Historisch Archief 1877-1940
s
K;
9 \
Amslerd
ccfcblad voor Ncderiand
Telefoon 37964
Postgiro 72880
Gem. Giro G. 1000
ONDER HOOFDREDACTIE VAN A. C. JOSEPHUS JITTA
Redacteuren: L. J. JORDAAN, F. G. SCHELTEMA EN
M. KANN. Secretaris der Redactie: C. F. VAN DAM
KEIZERSGRACHT 355, AMSTERDAM C.
OPGERICHT* IN 1877
No. 2784
ZATERDAG n OCTOBER 1930
Ambtenarenrecht en Socialisatie
door Jhr. Mr. G. W. van der Does
SOCIALISATIE, een klank welke eenigen tijd
geleden op aller lippen was, doch nu reeds
'aandoet als een begrip uit een geschiedenisboek.
Toch is het nog geen 10 jaar geleden, dat deze
term het slagwoord was in politiek en pers. De
S.D.A.P. deed door haar kopstukken een lijvig
rapport opstellen, in vergaderingen was, het
woord niet van de lucht en de arbeiders schenen
er werkehjk door bezield. Ook in het burgerlijk
kamp werd de zaak ernstig opgenomen. De re
geering benoemde een Staatscommissie (zij het
dan ook met z§er vage doelstelling) en vele niet
socialistische economen ontwikkelden gedachten,
Welke weliswaar niet waren socialisatieplannen,
maar waarin toch het denkbeeld niet viel te
miskennen, dat de maatschappij zich nu eenmaal
in een dergelijke richting ontwikkelde en moest
ontwikkelen.
Voor zoover men echter thans nog spreekt over
socialisatie is het bij de ne groep als over een
betreurde doch vergeten doode, bij de overigen
als over een mislukt kluchtspel, waarvan men
liefst vergeet het zelf een oogenblik voor ernst
te hebben genomen.
Deze geheele verandering heeft zich in een
tiental jaren voltrokken. Wat zijn de redenen,
waarom een denkbeeld, dat zich sinds het midden
van de vorige eeuw langzaam maar zeker ontwik
kelde en dat een tiental jaren geleden met een
schok tot vollen bloei kwam, daarna zoo plotseling
is afgestorven en verlept?
* *
*
Laten wij voor dit onderzoek onze aandacht
eens richten op de thans overzienbare resultaten
van het algemeen kiesrecht, een product van den
zelfden tijd. Wat hebben de massa's, die toen het
kiesrecht kregen, gevraagd? Op vergaderingen
heeft men hen zeer zeker socialisatie en aanver
wante artikelen doen vragen. Doch wat zij daad
werkelijk gewenscht hebben, valt te onderkennen
aan datgene, waarvoor hun vertegenwoordigers
aich het meest hebben ingespannen. Immers
geen barometer is gevoeliger voor het weer, dan
de concurreerende politieke partijen voor hetgeen
werkelijk de stemmen der massa bepaalt.
En dan zien wij, dat de massa gevraagd heeft
meer loon, korter arbeidsduur, voorziening bij
ziekte en ouderdom, medezeggenschap in het
bedrijf, rechtspositie, waarborgen tegen ontslag
? onz. enz.
Zij hebben een gedeelte hiervan gekregen en
zijn bezig meer te krijgen, behalve meer loon,
Want dat is er niet, tenzij dan voor de
gemeentewerklieden.
Deze werkelijke verlangens der massa hebben
op sommige punten banen ingeslagen, welke socia
lisatie eerst recht onmogelijk maken. Doctrinaire
socialisten hebben wel gewaarschuwd, doch ook
intern heeft in het Nederlandsen socialistisch
? kamp een verschuiving der machtsverhoudingen
plaats gevonden en zijn de doctrinair-politieke
: leiders ^allengs overvleugeld* door dé' Vak-vere
i-; gingsmannen, die de 'werkelijke wënschen der
'?: massa yertolkten en op. den voorgrond brachten
in ruil. voor een theoretisch saluut aan de oude
.: dogma's, ;
jls concreet ^jjQrheeld, de^ medezeggen
schap. In het socialistisch jargon heet elk bedrijf
thans slechts gericht op winst voor de leidende
kapitalisten en zal het door socialisatie gericht
moeten worden op de belangen van de gemeen
schap dei- verbruikers. Wanneer nu echter de
in het bedrijf werkzame arbeiders door middel
van hun organisaties macht krijgen in het bedrijf,
zullen zij uit den aard der zaak er naar streven
het bedrijf te richten op hun belangen.
Nu weten wij wel, dat de macht der arbeiders
op de bedrijven, waarin zij werkzaam zijn, in de
meeste gevallen nog gering is, doch zij is toch
groeiende vooral door wettelijke maatregelen,
waardoor in allerlei gevallen overeenstemming
met de organisaties noodig is. En naar mate de
desiderata der arbeiders-vertegenwoordigers in
het parlement verwezenlijkt zullen worden, zal
de medezeggenschap ook in de leiding van de
bedrijven zich verder ontwikkelen. Men denke
bijvoorbeeld aan de kwestie van een vertegen
woordiger der arbeiders in het bestuur der spoor
wegen.
Mocht men vroeger nog hopen den gehaten
kapitalist uit de leiding der bedrijven te werpen
om deze te richten op de behoeften der gemeen
schap, wanneer de kapitalist zich associeert met
de arbeiders uit zijn eigen bedrijf en met hen
tegen de gemeenschap (alles in de denkwereld
der vroegere socialistische dogmatici) dan is de
strijd hopeloos. Toch beteekent bedrijfsdemocratie
associatie van de arbeiders met den ondernemer.
Daarom is het ook begrijpelijk, dat de theore
tische Marxisten, die in Kusland het heft in
handen hebben, niets voelen voor bedrijfsde
mocratie, doch juist bedrijfs-dictatuur noodig
achten om het bedrijf te doen marcheeren in de
richting niet van de afzonderlijke belangen der
betrokkenen, doch van die der gemeenschap.
Nu een ander voorbeeld: Bij socialisatie zullen
alle bedrijven zijn bedrijven der gemeenschap,
dat wil zeggen overheidsbedrijven. Er is ten
aanzien van de positie der betrokken arbeiders
en beambten vanouds een groot verschil tusschen
overheidsbedrijven en gewone particuliere be
drijven.
Thans zal het verschil nog veel grooter worden.
Krachtens de onlangs aangenomen Ambtenaren
wet zullen vrijwel alle personen in overheids
dienst (Staat, provincie, gemeenten, enz.) een
rechtspositie krijgen, d.w.z. er zullen allerlei
regels omtrent ontslag, bevordering, straffen,
periodieke verhoogingen enz. worden vastgesteld
en de ambtenaar of werkman zal vrijwel bij alles
wat hem. overkomt beroep hebben op verschillende
colleges, die zullen beslissen of de genomen
maatregelen terecht zijn genomen. Voorwaar
een schoon instituut en men zou er haast over
denken het ook over alle particuliere bedrijven
uit te breiden. Immers wie zal wënschen dat
aan een ander iets ten onrechte overkomt?
De medaille heeft echter ook een keerzijde.
Ieder, die ooit eenig personeel onder zich heeft
gehad, begrijpt dat het geheel wat anders is te
weten, wie door gemis aan ijver en plichtsver
vulling in het raderwerk een storende factor is,
dan dit bewijzen.
In de praktijk is het in het overheidsbedrijf
Inhoudsopgave staat op pag. 20
reeds veelal zoo, dat er in 9 van de 10 gevallen
niets tegen betrokkene gebeurt, omdat het niet
te bewijzen is. Thans is deze regel der praktijk
ook tot regel des rechts verheven. De macht van
de verantwoordelijke bedrijfsleiders, toch reeds
veel minder dan die hunner particuliere collega's,
is nog verder verminderd.
Hoe zullen zulke staatsbedrijven en diensten
ooit kunnen concurreeren tegen, de economi
sche functie kunnen overnemen van particuliere
bedrijven, waarin de leiders bijna geheel vrij
zijn. Wie is er nog, speciaal onder de socialis
tische leiders, die het feit onder oogen durft zien,
dat men niet eiken stap op dien weg de sociali
satie verder den nek omdraait?
Het is trouwens een merkwaardig feit, dat
de vader van de huidige Ambtenarenwet is wijlen
de oud-liberale Mr. Dresselhuys, die eenerzijds
den ambtenaren een rechtspositie wilde geven,
doch dan ook anderzijds het staatsoptreden
beperkt zag tot zeer enge grenzen en vooral wars
was van elke deelneming der overheid aan de
voortbrenging.
Socialisatie is steeds verder gaande deelneming
van de overheid aan de voortbrenging, hetzij door
staatsbedrijven, hetzij door verkapte staats
bedrijven, waarin de werknemers steeds na eenigen
tijd hetzelfde of ongeveer hetzelfde verkrijgen
als in de echte staatsbedrijven. Thans echter
maakt men het overheidsbedrijf weer een graad
minder geschikt voor concurrentie met en over
name van de particuliere bedrijven.
In den bestaanden toestand (de nieuwe wet
is nog maar zeer gedeeltelijk in werking) heeft
niemand den indruk, dat er in do staatsbedrijven
tegen individucele ambtenaren veel onrecht
vaardigheden worden gepleegd, doch wel dat
er in de staatsbedrijven behalve een meerder
heid van respectabele en werkzame lieden, ook
. een zeker aantal dagdieven en prutsers zijn
verborgen, die in elk particulier bedrijf reeds
lang bij den kraag zouden zijn gevat.
Toch moet de macht der leiders van het over
heidsbedrijf nu nog meer worden beknot. De
ambtenaren-bonden willen het zoo on de roode
politici, onder het devies .,je suis leur chef,- il
faut que je les suive" hebben zich aan de spits
gesteld. Wie lacht daai' ? Is het soms de schim van
Mr. Dresselhuys?
Ons intusschen kan het niet -verwonderden,
dat de werkelijke Marxisten, die inderdaad de
socialisatie najagen' en, daartoe ' in hun heilig
Rusland de arbeiders niét bedrijf sdictatuur
inplaats van met rechtsposities gelukkig ,maken,
de officieele socialisten als, hun, ergste tegen
standers beschouwen.-Van hun standpunt térecnt,
want onze socialisten en hun aanhang zijn be#ig
een orde te scheppen, waarin- «ocialjsatfe r|og
?veel onmogelijker wordt dan ooit tfeAvore"n. t)e
aandacht hiervoor te vragen scheen ons 'interes
sant. ' ''? ' -?*'*<? j ,
?-..:? "??-' ?'