Historisch Archief 1877-1940
No. 2783
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 OCTOBER 1930
\,
f
i1ry
'ft!
tal
;ev
iet
es
P
tel
jee:
I
:eu
>re'
«H
nw
m
nu
l'
ft r
m
Be
ier
.
CUl
01?
sin
toe
de
rol
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
Een belangrijke reprise
l>r. Robert Wiene, ,,Het cablnet van
Dr. Callgari." I>e Uitkijk.
MEN is licht geneigd tegenover dit werk het
woord: verouderd, uit te spreken. Het heeft
mij getroffen, bij het terugzien, hoe weinig ver
ouderd Caligari" in waarheid is hoe zeldzaam
gelijk de indrukken zijn, die het respectievelijk
in 1920 en 1930 achterliet. Het spreekt vanzelf,
?dat wij een veroudering in technische middelen,
als fotografie en decor niet meetellen deze
uiterlijkheden bepalen de belangrijkheid en ge
nietbaarheid van een werk niet.... zelfs van
geen film goddank ! Ik heb na vier ja, na
twee jaar, films teruggezien wier techniek bijna
Tiiet had geleden en die ik indertijd heel wat meer
van ganscher harte bewonderde dan Caligari",
doch wier tijdelijke grootheid onbeduidend
wier suggestieve kracht een zwakke echo bleek te
zijn geworden.
Dit vreemde werk echter, de zonderlinge geniale
caprice van een overigens vrij onbeduidend man
(Wiene maakte nimmer meer iets dat in beteekenis
,,Caligari" iiabijkwam) kon gisteren zijn gecreëerd.
Dezelfde aarzeling gewekt door de ongegeneerde
primitiviteit der middelen en de onmiskenbare
suggestiviteit der sfeer, bekruipt den toeschouwer.
.Evenals in 1920 irriteert hem de al te opzettelijke
Dr. R. Wiene
,Caligari'
griezel-stemming van het geval, met gekkenhuizen,
somnambules en moorden maar .evenals in 1920
ondergaat hij die stemming, zij het ook weer
strevend, als iets onontkoombaars. Alsof er geen
tien jaar verloopen waren, voelt hij nu als toen
achter deze geforceerd sinistere grandguignolade.
het wanhopige pessimisme van een overwonnen,
verpletterd ras. Wat al die producten uit het
Duitschland der eerste jaren na den oorlog een
?eigenaardige, tragische grootheid verleende, was
?dit nationale pessimisme, dat door de verschrik
kelijke motiveering der feiten zulk een sombere
toon van waarachtigheid wist te vinden.
Nosferatu", Wachsfigurrn-kabinett", ..Der müde Tod",
.?Raskolnikov", Toi'gus", Freudlose Gasse". . . .
het zijn alle rauwe, primitieve uitingen van een
volk in stervensnood. Maar geen enkel dezer werken
draagt dit mevk der vertwijfeling met zulk een
smartelijken trots als Wiene's ,,Caligari".
Niets treft bij het terugzien zoozeer, als de
«impelheid der middelen, die bijna schamelhcid
werd. Wat lappen, wat ruwgeverfde
tooneelcoulissen, wat oude meubelen alles opgepakt in
een ruimte, die bijna nergens de capaciteit va.n een
provincio-bühne overschrijdt ! Verder een techniek
van schier kinderlijke onbeholpenheid: als eenig'e
hulpmiddel, om b.v. twee scènes te scheiden,
wordt nog het openen en sluiten van het
diaphragma toegepast een kunstje, dat toen reeds jaren
oud was. Fit alles blijkt, dat ..Caligari" werd
geboren als een daad van opstandigheid.... het
wanhopig avontuur van eenige amateurs. Noch
Wiene, noch de ontwerpers Reimann, Warm en
Röhrig hadden eenige cinegrafische scholing.' Xi.]
grAT .n naar de film, als naar iets nieuws, dat de
\\t.i-gende beklemming van verleden en heden /.ou
kunnen breken. Zoo werd hun daad een noodkreet
?en een protest tegelijkertijd een protest tegen
de nivelleerende vervlakking van de wezenlooze
plaatjesfilm dier dagen.
Caligari", dat in 1930 precies even verouderd
is als tien jaar geleden dat in zijn ruwe,
schaamtelooze primitiviteit de kervende kracht van een
kermiszeil en de argeloosheid eener oude houtsnede
vereenigt, zal het onwraakbaar bewijs blijven van
de triomphale macht der idee
over de materie. Immers van
den eersten tot den laatsten meter
in strijd rnet alle begrippen
aestethische, zoowel als practische!
der film, heeft het de film van
tegenwoordig het aanzijn gegeven.
Van alle technische verdiensten
gespeend, heeft het de geweldige
ontwikkeling der techniek den
weg gewezen. Als drager eener idee
niet uitstijgend boven het mor
bide en gewrongene, heeft het de
macht der idee, hoe middelmatig
die ook op zichzelf mocht zijn,
voor het eerst doen zegevieren.
In welk een wereld van wan
begrip en wederzijdsch misver
staan, overigens dergelijke uitingen
van een toevallige collectiviteit
ontstonden, bewijst het curieuse
feit, dat de beide scenario-schrijvers
Janowitz en Me ver geen oogenblik aan een
expressionnistischen stijl hadden gedacht, toen zij hun
werk aan Wiene toevertrouwden. De laatste auteur.
ook schrijver van het scenario voor Murnau's
Letzte Mann", heeft met Wiene's opvatting na
lang tegenstribbelen genoegen genomen. De heer
Janowitz betreurt het echter tot op het huidige
oogenblik, dat men hem aldus tegen zijn persoon
lijke zienswijze in, naar de onsterfelijkheid heeft
gesleept ! Intusschen blijft de reprise van dit werk
een verheugende omstandigheid. Wanneer De
Uitkijk" aldus voortgaat, dan zal dit theater van
de bijkans uitgestorven zwijgende film, een aan
trekkelijkheid en een bezienswaardigheid vormen
voor een steeds wassend publiek.
Ook al heeft liet de hoofdletters in zijn pro
gramma's afgezworen.
Jacques Feyder
Feyder, , ,De kus". Tusohiiisky
In Jaques Feyder hebben wij een cineast leeren
kennen, van een solide, schoon ietwa.t trage werk
wijze. Zijn oeuvre vertoont noch de geniale excessen
van een (Janee. noch de fijne, maar wat zwakke
ironie van een H ene Clair, noch het wereldvreemde
raffinement van een Germaine Dulae. Feyder
staat met beide voeten op den grond zijn
camera-gebruik, niet ongelijk aan dat der Kussen.
is gebaseerd op een sterken realiteitszi.n /ijn op
vatting is van alle surrealistische- en
avantgardesmetten vrij. Hij bouwt zijn films op uit concrete.
eenvoudige elementen volgt een volstrekt
logischen gedachtengang en gaat blijkbaar van het
principe uit. met een minimum aan middelen, een
maximum aan effect te bereiken. Ziehier 's ma,ns
zeer simpele vverk-code. Wat hem hierbij onder
scheidt van de tallooze industrie-regisseurs in
Amerika en Europa, die volgers een zelfde methode
werken, is de zeer sterke dramatische bewogenheid.
welke zich onder deze soms uiterlijk nuchtere
factuur laat voelen, alsmede een frappante in
tuïtie voor het karakter van het materiaal.
Behp.lve Visages d'enfp.nts". waarvoor hij zelf
het scneario schreef, ontleent Feyder het drama
tisch skelet va,n zijn films steeds aan de literatuur.
Hij debuteerde met een verfilming van Uénoit's
..Atlantide". dat door zijn eenigszins sensationeele
kwaliteiten oen excellente springplank vormde.
Daarna volgden het veelszins supei'be ..Cïribiche"
..Crainquebille" mot de Féraudy. dat naar mijn
meening zijn gaafste en gevoeligste werk is ge
bleven ? ..('armen" een minder geslaagde adap
tatie van Mériniée's novelle, gestrand op de star
capriolen van liaquel Moller?..Visa.gesd'enfants",
een werk met prachtige fragmenten ten slotfe
het opzienbarende ..Thérèse Haqnin" naai' /ola
en ,.l>es nouveaux Mossieurs". ontleend aan het
gelijknamige stuk.
Hij hef overzien van dit sterk varieeremle oeuvre
valt een zeldzaam gemak te onderkennen, om den
stijl van een werk aan te passen bij het karakter
van het onderwerp. -Men vergelijke b.v. eens de
fijne, stille klaarheid van zijn kimleifilms, met den
Jacques Feyder
superieuren humor van Crainquebille" en de
grandioze somberheid van Thérèse Raquin". Ken
andere kenmerkende eigenschap van Feyder, is
zijn bijna eameleontische ontvankelijkheid voor het
milieu, waarin hij werkt. L'Atlantide", gedeel
telijk in Noord-Afrika opgenomen, is verzadigd
van de wreede, zengende atmosfeer der woestijn
Raquin", in Duitschland ge
maakt, zou in belichtingstechniek,
beeldvlakcompositie en
rythmische traagheid van een Duitscher
kunnen zijn?Crainquebille" en
..Les Nouveaux Messieurs" dragen
in hun lichte, gracieuse bewogenheid
de essentie-zelf van Parijs mede.
Geen wonder dan. dat men met
hoopvolle belangstelling de
overplanting van dezen meester op
Amerikaanschen bodem gadesloeg.
Hoewel hij zelve zich tamelijk
sceptisch over het Amerikaansch
avontuur uitliet (?Je vais faire
labas mon apprentissage !") was men
algemeen van opinie, dat zoo iemand
dit gevaarlijke experiment verdroeg,
het wel de cosmopolitische Feyder
moest wezen. Het eerste product nu
p , van deze vrijwillige ballingschap
reyüer heeft ons niet gerust kunnen stellen.
The kiss", hoewel met onmiskenbaar meesterschap
en sterke filmische intelligentie gedirigeeid, ver
toont, wat men bij Feyder niet verwachtte, dezelfde
castratie-verschijnselen, die al het werk der
Europeesche déraciné's kenmerken. De vaste hand, die
in Europa nimmer aarzelde, nimmer misgreep, is
weifelend en onzeker geworden. De warme,
vibreerende atmosfeer van een Fransche provincie
stad, ontbreekt, ondanks de Fransche opschriften
en uniformen, geheel. Hij heeft, zoomin als de
andere emigré's, de kille, glas-achtige perfectie der
Amerikaansche belichtings- en foto-techniek kun
nen overmeesteren en vermogen te verwarmen en
bezielen door zijn persoonlijkheid. De fraaie,
kristalharde oppervlakte der Amerikaansche
vomigeving heeft aan zijn pogingen, om haar te
dooidringen en te doorgloeien, maar al te klaarblijkelijk
weerstand geboden. Waar is, in de overigens
brillante techniek der moord-scene in The kifs"
het loerende, dreigende noodlot, dat ..Raquin" tot
een nachtmerrie maakte? Waar is. in de gepeperde
grappigheid der werkvrouweri. die de rechtzaal
schoon komen ma.ken. de milde, voorname humor
van Crainquebille"? Waar is ten slotte de onver
biddelijke suggestie, die van een middelmatigheid
als (una Manès. een navrante, geladen schepping
maakte en die een superieur sujet als (iarbo,
beneden haar gewone kunnen deed blijven?
Alleen daar, waar Feyder de camera in handen
heeft, ontstaat de oude inspiratie. De moordscene
b.v. kon alelus. buiten den psychologischeri samen
hang der persoonlijkheden om, een stuk film worden
van hamerende, turbulente heftigheid. Het
tennisfrapment werd opzichzelf een prachtig staal van
filmische interpretatie. Maar de fatale geslotenheid,
de dramatische stuwing, welke een werk als dit,
boven het peil eener habie-1 en intelligent geconci
pieerde sensatie-geschiedenis doet uitstijgen, missen
wij ten eenen male.
En daarmee valt maar al te zetr te vreezen, dat
de naam van Feyder zal moeten worden toegevoegd
aan de lange lijst der ontwortelden !
Vooraf gii:ur een sound-film. gedeeltelijk in
kleuren ..Songs of New-York". Het was
hemeltergend ! Wanneer zal ons schaapachtig publiek,
ook het eenvoudigste, eens als n man opstaan en
gelijk te Parijs in de mondaine ..Madeleine"
gebeurde dergelijke beleedigingen weghoonen ?
«KNEKAAl. AGENTEN VOOK
AMATEUH-hiaiO-ÏJITRUSTIse
FOTO-SCHAAP & Co.
? PUI 8 AHNTERHAM