Historisch Archief 1877-1940
No. 2783
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 OCTOBER 1930
WOL VAN THIBETAANSGHE LAMA'S
JS'
Argentijnsche Lama
Sportpsychologie
door P. G. M. Toepoel
Door sportpsychologle tot grootere schoon
heid, hoogere praestaties en meer nut
voor de samenleving
1^ OEN de sport de plaats in ons leven verkreeg,
die zij thans inneemt, hadden, dit zou men
achteraf verwachten, dadelijk eene
sport-physiologie en eene sport-psychologie moeten ontstaan.
De eerste om den invloed op ons lichaam vast te
stellen der verschillende vormen van sport en
van het tempo, waarin zij beoefend worden, de
tweede om zekerheid te verkrijgen omtient hun
invloed op den geest en den snelsten weg aan te
wijzen om de techniek juist uit te voeren. Maai
de sport heeft de, overigens fel verdedigde, veste
stormenderhand genomen en daaraan is het moge
lijk te wijten, dat men nog niet zoo hél lang geleden
begonnen is met de sport-physiologie, waaraan men
nog druk werkt, en dat het veld der
sportpsychologie nog braak ligt.
Het is waar, overlevering en werkelijke ervaring
bestaan er genoeg omtrent den invloed van sport
op geest en karakter, maar bestudeerd is het onder
werp nog niet en wat het onderwijs betreft, is het
opvallend, dat de leeraar van onzen tijd, ondanks
de moderne psychologie, de moeilijkheden bij de
uitvoering der bewegingen niet in het onderbe
wustzijn zoekt. Terwijl de oude trainer, die nooit
gestudeerd had of van onderbewustzijn gehoord,
op zijne manie; zijne leerlingen door de psycholo
gische bezwaren heenhielp.
Om niet het onderbewustzijn, dat allengs alles is
gaan vermogen en verklaren, ook nog hiermee te
bezwaren, zal ik maar veiligheidscomplex noemen,
dat wat ons voor ongelukken behoedt, maar, gelijk
eene overdreven bezorgde moeder, tienduizendmaal
te vroeg ingrijpt en ons daardoor belemmert in onze
bewegingen. Dit komt ten eerste uit in het even
wicht. Bijna elk spel eischt standen, waarin men,
zij het kort, zich in zeer hachelijk evenwicht be
vindt. Maar juist tegen vallen verzet zich ons
veiligheidscomplex het sterkst. Wie zich niet
bijzonder geoefend heeft iii veilig vallen, is. er als
de dood voor. Zoodat. wanneer men voor de juiste
uitvoering eener beweging de grens van het even
wicht nadert, het bekende ,,remmen" plaats
vindt. Men bereikt dan niet het gunstigste resultaat
en wat veel belangrijker is, men went zich aan
bij zijne sport, duur" te werken, want kracht
te geven in twee richtingen, waarbij de tegenkracht
een deel der eerste opheft. Tertcijl juist snort onn
door ,,zuini<f bewegen efficiency moet leeren. Meer
Kokadorus bij Liberty
Het bezigen van fraaiklinkende namen is nu
eenmaal iets dat in de reclame thuis hoort. Men
moet den menschen iets suggestiefs vertellen
het publiek vraagt da,ar zelfs om. Het zou niet eens
zoo moeilijk zijn een beschouwing te schrijven over
de poëzie der reclame, over den rijkdom aan kleuv
en klank van handelsnamen en merken. Er
bestaat in deze kunst plagiaat, als in iedere andere,
en afgesleten schoolschheid evengoed als vermetele
durf. En n zaak is hier uitteraard heel ruim:
de dichterlijke vrijheid.
Mag wellicht de kunst van het reclame-maken
deze eisch niet stellen de goede trouw van het
soliede koopmanschap brengt toch mee dat deze
dichterlijke vrijheid aan zekere grenzen is gebonden.
Al te grof overdrijven mag men niet. Men kan het
publiek niet iets op den mouw spelden, dat
van A tot Z onwaar is.
Het hierbij afgebeelde gedeelte van den catalo
gus van Motz on Co. overschrijdt wel alle geper
mitteerde grenzen, en de enormiteit die hierin
wordt gedebiteerd, de ,,wol van chte
Thibetaansche lama's" net iets voor U, me vrouwtje
is dermate hartverkwikkend van dwaasheid, dat
we ons vergeten bezig te houden met de vraag
wat erger is: de onnoozelheid om zoo maar op den
klank af en bij vergissing Thibetaansche priesters
in alle onschuld te verwarren met
Zuid-Amerikaansche schapen, óf het snorkerig gebral, de
zwijmel in zelf bedachte reclame grootspraak
van exotische woorden, die dienen moeten om
een doodgewoon wollen stofje aan den man te
brengen.
JO VAN DUIN
LAM A CLOTH, warme
mantelitof vervaardigd
van wol van T h l
betaansche lamas.
ISO eM. breed,
".. Per meter F 12.75
FANTAISIESTOF
voor ja ponnen. 13O c M.
breed. Per meter
F 7.95
nog. Voor den inensch van onzen lijd is liet grootste
nut Kan het spel. dat het hem dwingt zijne uunduelit
te eoncentreeren. Individueele spelen doen dit
sterker nog dan groepsspelen en het sterkst de
verdedigingssporten. Van deze weer het meest
boksen, waarin de, wanneer het spel blijft, volstrekt
onschadelijke, tikken in het gela.at ons 7,00 hevig
ontstellen, dat hunne bedreiging gevaar suggereert.
Zie eene ongeoefende persoon een zwaar voor
werp werpen. Het va.lt ons dan op, dat het lichaam
twee pogingen doet, die kort na elkaar aanvangen.
De eerste, de bewuste, om het voorwerp weg te
gooien, de tweede, de onbewuste, om niet te vallen.
De laatste, overdreven uitgevoerde beweging be
lemmert grootelijks de eerste, die dan ook maar
gebrekkig slaagt. De athleet. de kogelstooter,
hamer-, discus- of speerwerper, gebruikt niet
alleen eene doordachte techniek, maar beheerscht
zich ook beter. Doch hoe goed de athleet zich ook
geoefend heeft, de aandachtige toeschouwer ziel
de eenheid der beweging toch meestal gestoord door
een te vroeg ingrijpen van liet veilipheidscoinplex.
Hoe weinigen ook voeren den Schotscben of
den leiï.ch-Anierikaam.clun hoogtesprong uit
y.ooals het nioet kunnen -1
K i j boksen kan men bij rustige menschen het
veiHaheidscomplex i.itschakeleri door hen tegen een
zak te laten stooten. die tegen een ietwat veerend
schot hangt. De zak IK zoo vervaardigd, dat dehund
zich niet bezeert. Is zoo liet veiligheidscomplex
gerustgesteld, dan leidt niets de p.andacht af < n
Thibetaansche Lama
stoort niets de beweging, die door hare eenheid
schoon is.
Mf'.ar ziet men dezelfde persoon in eene pa.rtij
stooten, dan bederft iets ons genot. De eenheid is
verdwenen. Nu moet het achterste been de massa,
het dierbare liciinam, naar voien stuwen met kans,
maa.r nooit met zekerheid, dooi' treffen weerstand
te vinden. Behalve de bezorgdheid voor het even
wicht, ondergaat ons veiligheidscomplex de £,n«st
voor den stoot van den tegenstander en dus remt
het, remt het soms zoodra, de aanval wordt inge
zet, meestal zoowat halverwege. Op den zak
eenheid, in de partij stoot n remmen, actie n
tegenactie, dus krukken, doordat twee gedachten
wei-ken.
Dat wat hier veiligheidscomplex genoemd wordt,
voor een enkel lichaamsdeel kan werken, toont
het volgende. Wanneer men een rechtsehha.ndige
verzoekt den linkcrvuist van den schouder recht
vooiuit te stooten naar een voor de hand veilig
doel en het zoo af te meten, dat de arm zich juist
strekt, wanneer de hand treft, dan slaagt dit vaker,
dan wanneer hij met den rechterarm hetzelfde
beproeft. Die. waagt zich niet aan strekken en
komt gebogen aan. Waarom? Pogen juist bij het
treffen te strekken, kan, vergist men zich, leiden
tot strekken eer het doel den vuist stuit, dus tot
strekken in de lucht. Bomt men dan niet. dan onder
vindt men vaak een meestal licht pijnlijken schok
in den elleboog. De onervaren linkerarm nu waagt,
wat de ervaren rechter die zelf hersenen heeft en
denken kan, zooals de oude boksrneesters zeiden
vermijdt.
Van de tweeledigheid in denken en in uitvoeren
zal de sportpsycholoog ons moeten verlossen.
Hij zal ons moeten aanwijzen hoe het best het
veüigheidsoomplex te oefenen, niet eerder in te
grijpen, dan wanneer het noodig is en vóór dien
zich van elke inmenging te onthouden. Xoo eerst
zal sjiort en door huur alle bcwer/irty sthoon trorden.
Leert de sportpsycholoog' hem hoe het veiligheids
complex gerust, te stellen, dan zal de kampioen of
lecordhouder tot nog betere verrichtingen komen.
Wat van oneindig groot er waarde is want de
uitblinker is in de sport middel, maar geen doel
de gewone liefhebber zal daardoor van zijn spel of
sport in elk opzicht meer genieten en er in zijn ove
rige le\en veel nut van hebben.
M BBI Hi BH ??! WR tlflüfl
| J. B. BENNER 6 ZOON |
jj PIANOHANDEL ^^.^ l
I DEN HAAG 97 NOORDEINDE l
' f
,!