Historisch Archief 1877-1940
-i*-"
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 SEPTEMBER 1930
Hollandsche Illustraties voor
Fransche boeken
, door Wybo Meyer
Ir
Teekentngen van Ro Keezer
DE Hollandsche illustrator in den
vreemde die ernaar streeft om
daar opdrachten van uitgevers te
^ero veren, zal hierin gewoonlijk slechts
onder twee omstandigheden slagen:
óf hij moet in het vreemde land
P< ' invloedrijke relaties hebben, of zijn
talent moet zóó bijzonder zijn dat
het de zware inheemsche concurrentie
tarten kan.
Van de te Parijs werkende
teekenares Ro Keezer heb ik het eerste
ondersteld. De eerste indruk die
haar werk maakt is, zooal niet bepaald
ongunstig, toch ook hél zeker niet
overweldigend ik zou hem niet
?tarstond kunnen formuleeren. Of het
moest zijl met dit ne woord:
Vreemd. Het zijn vooral de kleuren
der teekeningen di} deze bevreemding
j wekken. Want hst schijnt wel alsóf ?
;ze uit de hand aangebracht werden,
;Z3oals dat bij zeer kostbare uitgaven
soms gebeurt. Met dit verschil, dat
. Z3 hier dekkend zijn daardoor in
i d 3 grootere vlakken, het groen van
' bDomen of een blauw of een ro3d
vau ean kleedingstuk, menigmaal
grof. .
Ik heb mijn technische nieuws
gierigheid" niet kunnen bedwingen
en als ean stoute jongen er tersluiks
niet 'n vochtigen vingertop aan
getipt. En ik za^ dat ze afgaven !
. Dit versterkte dus de meening
dat het handwerk was. Nu zou dit
aanwenden van dekkende verven
op zichzelf niet geschaad hebben,
Ware het niet dat het ging ten koste
der teekeningen. De lijnen daarvan
zijn uitermate dun, fragiel bijna, met
het noodlottige gevolg dat ze hier en
daar totaal onder de verflaag ver
dwenen.
Een en ander bracht mij tot twee
conclusies: 1°. dat Mej. Keezer's
tsekeningen zonder kleuren veel beter
tot hun recht zouden komen; 2°. dat
het onooglijke effect niet aan haar
verweten moest worden, maar aan
den drukker.
En zie nu, hoe goed het kan zijn,
als men nieuwsgierig is! Bij een
onderzoek bleek mij 't volgende: De
techniek waarin de prenten zijn ge
reproduceerd heet au pochoir". Zij
is, meen ik in Holland onbekend,
en het Hollandsche woord ervoor
vermocht ik niet te ontdekken. Voor
qlk gedeelte dat in kleur moet komen,
Vprdt van zeer dun zink een schablone
gesneden; door de openingen daarvan
brengt men dan de kleur uit de
band aan. Een methode dus, die in
het resultaat eenige gelijkenis ver
toont met de Engelsche Flattone"
'techniek, waarbij de kleur door zeer
dun gaas gewreven wordt. Het feit
dat op vele plaatsen de lijnen onder de
verflaag verdwenen is een gevolg
van onzorgvuldigheid bij het drukken.
De door Ro Keezer verluchte
boeken verschenen alle in de laatste
1^ jaar bij den Parijschen uitgever
Nilsson. Zij zijn achtereenvolgens:
Adolphe" van Benjamin Constant,
PAbbesse de Gastro" van Stendhal,
voorts vijf kleine boekjes, waarvan
dat va,n Gérard de Nerval (la Main
LINCOLN
de meest volmaakte wagen
J ANLIMB ACH-Haarlem
enchantée) en van Alfred de Musset
(A quoi rêvent les jeunes filles) uit
letterkundig oogpunt de voornaamste
zijn. De teekeningen zijn zooals ik
al zei in uiterst dunne lijnen ge
componeerd. Het gehalte dezer lijn
is zeer uiteenloopend: soms wel ge
voelig, elders weer slap en zelfs
beverig, maar overal ziet men duide
lijk de hand van een talent in de eerste
phase van zijn ontwikkeling. Men kan
het gevoel niet onderdrukken dat
het gebruik dezer ijle contouren een
symptoom van onmacht is, er spreekt
aarzeling uit. Vele dezer teekeningen
gelijken schetsen die wachten op
definitieve uitvoering. Vooral is die
aarzeling zichtbaar in de aangezichten,
zij zijn vaag en zonder veel uitdruk
king, te weinig resoluut in de
onderdeelen, de oogen vooral.
De figuren hebben proportie-fouten,
hunne gebaren zijn stijf, ze vertolken
niet het bijschrift. De dame in Le
livre des Tendresses" o. a. staat niet
fixée a la fenêtre", maar in een
houding als werd ze gestoord in een
rustig robbertje koüsenstoppen. De
beide gelieven op het omslag van dit
boekje doen niet bijster verliefd: het
meisje kijkt zuur en de jongeman
stiekum ergens anders heen. De staan
de figuur van den Magistrat in
,,1'Abbesse" laboreert aan zwaar (onder-)
lijvigheid en de fiere" gestalte van
Eustache in La Main enchantée"
heeft verzuimd om deze ridderlijke
houding te repeteeren. In bijna alle
prenten is de compositie onrustig, te
overladen en daardoor menigmaal
onduidelijk. Veel beter zijn de prenten
met 'n sobere voorstelling: De sfeer
van de kloostercel (pi. 8 van
l'Abbesse") is goed getroffen, door spaarzaam
gebruik van zachte kleuren werd
hier een beschaafder resultaat ver
kregen. Maar steeds wér is het de
kleur die als spelbreker optreedt, die
boomen doet ontaarden in grove,
hard-groene massa's en de finesses
van een prent meedoogenloos bedelft.
Onophoudelijk voelt men den weiisch
opkomen dat deze illustraties in
zwart en wit gereproduceerd hadden
mogen worden of althans mét trans
parante verven. De broze lijnen vragen
a. h. w. hierom.
Climax is er in het hierboven
genoemde werk zoo goed als niet
het verschil van gehalte tusschen het
eerst ontstane (Adolphe) en de latere
is niet iioemenswaard. Daarom kreeg
ik zooiets als een openbaring bij het
zien van Ro Keezer's laatste werk: La
toilette féminine et les bibelots de
l'époque romantique". Dit verscheen
ter gelegenheid van het eeuwfeest
der romantiek dat in dit jaar in Frank
rijk wordt gevierd. Het bestaat uit
20 groote platen waarop de vrouwe
lijke kleeding en het intérieur uit
dien tijd (1830?1850) is afgebeeld.
Het schijnt ongelooflijk dat deze
prenten ontstonden in denzelfden
tijd als de voornoemde. Niet alleen
zijn hiel' alle gebreken der
kleurreproductie totaal overwonnen, (er
is nauwelijks verschil tusschen origi
neel en afdruk) maar ook de ver
betering in de figuur-teekening is
frappant. De dunne lijn is hier niet
meer zwak of aarzelend, maar met
vaste gevoelige hand neergezet. De
kleuren-rijkdom is briljant.
Nu ik dit werk gezien heb durf
ik voor de toekomst veel van Ro
Keezer verwachten.
%5
KWATTA'S
Manoeuvre
reepen
r MELK EN PUUR=
MEItELDItEmirt-SOlDUTIES
DE
Spoor's
Mosterd
W. A. Spoor Jr., CulemborCf.
Sea-fforse
j. de allerbeste
//outwyn Jenever
M.P.POLLEN5-ZOON ROTTERDAM
TfflBEll
ARÏISTiEK HANDWERK
VOOR DEN PRIIS VAN
EEN MACHINE-PRODUCT
MKELMAN
P.C. HOOFTSTR. 28
AMSTERDAM ^^^=
TELEFOON 25673
MODELBOEKJE WORDT
GAARNE GEZONDEN
STEUNZOLEN
SYST. PROF. HOFFA/
NAAR MAAT
FA J.A.MASSING COMM.VEHTI
O.Z.VOORBURGWAL 334 Amsterdam
t/o HET BINNENGASTHUIS
cKlag Wilfiom 1Y
O SCOTS WHISKY
VERTEGENWOORD IQERS:
N,V, HOOGEWERFF, CHABOT & YISSER's
WIJNHANDEL
DEN HAAG - ROTTERDAM - ARNHEM
W. J. VOGEL JR.
v/h bedrijfsleider b. d. begrafanlsvar. N. Sax Jr.
JEKERSTRAAT 44
b/d Noorder Amstellaan
TELEFOON 24747
Begrafenissen
Crematie
Transporten.
Koldewey & Corbière
Leidschestraat 30 - Amsterdam
SPECIALITEIT IN:
Slaapkamermeubelen ~~ Matrassen Dekens