Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 SEPTEMBER 1930
No. 2781
Huiszoekingen
door Melis Stoke
Teekeningen voor de Groene Amsterdammer" door E. Harmsen van Beek
IK durf met de hand op het hart vei-kïa-en
dat ik nog nooit van mijn leven overlast
heb ondervonden van de Hongaarsche commu
nisten. Maar dezer c"agen heb ik ze toch leeien
verfoeien.
Dat ging als volgt:
Mijne Mathilde zat rustig een courant te lezen
toen ze, plot
seling, een
kreet van
verrassing
slaakte.
Ziehier
bij eene huiszoeking
riep ze
met triomf
en verwijt in
de oogen. . .
nu zie je
het zelf.. .!"
Ik las het
toegestoken blad en leerde dat de Hongaarsche
politie, bij eene huiszoeking in de woning van
de communistenleidster Emmy Fink ta Boeda
pest, niet minder dan vijftig costuums, drie en
vijftig paar schoenen, vier bontmantels en acht
tien hoeden had aangetroffen.
,,'t Is toch bar...." waagde ik, wantrouwig.
. .. . Ja, en dat nog wel voor een communiste. . "
viel Mathilde mij gretig bij. Toen ontstond eene
lange, pijnlijke stilte, gedurende welke de ver
denking bij mij begon te ontstaan dat in Mathilde
eene plotselinge sympathie voor de communistische
beginselen en derzelver practische toepassing,
aan het groeien was.
Vruchteloos trachtte ik mij te verdiepen in d
beraadslagingen van do Arnhemsche Synode en het
vraagstuk in hoeverre de commercieele leiding der
cantines bij het geestelijk deel van het werk der
drooglegging van de Zuiderzee behoort te
competeeren onder de kerk.... Hoe boeiend het vraag
stuk ook was, het vermocht mij niet in beslag te
nemen, want in de stilte voelde ik het broeien
van den geest van Moscou.
Helaas. ... ik had niet misgerekend. Een lang
durige studie van de werkwijze der Sovjetleiders
heeft mij geleerd dat zij de geraffineerdste wegen
kiezen om in burgerlijke gemeenschappen gevoelens
van ontevredenheid en verzet te kweeken. Tot
dusverre was ik er in geslaagd al hunne lokkende
leuzen in de
oogen mijner
Mathilde te ont
zenuwen
maar ik voelde
het. ... ik wist
het dat
thans de geest
van Lenin mijn
huiselijk bol
werk had ver
overd en bin
nengedrongen was in de rust van mijne woning.
Nog steeds zeide Mathilde niets
Nog steeds zeide Mathilde niets, en wellicht
ware het beter geweest indien ook ik had gezwegen,
maar zoo ben ik nu eenmaal opeens kon ik
mij niet weerhouden van de opmerking:
,,..Voel je nu niet dat dit een
propagandaKunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam*
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Modarne schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographlca
kleine spaarders en kapitalisten
bericht is....? Begrijp je nu niet dat Moscou
op deze manier tracht millioenen tevreden, rustige
huisvrouwen op te stoken. . ? Ik voor mij zou niet
verbaasd zijn indien ze die kleeren gauw hadden
binnengesmokkeld voor de politie kwam....
Haha...."
Mathilde lachte volstrekt niet mede.
Daar ben ik heelemaal niet van overtuigd. . . . "
zeide ze met beslistheid. . . . de meeste vrouwen
hebben haar wintergarderobe al in orde. ..."
Maar vijftig costuums. . . . drie en vijftig
paar schoenen.... vier bontmantels.... achttien
hoeden....", trachtte ik nog in het midden te
brengen....
Helaas, lezer, het gif had zi.'n vervloekte wer
king gedaan. . . . Het thema was aangeroerd en
niet zoo spoedig zou het woi don prijsgegeven.
* *
*
Zooals het mij is gegaan zal het, dien avond,
honderdduizenden brave huisvaders en slacht
offers van de beurscrisis zijn overkomen. De de
monstratie van Emmy Fink, geënsceneerd door
hare Moscousche lastgevers, en op naieve wijze
door de Hongaarsche politie gecolporteerd, zal
/ "- -
waarschijnMO"DES lijk efficiën
ter hebben
gewerkt dan
massabetoo
gingen met
roode vaan
dels, dooden
en gewon
den ....
Zij heeft,
naar de zui
vere leerstel
lingen der communisten, eenige tonnen gouds
van de zakken der kleine spaarders en kapita
listen doen verhuizen naar het verkeer, teneinde
aldus de nivellatie van het bezit te bespoedigen.
Het bovenstaande is dan ook bedoeld als een
waarschuwing. Zij die, met mij gedupeerd, ten
gevolge van deze publicatie hun economische
positie verzwakt zien, zullen zich voorbereid
moeten houden op nieuwe Moscou'sche trucs.
Want dit is natuurlijk het begin van een nieuwe
campagne.
Straks zal de politie van weer een ander land
voorliet wagentje
gespannen wor
den opdat nieuwe
berichten de we
reld zullen ingaan
en onrust en ver
derf zaaien.
Men zal verne
men van huis
zoekingen, welke
aan het licht
hebben gebracht
dat communistische kinderen enorme hoeveelhe
den spoolgoed bezitten, van processen waaruit
blijkt dat die kinderen not zoo laat naar bed
mogen als ze willen, dat ze ongestraft op straat
mogen spelen en met hunne handen kip kluiven,
en wederom van dames met kasten vol van de
kostbaarste lingeries en tientallen dozijnen avond
toiletten ....
Kortom, men zal voortgaan onze vrouwen en
kinderen tegen ons in het harnas te jagen, teneinde
ons langs dien weg to dwingen ons te ontdoen
van ons overtollig geldbezit.
De methode der zoogenaamde cellen-beweging
zal onzo gezinnen ontwrichten, en don chaos be
vorderen, welke de Sovjets weiischen to stichten.
Men zij gewaarschuwd en men prijze zich
gelukkig dat, althans tot dusverre, hot resultaat
der in Xed. Indiëgehouden huiszoekingen in het
opzicht van garderobe tot dusverre zoo weinig
anders aan het licht heeft gebracht dan oonige
hoofddoeken en lendengordels.
onrust en verderf
NV ARMHEMSCHE HYPOTHEEKBANK
HYR KAPITAAL BESCHIKBAAR
DIRECTIE M?S.J.VAMZlJST-M1?J.F.VERSTEEVEN
VOETLIGHTJES
Publieke opinie
(«?) Toen Molnar's Eins, zwei, drei" (dat hier
binnenkort ook opgevoerd wordt) als openings
stuk voor een klein theater dienst deed, schreef hij
daarvoor een scheipe entr'acte, die tijdens de
pauze in den foyer werd geïmproviseerd. EPTJ heer
en dame beginnen hardop te praten, trekken
deaandacht der omstanders, critiseeren de spelers
en het theater in het algemeen en juipt als zij zich
temidden der algemeene aandacht vastgewerkt"
hebben, klinkt de bel.
Hoewel naar den vorm origineel, is deze
revuetruc niet nieuw. Door Beinhardt werd zij reeds
gebruikt ter opluistering van zijn Schall und
Kauch"-avonden, waar Seienissimus" van zijn
loge uit droogkomieke opmerkingen maakte.
Bij Pirandello is zij vaak een integreerend
bestanddeel ter vermenging van schijn en werke
lijkheid, evenzoo in de Comedie van het Geluk."
In tallooze thrillers" en sensatiestukken van de
laatste jaren komt zij voor als uiterlijke band
tusschen tooneel en toeschouwers. Iets meel zin
gaf O'Neiil er aan in Marco Millions," waar in
denmiddeleeuwschen Maico Polo de Amerikaansche
super-Babbitt is gesymboliseerd. Als daar na een.
diep-ernstig stuk het licht weer opgaat, staat
een eender gekleede Marco Millions tusschen de
toeschouweis op, geeuwt, staart nog even cp het
zoo juist gesloten doek, haalt zijn schouders op
ten teeken dat liet stuk hem toch eigenlijk niet
aangaat, gaat naar de vestiaire, wacht onder de
peiistyle tot zijn wagen voorrijdt, kijkt onge
nteiesseerd naar de menschen en laat zich dan met
een behagelijke zucht, dat liet voorbij" is, in de
kussens glijden. Marco Millions résumés hislife".
O'Neill schreef dit als een charmante wraak tegen
de ontvangst door het publiek van zijn stuk The
Fountain."
Ernstiger en consequenter is nog Piscator in
.,§218." Dit probleemstuk heeft twee, en zelfs
ineer texten. Het wordt tijdens het spel zelf door
in do zaal verspreide menschen (doktoren, echt
paren, ambtenaren) becritiseerd op zulk een wijze,
dat de spelers op het tooneel stoppen en vragen
hoe het dan wel moet." Het gewone publiek
bemoeit zich er mee, acteurs zoowel als de
,,gestellte" figuranten antwoorden a l'improviste,
men vangt wel ergens geschreven test weer op,
doch het eindigt de eene avond anders dan de
andere en het tendenztooneel wordt hier door de
zich manifesteerende wil van het publiek bepaald.
E N l L L E
GORDIJNEN
AFGEPAST
1.50 x 3.00 METER
PER PAAR
75
n. 19!