zeer veel dunnere naald
hebben, dan om de ruimere zijwegen van de buiten
ste spiralen te kunnen volgen. De nieuwe regel
is logisch: de scherpste naaldpunt krijgt de fijnste
groefjes te volgen, de afgesleten naaldpunt de
grovere. Het kan alleen maar verbazen dat men
aan zoo iets eenvoudigs niet eerder heeft gedacht.
Dit alles is van des te meer nut, omdat heel erg
dunne naalden ook niet bruikbaar zijn, daar deze
door hun lichte bouw bij het opnemen van hooge
frequenties zelf resonanstrillingen voortbrengen.
Daarom zijn de zoogenaamde harde" naalden
bijna altijd beter.
Reeds sedert 1920 bestaat er een heele reeks
Tri-Ergon patenten welke betrekking hebben op
de fabricatie van grammofoonplaten. Hun groot
ste beteekenis is: dat de klankfilm, die zooveel
nauwkeuriger en directer de geluiden noteert dan
welk ander middel ook, als intermediair wordt
gebruikt tusschen de klankopname en de grammo
fonische weergave.
In het kort gezegd: men neemt een klankfi m op,
en maakt aan de hand daarvan een grammofoon
plaat. Of met andere woorden maakt men het geluid
eerst zichtbaar," en daarna pas hoorbaar. Men
heeft daarbij een tusschenstation tusschen de
ouderwetsche (?gewone") grammofoon en de
fümgrammofoon (die films inplaats van platen
gebruikt) willen scheppen. En wel omdat, volgens
het zeggen van Engl, een der Tii-Ergon-manneii,
esn zoo eenvoudig, verbreid en doeltreffend appa
raat als de grammofoon het zoowel uit technisch
als uit commercieel oogpunt aanlokkelijk maakt
om de oude vormen en liet oude systeem der platen
zoo lang mogelijk te handhaven.
Het voornaamste werk is voorloopig de platen
zelf te verbeteren.
Belangrijke winsten kan men boeken, zoo gauw
men een opname en weergave tot .stand kan bren
gen, waarbij alle eifïen tri lingen van materiaal
en apparaten uitgeschakeld zijn. Dit is bij een
fotomechanische notatie natuurlijk veel meer het
SPREEKZAAL
Den Heer M. C. M. de Groot
De consquentie, welke U uit mijn artikel over
de Suikerwet wenscht te trekken is niet de mijne.
Sparen is niet het tegenstelde van verkwisten,
maar van uitgeven.
Verkwisten, d.i. uitgeven om te vernietigen,
is zeker verwerpelijk; maar uitgeven om te ge
bruiken is economisch juist en de plicht van elk
individu en elk bedrijf.
In de tijden zooals wij thans beleven is het de
plicht om het inkomen uit te geven en niet om het
op te potten of te reserveeren zooals het in de
plechtige terminologie van balansopmakers heet.
Men versta mij wel, in tijden waarin er tekort aan
arbeid is, zooals wij thans doormaken. Want juist
als productiemiddel' dient het kapitaal (het
overgespaarde inkomen) niet aan de circulatie t.e worden
onttrokken.
FLORIS VOS
Protesteeren
In uw nummer 2779 van 6 dezer heeft Melis
Stoke op pagina 18 ons wel heel veel eer aange
daan door den heer Kraak Steenmann een ver
tegenwoordiger van den B.B.N, te noemen. Nu
er toch van protesteeren sprake is, zouden wij wel
mee willen protestoeren. De lieer Kraak Steemann
is n.l. in het geheel niet bij onzen Bond werkzaam.
geval dan bij welke andere ook. Dan is de moeilijk
heid echter alleen: te zorgen dat bij de verandering
van de fotografische opteekening in een
grammofonische alle détails van de eerste worden over
gebracht in de tweede.
Men meent dit nu te kunnen doen, door middel
der klankfilm en een foto-electrisch orgaan
wisselstroomen op te wekken, die, versterkt,
langs electromagnetischen weg een naald de
wasplaat kunnen doen graveeren. De nauwkeurig
heid is hierbij nog grooter dan bij de gewone
electrische opname, en men heeft bovendien het
voordeel met n film meer dan n wasplaat te
kunnen maken. Practisch is er van slijtage van
het origineel dan geen sprake meer.
Door de buitengewone gevoeligheid van de
foto-electrische cel kan men nu tevens platen ma
ken waarop zelfs frequenties van 10.000 Hertz
genoteerd kunnen worden.
Intusschen kan ik, ondanks alle optimisme van
de geniale uitvinders van dit nieuwe procédé, de
gedachte toch niet van mij afzetten, dat een der
gelijke methode alleen waarde heeft als tijdelijk
overgangsmiddel. De toekomst behoort niet aan
de brooze en onhandige schellak-plaat, zelfs niet
aan de nieuwe onbreekbare en opvouwbare discus,
maar aan de grammofoon-film, die stellig populair
zal worden, zoodra de electrische apparaten geheel
en al de andere verdrongen hebben. Wat geen tien
jaar meer duurt.
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam*
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Modarne schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographlca
-.