Historisch Archief 1877-1940
No. 2783
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 OCTOBER 1930
*
o,.
De schrijvende vrouw en het
Sexueele vraagstuk
door Jet Luber
HERHAALDELIJK komt men in kranten
en tijdschriften de bewering tegen, dat in
«ie tegenwoordige letterkunde zoo vaat
alcoofgeheimen" worden behandeld, en dat de auteurs
van zulke romans bijna uitsluitend vrouwen zijn
?(o.a. Henri Borel in het Vaderland, 23/3 '30).
Maar zelden wordt op dit verschijnsel dieper
in-gega,an en naar de oorzaak gezocht. Toch is m.i. dui
delijk de samenhang hiervan zichtbaar met het
feit. dat er tegenwoordig een verhoogde belang
stelling bestaat voor het sexueele leven en dat
tal van hoogstaande menschen, die ernstig trachten
naar een juister kijk op, en zuiverder toepassing
van de sexueele wetten, erover schrijven in serieuse
.artikels.
Nu zou men hiertegen kunnen inbrengen, dat
?een roman geen serieus artikel is.
Mr. van ffossem noemde den roman een
product voor de armen van geest en beweerde,
?dat hij niet meer door de intelllectueelen gelezen
wordt. Het zij zoo. Alleen intellect is ook niet
voldoende om een roman te begrijpen. Daartoe
is noodig een felle interesse in het leven in al zijn
uitingen en het vermogen om zich in te denken in
?de omstandigheden en gevoelens van andere
menschen. En ik geloof niet, dat dit speciale
talenten van de bijzonder-intellectueelen zijn,
afgezien van het feit, dat geleerden geen tijd hebben
voor andere lectuur dan hun vakliteratuur en
hoogstens als ontspanning een detective-roman.
<Het is een meening van Prof. Roels, dat
professoren vaak dol zijn op detectiveromans).
Maar vrouwen zijn over het algemeen wél behept
met het vermogen, zich in te denken in de ge
schiedenis van een ander, en daarom geloof ik.
dat er nog wel romans geschreven en gelezen
?zullen worden, ook in de toekomst.
* *
*
N,>g steeds wordt gecolporteerd met afleveringen
van den volksroman, die hetzelfde genre biedt als
vroeger (het genre van: Amelia, bemint gij den
graaf?) Hieruit zou men kunnen concludeeren.
dat de mentaliteit van de menschheid niet zooveel
veranderd is als soms wordt aangenomen. De
-,,armen van geest" blijven hun roman vragen en
in de wereld der letterkundige intellectueelen wordt
geroepen om den modernen roman, die moderne
problemen geeft. En is het sexueele probleem geen
bela,ngrijk modern probleem? Men kan geen krant
of tijdschrift opslaan, of er staat een artikel in over
?onze opgroeiende jeugd en de sexueele verhoudin
gen; serieuse artikels, door verontruste ouders ge
schreven of door zenuwartsen, die in hun p.actijk
alle ellenden van de sexueele moeiten en verwor
dingen meemaken. En is het dan niet te begrijpen,
dat de vrouwen, die daar talent voor hebben, de
romanschrijfsters, zich op hun wijze bezighouden
met deze levensuitingen? Waar hun de weten
schappelijke kijk en de medische ervaring ontbreekt
van een Dr. v. d. Velde, die dikke boeken over het
?.sexueale vraagstuk schrijft, gebruiken zij hun
vermogen, om intens het leven van andere menschen
speciaal van hun sexegenooten, te doorvoelen en
geven het gefingeerde, op de werkelijkheid gebaseer
de, veihaal. En het is onredelijk en oppervlakkig.
om zoo'n roman nu ..alcoofgeheimen-lectiiur"
te noemen. Een ouderwetsche betiteling overigens,
in welk modern huis is nu nog een alcoof !
Mevr. G. v.d. BRINK
CORSETIÈRE
KEIZERSGRACHT HUMSTERDAM
TELEF. 37151
ATELIERS VOOR REPARATIËN
IN DEN HAAG ELKEN VRIJDAG HOTEL CENTRAL
Het is ook onredelijk om het voor te stellen, alsof
de beschrijving-an-sich van liefdesverhoudingen
het hoofddoel is, zooals in de realistische romans
van een vorige generatie (/ola, Heyermans). Het
is de invloed van de sexualiteit op de psyche, die den
modernen merwch bezighoudt. En de romanschrijf
ster, die dit als onderwerp kiest voor haar boek,
staat op n lijn met den arts, die aan. de Volks
universiteit de ,,sexueele hygiëne" behandelt.
Ook in Christelijke kringen wcrdt geprotesteerd
tegen den huwelijksroman. o.a. in het
Februarinummer van Opwaartsche wegen," waar Dr.
Tazelaar zegt. dat waar de huwelijksroman de
sexueele kwestie verdoezelt, hij onwaarachtig is,
en waar hij haar behandelt, hij te f/rof wordt,
zoodat er geen roman over het huwelijk moet wor
den geschreven. Maar hoe kunnen romans, die in
dienst van het leven staan, de belangrijkste
factoren van het leven: liefde, sexualiteit. huwelijk
negeeren ?
De vrouw van tegenwoordig is eerlijker in ha.ar
uitingen dan die van twintig, dertig jaar geleden.
Omstreeks 1013 schrijft Herman Robbers, dat de
schrijvende vrouw juist het sexueele vraagstuk om
zeilt. Misschien is de vrouw half-onbewust gaan
voelen, dat de man, zelfs de meest ruime en neu
trale psychiater, er toch niet geheel in sla,agt. haar
innerlijk te begrijpen en weer te geven. Schreef ook
Prof. Winkler niet. jaren geleden, dat de beschrij
ving van de vrouw wacht op de vrome, die daartoe
in staat zal zijn ? Zij probeert het althans nu, al is
het niet in een wetenschappelijke verhandeling.
/e is pas voor het eerst, sinds eeuwen,
bezighelderheid te zoeken in het sexueele vraagstuk, nu het
meer een persoonlijke gevoelskwestie voor haar is
geworden en niet zoo onherroepelijk is verbonden
met maatschappelijke positie en geld. 7e beeft
dezelfde belangstelling als andere moderne men
schen in de ermee samenhangende conflicten,
waarvan sommigen speciaal ,,modem" zijn. Dat
komt omdat de doorsnee-vrouw meer veranderd
is dan de doorsnee-man. Vooral het klein-burger
lijke gezin is in de huwelijksverhouding als vroeger.
De man voelt zich nog evenals vroeger belecdigd,
als zijn viouw het niet heerlijk vindt zijn sokken
te stoppen, en er zijn er ook, die het als gebrek
aan liefde beschouwen, als een vrouw weigert als
maar kinderen voort te brengen. Het komt niet over
een met de opofferingsgezindheid, die de vrouwen
zoo graag wordt toegedicht, als om daarmee de
eigenschap van egoisme als typisch mannelijk te
excuseeren. Maar de moderne vrouw weigert even
goed redeloos opofferend te zijn als om zonder op
stand in het egoïsme van den man te berusten.
Nieuwe conflicten .'
En het grootste modeine conflict is m.i. juist
dat. wat een oplossing tracht te geven: de m< derne
techniek in h?t geslachtsleven, waarover vooral
veel beweerd wordt door personen, die er niets mee
te maken hebben. Maar zij. die innerlijk verscheurd
worden door dat conflict, .~!j zicijr/en \ Hoogstens
krijgt een zenuwarts iets van haar trieste biecht
te hooren, maar zelfs zoo'n zenuwarts- zal
omdat hij een man is ? zoo'n tobbende vrouw
verder staan, dan een sexegenoote. met wie die
vrouw n ding gemeen heeft: de diti/taiinonie van
htitir moderne denken en haar oudfnrctschc hixtiiicf.
Er is een oneindig verschil in wijze, waarop
verschillende vrouwen reageeren op die techniek.
In de kritieken over de boeken van Lindsay vind
ik zeilden de opmerking, van hoe weinig psycholo
gisch begrip het getuigt, dat hij het laat voorko
men, alsof geen enkele vrouw een instinctieven
afkeer tegen die techniek zou hebben. .Maar niet
alle vrouwen luisteren naai' de uiteenzettingen v;sn
den gynaecoloog over de onfeilbaarheid van het
systeem op dezelfde nuchtere wijze als naai- de
demonstratie van een stofzuiger, niet iedere vrouw
koopt i!Ven onverschillig een praeservatief a.'s een
tubetje crème ! Kr zijn vrouwen bij wie- geen
ivile»
T»s$s3y?v£
Sferï5a^fr5<>
neeren in staat is, haar instinctieven afkeer van
deze natüurverkrachtende techniek te overwinnen.
In de moderne vrouwen woeden de ouderwetsche
instincten en aldus wordt het sexueele vraagstuk
eerder ingewikkelder dan eenvoudiger. Lang niet
altijd een kwestie van zienswijze, opvoeding,
religie dus, soms niets dan een instinctskwestie,
maar juist daardoor zot) belemmerend voor een
harmonische oplossing.
En waar zelfs de experts op dat gebied, de. gynae
cologen en de zenuwartsen, het niet eens zijn (waar
de een het dwaas vindt geen kinderbeperking toe
te passen), zegt een ander, dat de natuur zich
niet straffeloos laat beetnemen (Dr. van Bouwdijk
Bastiaanse in de Groene Amsterdammer van 5
April), wat voor houvast hebben dan de vrouwen,
die in de chaos van gevoelens en gedachten in
verband met het sexueele leven verward zitten?
En het zijn de romanschrijfsters, die. gegrepen
door liet lijden van haar zusters, haar leven uit
beelden, niet om de menschheid een oplossing aan
de hand te doen, niets als tendenz-lectuur, en nog
minder als ptikkellecluur.riiaar omdat iedere uiting.
elk medeleven, verzachting van lijden is. n voor
degene, die zich uit. n voor degene, die het leest.
T
"entoomtellingen
Kunsthandel Aalderink en Co., Amsterdam.
Schilderijen en teekeiüngen door H. IJkelenstam.
Tot 5 October.
Huize van Hasselt, Rotterdam. Schilderijen,
aquarellen en grafisch werk door Gerhart Frankl.
Tot O October.
De Kring", Kleine Gartmannplantsoen 7?9,
Amsterdam. Tentoonstelling van beeldhouw
werken, schilderijen en teekeningen van leden van
De Kring". Tot October.
Kunsthandel Huinck en Scherjon. Amsterdam.
Werken van B. van der Leek. Tot 18 October.
Amersfoortsche Kunstkring. Poppen van Harry
van Tussenbroek. Tot 20 October.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Werken van
Jan van Herwijnen. Tot 27 October.
D. (i. Santee Lamlweer. Amsterdam. Teeke
ningen van Fransche en Hollandsche Meesters.
Tot 27 October.
Rijksprentenkabinet. Amsterclem. Etsen van
Rembrandt. Tot l November.
Stedelijk .Museum, Amsterdam. Vincent van
Gogh en zijn tijdgenooten. Tot 2 November.
Kunstzaal Vecht. Rokin. Amsterdam. Schilde
rijen en beeldhouwweiken van hedendaa^stha
kunstenaars.
De prijs van rauwe slagroom
vanOUD-BUSSEM
is verlaagd tot f 3.» per Liter.
De kwaliteit is onveranderd.