Historisch Archief 1877-1940
No. 2782
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 SEPTEMBER 1930
t» J
* -*
t<«S*
Lloyd George; Also vorwarts die fTerren Israeliten aus Polen, wer will noch eine
Konzession haben Die Polen kennen ja vor Hunger verrecken, nur ciaG ihr satt werdet.
Die aan de touwtjes
trekken ....
Een Internationaal
Politiek Prentenboek
WAT ook de uitwerking moge zijn van het
brouwsel dat Adolf Hitler c.s. thans in den
Duitschen heksenketel stoken, zeker niet dat
het een einde maakt aan dien specifiek Duitschen
hobby voor het leveren van omvangrijke bespie
gelingen over allerlei onderwerpen, die bij andere
naties hoogstens in een dikke brochure weerklank
zouden vinden. Wel is er in den laatsten tijd een
kentering in die neiging te bespeuren: de omvang
van menig boek werd minder groot dan ze eenige
jaren geleden geweest zou zijn.Dat is het aangeboren
aanpassings-vermogen van den (intell
jctueel-creatieven) Duitscher dat hem geenszins immuun deed
zijn voor den geest der tijden. De moderne, nerveus
gejaagde mensen vindt geen bevrediging in uit
voerige beschouwingen. Hij verlangt voldoening
zijner geestelijke behoeften in zoo beknopt
mogelijken, snel overzichtclijken vorm; hij wil de aan
prijzing zijner zakelijke belangen liever in een slag
zin dan in een advertentie. Boven het lezen van
een roman of het zien van een tooneelstuk ver
kiest hij den inhoud daarvan in de gecomprimeerde
gedaante van de film.
Een karakteristiek product van dezen nieviwen
tijdgeest was Tucholsky's foto-boek, een overgangs
vorm tusschen voorheen en thans is het boek van
Günther Thaer: Manner die am Globus drehen,"
een verzameling van internationale caricaturen
van politieke kopstukken. 1)
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en het
kan wel niet anders of het zien der caricaturen
van vijandelijke politici moest oude wonden op
nieuw open rijten reeds bekoelde gevoelens
van wrevel bij Thaer weer wat aanwakkeren en
hem bij de keuze der illustraties beïnvloeden,
hem met onderbewuste voorkeur de figuren der
buitenlanders zooveel mogelijk doen plaatsen in
het felle licht van den haat die der Duitschers
in den zachten schijn der spot. Het sterven van
Streseman trof hem ongetwijfeld diep, maar het
was hem, strevend naar objectiviteit en volledig
heid geen beletsel om diens figuur in zijn boek
op te nemen. Maar het moet hem tevens een
maar al te gaarne aangewend argument geweest
zijn om den zachtzinnigen aard der gekozen
spotprenten op dien staatsman te verontschuldigen.
Ook Rathenau, Ludendorff en Marx komen er
genadig af de prenten uit Kladderadatsch en
Simplicissimus hoonen hen wel, en geeselen zelfs,
maar achter hun hoon voelt men toch steeds een
zekere bonhommie die wel een lach van amusement
vermag te ontlokken maar geen getuigenis aflegt
van een uitgesproken vijandige stemming. Met
kenbaar opzet ontleende Thaer hier zijn illustraties
alleen aan Duitsche bladen en vermeed hij de,
natuurlijk zooveel venijniger gestemde, Fransche
en Engelsche.
Voor Frankrijk, maar dan ook speciaal voor
Frankrijk was er in het hart der Duitsche
caricaturisten geen plaats voor ook maar een zweem van
milder stemming. De prenten, door dien blinden
haat gevoed, missen daardoor elk element van
spot, zelfs de tamste ervan zijn niet onschuldig
genoeg om caricatuur te kunnen heeten. Zij
behooren thuis op het terrein der bijtende,
nieedoogenlooze, kwetsende satire.
Sterker treft deze gemoedsstemming bij verge
lijking van de anti-Fransche prenten met de
antiEngelsche. Engeland was met Frankrijk stellig
Duitschland's meest gehate vijand. Maar deze
vijandigheid was van jongeren datum, zij werd niet
als die tegen Frankrijk den caricaturisten reeds
in de wieg ingeplant. En de schimpscheuten op zijn
leidende politici, hoe fel bijtend ook menigmaal,
ademen niettemin een ondertoon van zekere goed
moedigheid; boven de vijandigheid uit davert
dikwijls de gulle lach. Een prent bijv. als die waar
Lloyd George en Chamberlain samen een liedje
van volkeren-vrede zingen hoont weliswaar, maar
op een wijze, die slechts amusant en geenszins
Evviva il Ré!
Der König von Italien feiert sein 25jahriges Regierungpjubilaum.
L'Entente terrible.
Wcr ist di
Demaskierung.
John Bul] und Onkel Kam: Also das ist das wahre Gesicht der schonen Marianne,
für die wir die ganze Zeche bezahlt haben!
-MflgdcliiirelBCht Zdtung."
kwetsend is. Ken y.cker satanisch genoegen moet
Thaer gesmaakt hebben bij het overnemen uit
..Le Hire." van een spotprent op Kamsay Mac
Donald. a!s gekroond koning op den troon gezeten.
Niets kan toch immers iemand inniger doen. gnuiven
dan te constateeren hoe zijn gezamenlijke vijanden
elkaar onderling gaan hoonen ! Slechts nu en dan
flitst de haat even wat hooger op. Zooals in de
spotprent <>]) den ..scherpen blik''ViUi den
geblinddoekten Lloyd (ieorge, maar nergens bereikt hij de
Die Drei: Wenn der Ker] so weiter macht, schaukelt er uns mitsamt dem Boot urn f
KladdlTadauch."
hoogte van den doodshaat, zooals die zich jegens
Frankrijk vertoont.
* *
*
Italië, Rusland en Amerika beslaan tesamen
maar J deel van het boek. ook hier is over 't geheel
de toon gematigd, hoewel Thaer vooral tegen
d'Annunzio en Mussolini nogal zijn gal uitspuwt doet hij
dit meer tegen hen individueel dan in politiek ver
band.
Mussolini hekelt hij a!s een gelukzoeker, die zijn
optreden wijzigt al naar het hem in zijn kraam te
pas komt. hij smaalt hem a!s zijnde d'Annunzio's
,,impressario."
En beiden te samen worden gehoond in een
voortreffelijke satire op koning Victor Emmanuel's
25-jarig regeerings-jubileum. waarop zij aan weers
kanten staan van den troon, terwijl de jubilaris
zelf in zoeten dut verzonken erop zit. /e werpen
elkaar woedende blikken toe, zeggende: IVie is
nou eigenlijk de jubilaris?
Bij Rusland is er een sublieme prent van Ileine:
de Tsaar en Leiiin naast elkaar op den volkeritroon
des Hemels, vanwaar uit zij ridderorden op het
Sovjet-volk strooien. Bij Amerika wordt president
('oolidge afgebeeld als Janus met de twee aange
zichten, naar Duitsche zijde met den vredespalm,
naar Amerikaansche met liet zwaard gest iculee rend.
In zijn commentaar bepaalt de schrijver zich tot
wat algemeene liatelijkheden zonder dieperen zin
of bijzondere vinnigheid.
Afgezien van de kortswijl die het dan ver
schaft, vraagt men zich af welk nut de publicatie
van Thaer's boek. nu nog heeft. Het mist elke
paedagogische kracht, die het boek van Tucholsky
in zoo hooge mate bezit, het slaat niet, het kerft
niet, het ontleedt niet, het is niets meer dan de
zichtbare vertolking van in Duitschen boezem
levende gevoelens, wier aanwezigheid ons reeds
lang bekend was. Het is in zijn belichting
veel te nzijdig om als ,.document-humain" uit
de na-oorlogsjaren voor den cultuur-historicus
eenig belang te kunnen hebben.
Voor den tijdgenoot is het niet meer dan, om
met den schrijver zelf te spreken: ,,Tm Grunde
nur eine Projektion des tragisch oder lacherlich
Altaglichen au t' etwas grössere Flache." En het
mag dus genoegelijk worden gesignaleerd a.ls een
overbodig product van Duitsche
commentaarzucht.
WYBüMETER,
1) (iiiitthcr Timer. Marnier die tnn Globits drehen.
Karikaturen-a Kslene der \Velt-politik.
Otto Franke. Verttitjs-yeselschaft. lierlin. 1930.