Historisch Archief 1877-1940
No. 2782
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 SEPTEMBER 1930
Charley Chaplin
zooals hij is zooals hij schijnt
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
Harold Lloyd en Charley Chaplin
HaroUl oyd ,,Wat een wonder."
Tuschliisky
WIE een civiel-portret van Harold Lloyd
naast zijn filmtype legt, zal verwonderd zijn
over het enorme contrast. Zonder eenige grime
van beteekenis, alleen door een simpelen bril
zonder glazen, worden hier twee hemelsbreed
verschi l;nde karakters geopenbaard. Het eene, een
vriendelijke, timide jongeling naïef, bij het
kinderlijke af. Het andere: een man, in den vollen
zin des woords vastberaden, schrander en koud.
In deze twee typen manifesteert zich zoowel de carri
re als de persoonlijkheid van den handigsten,
meest commercieel-aangelegden en fortuinlijksten
notabele van Hjllywood.
Vergelijkt men een foto van Charley
Chaplinin-burger met zijn film-ego, dan staat men ver
steld over de treffende gelijkenis, ondanks
markants uiterlijke verschillen. Want au fond is de
correctgekleede grijzende heer met den verren,
droomerigen blik en den lichten, melancholieken
glimlach, niemand anders dan de fantastische.
schuwe vagebond. Men voelt dwingend: Charlot,"
met den triesten chic van zijn weelderige coiffure,
de dandyneuse armoede van zijn habyt en de
stille, superieure wijsheid zijner milde oogen is de
ware, complete mensch. De gefatsoeneerde heer
Chaplin is de, niet al te best geslaagde make-up,
de concessie aan een prozaïsche maatschappij.
Zoo vertoonen zich de twee merkwaardigste ver
tegenwoordigers van den Anierikaanschen ..gag",
als twee uitersten.
In tegenstelling met den gemalen dwaas Chaplin,
die over al de tooneelen der oude en nieuwe wereld
buitelde, tot hij voor de camera-lens bleef
hangen baant deze doelbewuste, wilskvaehtige
Harold Lloyd zich op methodische wijze een
weg naar het beloofde land van den welstand. Hij
van origine karakterspeler stapt zonder eenig
bezwaar in de burleske over, als het eenige terrein
waar men nieuwelingen accepteert. Terwijl Chaplin
zonder zich van de wisseling der omstandigheden
merkbaar rekenschap te geven de groote
l'antasmagorie van zijn clownsleven eenvoudig voortzet,
zoekt de scherpzinnige en alerte Lloyd met in
spanning van alle krachten ,,vooruit te komen."
Hij probeert van alles schrikt aanvankelijk voor
plagiaat niet terug en imiteert als ,.Lonesome
Luke" onbeschaamdweg den beroemd wordenden
«BJUKKAAl. AGENTEN VOOK
FOTO-SCHAAP & Co.
BPtTI
AMSTERDAM
Chaplin. Wanneer dit niet lukt, verandert hij van
tactiek niet tengevolge van artistieke- of
gemoedsbezwaren, maar eenvoudig uit practische
overwegingen. Het is hem duidelijk geworden: een
eerste vitale voorwaarde om te reusseeren is op te
vallen zich omhoog te werken uit den
wriemelenden hoop burleskespelers, die als zwoegende
slaven in den toenmaligen honger naar korte gags"
voorzien. Wat hij vinden moet is een eigen type
een verschijning, die zich aanstonds onderscheidt
van de menigte grotesk-uitgedoste collega's.
Dan overkomt hem het groote fortuin van zijn
leven: hij ontdekt door een toeval, den destijds nog
opzienbarenden uilenbril. Met
nslagishetlanggezochte type geschapen de fatsoenlijke,
netgekleede filmkomiek verandert dank zij dit een
voudige attribuut in een opgeschoten, timiden
gymnasiast. Ziedaar in waarheid een oorspronke
lijk type, dat het publiek fascineert en dat het
niet meer vergeten zal.
Wanneer eenmaal het karakter geconcipieerd
is, helder en scherp-omlijnd in zijn
ongecompliceerden vorm, heeft Lloyd met allen
psychologischen omslag afgedaan. Het komt in zijn schema
van carrière-maken, als onnoodig geworden, niet
meer voor. Terwijl Chaplin, onbewust van alle
tactiek en alle redeneering, het door hem gescha
pen type steeds verdiept en verrijkt, er al de
tragiek en al den humor van zijn warm-levende
persoonlijkheid in neerlegt, plaatst Lloyd
zichzelf in het centrum van ingewikkelde en scherp
zinnig gevonden filmconstructies. Harold" blijft
in al zijn werken precies dezelfde figuur reageert
op al de gecompliceerde avonturen bijna
au'tomatisch-monotoon. Het zwaartepunt zijner creaties is
eens voor al verlegd naar de uiterlijke gebeurte
nissen en aan deze laatste besteedt hij al zijn
inderdaad buitengewone gaven.
Eisenstein heef t zijn eigen werk eensmet
ingenieursarbeid vergeleken zijn ,,montage der
sensationen" met een vernuftig, wetenschappelijk uit
gebalanceerde constructie-methode. Weet men
bij den grooten Rus nooit, waar men met derge
lijke krasse slagwoorden aan toe is van Lloyd's
films kan zeker gezegd worden, dat zij een aanzien
lijke hoeveelheid ingenieursarbeid bevatten. De
oorspronkelijke korte ..gags" van twee honderd
meter, door ..Lonesome Luke" en Kareltje" als
handig programma-vnlsel bij risten gefabriceerd,
maakten meer en meer plaats voor grooter werk:
eerst twee-acters. daarna formeele
celluloid-dreadnoughts, waaraan soms meer dan een jaar lang
gearbeid werd.
Het is buitengewoon interessant op te merken,
hoe omstreeks denzelfden tijd Chaplin aan zijn
groote films begint: ..The Kid". ..The Pilgrim" en
..Goldrush" omvatten ongeveer hetzelfde tijdperk
als Kafety First". ..Why worry:"' en ,,The Talis
man" (?(Jrootmoedertje") en het is niet minder
belangwekkend do methode van de beide eenige
,.gag"spelers. die zich in den loop der jaren wisten
te handhaven, onderling te vergelijken.
Het eerste verschil, dat aanstonds opvalt, is de
zeer ongelijke belangrijkheid der persoonlijkheden,
als levenwekkend centrum. Een film van Chaplin,
hoe voortreffelijk gecomponeerd, hoe liefdevol en
aandachtig in alle onderdeelen verzorgd, hoe ver
vuld van kostelijke invallen, is niettemin zonder
de centrale figuur van ..Charley" niet denkbaar.
Al wat er om hem heen gebeurt, is per saldo
gedachtenbeeld ectoplasma van dezen filmdichter. Het
traditoneele. haast al te zoete meisje, is de
materiaüsatie van Charley's naïven hang naar teederheid
de in al zijn films voorkomende krachtmensch,
hij moge politie-ageiit of goudzoeker zijn, is niets
anders dan zijn angst voor het brute geweld. Buiten
de verbeeldingssfeer van dezen fantast worden
al deze figuren zinloos en onaanvaardbaar: met
het uitschakelen van den droomer vervliegt de
droom !
Hoe geheel anders is de conceptie van Lloyd's
films ! In deze wereld van après tout nuchtere
realiteit kan de figuur van ..Harold" door iederen
anderen verlegen jongeling vervangen worden. Do
dingen en de gebeurtenissen zijn geen verbeeldings
product van den ..held".... deze is maar al te
klaarblijkelijk zelve het verbeeldingsproduct van
een vindingrijk en berekenend constructeur. Van
daar dat de scène van den uitgehongerden goud
zoeker uit ..(ioldrush". die in Charley een fazant
ziet, met al zijn humor een finiocn werd de
Chineozenkit iu Wat ecu wonder" een brülmt ver
telde, spannende itnccdotc. Vandaar dat Chaplin iu
Harold Lloyd
zooals hij is zooals hij schijnt
zijn films met de a 1. rcc.-nvoudigste middelen kan
volstaan merk op. dat er geen auto, geen loco
motief, ja zelfs geen motor in voorkomt ! terwijl
Lloyd's oeuvre met zijn geheele ingewikkelde appa
ratuur staat of valt.
Inderdaad hoe meer men over het werk van
Harold Lloyd nadenkt, des te meer openbaart hij
zich als de vindingrijke, savante ingenieur van de
monumentale burleske. Deze onschuldige, verlegen
naïveling, is in waarheid het scherpe, koele intel
lect, dat het civiel-portret zoo
ontstellend-overtuigend blootlegt. Deze grossier in dwaasheid is
in wezen ernstiger, zakelijker en nuchterder dan
Henry Ford want zijn artikel is oneindig moei
lijker te vervaardigen en oneindig minder een
practische noodwendightid. Een film van Lloyd
is een toren van absurJiteiten, waarvan de construc
tie nauwkeurig werd berekend en zorgvuldig uit
gebalanceerd. Neem een film als zijn laatste
,,Wat een wonder" en zie hoe logisch, hoe
zakelijk-jukt deze constructie voor u openligt.
Hier kan van de verbeeldingswereld eener bege
nadigde fantasie geen sprake zijn hier wacht
niets op de levenwekkende aanraking van het
genie, welke de scheppingen van Chaplin tot het
onbegrijpelijke wonder verheft. Op het zwakke
begin stapelt hij een reeks gedm'fde zotternijen,
kunstig in evenwicht gehouden door
quasi-nuchteve werkelijkheidselementen. Een
photomatonautomaat, een Fordje en het heele
Bertillonsysteem moeten, ter juister plaatse aangebracht,
dienst doen, om den toeschouwer en zijn zin voor
logica in de war te brengen, tot hij, out,
wapend en van iederen critischen norm
beroofdzich gewonnen geeft en willoos in den turbulenten.
stroom van sensatie, spanning en dwaasheid
ondergaat. Met feillooze zekerheid kiest Lloyd de
opeenvolgende situaties: fragmenten van bewogen
heid (de knoksceiie in de Chineezenkit) blijken
gevolgd door momenten van rust (de idylle in de
woning van het meisje) deze laatste worden
naar het eindt; toe steeds schaarscher, het tempo
steeds meer opgedreven, tot ten slotte de vecht
partij met den Draak" de hoogste spanning en
(«(/-spanning brengt en daarmee het werk har
monisch afsluit.
Zoo blijkt Harold Lloyd's oeuvre ongelooflijk
knap. geestig en van een zeldzanien goeden smaak
doch vreemd aan alle inspiratie en innerlijken
drang. Zoo is het duidelijk, waarom men The
Pilgrim" vijf keer achtereen kan zien, terwijl een
film van Lloyd (ik zag Wat een wonder" reeds
eenige maanden geleden te Parijs) den tweeden
keer drie kwart van haar charme verliest. Vooral,
wanneer -?gelijk bij Tuschinsky gebeurde
belangrijke stukken zijn gecoupeerd!
Laat ons echter dezen handigen en beschaafden
faiseur in eere houden hij behoort in de weinig
verkwikkelijke amusements-fabricage tot de wel
dadige uitzonderingen.