Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 SEPTEMBER 1930
No. 2782
a,. ?
"
RADIOCRITIEK
WANNER men door een
onstilbare muziekhonger van
huisgenooten of buren of anders terwille
van een veertiendaagsche critiek ge
noodzaakt is een aardig gedeelte van
den dag naar den loeienden luidspreker
te luisteren, begint men op een goeden
dag te beseffen hoe noodig het is zijn
medemenschen te waarschuwen voor
een te veel van het goede. Er komt
namelijk een moment waarop men
zooveel gehoord heeft, zooveel klan
kenlawines over zich heeft laten
heengaan, dat als gevolg daarvan
een zekere immuniteit ontstaat, m.a.w.
men de muziek niet meer als zoodanig
hoort, maar wel als een onaangenaam
en niet te definieeren geroezemoes,
dat vermoeit en ergert. Daarom:
waak voor overdaad, en breag de
luisteruurtjes terug tot een redelijk
aantal, zoek met zorg een programma
en een duidelijk station waar iets
bijzonders wordt gegeven.
Is het niet merkwaardig dat een
stille wandelaar in een lange straat
een groot concert kan uithooren,
omdat uit alle vensters hetzelfde
muziekje klinkt? De prelude begint
wanneer hij no. n passeert, en uit
No. 368 klinkt het slotaccoord van
de finale.
De meeste radioluisteraars worden
vadsig en lui door de passiviteit
van het luisteren; zelfs de kleine
actie van het zoeken naar een minder
bekend staion waar een ongewoon
programma wordt uitgevoerd, is hen
te veel. Ik wil u 't een en ander
vertellen van wat mij amuseerde
gedurende de afgeloopen weken door
curiositeit of bijzondere schoonheid,
wellicht gaat ge u de komende dagen
ook zoo nu en dan een verrassing"
zoeken.
Het zoete Italiaansch dat 's avonds
door de welluidende stem der
oniroepster van Roma e Napoli" tot ons
doordringt, is een lust voor de ooren.
Weliswaar krijgt men uit Italiëzér
veel nationale kost (opera's) maar
voor degenen die daarvan houden
is er niets zoo aardig als het harts
tochtelijk gegalm van zoo'n
Italiaanmet-klinkende-naam in de huiskamer.
's Zaterdagnachts is er dansmuziek
en zingen de Italianen ons moderne
schlagers in hun eigen taal, 't geen
voor een Hollander die het Italiaansch
kent als een opera-taal, een aparte
sensatie is.
Probeer ook vooral Algiers te
hooren, wanneer er Arabische muziek
wordt uitgezonden. Deze muziek is
zoo heel anders dan de gewone
radio-kost, ze doet u uw huiskamer
vergeten. Ze hebben hooge stemmen.
de arabieren, en keelig en eentonig
zingen ze hun lange melancholieke
liederen, waarvan we den tekst niet
kunnen verstaan, en den inhoud alleen
maar vermoeden. En de fluitjes en
tokkelinstrumenten, die het gezang
begeleiden, het slagwerk dat het
rhythme accentueert, ze brengen u
nog dieper in de sfeer der duizend
en n nacht-verhalen, en telkens
zult ge zoeken naar Algiers, waar de
omroeper u ook in 't Franscli toe
spreekt: chers auditeurs...."
De Engelsche bands kent ieder, en
men weet dat ze goed zijn. Wanneer
ze u misschien mochten vervelen,
ga dan eens een vergelijking maken
met andere Europeesche bands en
strijkjes. Hoor de Fransche, waar de
chansonniers en hun vrouwelijke col
lega's op hun nonchalante manier en
dikwijls met een hooge piepstem en
een tikje valsch, de lichtzinnige liedjes
zingen. Dan de Hongaarsche zigeu
nerstrijkjes, waar de zigeuners smel
tende hartstocht produceeren, en de
Weensche, waar een of ander kapel"
Htrausz en andere vroolijke
stadgenooten vertolkt. Luister ook eens
wanneer hier of daar in Duitschland
een cabaret van grammofoonplaten
wordt gegeven. In München bijv. is
een geestige conferencier, die u tus
schen z'n moppen en kwinkslagen de
beste voortbrengselen der beroemde
kleinkunstenaars" laat hooren.
Deze kleine en willekeurige op
somming geeft natuurlijk slechts een
onvolledig beeld. Al zoekende kunt
ge uzelf menig genotvol half uurtje
bezorgen. Oogenblikken die meer
indruk maken en u langer in de
herinnering blijven dan gansene
dagen amusementsmuziek van
omroeporchesten, die elke drie weken hun
programa's herhalen.
* *
*
Wat bracht Holland in dit overgangs
seizoen? De Avro weet da,t de muziek
voor twee piano's het goed doet en
liet ons ditmaal genieten van een
klein concert door Paul Schtamm en
Diny Soetermeer. Dan konden we
een vergelijking maken tusschen het
Amsterdamsche en het Utrecht sche
Sted. Orkest, die op twee achtereen
volgende dagen beiden o.a. de Iberia"
van Debussy gaven. Men kan in zijn
huiskamer zoodoende van muzikale
fijnproever worden, en behoeft niet
eens daarvoor de reizen naar Amster
dam en Utrecht te maken. Kn voor
wie na een eerste kennismaking met
Debussy's prachtig orkestwerk zich
hierin eens terdege willen verdiepen,
was dit een prachtige gelegenheid.
Do K.R.O. schijnt ter elfder ure
hare luisteraars ook eenige, muzikale
ontwikkeling te willen geven, meer
speciaal het stijlgevoel te willen
aankweeken, en verdeelt daarom het
programma van haar orkest in een
klassiek en een populair gedeeelte.
Stukken van Gade, Svendsen en
Grieg behooren als Noorsch pro
gramma" bij het klassiek gedeelte.
Boieldieu, Kavel, Waldteufel, Algra,
Mozart, Urbans en van Blon zijn
componisten van populaire muziek !
Wij twijfelen niet of de K.R.O. zal
spoedig een dergelijke verdeeling nader
toelichten. Het zal een interessante
uiteenzetting worden.
Ph.
RLANGT BIJ UWEN Wl J N H AN DELAAR
EN IN UW RESTAURANT:
CHAMPAGNE KRUG&CO
REIMS
IN KWALITEIT AAN DE SPITs!
TELEFOON
door Cel 2
Juffrouw, in deze ure des
gevaars, nu rood in Venlo in De Drie
Keesjes" zit en Blauw zijn wonden
wascht in Den Roojen Tortel" te
Venraay, in deze ure, juffrouw. .. .
Dan zal ik het minder militair
zeggen: juffrouw, waar hangt Zijne
Excellentie op het oogenblik uit? Zit
hij op het water, ligt hij te velde,
hangt hij in de lucht, spreek?
Mag ik in deze ure geen Excel
lentie zeggen maar spreekt iedereen
hem aan met ..Petit Caporal?"
Een herinnering uit zijn tijd
toen hij zelf de katoenen streep op
zijn mouw droeg? Heerlijk ! Onder
zulk een leiding kan ons niets gebeu
ren. Maar waar vind ik hem. Is hij
blauw, is hij rood, wat is hij ?
Moet ik de veldtelefoon
opschellen tusschen Ooyen en de
Lollebeek ?
Prachtig. En als ik heelhuids
viit den strijd kom, dan reken ik er
stellig op dat u....
Goed, dan niet samen naar de
Lollebeek. . . . intusschen mijn dank
Hallo ! Met de veldtelefoon
tusschen Ooyen en Lollebeek?
Ik spreek toch niet met den
Petit C'apoval'' persoonlijk?
Reusachtig, wat een bof. Kn
hoe voelt u zich nu aan het hoofd
van ons leger, die school van orde. . . .
Wüt ik zei? ..Orde !" Orde. . . .
die school van orde. durf. . . .
Durf!!.... D-u-r-f-. Of ik on
gepast (i grapjes maak? Orde, durf,
vernuft....
Vernuft ! ! ! Is dat zoo'n gek
woord? Vernuft.' En van volkskracht
in het algemeen.
Wat voor flauwe aardigheden ?
Ik citeer alleen maar wat de Defen
sie-medewerker van de Nieuwe Kot
terdammer" van ons leger schrijft.
Waarachtig, ('aporaaltje, het
staat er zwart op wit en er staat geen
ironie- of sarcasrne-teeken bij. Dus
zal het wel zoo gemeend zijn.
- Of ik dat gerommel hoor? Is
dat onze dikke Berlha die het vuur
opent?
O. de houten tank die over een
vlondertje rijdt? Dat is durf!
Kil is het waar, wat een soldaat
mij verteld heeft, dat het militaire
vernuft het zoo heeft ingericht dat
de houten tank uit elkaar geklapt
kan worden en dan een tapkast is
met fleschjes lager bier en
krentebolleii en een iMidere hartvc
Tstcrking er in ?
Gewoonweg geniaal. Hondevd
van die houten tanks op den weg van
den vijand en hij komt niet verder
dan de Lollebeek. . . .
Afbreken ?. . . . Is er doods
gevaar ?. . . . Is Rood door het Blauw
geloopen en zijn ze met zijn allen op
weg naar Wanssum, naar De Paarse
Parkiet" om op den goeden afloop te
drinken ?
Heerlijk, heerlijk, Caporaaltje,
wat een school van volkskracht !. . . .
PROBLEMEN
SOHAAKPROBLEEM No. 252
van W. BRON
i
l
A!
UB
mi
f
Wit: Kbl, Da<8, Lgl, Pe5, pion
nen: a2, b5. c4, fO en go.
Zwart: Kb4, Th7, Lf8, pionnen: a3,
a4, d7, eO. f5 en h5.
Wit geeft mat in drie zetten.
Oplossing in het eei-stvolgend
nummer.
Oplossing probleem No. 251 van
W. A. Shinkman.
1. Dh5?h2.
Correspondentie-adres: Dr. A. G.
Olland, Burgemeester Park 4o, Drie
bergen.
DAMPROBLEKM 255
van O. Tli. HL'IZKR. Den Haag.
Zwait 10 schijven.
l
6'
11
16
21
26
31
36
41
46
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
Wit lüschijven.
Stand Zwart: 3, 7/9, 12, 16, 17, 22,
20, 30.
Wit: 23,28,29,32,30,37,39,
42, 44, 50.
Oplossing probleem No. 251
Wit: 50-15, 48-42, 47-41, 25-20,
Zwart: 28?37, 37:48, 30:47, 47:40,
20:29, 45:34, 35:2 !
23:25, 48:3U.
Correspondentie-adres: K. C. de
Jonge, Van Woustraat 112n, Amster
dam (Zuid).