Historisch Archief 1877-1940
f
Wijjo ? 'i 'f r,Ta»T5^"'
Toegepaste kinderzielkunde
door Melis Stoke
Teekeningen voor de Groene Amsterdammer" door E. Harmsen van Beek
MATHJLDE snelde mij reeds in de vestibule
tegemoet. Zijj scheen zeer ontdaan, en riep:
, de
kinderen zijn
ziek . . . ."
Wathebben ze... ?"
Mathilde
duidde op de
scherven van
de gangspie
gel en een
hoop
ders
de kinderen zijn ziek...,
E-C,
15**
'S
spaanwelke
tesamen,nog
dien morgen,
een deel van
de monumentale trapleuning hadden gevormd.
De arme stakkerdjes ging zij voort
IK maakten een gewéld als een oordeel. Ze zijn nog
' niet heel smaal beter, luister maar . .. ."
Van de bovenétage drong een ontzettend rumoer
tot mij door. Tromgeroffel werd afgewisseld door
schelle kreten en trompetsignalen, begeleid door
doffe bonzen en gekletter van brekend glaswerk.
En plotseling renden de kinderen de trap af, in
hun indianencostuums, en zwaaiend met knodsen.
Stil .... stil maar, arme jongens, de dokter
komt dadelijk ...." riep Mathilde bezwerend,
maar zonder eenig resultaat want juist trof een
knodslag de ganglantaarn die kletterend naar
beneden kwam, en een andere den gangmuur
waaruit een groot stuk verf en kalk op de trap
treden plofte.
De dokter riep ik verontwaardigd haal
de politie .... de brandweer, alles wat je wilt,
maar niet den dokter .... Naar bed vlegels .... !"'
Ik wil niet zeggen dat ik prestige over de kinderen
heb, maar in momenten van opwinding kan ik een
stemgeluid en gebarentaal produceeren die nooit
hun invloed missen.
Na tien minuten was alles rustig. In de studeer
kamer vond ik Mathilde, die mij verwijtend aan
keek.
Het is een schande zeide ze zooals je die
stumperdjes durft te bruskeeien . . . ."
Hier moet het verhaal worden onderbroken met
de mededeeling dat Mathilde zich den laatsten tijd
heeft toegelegd op toegepaste zielkunde, en in het
bijzonder eene groote vereering heeft opgevat voor
de werken van den zielkundige G. C. Ferrari uit
Bologna. Deze geleerde betoogt o.a. in de jongste
nummers van het Zeitschrift fuer Angewandte
Psychologie" de verschillende uitingen van jeugdige
baldadigheid, bijvoorbeeld het kapotgooien van
lantarens etc., en zegt, dat de rechters behooren te
weten, dat de kinderen daarvoor evenmin gestraft
moeten worden, als een borstlijder voor zijn
hoesten, enzoovoort.
Deze en dergelijke wetenschappelijke publicaties
hebben grooten invloed op het leekenpubliek, en
met de korte onthulling omtrent ons huiselijk
leven bedoel ik niet anders dan eene toelichting tot
(die stelling. Want weinigen zijn er voldoende van
doordrongen dat eene geweldige omwenteling zich
in het opvoedingswezen bezig is te voltrekken. De
Tucht-unie, eene vereeniging welke zich de be
strijding van de excessen van zoogenaamde open
bare baldadigheid ten doel stelt, blijkt door de
jongste wetenschappelijke onderzoekingen geba
seerd te zijn op een onzedelijke doelstelling, en
erger dan dat, ze is niet meer of minder dan eene
organisatie welke in strijd is niet de Nederlandsche
wetgeving door, in het openbaar nog wel, en daar
toe onbevoegd, de geneeskunde te beoefenen.
Onze
stumperdjes.
Onze zieke stumperdjes, die auto's bekrassen,
paarden aan het schrikken maken, voorbijgangers
met modder ^
en steenen
gooien en win
kelruiten aan
scherven
slaan, zijn niet
anders dan
patientjes,
slachtoffers
van de gooi-^
kras- en smijt- *
ziekte welke
als zoodanig
tot dusverre
door de wetenschap onvoldoende erkend is.
Door het licht dat Professor Ferrari ontstoken
heeft zullen in dit alles spoedig heilzame veran
deringen intreden en ik ben er fier op te weten,
dat Mathilde, als eene van zijne eerste volgelingen
in Nederland, tot de practische toepassing van zijne
denkbeelden is overgegaan.
Helaas echter staat de zoogenaamde officieele
wetenschap wantrouwig en zelfs afkeerig tegenover
de nieuwste onderzoekingen. Wij hebben reeds de
droevige resultaten daarvan ondervonden.
Dezer dagen verzochten wij onzen kinderdokter
ten spoedigste te komen voor een acute ziekte van
ons zoontje.
Wat zijn de verschijnselen ....?" vroeg de
geneesheer door de telefoon. Wij zetten hem uit
een dat het arme
jongetje een
bord vol pap dat
hij niet lustte in
het gezicht van
de juffrouw had
geworpen dat hij
vervolgens met
een stoel de
hanglamp had
neergeslagen en
tenslotte een
begin van brand
had gesticht in
de bijkeuken.
U zult het niet willen gelooven, maar de dokter
heeft het niet de moeite waard gevonden om te
komen kijken.
Wij zijn vervuld van schaamte en ergernis
wanneer wij dagelijks in de couranten lezen moeten
dat jonge patientjes door de politie ruw worden
bejegend wegens het in brand steken van hooi
bergen of het doen derailleeren van treinen. En
het feit dat het in een beschaafd land als het onze
mogelijk is dat zoogenaamde kinderrechters, dus
in wezen juristen die niets van de medische weten
schap afweten, zonder schaamte optreden als
zielkundig'fn, dus als het ware onder de oogen van
de regeering polikliniek houden zonder daartoe
bevoegd te zijn, hindert ons meer dan wij kunnen
zeggen.
Nog zeer onlangs werd mijne Mathilde het
slachtoffer van
een paar zieke,
wellicht reeds
herstellende
jongetjes. Zij
hielden haar
op straat
staande met de
vraag of zij
kracht in hare
handen had.
en, zoo ja. of
zij dan wilde
probeeren een
bepaalde, d
ooideze stumperdjes aangewezen winkeldeur te ope
nen. Mathilde opende de winkeldeur, doch de
jongetjes snelden weg zoo haastig ze konden,
zoodat mijne wouw een eigenaardig figuur sloeg
tegenover het winkelpersoneel.
De patientjes riepen van een afstand dat die
mevrouw d'; winkel had opengemaakt en gaven,
een beyin van brand
eze st}imperdje$ verzochten Mathilde
een finkeldew te openen
VOETLICHTJES
somethlng rotten....
(a") Nu met Bottber's opvoering van
Stempelferiïder" het pièee / these" in verscherpten vcjrrn
weer opgeld doet en andere stukken van het
Duitsche Zeittheater" in dit seizoen ook hier
te wachten zijn, mag wellicht de aandacht gevraagd
worden voor het merkwaardigste dezer t
ndenzstukken: Karl Maria Finkelnburg's Amnestie",
dat met Zyankali" en Piscator's ,,§218" tot de
grootste, propagandistische successen van het
afgeloopen tooneelseizoen in Duitschland behoorde.
De première viel begin 1930, in Juni speelden
reeds 31 verschillende schouwburgen het tegelijker
tijd, rondreizende troepen, voor wie dit stuk vaak
het eenige repertoire vormde, buiten beschouwing;
gelaten. 100 en meer opvoeringen waren reeds
toen geen zeldzaamheid en de series" worden
hervat.
Kort na Wassermann's Pall Maurizius",
Plattner's tendenzboeken en Lampel's stukken be
toogde dit opnieuw, eenvoudiger doch daardoor
wellicht overtuigender, de reformatie van den,
humanitaire pogingen ten spijt, nog steeds op
vergelding gebaseerden Strafrollzug". Het merk
waardige is, dat dit pleidooi gehouden werd door. .
de hoogste gevangenisautoriteit in het Duitsche:
rijk, de man die meer dan 30 jaar onder het oude
en nieuwe regime de Duitsche gevangenissen
beheerde, Geheimer Begierungsrat" en
Vortragender Rat" bij den Keizer was. Volgens zijn
zeggen schreef hij dit stuk vóór den oorlog, onder
het oude regime. Doch ook onder het nieuwe regime
wachtte hij tot eenige maanden voor zijn wettelijke
pensioneering voor hij dit stuk (het eenige dat hij
schreef en dat geenszins origineel of meesterlijk
van bouw is) aan de jongerengroep der Berlijnsche
,, Volksbühne'', onder zijn vollen naam, ter
opvoeringgaf. Daarbij is dit stuk bewust revolutionair ge
steld, de gevangenen en hun opstandige vrouwen
als ,,menschen" contra de duivelen van Militar
und Behörden." In den zwakken, bureaucratischen
Regierungsrat", die na het oproer op
regeeringsbevel de beloofde amnestie niet kan toestaan,
(alleen zullen er op de binnenpaats, a la Daumier
-van Gogh, eenige boomen geplant worden !)
teekende hij een ironische zelfcaricatuur. De sym
pathie voor den ideëel-revolutionairen jongen gees
telijke, die daardoor het geloof in het moeilijke
ambt verliest en de toga afwerpt, de hoonende
spot van. het zwarte kruis aan den wand, de op
ruiende taal der dialogen worden in verschillende
opvoeringen nog aangedikt. Zoo vulde een zeer
moderne opvoering in Würzburg de entr'acten
met bittere gevangenis-pantomimen achter de
tralies, elders werd Oscar Wilde's Ballad of
Reading Goal" gereciteerd, bij een modelopvoering
in Altona, die ik bijwoonde, moesten
demoiistreerende personen van de galerij verwijderd
wolden. Het stuk ontketende een ook voor het
politieke tooneel uitermate interessant debat
tusschen Arnold Bronnen in den ,,Lokalanzeiger"
(contra-Finkelnburg) en Thomas Mann in Die
Justiz" (pro).
Het stuk heeft een merkwaardig pendant in
het door den Amerikaanschcn acteur JohnWexley
geschreven ..Last Mile," dat algemeen met het
(ook hier uitvoerig besproken) negerstuk Green
Pastures" als het artistiek-grootste succes van
het New Yorksche tooneel der laatste jaren
beschouwd wordt. Het behandelt op moordende
wijze de laatste uren van een ter dood veroor
deelde in de bekende cel, en het wordt thans,
niet door de critici, doch door de politici aangewend
als een der overtuigendste argumenten om de
afschaffing van de doodstraf bij het Congres te
bepleiten. Beide stukken zijn niet toegespitst op
plaatselijke toestanden. Finkelnburg verklaarde
zelf in zijn voorrede: Das Stück könnte seinen
Grundprinzipien nach in allen Kulturstaaten
gpielen". Het wordt thans opgevoerd in Engeland,
Spanje, Finland en Rusland.
door deze uiting, ten duidelijkste blijk dat zij
inderdaad ziek waren.
Het feit nu, dat de winkeljuffrouw, na eene
aanvankelijke verdenking van samenspanning ten
opzichte van mijne vrouw, hoofdschuddend tot
Mathilde zeide dat de betrokken knapen kwa
jongens waren zal u, even duidelijk als het zulks
ons deed. demonstreeren hoe weinig de denk
beelden van den heer Ferrari nog zijn doorge
drongen tot hut Xederlandsche publiek.
r
ff
r