Historisch Archief 1877-1940
No, 2781
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 SEPTEMBER 1930
.
.
i*,,.** i
Eerste bedrijf
H. Gerversman: De Bouwmeester"
DRAMATISCHE KRONIEK
door Henrik Scholte
Het Schouwtooneel:
,, Bouwmeester"
Gerversmau's
DIT is dus zoo ongeveer wat in het manuscript
van Ejlert Lövborg stond ! Het kon Hedda
Oabler geen zie.' schelen wat de schriften bevatten,
die zij verbrandde, maar het boeide haar, dat een
man in staat was geweest, zijn leven te coneipieeren
n een vorm, waarin hij geloofde. De allure der
grootheid boeit altijd, ook al bestaat zij slechts
n de egocentrische gedachten van den maker.
Wat mij in Dr. Gerversman interesseert, is niet
liet resultaat van zijn manuscripten, dat ik niet
kan waardeeren. Maar het feit, dat er door iemand
in dezen tijd, in dit land en voor het tooneel
manuscripten vervaardigd wolden, die het karak
ter van geloofsbelijdenissen dragen. Ziehier iemand,
<iie zich niet schroomt om de zevenmijlslaarzen
van het genie aan te trekken ten einde een drama
tische trilogie te schrijven, waarin de
menschenliefde en broederschapsgedachte van Mozes tot
Rathenau onderdak vindt. Iemand, die, trouw
aan zijn innerlijke roepstem, de harmonie bezit
om persoonlijk idealisme in een onpersoonlijke
ideologie om te zetten, onverschillig hoe belang
rijk daarvan het resultaat voor den in dezen kring
getrokken buitenstaander is. ledere prediker vindt
tenslotte nog wel een gemeente, en dat ik per
soonlijk in deze kerk geen andere ..tichting onderga
dan dat ik er ja-en-amen op zeg en voorts uitzie
naar het einde van den dienst, heeft geen andere
waarde dan alle subjectieve critiek. Zij pleit meer
tegen mijn eigen behoefte aan sterkere prikktls
dan tegen Dr. Gerversman's ciedo.
Wat ik afwijs, is echter de vorm der gelijkenis."
Dat een bouwmeester, als ietwat afgezaagd sym
bool voor den strevenden mensch, in de middeleeu
wen een ronde kerk wilde bouwen als pantheon
voor alle gezindten, en door bonepen en docrde
lieerschende pest verblinde zeloten in de armen
der verdrukte Joden gedreven wordt, om in een
pogrom den dood te vinden, behoort tot het rijk
van dat soort conventioneel-poëtische verbeel
dingen, dat nog genoegen neemt met
Wagnerromantiek op een van Lennep-thema.
Het contrast individuen massa vraagt om andere
vertolkers dan het clichévan een driewerf-heiligen
symbolenbouwer contra een verdorven Kerk
(minus n bekeerling), een redelooze menigte
(minus n bekeerling) en in hun talmoed
ver.starde Joden (minus n bekeerling). Dat het juist
in drie bekeerlingen begint te dagen, dat het bloed
van den bouwmeester juist recht op het voor hem
uitgebreide bouwplan midden in den koepel,
tusaschen de pijlers dei-verbonden merischheid" moest
VAN DER HELST SIGAREN
fiOEDE SIQABEH II BE» BESCHAAFDE VERPAKKING
vallen, behoort tot de categorie figurenmystiek,
waar zonder een symbolisch drama niet denkbaar is.
Bouw, verloop en zelfs de details der lange, litte
raire verhandelingen, die uit den mond der sym
metrisch geplaatste personen vloeien, herinneren
aan bijna maconieke wetten. De zwakke
individueele teekening van vele personen, het Joodsche
bruidje van den bouwmeester bijv., op zichzelf
al een bedenkelijke verzwakking voor de tragiek
van den protagonist, pleiten tegen het dramatisch
kunnen, dat hier geheel ondergeschikt gemaakt is
aan den dienst der idee. Actie heeft het spel,
dank zij de volksgerichten der laatste bedrijven,
genoeg, en een opvoering in bewogen
oratoiiumvorm kan hierdoor van het stuk nog veel redden.
Maar de innerlijke handeling, de dramatische
vorm. is door de eenkantige teekening der idee
ndragers gestremd. Als men ze eenmaal heeft
aangezien, hebben zij niets meer te zeggen, en men
herkent in hen de ledepoppen van een
burgerlijkromantische verbeelding, die geen andere middelen
dan die der grootspraak en der rhetorische meta
foor ter beschikking heeft om zijn ethische
praemissen leven in te blazen. Aldus de bouwmeester,
met wiens figuur reeds bij enkele naamgeving is
afgorekend.de ,,milde" Jood, als clichéons bekend
zoolang er Joodsch tooneel geschreven is, de
Johannes-discipel, die de toorts" moet
voortdragen, een estafette-idee, waarmee men
desgewenscht van symbool tot symbool kan loopen, en
de abten en monnikken, allen conform de over
levering. Kest de speelman van den tijd," symbool
der volksmassa, barok, harteloos, tegenstrijdig en
agitatorisch, zoo al evenmin oorspronkelijk,
dan toch een dankbare rol omdat in hem een
loodzwaar-drtjvend stuk zich een oogenblik lang van
zijn eigen bodem veiheft.
Wat dergelijk?, in de hoofdletters van hun
standaardgedachten geschreven stukken nog wel eens
boven water houdt, wat bijv. de redding was van
Laudy's ,,ljaradijs\loek," het laatste in dit geme,
is de uiteilijkste aller vormen: de taal. Detaalvan
den Bouwmeester" is minder slecht dan ik na de
lezing van het gezwollen Walther Kathenau"
het derde en laatste deel de/1 trilogie, die met het
Spel Moze_" begon en sindsdien nog door een
drama Columbus" gevolgd werd eigenlijk had
gevieesd. Het feit, dat middeleeuwseht atmosfeer,
als zijnde een naar alle zijden kunstmatige
leconbtiuctie, zich alle nuancen van kerklatijn tot het
naïeve volkslied veroorloven kan zonder cp grond
daarvan onnatuailijk te, schijnen, heeft voor
(ieiveisman's gewrongen en door geduldige letteroe
fening verkiegen zeggingswijze dit voordeel, dat
menige lange t ede.... er mee dooj' kan en zelfs
in den mond van goede sprekers :>en gedragen,
welluidende werking verkrijgt. Daarmede is echter
ook alles gezegd. Om de oorspronkelijkheid van
het beeld, de scherpte van het woord men
veigeVierde bedrijf
lijke het daarvoor eens met Nijhoff's dramatisch
toch ook geenszins volkomen Vliegenden Hollan
der" behoeft men dit stuk niet te lezen. Daar
entegen is de taal in zooverre in harmonie met de
gedachte, dat zij beiden in de middelmatigheid
hun boven- en benedengrens vinden. Zij richt zich
eenerzijds naar Adriaan van Oordt, waar zij steeds
een goed deel beneden blijft, anderzijds, in letter
lijke transpositie, naar Middeleeuwsche kronieken,
tot de archaïstische buigingsuitgangen, de ver
schoven syntaxis eri de spelling toe. En juist in die
gedeelten, de alleronooispronktlijksten derhalve,
vertolkte zij de bedoelingen van den schrijver dan
wellicht nog het zuiverst.
Het Schouwtooneel, dat het volle pond voor
deze opvoering inlegde en er au grand complet"
aan meewerkte, gaf een jongen, als regisseur
debuteerenden acteur hier een kans. Care! Rijken
bracht het werk, met hulp van den zeer
talentvollen Jacques Snoek, die als ontwerper van
origineele en kleurige decors reeds eerder zijn
sporen verdiende, ..ten tooneele." Letterlijk: hij
plaatste het op een podium, Stilbühne",
waarleven en overtuiging plaats maakten voor
aesthetische partis-pris. En nu is het merkwaardige,
dat men voor dit (immers eenigszins belegen)
stuk juist liever een opvoering van het van ouds
bekende vleesch en bloed" hadde gezien, dan
dit op zich zelf knappe samenstelsel van sym
bolische zeshoeken en gotieke kerkraamrosetten.
Er moet tenslotte betoogd en gemoord worden,
en de beste brokken van de text schuilen juist
in de opgezweepte volksmenigte der laatste,
niet in de declameerende rust der eerste acten.
De stijlfout van deze &tijl"-opvoering sprak
derhalve het duidelijkste na de pauze: de hande
ling in deze, hier als gekunstelde knippatronen
aandoende losse decors, werd stil gezet, waar de
kat haar voortjoeg.
Van de spelers stak feitelijk geen boven de
anderen uit, de stemmen" beslisten en als zoo
danig hadden Ko van Dijk, Musch en Cor Hermus
(in het begin wat te nuchter) het makkelijker
dan Itolien Xumari of vele der nauwelijks indivi
dueel onderscheiden episoden (aan het slot trad
het geheele gezelschap op als levende beelden").
Voor Musch. als de Speelman, die zoovele frag
menten door zijn taal had op te voeren, o. a.
de knap geënsceneerde geeselaars", kon ik dit
maal overigens geen al te groote bewondering
hebben. Zijn gebaren waren, innerlijk onbezield,
uit het arsenaal van En Satan pijpt, en pijpt",
terwijl een hinderlijke onvastheid van rol hem
bij herhaling de kat deed verhaspelen waar juist
vliegende exaltatie was vereischt.
Duizenden Amsterdammers
ontvangen eiken dag
ver se h e boter van
OUD-BUSSEM.
Komt onze bezorger ook bij U?
U ..s